Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Advies

  1. #1
    Gevorderd   Iced Dragon's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 November 2007
    Locatie
    Gent
    Berichten
    438
    Bedankjes
    281
    Bedankt
    248 keer in 182 posts

    Advies

    Hoi,

    eindelijk tijd (nou ja) om me met alle tips en lessen bezig te houden, maar ondertussen, zouden jullie me tips kunnen geven wat ik met onderstaande foto kan aanvangen om de kwaliteit wat op te werken?
    Foto is getrokken met een Canon Eos 350D met telelens (zonder degelijke instellingen) doorheen een nogal vuil raam (student, weet je ...).



    is een foto zoals in de link ook bijgewerkt?
    http://www.birdpix.nl/album_page.php...&recent=1&db=0

    grts
    Laatst gewijzigd door Nostradamus; 31 January 2008 om 18:05 Reden: fotoformaat aangepast
    Extinctie door geen ethische drift

    "It is far better to grasp the universe as it really is, than to persist in delusion, however satisfying and reassuring." - Carl Sagan

  2. De volgende 3 gebruikers bedanken Iced Dragon voor deze nuttige post:

    peenif ( 1 February 2008), Phil O'Sophe (31 January 2008), Vincent (31 January 2008)

  3. #2
    Gevorderd   lindavancolen's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Ruiselede
    Berichten
    157
    Bedankjes
    145
    Bedankt
    175 keer in 117 posts
    Heb in photoshop elements via
    Verbeteren - Belichting Aanpassen - Niveaus
    de foto wat verbeterd
    Resultaat

    Er zijn er hier nog genoeg die je waarschijnlijk meer tips kunnen geven

  4. De volgende 5 gebruikers bedanken lindavancolen voor deze nuttige post:

    Iced Dragon (31 January 2008), Nostradamus (31 January 2008), peenif ( 1 February 2008), Phil O'Sophe (31 January 2008), wizaron ( 1 February 2008)

  5. #3
    In memoriam   Nostradamus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 October 2005
    Locatie
    Deurne, Antwerpen
    Berichten
    4.194
    Bedankjes
    6.360
    Bedankt
    8.279 keer in 3.229 posts
    Iced Dragon, kijk hier ook eens even: [Tip 02] Verbeteren en bewerken van foto's
    Foto's verbeteren kan je met veel verschillende fotobewerkingsprogjes.
    Ik heb een beetje meer contrast gegeven en een ietsje verscherpt met bovenstaande tips in de link.


    Foto's verbeteren is niet zo moeilijk, maar men mag er niet in overdrijven, want dat komt je foto zeker niet ten goede.
    Om eerlijk te zijn deed ik dat in het begin ook zonder dat ik er erg in had, ben er dan toch vlug mee gestopt
    Deze zwart - witte vogel is in feite een goed voorbeeld, je kan het contrast wel wat verhogen, doch moet je nog 'tekening' kunnen zien in de zwarte en witte kleuren zodat het geen 'vlekken' worden.
    Verscherpen... ook niet teveel, anders krijgt men (kleine) vertekening in fijne details en de contouren.
    Foto's verbeteren kan je doen als er weinig contrast in zit.
    Bij fotograferen met grijs weer zoals tegenwoordig kan je dat wel veel hebben.
    @ "is een foto zoals in de link ook bijgewerkt?"
    Dat kan je nooit met 100% zekerheid zeggen, mensen die uren in een schuiltentje kruipen om die éne bepaalde foto te nemen zijn zeker geen amateurs.
    De meer gevorderde amateurfotografen nemen ook al eens dikwijls foto's in het RAW formaat en bewerken/verbeteren hun foto's indien nodig met de gepaste software dan.
    Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren!
    Breng ons hier ook eens een bezoekje:
    Fotografie - Paint-Shop-Pro-(PSP) - Animation-Shop - Powerpoint - Photoshop

  6. De volgende 4 gebruikers bedanken Nostradamus voor deze nuttige post:

    Iced Dragon (31 January 2008), peenif ( 1 February 2008), Phil O'Sophe (31 January 2008), wizaron ( 1 February 2008)

  7. #4
    Jule
    Gast
    Daar ik geen grafisch talent ben, heb ik autokleur in photoshop gebruikt. Overdreven zoals Nostradamus aanhaald. Maar ik heb slechts één toepassing benut?

  8. De volgende 5 gebruikers bedanken Jule voor deze nuttige post:

    Iced Dragon (31 January 2008), Nostradamus (31 January 2008), peenif ( 1 February 2008), Vincent (31 January 2008), wizaron ( 1 February 2008)

  9. #5
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.822
    Bedankjes
    15.634
    Bedankt
    36.995 keer in 15.331 posts
    De ruis is ietsje méér, maar kleuren zijn wel levendiger Jule. We ontdekken steeds nieuwe talenten bij jou!

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  10. De volgende 5 gebruikers bedanken compuchrisje voor deze nuttige post:

    Iced Dragon (31 January 2008), peenif ( 1 February 2008), Phil O'Sophe (31 January 2008), Vincent (31 January 2008), wizaron ( 1 February 2008)

  11. #6
    Entertainer   Phil O'Sophe's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 December 2005
    Locatie
    Temse
    Berichten
    5.348
    Bedankjes
    28.147
    Bedankt
    21.632 keer in 9.254 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door compuchrisje Bekijk bericht
    De ruis is ietsje méér, maar kleuren zijn wel levendiger Jule. We ontdekken steeds nieuwe talenten bij jou!
    Straks een BV bij !
    Het waarom van de dingen zijn de dingen zelf

  12. De volgende 3 gebruikers bedanken Phil O'Sophe voor deze nuttige post:

    peenif ( 1 February 2008), Vincent (31 January 2008), wizaron ( 1 February 2008)

  13. #7
    Gevorderd   Iced Dragon's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 November 2007
    Locatie
    Gent
    Berichten
    438
    Bedankjes
    281
    Bedankt
    248 keer in 182 posts
    hei allen,

    alvast bedankt!
    Ik had ook de contrastwaarden verhoogd wat al een verschil gaf. Ook automatische kleurbalans zoals Jule had ik al even toegepast.
    Is het mogelijk om de foto 'scherper' te maken, betere contouren? Ik weet dat dit met paintshop pro gemakkelijk kan maar vind het niet direct terug in photoshop.

    Ik ben ook van plan om met RAW te werken, maar eerst me wat in de beginselen der fototechniek inwerken.
    Is een foto zoals in die link dan vooral het werk van een hogere kwaliteit van camera+lens of is dit met een 'gewone' 350D ook haalbaar?
    Extinctie door geen ethische drift

    "It is far better to grasp the universe as it really is, than to persist in delusion, however satisfying and reassuring." - Carl Sagan

  14. De volgende 4 gebruikers bedanken Iced Dragon voor deze nuttige post:

    peenif ( 1 February 2008), Phil O'Sophe ( 1 February 2008), Vincent (31 January 2008), wizaron ( 1 February 2008)

  15. #8
    In memoriam   Nostradamus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 October 2005
    Locatie
    Deurne, Antwerpen
    Berichten
    4.194
    Bedankjes
    6.360
    Bedankt
    8.279 keer in 3.229 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Iced Dragon Bekijk bericht
    Is het mogelijk om de foto 'scherper' te maken, betere contouren? Ik weet dat dit met paintshop pro gemakkelijk kan maar vind het niet direct terug in photoshop.
    Is een foto zoals in die link dan vooral het werk van een hogere kwaliteit van camera+lens of is dit met een 'gewone' 350D ook haalbaar?
    Ik heb ze nu ook eens (beetje overdreven) bewerkt in PSP: éénstaps - fotocorrectie en verscherpt: onscherp masker.
    Nog scherper maken gaat storende elementen meebrengen zoals reeds boven beschreven
    Naargelang de foto genomen is met een telelens (diafragma?) is de scherptediepte heel gering.
    Deze onscherpte wegwerken gaat niet hoor.
    Kijk maar naar het 'staand' pootje en juist erachter.


    "Is een foto zoals in die link dan vooral het werk van een hogere kwaliteit van camera+lens of is dit met een 'gewone' 350D ook haalbaar? "
    De kwaliteit van de lens is natuurlijk heel belangrijk.
    Maar zoals ik kan zien heb je ook wel een goede kwaliteitslens.
    Dus ja dit is met een 'gewone' 350D ook haalbaar
    En zoals de fotograaf daar schrijft: "Mooie eetserie, deels onscherp natuurlijk, hier met muizenpootje.
    Canon 500 mm f 4 op statief met draadontspanner."
    Als je echt 'extreem' wil inzoomen gebruik je best een statief en draadontspanner zoals hij schrijft/doet, dit om de minste bewegingsonscherpte te vermijden.
    Voor de mensen die geen draadontspanner op hun camera kunnen aansluiten, gebruik hier de zelfontspanner
    Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren!
    Breng ons hier ook eens een bezoekje:
    Fotografie - Paint-Shop-Pro-(PSP) - Animation-Shop - Powerpoint - Photoshop

  16. De volgende 5 gebruikers bedanken Nostradamus voor deze nuttige post:

    Iced Dragon (31 January 2008), peenif ( 1 February 2008), Phil O'Sophe ( 1 February 2008), Vincent (31 January 2008), wizaron ( 1 February 2008)

  17. #9
    Erelid   peenif's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 December 2005
    Locatie
    De mooiste stad van Vlaanderen : Brugge
    Berichten
    5.084
    Bedankjes
    26.621
    Bedankt
    15.012 keer in 5.620 posts
    Is het mogelijk om de foto 'scherper' te maken, betere contouren? Ik weet dat dit met paintshop pro gemakkelijk kan maar vind het niet direct terug in photoshop.
    In photoshop kan je verscherpen met de filters 'onscherp masker' of 'slim verscherpen'. Wees echter voorzichtig want zoals Nostra reeds voldoende heeft geschreven komt men vlug tot ongewenste neveneffecten. Vooral de grote van de straal lijkt mij daarbij zeer belangrijk vermits deze bepaald hoeveel pixels in de rand(kontrast)gebieden bewerkt worden, een straal van 0,5 tot 1,5 is meestal de ideale instelling. Bedenk ook dat in zeer kontrastrijke foto's, zoals bij uw ekster, vrij vlug zogenaamde 'halo' gebieden ontstaan, t.t.z. oplichtende pixels die dan zichtbaar worden als een helder lijntje langs de overgangsgebieden, en een GOUDEN regel - steeds verscherpen met een 100% vergroting, anders zie je vaak die neveneffecten niet.
    Vermits U toch van plan bent in de toekomst met RAW bestanden te experimenteren heb ik met Photoshop Lightroom uw foto een beurtje gegeven, want niettegenstaande ontwikkeld voor RAW bestanden gaat deze software ook voor JPEG, denk er dan echter wel aan dat men een reeds 'processed' (door de software van de camera) bestand, nogmaals door software sleurt en dit kan vrij vlug van het 'goede' teveel zijn.



    Groetjes

    PS. Als alternatief voor een draadontspanner kan men ook de zelfontspanner gebruilken, ik stel die dan in op 2" en zo gebeurt de opname met statief dan ook zonder onvoorziene beweging.
    Laatst gewijzigd door peenif; 1 February 2008 om 18:24 Reden: PS. bijgevoegd

  18. De volgende 4 gebruikers bedanken peenif voor deze nuttige post:

    Iced Dragon ( 1 February 2008), Phil O'Sophe ( 1 February 2008), Vincent ( 1 February 2008), wizaron ( 1 February 2008)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Advies grafische kaart
    Door Trax in forum Grafische kaarten & monitors
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 7 December 2007, 20:58
  2. advies gevraagd.
    Door pfrenken in forum Grafische kaarten & monitors
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 14 November 2007, 17:42
  3. Graag uw advies
    Door Bikkembergerke in forum Audiovisueel
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 23 July 2006, 12:03
  4. Advies nieuwe pc
    Door theo0064 in forum Volledige systemen, laptops en netbooks
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 23 June 2006, 23:54

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •