Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15

Discussie: Dia's

  1. #1
    Gevorderd   RichKE's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Bilzen Limburg
    Berichten
    137
    Bedankjes
    92
    Bedankt
    36 keer in 18 posts

    Dia's

    hoe kan ik mijn dia's inscannen om ze digitaal op te slaan? In een vorig leven heb ik een massa dia's gemaakt en nu liggen ze daar onder het stof, en daarom zou ik ze willen inscannen en opslaan op dvd. Kan dit met een gewone scanner? Ik kan dit natuurlijk ook door de fotoboer laten doen maar dat heeft een serieus prijskaartje als je spreekt over een paar duizend stuks!!!

    Greetz RichKE


    RichKE.

  2. #2
    Erelid  
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Berichten
    6.700
    Bedankjes
    1.651
    Bedankt
    8.252 keer in 3.245 posts
    HP heeft scanners die ook dia's kunnen inscannen...
    Beter ten halve gekeerd dan helemaal verkeerd.

  3. De volgende gebruiker bedankt g_man voor deze nuttige post:

    Nostradamus (29 October 2007)

  4. #3
    Entertainer   Phil O'Sophe's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 December 2005
    Locatie
    Temse
    Berichten
    5.348
    Bedankjes
    28.147
    Bedankt
    21.632 keer in 9.254 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RichKE Bekijk bericht
    hoe kan ik mijn dia's inscannen om ze digitaal op te slaan? In een vorig leven heb ik een massa dia's gemaakt en nu liggen ze daar onder het stof, en daarom zou ik ze willen inscannen en opslaan op dvd. Kan dit met een gewone scanner? Ik kan dit natuurlijk ook door de fotoboer laten doen maar dat heeft een serieus prijskaartje als je spreekt over een paar duizend stuks!!!

    Greetz RichKE
    Heb enkele maanden geleden ook zoiets gedaan; mijn scanner beschikt niet
    over die mogelijkheid. Daarom: elke dia geprojecteerd (op een doek) en er
    een digitale foto van genomen. Daarna wat bijgewerkt met Picasa2.
    Het resultaat is "menselijk", maar wel tijdrovend (ong. 200 stuks).
    Proberen?
    Het waarom van de dingen zijn de dingen zelf

  5. De volgende gebruiker bedankt Phil O'Sophe voor deze nuttige post:

    Nostradamus (29 October 2007)

  6. #4
    PC-Freak   sykke's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 June 2006
    Locatie
    8930 MENEN
    Berichten
    1.656
    Bedankjes
    2.129
    Bedankt
    2.794 keer in 1.540 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door g_man Bekijk bericht
    HP heeft scanners die ook dia's kunnen inscannen...
    inderdaad maar ook minolta,epson en nog merken prijzen varieeren van zo'n 100 euro tot heel veel,aan jou te bezien of het de moeite loont zoiets aan te schaffen of er mee naar de fotowinkel te gaan.
    sommige van die scanners doen er wel lang over om te scannen,het kan gaan van 15 sec tot meerdere minuten,dus ietwat tijdrovend,maar dat wordt dan uw keuze


  7. De volgende gebruiker bedankt sykke voor deze nuttige post:

    Nostradamus (29 October 2007)

  8. #5
    Gevorderd   RichKE's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Bilzen Limburg
    Berichten
    137
    Bedankjes
    92
    Bedankt
    36 keer in 18 posts
    Het gaat hier wel om enkele duizenden stuks , hé. Maar ik heb natuurlijk ook gegoogeld en heb nog iets gevonden: Soligor T-2 Diaduplicator. Hier werden vroeger copy's van dia's meegemaakt, maar er zijn adapters voor digitale toestellen, zodat deze zouden gebruikt kunnen worden om van dia's foto's te maken. kostprijs +/- 140 €.Dat heb i er voor over als je weet dat ik, sowieso tenminste, in het bestekope geval, 500 à 600€ zou kwijt zijn als ik, het ergens zou laten doen. Ik heb ondertussen al gelezen dat er natuurlijk voor-en tegenstanders zijn. Heeft er iemand ervaring mee?


    RichKE.

  9. #6
    Erelid  
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Berichten
    6.700
    Bedankjes
    1.651
    Bedankt
    8.252 keer in 3.245 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RichKE Bekijk bericht
    maar er zijn adapters voor digitale toestellen, zodat deze zouden gebruikt kunnen worden om van dia's foto's te maken.
    En dan gaat het ineens niet meer om duizenden stuks?? Wat je ook verkiest, als je het zelf doet zal je massa's werk hebben...enkel dan aan jou om een kosten/batenanalyse te maken...wat mag het kosten/wat gaat het snelst.
    Beter ten halve gekeerd dan helemaal verkeerd.

  10. #7
    Geek  
    Geregistreerd
    9 August 2005
    Locatie
    Waregem
    Berichten
    2.046
    Bedankjes
    14.939
    Bedankt
    4.912 keer in 1.768 posts
    Ik heb enkele maanden geleden in Clickx een artikel gelezen over dit onderwerp. Het beschrijft de methode die ook Phil O'Sophe aanbevolen werd, het is zeer eenvoudig en bijna gratis, tenminste als je over een digitaal fototoestel beschikt. De dia wordt geprojecteerd op een goed scherm (in een duister lokaal) en daarvan neem je een foto. Gebruik een statief en indien mogelijk een afstandsbediening voor de camera (trillingen). Je stelt de camera iets boven de projector en kiest de beste kadrering, diafragma en sluitertijd (na een paar pogingen lukt dit wel). Zo kan je snel de één na de andere dia fotograferen.

  11. De volgende gebruiker bedankt eplerra voor deze nuttige post:

    Phil O'Sophe (30 October 2007)

  12. #8
    Gevorderd   RichKE's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Bilzen Limburg
    Berichten
    137
    Bedankjes
    92
    Bedankt
    36 keer in 18 posts
    Wat bedoel je g_man? Het gaat hier wel degelijk om enkele duizenden stuks en de minst dure labo dat ik heb gevonden rekent nog altijd 0,14 eurocent en dan weet ik nog niets over de kwaliteit, maak maar even een rekensommetje!! dat het tijdrovend zal zijn weet ik, maar ze hebben ook al enkele jaren onder het "stof" gelegen dus als ik daar dan nog een jaar over doe, what ever....


    RichKE.

  13. De volgende gebruiker bedankt RichKE voor deze nuttige post:

    eplerra (31 October 2007)

  14. #9
    Gevorderd   RichKE's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Bilzen Limburg
    Berichten
    137
    Bedankjes
    92
    Bedankt
    36 keer in 18 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eplerra Bekijk bericht
    Ik heb enkele maanden geleden in Clickx een artikel gelezen over dit onderwerp. Het beschrijft de methode die ook Phil O'Sophe aanbevolen werd, het is zeer eenvoudig en bijna gratis, tenminste als je over een digitaal fototoestel beschikt. De dia wordt geprojecteerd op een goed scherm (in een duister lokaal) en daarvan neem je een foto. Gebruik een statief en indien mogelijk een afstandsbediening voor de camera (trillingen). Je stelt de camera iets boven de projector en kiest de beste kadrering, diafragma en sluitertijd (na een paar pogingen lukt dit wel). Zo kan je snel de één na de andere dia fotograferen.
    ook dit neem ik in overweging en dat zal het waarschijnlijk worden want mijn projector en scherm heb ik nog,, ik ga dit overmorgen toch eens proberen en zien welke kwaliteit dit geeft....


    RichKE.

  15. De volgende 2 gebruikers bedanken RichKE voor deze nuttige post:

    eplerra (31 October 2007), Phil O'Sophe (30 October 2007)

  16. #10
    Erelid  
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Berichten
    6.700
    Bedankjes
    1.651
    Bedankt
    8.252 keer in 3.245 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RichKE Bekijk bericht
    Wat bedoel je g_man? Het gaat hier wel degelijk om enkele duizenden stuks en de minst dure labo dat ik heb gevonden rekent nog altijd 0,14 eurocent en dan weet ik nog niets over de kwaliteit, maak maar even een rekensommetje!! dat het tijdrovend zal zijn weet ik, maar ze hebben ook al enkele jaren onder het "stof" gelegen dus als ik daar dan nog een jaar over doe, what ever....
    Ik bedoel dat je op het antwoord van de scanners hieronder precies een beetje sceptisch reageert...waarom is me niet duidelijk. Gaat het om de prijs van het toestel of om het feit dat het 'veel tijd' in beslag neemt?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sykke Bekijk bericht
    inderdaad maar ook minolta,epson en nog merken prijzen varieeren van zo'n 100 euro tot heel veel,aan jou te bezien of het de moeite loont zoiets aan te schaffen of er mee naar de fotowinkel te gaan.
    sommige van die scanners doen er wel lang over om te scannen,het kan gaan van 15 sec tot meerdere minuten,dus ietwat tijdrovend,maar dat wordt dan uw keuze
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RichKE Bekijk bericht
    Het gaat hier wel om enkele duizenden stuks , hé. Maar ik heb natuurlijk ook gegoogeld en heb nog iets gevonden: Soligor T-2 Diaduplicator. Hier werden vroeger copy's van dia's meegemaakt, maar er zijn adapters voor digitale toestellen, zodat deze zouden gebruikt kunnen worden om van dia's foto's te maken. kostprijs +/- 140 €.Dat heb i er voor over als je weet dat ik, sowieso tenminste, in het bestekope geval, 500 à 600€ zou kwijt zijn als ik, het ergens zou laten doen. Ik heb ondertussen al gelezen dat er natuurlijk voor-en tegenstanders zijn. Heeft er iemand ervaring mee?
    Je zegt dan dat je zelf ook gegoogled hebt en dat je iets gevonden hebt voor 140€ dat je voor de lens van een camera kan zetten om dan de dia te fotograferen.

    En daar reageer ik dan op ...dat dat dan OOK nog tijdrovend is, net zoals de scanner. Wil je een goede oplossing of een goedkope...want je weet dat die 2 niet samen gaan.
    Ik heb een collega die een fotozaak heeft, maar die zit met z'n lui gat nu in Egypte, anders zou ik aan hem raad vragen...
    Beter ten halve gekeerd dan helemaal verkeerd.

  17. De volgende gebruiker bedankt g_man voor deze nuttige post:

    eplerra (31 October 2007)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •