Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24
  1. #1
    Gevorderd  
    Geregistreerd
    18 December 2005
    Berichten
    265
    Bedankjes
    12
    Bedankt
    11 keer in 10 posts

    De Max grootte van een foto

    Beste,

    heb foto's van een feest getrokken met digitaal kodak (5MP).
    de grootte van zo'n foto is 3.5 MB.
    Kheb de foto wat bijgeknipt (met office picture manager).
    Nu is foto nog zo een 2.5 MB.

    Graag zou ik deze laten afdrukken, maar op een groot formaat (groter dan A4).
    De vraag is, wat is de max grootte dat ik kan nemen om af te drukken zonder dat er kwaliteitsverlies (dus niet uitrekken) is?

    Alvast bedankt.

  2. #2
    Jule
    Gast
    Hoeveel pixels beslaat uw foto in breedte en hoogte?
    Laatst gewijzigd door Jule; 16 June 2008 om 23:49 Reden: Zie comment 9 & 10.

  3. #3
    PC-Freak   slicky's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    int westen van België
    Berichten
    1.357
    Bedankjes
    380
    Bedankt
    602 keer in 343 posts
    de groote van een bestand is niet belangrijk(toch een beetje) maar het belangrijkste is de resolutie
    hoe groter hoe beter verkleinen kan maar vergroten is niet aangeraden omdat je dan uw pixels vervangt
    "Zo is dus een camera die een foto produceert met een resolutie van 1280 x 960 pixels een 1.3 Megapixel camera en een 5 Megapixels camera zal dan een foto produceren van 2560 x 1920 pixels
    bron: wikipedia"
    als je dan eens ziet wat de minimum vereisten zijn om uw grotere foto te laten afdrukken kun je al snel weten of dit zal lukken of niet.
    kijk anders hier eens daar het heel duidelijk.

    suc6

  4. #4
    Gevorderd  
    Geregistreerd
    18 December 2005
    Berichten
    265
    Bedankjes
    12
    Bedankt
    11 keer in 10 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jule Bekijk bericht
    Hoeveel pixels beslaat uw foto in breedte en hoogte? In welk formaat heeft u hem staan? Als u hem in RAW heeft genomen, kan u hem waarschijnlijk naar A3 brengen. Bij tiff formaat heeft u heel wat meer beperkingen.
    Het formaat is JPEG als ik me niet vergis.
    Het aantal pixels (breedte - hoogte) zal ik vanmiddag posten.

  5. #5
    Erelid   peenif's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 December 2005
    Locatie
    De mooiste stad van Vlaanderen : Brugge
    Berichten
    5.084
    Bedankjes
    26.621
    Bedankt
    15.012 keer in 5.620 posts
    Een resolutie van 300 dpi (dots of pixels per inch) of omgerekend 118 pixels per centimeter is de universele norm om een goede afdrukkwaliteit te bekomen.
    Dit maakt het berekenen van de maximaal mogelijke afdrukgrootte van een foto, zonder kwaliteitsverlies vrij eenvoudig.

    De afbeeldingsgrootte is bv. 2592 op 1944 pixels (4:3) dan is 2592/118 gelijk aan 21,96 cm op 1944/118 gelijk aan 16,47 cm.

    De afbeeldingsgroote is bv. 2592 op 1728 (3:2) dan is 2592/118 gelijk aan 21,96 cm
    op 1728/118 gelijk aan 14,6 cm.

    Dit maakt ook dat voor een standaardfoto van 15 op 10 cm minimaal 15 x 118 = 1770 pixels breed en 10 x 118 = 1180 pixels hoogte benodigd zijn / of met andere woorden 1770 x 1180 = 2.088.6OO pixels (= 2MP !!!) ruim voldoende zijn.
    Ter info : voor een A4 afdruk zonder kwaliteitsverlies zijn 8.7 MP vereist, voor een A3 17.4 MP

    Een digitale compactcamera van 5 megapixels is dus voor de meesten meer dan voldoende om kwalitatief hoogstaande foto's te maken.

    Groetjes, hopelijk hebt U er wat aan
    Laatst gewijzigd door peenif; 16 June 2008 om 14:08

  6. #6
    Erelid   peenif's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 December 2005
    Locatie
    De mooiste stad van Vlaanderen : Brugge
    Berichten
    5.084
    Bedankjes
    26.621
    Bedankt
    15.012 keer in 5.620 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jule Bekijk bericht
    Hoeveel pixels beslaat uw foto in breedte en hoogte? In welk formaat heeft u hem staan? Als u hem in RAW heeft genomen, kan u hem waarschijnlijk naar A3 brengen. Bij tiff formaat heeft u heel wat meer beperkingen.
    Sorry hoor Jule maar het formaat heeft in deze er niets mee te maken, enkel het aantal pixels.

  7. #7
    Jule
    Gast
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peenif Bekijk bericht
    Sorry hoor Jule maar het formaat heeft in deze er niets mee te maken, enkel het aantal pixels.
    Ik kan hierover niet in discussie gaan. Een vriend, die werkt in de PR sector, heeft mij ooit wijsgemaakt dat je met raw meer mogelijkheden heeft, ook wat betreft afdrukmogelijkheden.
    Trouwens, een foto van 2496 op 2016 px gaat hij in photoshop omzetten naar cmyk, desnoods de kleuren bijwerken, om daarna af te drukken op A4 formaat (30 op 20 cm). Hij geeft grif toe dat dit reclamefolderkwaliteit is, maar de meeste mensen zijn daar mee ferm tevereden. Er is dus slechts een klein kwaliteitsverlies in vergelijking met de kwaliteit ven een beroepsfotograaf, als ik u goed begrijp?
    Laatst gewijzigd door Jule; 16 June 2008 om 18:21

  8. De volgende gebruiker bedankt Jule voor deze nuttige post:

    peenif (17 June 2008)

  9. #8
    In memoriam   Nostradamus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 October 2005
    Locatie
    Deurne, Antwerpen
    Berichten
    4.194
    Bedankjes
    6.360
    Bedankt
    8.279 keer in 3.229 posts
    Kurt002, kijk hier ook eens even: [Tip 09] Fotokwaliteit bij het (laten) afdrukken/printen
    Dit geeft +- hetzelfde resultaat zoals door Peenif reeds beschreven
    Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren!
    Breng ons hier ook eens een bezoekje:
    Fotografie - Paint-Shop-Pro-(PSP) - Animation-Shop - Powerpoint - Photoshop

  10. De volgende gebruiker bedankt Nostradamus voor deze nuttige post:

    peenif (17 June 2008)

  11. #9
    Erelid   peenif's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 December 2005
    Locatie
    De mooiste stad van Vlaanderen : Brugge
    Berichten
    5.084
    Bedankjes
    26.621
    Bedankt
    15.012 keer in 5.620 posts
    @ Jule

    Op de vraag van kurt002 heb ik geprobeerd te antwoorden met de kennis die ik heb, dit laat niet weg dat ik steeds bezig ben mezelf te vervolmaken.
    Hij vroeg info over prints zonder kwaliteitsverlies.
    CMYK is inderdaad een kleurprofiel die gebruikt wordt in drukwerk zoals reclamefolders, flyers, weekbladen enz., het is verkeerd te stellen dat het merendeel van de mensen daarmee tevreden zou zijn indien het hun geliefkoosde foto's zouden zijn, bij mij komen die m.a.w. zeker niet in mijn fotoalbum, het beste blijven we dus bij het RGB of sRGB kleurprofiel.
    Het RAW formaat (hetgeen ik nu bijna uitsluitend gebruik) geeft inderdaad veel voordelen vermits je dan zelf de foto's bewerkt, uitgaande van 'non-processed' data opgenomen door je camera, maar geen voordelen whatever betreffende de afdrukkwaliteit (en dit is dus niet gelijk aan de fotokwaliteit).

    Het spreekt voor zich dat een zeldzame of unieke opname ook afgedrukt kan worden bij een resolutie van 200 dpi, lager dan deze waarde zou ik echter in elk geval niet gaan.

    Over and out,
    Groetjes
    Laatst gewijzigd door peenif; 16 June 2008 om 21:01

  12. #10
    Jule
    Gast
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peenif Bekijk bericht
    @ Jule

    Op de vraag van kurt002 heb ik geprobeerd te antwoorden met de kennis die ik heb, dit laat niet weg dat ik steeds bezig ben mezelf te vervolmaken.
    Hij vroeg info over prints zonder kwaliteitsverlies.
    CMYK is inderdaad een kleurprofiel die gebruikt wordt in drukwerk zoals reclamefolders, flyers, weekbladen enz., het is verkeerd te stellen dat het merendeel van de mensen daarmee tevreden zou zijn indien het hun geliefkoosde foto's zouden zijn, bij mij komen die m.a.w. zeker niet in mijn fotoalbum, het beste blijven we dus bij het RGB of sRGB kleurprofiel.
    Het RAW formaat (hetgeen ik nu bijna uitsluitend gebruik) geeft inderdaad veel voordelen vermits je dan zelf de foto's bewerkt, uitgaande van 'non-processed' data opgenomen door je camera, maar geen voordelen whatever betreffende de afdrukkwaliteit (en dit is dus niet gelijk aan de fotokwaliteit).

    Het spreekt voor zich dat een zeldzame of unieke opname ook afgedrukt kan worden bij een resolutie van 200 dpi, lager dan deze waarde zou ik echter in elk geval niet gaan.

    Over and out,
    Groetjes
    Dank u wel voor deze informatie. Ik heb mijn post aangepast daar ik duidelijk verkeerd was geïnformeerd.

  13. De volgende gebruiker bedankt Jule voor deze nuttige post:

    peenif (17 June 2008)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. grootte plaatjes
    Door ajaxloverr in forum Grafisch algemeen
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 28 October 2007, 23:04
  2. Grootte (Kb) foto's vergroten
    Door Dominique in forum Fotografie
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 17 September 2007, 12:37
  3. probleem hd grootte
    Door coopman in forum Opslagmedia
    Reacties: 16
    Laatste bericht: 18 April 2006, 19:21
  4. de grootte van afbeeldingen in I.E. aanpassen
    Door diedie in forum Tips & Trucs
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 26 November 2005, 14:07

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •