Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1
    Gevorderd   Torro124's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 February 2008
    Locatie
    Kinrooi
    Berichten
    125
    Bedankjes
    39
    Bedankt
    38 keer in 29 posts

    Vraag bestandsdeling configureren binnen windows firewall

    Hallo,
    Ik probeer de bestandsdeling binnen mijn netwerk te configureren zoals beschreven in de tips-marathon windows van Compuchrisje.
    Als ik echter bij de uitzonderingen het ip-adres 192.168.1.113/255.255.255.0 intik wordt dit automatisch veranderd in 192.168.1.0/255.255.255.0
    Weet iemand wat ik verkeerd doe?
    Nog even een kleine aanvulling. Ik werk met XP-Home SP3.
    Laatst gewijzigd door Torro124; 2 August 2008 om 13:50
    Groet,
    Torro124

    Een gezonde mens heeft soms wel honderden wensen, een zieke meestal maar één.

  2. #2
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Kan je even kopieren over welke tip het juist gaat? Er staan er zoveel

    Wat ben je eigenlijk vanplan? Bestandsdeling? Dat kan je gewoon aanvinken en de xp firewall neemt dat dan automatisch over normaal. Kijk even naar punt 3 in deze faq http://www.minatica.be/showthread.php?t=39094

  3. De volgende gebruiker bedankt PeterN voor deze nuttige post:

    Torro124 ( 4 August 2008)

  4. #3
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.842
    Bedankjes
    15.657
    Bedankt
    37.036 keer in 15.353 posts
    Zodra je de router hebt ingesteld, deelt die toch zelf de adressen uit? Met de submasks handmatig in te stellen, krijg je meestal problemen. Gebruik een netwerkdiskette en stel dan per computer in hoe je de bestanden wil delen.

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  5. De volgende gebruiker bedankt compuchrisje voor deze nuttige post:

    Torro124 ( 4 August 2008)

  6. #4
    Gevorderd   Torro124's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 February 2008
    Locatie
    Kinrooi
    Berichten
    125
    Bedankjes
    39
    Bedankt
    38 keer in 29 posts
    Oke jongens, bedankt voor jullie reactie. Ik begrijp dat ik nog niet al te duidelijk ben geweest.Even het complete verhaal:
    Ik heb een draadloos wpa netwerk achter een Linksys WRV 200 router. Ik zelf heb 2 laptops en een desktop waarmee ik bestanden wil delen. Daarnaast laat ik regelmatig gasten toe op mijn netwerk, maar deze mogen niet bij mijn bestanden komen.<o></o>
    Binnen deze router heb ik de laptops en de desktop vaste ip-adressen toegekend. 1.112, 1.113 en 1.120.<o></o>
    Tot enkele weken geleden draaide ik met Norton en daar kon ik in de firewall dit keurig regelen.<o></o>
    Vanwege de enorme systeembelasting van Norton ben ik overgestapt op Eset Smart Security. Hier valt dat zelfs met behulp van de helpdesk van Nod32 niet te regelen. Zij geven zelf ook toe dat er op het gebied van de firewall nog veel te verbeteren valt. Ik mocht naast de ESS firewall volgens hen ook de windows firewall blijven gebruiken.
    Daarom heb ik die geconfigureerd volgens de tip-marathon.
    Bestanden en mappen delen controleren.
    Met meerdere gebruikers én een netwerk is de firewall ook weer van belang. Je kan van hieraf bepalen welke computers toegang hebben tot welke mappen.
    Ga in je configuratiescherm naar Windows XP Firewall. Kijk of die wel degelijk is ingeschakeld en op de tab Uitzonderingen of Bestands- en printerindeling is aangeduid. Selecteer dit en klik dan op Bewerken. Klik daar op Bereik wijzigen en Aangepaste lijst. Hier vul je nu de IP-adressen in van de computers die toegang krijgen, telkens gescheiden door een komma. Klik op OK.

    Als ik hier echter ingeef dat hij alleen 1.113 en 1.120 moet toelaten, verandert hij dit naderhand zelf in 1.0
    Ik zou hier graag schermafdrukken in willen voegen, maar ik weet niet hoe ik dat moet doen.
    Ik weet dus niet wat ik fout doe.<o></o>
    Een netwerkdiskette maken heb ik in het verleden wel eens geprobeerd, maar dit was toen ook wat te moeilijk voor mij.<o></o>
    Het zou mooi zijn als ik de firewall kon configureren op mac-adressen.<o></o>
    Ik zie er ook ontzettend tegenop om in de router van Linksys te gaan rommelen. Ik ben blij dat ik het daar allemaal eindelijk voor elkaar heb.<o></o>>
    Nogmaals in de Norton firewall was het allemaal goed te doen. Zowel ESS als Windows hebben blijkbaar moeite met mijn wensen, alhoewel ik die toch niet als exceptioneel abnormaal inschat.<o></o>
    <o></o>Alvast bedankt voor jullie reactie en ik hoop op nog wat aanvullende tips.
    <o></o>
    Groet,
    Torro124

    Een gezonde mens heeft soms wel honderden wensen, een zieke meestal maar één.

  7. #5
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Ik zit momenteel al met vista en kan dus niet echt checken...
    Ga naar de firewall, zorg dat daar bij de bestand- en printerdeling een vinkje voor staat. druk beneden op bewerken en duid 'lijst' aan. Vul in het veld de ip's in gescheiden door een comma. Bv 192.168.1.112,192.168.1.113,192.168.1.120

    Nu zie ik wel dat de tip nog met SP2 was en dat er mss iets verandert is sinds SP3 wat jij hebt?
    Makkelijker zou het zijn mocht je xp prof hebben waar je machtigingen per persoon kan ingeven.

  8. De volgende gebruiker bedankt PeterN voor deze nuttige post:

    Torro124 ( 4 August 2008)

  9. #6
    Gevorderd   Torro124's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 February 2008
    Locatie
    Kinrooi
    Berichten
    125
    Bedankjes
    39
    Bedankt
    38 keer in 29 posts
    Hoi Peter,
    Wat jij hier beschrijft heb ik al tientallen keren exact zo gedaan.
    Zodra ik op ok druk en dan opnieuw de bewerking open, staat er in plaats van het hele rijtje 192.168.1.0/255.255.255.0.
    Wat ik ook intik, hij verandert het iedere keer zelf.
    Is het misschien een oplossing dat ik de firewall van sygate installeer en naast die van ESS zet?
    Groet,
    Torro124

    Een gezonde mens heeft soms wel honderden wensen, een zieke meestal maar één.

  10. #7
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.842
    Bedankjes
    15.657
    Bedankt
    37.036 keer in 15.353 posts
    Als je toch per computer een adres bepaalt, knal je dan niet tegen de instellingen van de router aan? Misschien staat de router zelf wel ingesteld op het toekennen van ip-adressen aan de computers in het netwerk. Dus misschien toch maar eens snuffelen in de instellingen ervan?

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  11. De volgende gebruiker bedankt compuchrisje voor deze nuttige post:

    Torro124 ( 4 August 2008)

  12. #8
    Gevorderd   Torro124's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 February 2008
    Locatie
    Kinrooi
    Berichten
    125
    Bedankjes
    39
    Bedankt
    38 keer in 29 posts
    Die vaste ip-adressen heb ik destijds in de configuratie van de router bepaald.
    Groet,
    Torro124

    Een gezonde mens heeft soms wel honderden wensen, een zieke meestal maar één.

  13. #9
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Ik heb hier eens gekeken op een xp pro met sp2 (engels) en zie hier geen probleem ermee :s
    Na het plaatsen van het vinkje bij bestands en printerdeling kan ik bewerken kiezen. In het lijstje krijg ik poorten waar vinkjes voor staan. Selecteer eentje zodat het blauw wordt en druk op 'change scope'. Ik zet dan een vinkje bij custum scope en vul in het invul veld bv 192.168.1.112,192.168.1.113,192.168.1.120 in. Daarna druk ik op ok op alle vensters zodat alles gesloten wordt. Als ik dan terug configuratiescherm/firewall/ ... open staat alles er nog.
    Zelfs al gebruik ik ip's die totaal niet in mijn netwerk voorkomen blijft het staan...

  14. De volgende gebruiker bedankt PeterN voor deze nuttige post:

    Torro124 ( 4 August 2008)

  15. #10
    Gevorderd   Torro124's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 February 2008
    Locatie
    Kinrooi
    Berichten
    125
    Bedankjes
    39
    Bedankt
    38 keer in 29 posts
    Precies datzelfde heb ik al herhaalde malen gedaan.
    Maar telkens als ik dan terug opnieuw het venster open staat er bij mij 192.168.1.0 in plaats van het rijtje.
    Dat zou dan aan SP3 moeten liggen?
    Of zou het toch iets met een netwerkconfiguratie van de router kunnen zijn, dat daar iets teruggekoppeld wordt?
    Ik zou het misschien eens kunnen proberen zonder dat ik verbinding met de router heb, gewoon kijken of het dan wel blijft staan?
    Groet,
    Torro124

    Een gezonde mens heeft soms wel honderden wensen, een zieke meestal maar één.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Windows firewall
    Door rody2 in forum Windows
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 12 November 2007, 22:44
  2. windows firewall
    Door styler in forum Windows
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 6 February 2007, 22:03
  3. Windows firewall
    Door gotenks in forum Windows
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 3 December 2006, 21:39
  4. windows firewall
    Door flanker in forum Windows
    Reacties: 11
    Laatste bericht: 28 October 2006, 16:50
  5. Windows firewall
    Door Jefke in forum Internet
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 2 October 2006, 21:25

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •