Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 24
  1. #11
    Gevorderd  
    Geregistreerd
    18 December 2005
    Berichten
    265
    Bedankjes
    12
    Bedankt
    11 keer in 10 posts
    Allen al bedankt.
    Ter info geef ik de eigenschappen van de foto mee.

    Pixel breedte: 2245
    Pixel hoogte: 1497
    Resolutie 72 dpi
    bits: 24

    Kga zelf eens berekenen met de info van jullie hoe groot ik max de foto kan laten afdrukken (bv A3 ofzo) met de gegevens die ik heb van jullie.

    Allen al bedankt.

    Edit:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peenif Bekijk bericht
    Ter info : voor een A4 afdruk zonder kwaliteitsverlies zijn 8.7 MP vereist, voor een A3 17.4 MP
    Ik heb gistren de foto eens afgedrukt op een A4 en ik dacht dat dit ook zonder kwaliteitsverlies was... Volgens u berekingen heb ik het dan mis?
    Laatst gewijzigd door kurt002; 17 June 2008 om 06:51

  2. #12
    Erelid   peenif's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 December 2005
    Locatie
    De mooiste stad van Vlaanderen : Brugge
    Berichten
    5.084
    Bedankjes
    26.621
    Bedankt
    15.012 keer in 5.620 posts
    Beste kurt002,

    U beschikt in uw foto over 3,36 Mp, dit is genoeg voor een perfekte foto van 19 op 12,6 cm (breedte en hoogte delen door 118) of bv. een standaardafdruk van 17-11 cm.

    Als U nu met een inkjetprinter zelf uw foto's gaat afdrukken op A4 en U vraagt info betreffende afdrukken zonder kwaliteitsverlies, tja dan breekt mijn klomp.
    De waardering van uw A4 afdruk is louter subjectief vermits U niet de mogelijkheid hebt deze te vergelijken met dezelfde foto, afgedrukt in een kwaliteitsfotolabo, met de voor een A4 vereiste afmetingen van +/- 3500 op 2500 pixels.

    Mijn raad voor de toekomst en eenvoudig, deel uw aantal pixels op breedte en hoogte door honderd en U weet meteen naar welk formaat U kunt afdrukken.

    Groetjes, nog veel fotografiegenot en ja 'k weet ook wel hoe prettig zo'n zelfafgedrukte A4 aanvoelt hoor.

  3. De volgende gebruiker bedankt peenif voor deze nuttige post:

    kurt002 (18 June 2008)

  4. #13
    PC-Freak   slicky's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    int westen van België
    Berichten
    1.357
    Bedankjes
    380
    Bedankt
    602 keer in 343 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kurt002 Bekijk bericht
    Allen al bedankt.
    Ter info geef ik de eigenschappen van de foto mee.

    Pixel breedte: 2245
    Pixel hoogte: 1497
    Resolutie 72 dpi
    bits: 24
    de resolutie om een foto af te drukken moet toch min 300dpi zijn!!!!
    72 dpi is voldoende om hem op uw scherm mooi te tonen en op hetweb maar om af te drukken is dit te weinig

  5. #14
    Erelid   peenif's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 December 2005
    Locatie
    De mooiste stad van Vlaanderen : Brugge
    Berichten
    5.084
    Bedankjes
    26.621
    Bedankt
    15.012 keer in 5.620 posts
    De dpi-waarde in de EXIF is nietszeggend, het is een verzonnen getal.
    (Een foto heeft geen dpi, alleen maar pixels)

    De eigenschappen van je digitale foto’s kun je vinden in een fotobewerkingsprogramma, maar ook in de verkenner. Klik daartoe met de rechtermuisknop op het bestand en dan: Eigenschappen > Samenvatting > Geavanceerd. Deze eigenschappen worden ook wel de EXIF-gegevens genoemd. Of kortweg EXIF. In dat rijtje zie je ook een waarde staan voor dpi, bijvoorbeeld het getal 72, 180, 300 enz. Dat is een getal dat niets zegt, het is een verzonnen getal! Er is nu eenmaal een ‘vakje’ dat ingevuld moet worden, en iedere fabrikant verzint gewoon een getal. Laat je dus niet in de war brengen, het is gewoon onzin.

    Een fotobestand in een camera of (opgeslagen op) de computer heeft geen afmeting in centimeters of inches. En dus ook geen pixels per centimeter (of inch), dus geen ppi (of dpi). Zo'n bestand heeft alleen een onderverdeling, een resolutie, in pixels. Pas als je gaat afdrukken, is er sprake van een bepaalde afmeting, uitgedrukt in inches of centimeters. Dus dan kun je ook pas spreken van pixels per inch (ppi, helaas meestal dpi genoemd).
    Je kunt het ook zo zeggen:

    Heeft een digitale foto Pixels? Ja.
    Heeft een digitale foto Inches (of Centimeters)? Nee
    Dus ook geen Pixels per Inch.

    Het volledige artikel kan men hier vinden, en lees vooral de samenvatting onderaan.

    http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm
    Laatst gewijzigd door peenif; 17 June 2008 om 10:37

  6. #15
    Jule
    Gast
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peenif Bekijk bericht
    Als U nu met een inkjetprinter zelf uw foto's gaat afdrukken op A4 en U vraagt info betreffende afdrukken zonder kwaliteitsverlies, tja dan breekt mijn klomp.
    De waardering van uw A4 afdruk is louter subjectief ...
    Waaraan dankt 't Kruitvat zijn succes met zijn fotoafdrukdienst? Mensen zijn reclamefolderkwaliteit mainstream gaan vinden ... Of zie ik dit verkeerd?

  7. #16
    Gevorderd  
    Geregistreerd
    18 December 2005
    Berichten
    265
    Bedankjes
    12
    Bedankt
    11 keer in 10 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peenif Bekijk bericht
    'k weet ook wel hoe prettig zo'n zelfafgedrukte A4 aanvoelt hoor.
    Dit was louter om even te proberen en te kijken naar het resultaat.
    Indien deze foto deftig was, en jullie van mening waren dat dit geen kwaliteitsverlies opleverde, ging ik hem laten afdrukken (via extrafilm.com) op een A4.
    Maar na jullie reactie weet ik dus dat dit niet zonder kwaliteitsverlies is en ga ik dit dus niet doen.

    Allen bedankt voor de snelle, interessante reacties.

  8. #17
    Expert   wizaron's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 May 2005
    Locatie
    Deerlijk
    Berichten
    501
    Bedankjes
    2.958
    Bedankt
    1.771 keer in 445 posts
    Even tot bij peenif voor meer uitleg, betreft die dpi nu ik laat geregeld foto's afmaken via een labo, nu staat daar volgende tekst:De kwaliteit van de afdruk van uw foto hangt af van de definitie van de foto en dus van de beginkwaliteit bij het nemen ervan.
    Onze afdrukmachine van ...... levert foto's af van 300 dpi. Onze kwaliteitsindicator is gebaseerd op 150 dpi.
    Zoals eerder aangehaald als je op eigenschappen kijkt of de exif is dat idd 72dpi, nu zet ik die foto's telkens om in photoshop zonder de afmeting te veranderen naar 150dpi.
    Is dit dus een zinloze actie of niet of maakt het toch ergens daarna toch een verschil in afdrukkwaliteit, heb het trouwens nog niet uitgetest om dezelfde foto 72dpi & 150dpi eens te laten ontwikkelen, om het resultaat te zien.
    Als ik de tekst duidelijk lees van het labobedrijf
    de beginkwaliteit bij het nemen ervan, je kan dat toch niet instellen op je fototoestel.
    Laatst gewijzigd door wizaron; 18 June 2008 om 20:30
    “Boek ik vooruitgang?” is een veel betere vraag dan “Lijkt dit wel ergens op?”

  9. #18
    Erelid   peenif's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 December 2005
    Locatie
    De mooiste stad van Vlaanderen : Brugge
    Berichten
    5.084
    Bedankjes
    26.621
    Bedankt
    15.012 keer in 5.620 posts
    Goedeavond Wizaron,

    In de veronderstelling dat U in photoshop het vakje onderaan links 'resample image' NIET aanvinkt dan doet U echt niets aan die foto, U gebruikt photoshop als rekenmachientje om U te melden hoe groot de afbeelding zal zijn afgedrukt aan 15O dpi (kijk eens naar de waarden breedte en hoogte als U deze parameter veranderd). Wijzer is het de waarde 300 dpi in te voeren omdat U dan precies weet binnen welke maat U moet blijven om een perfekt afgedrukte foto te bekomen.
    Uw fotolabo levert foto's af aan 300 dpi op voorwaarde natuurlijk dat er voldoende pixels zijn, en dit is nu precies wat zij bedoelen met beginkwaliteit - voldoende pixels voor de gevraagde afdrukmaat- en dit kan je dan wel instellen in je camera bv 3 MP, 5 MP, 7MP afhankelijk van je merk. Aangezien hun kwaliteitsindicator is ingesteld op 150 dpi zullen zij niet afdrukken onder deze resolutie.
    Een voorbeeld : U slaat een foto van ons forum op van 640 op 480 pixels, U wil daarvan een afdruk van 15 op 10 cm : U beschikt dus over 640/15 = 42,7 pixels per cm of omgerekend 108,5 pixels per inch (=dpi) die volgens hun norm te weinig is, neem maar van mij aan dat die kwaliteit ook niet toonbaar zou zijn.
    Nog een voorbeeld, U neemt met uw Canon eos 30D drie identieke foto's op statief - 1 op 2MP - 1 op 4,3MP en 1 op 8,2MP dan kunt U deze foto's laten afdrukken op respektievelijk 14,6 bij 9,8 cm / 21,6 bij 14,4 cm en 29,7 bij 19,8 cm, U zult aan de kwaliteit van deze geen verschil merken vermits ze kunnen afgedrukt worden met een resolutie van 300 dpi aangezien voor de drie verschillende formaten telkens voldoende pixels zijn.
    Tot slot - die 72 dpi uit uw EXIF mag je vergeten want als ik me niet vergis zet Nikon daar 300 dpi maar dit zijn louter fictieve getallen (zie mijn bijdragen van hierboven).

    Besluit : U kunt die stap in photoshop heel eenvoudig overslaan want met uw Canon apparatuur beschikt U over voldoende om al uw foto's op A4 af te drukken zonder noemenswaardig kwaliteitsverlies, gewoon uploaden en klaar is kees.
    Laatst gewijzigd door peenif; 18 June 2008 om 21:53

  10. De volgende 2 gebruikers bedanken peenif voor deze nuttige post:

    Nostradamus (18 June 2008), wizaron (19 June 2008)

  11. #19
    Expert   wizaron's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 May 2005
    Locatie
    Deerlijk
    Berichten
    501
    Bedankjes
    2.958
    Bedankt
    1.771 keer in 445 posts
    Dank voor deze uitleg, zo weer wat bijgeleerd en nutteloos werk bespaart.
    Mijn rallyfoto's worden altijd genomen op 2544x1696 nog niet de hoogste mogelijkheid op mijn toestel dan zou de mogelijkheid om het te nemen foto's rap minderen.
    Dus als ik die waarden deel door 118 geeft dat 21,5cm op 14,38 dus eigenlijk niet voldoende om een foto te laten afdrukken in posterformaat 20x30.
    Dan nog iets anders, als ik deze zou nemen in de grootste resolutie zou het dan bijna niet haalbaar zijn deze te bewaren daar ik toch gemiddeld op een gewone wedstrijd een 600 en een topwedstrijd tussen de 1200/1500 foto's neem, of is er een manier om deze in een compressie verhouding op te slaan of bewaren zonder kwaliteitsverlies in zoals rar of zip, of haalt dat niets uit?
    Laatst gewijzigd door wizaron; 19 June 2008 om 20:42
    “Boek ik vooruitgang?” is een veel betere vraag dan “Lijkt dit wel ergens op?”

  12. #20
    Jule
    Gast
    Uw Canon's werken toch met Compact Flash kaartjes? Als ik me niet vergis zijn deze te verkrijgen in 8 Gb versie. (Kosten wel 100 € of meer.) Eén zo'n kaartje past wel in beide toestellen. Passen er geen 1.500 foto's op één zo'n kaartje? (Meer dan 5 Mb per foto.)

  13. De volgende gebruiker bedankt Jule voor deze nuttige post:

    wizaron (20 June 2008)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. grootte plaatjes
    Door ajaxloverr in forum Grafisch algemeen
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 28 October 2007, 23:04
  2. Grootte (Kb) foto's vergroten
    Door Dominique in forum Fotografie
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 17 September 2007, 12:37
  3. probleem hd grootte
    Door coopman in forum Opslagmedia
    Reacties: 16
    Laatste bericht: 18 April 2006, 19:21
  4. de grootte van afbeeldingen in I.E. aanpassen
    Door diedie in forum Tips & Trucs
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 26 November 2005, 14:07

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •