Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24
  1. #1
    Expert  
    Geregistreerd
    13 December 2006
    Berichten
    563
    Bedankjes
    333
    Bedankt
    39 keer in 30 posts

    Nee! Linux is beter!

    Goede avond,

    Ik ben nu al een paar jaar met Linux bezig om het uit te proberen en elke keer kom ik op hetzelfde neer. Namelijk dat Linux zéér ongebruiksvriendelijk is. De mensen willen graag iets dat al in elkaar gestoken is i.p.v. zelf te puzzelen. Windows XP of Windows Vista (of in de toekomst Windows 7) halen het altijd weer van Linux, de legodoos.

    Men vergelijkt Linux wel eens met een auto die je kunt tweaken en Windows met een auto waar je niet aan mag komen behalve rijden. Wel nu, dát is juist wat de mensen willen. Eerlijk gezegd ken ik ook geen mensen in mijn buurt die hun auto pimpen. We kopen allen braafjes een Audi of een Golf en we rijden er simpelweg mee...

    Nu het voordeel blijkt dus dat de mensen die met Linux werken onder de motorkap kunnen kijken. Mijn enige simpele vraag (naar de lange zoektocht dat Linux beter is): Bestaat er een Linux die al voorgeprogrammeerd is? Dus dat je gewoonweg NIET onder motorkap kunt kijken en waar alles naar behoren werkt (= gebruiksvriendelijk)?

    Ziehier mijn ontdekking:

    Windows ruled om het zo maar te zeggen, echter, het prijskaartje dat eraan hangt is veels en veels te duur voor een rip-off van de eerste Windows tot en met de Windows 7. Daarom probeer ik Linux elke keer een kans te geven. Zelf heb ik een 15-tal distributies op mijn PC staan en op DVD's, etc... En geen enkel heeft me ooit aangesproken, mede dankzij de incompatibiliteit met Windows programma's en de ongemakkelijkheden tijdens het werken (het voelt gewoonweg niet lekker aan).

    Onlangs zocht ik weer wat info en kwam ik uit op Linux XP. De naam spreekt voor zich en Wikipedia heeft het over een distributie dat ook programma's ondersteunt die voor Windows XP zijn gemaakt dankzij de WINE-layer. In mezelf dacht ik dus stilletjes "eindelijk"... Echter op Wiki staat ook dat het project bijna dood is... En dat de enige downloadlink een Russische Linux XP desktop 2008 bevat waarbovenop je een prijsje moet betalen na 30 dagen spielerij. Al bij al, als ik een Engelse vond en een link van hoeveel het bedrag zou bedragen en als ik ermee tevreden zou zijn, dan zou ik het zéker overwegen om te kopen. Zelf denk ik niet dat ze even duur zijn als Windows XP, want dan koop je gewoon Windows XP...

    Dit brengt me automatisch ook naar het 2de nieuwtje waarmee ik in aanraking kwam en dat is 'WINE' en 'VNWare'. Hier zie ik dan echter door de bomen het bos niet meer. Het zou dus mogelijk zijn om een Linux distro te installeren en daarop WINE standaard op te laten draaien... (Waarom bestaat dan niet al langer??? Seg... seg...) Dan heb je meteen (het meeste) van Windows XP. Echter hier loop ik in een rondje dat nl. WINE ook WINEX word genoemd, en dat VNWare handiger is dan WINE, maar... niet gratis is...

    En dan zit je op het punt van je stoel met een gedachte een ontdekking te hebben gemaakt dat er een Linux bestaat die uiterlijk lijkt op XP en daarbovenop ook progjes ondersteunt van Windows,... maar dan word die niet meer verkocht.

    Als besluit zou ik dan graag willen weten van de Linux gebruikers of het mogelijk is om een Linux distro te downloaden en daarop WINE te installeren, want naar't schijnt ondersteun je daarmee Windows prog's. En wat vinden jullie van mijn beweringen en vaststellingen?


    MVG,

    I.

  2. De volgende gebruiker bedankt alBildjiekiyya voor deze nuttige post:

    igor (22 March 2009)

  3. #2
    Geek   dannyma's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 June 2006
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    2.789
    Bedankjes
    766
    Bedankt
    990 keer in 777 posts
    linux toffe os maar niet voor beginners zou ik zeggen .
    ik zou ook graag de mogelijk hebben om met verschillende os te kunnen werken maar de wereld waar ik in leef bestaat uit windows en geeft me geen andere keuze .
    maar nu is er ubuntu die je in windows kan laten werken ( nog niet uitgeprobeerd ) maar heb wel intresse voor het is uit te proberen .
    willen ze microsoft in halen zullen ze groote inspanningen moeten leveren .
    maar ik wil linux os zeker niet in het negatief beeld zetten uit vorige versie's zagen ze er mooi uit intresant uit en worden ze mooier en beter elk moment dus geef en blijf ik ze kansen geven .
    Laatst gewijzigd door dannyma; 10 November 2008 om 18:18 Reden: foutjes

  4. De volgende 2 gebruikers bedanken dannyma voor deze nuttige post:

    alBildjiekiyya (10 November 2008), igor (22 March 2009)

  5. #3
    Jule
    Gast
    Linux is een compleet andere OS dan Windows. Van zodra je beide gaat vergelijken, kom je bedrogen uit. Dit is mijn vaststelling.
    Wat Wine betreft: Je kan daar inderdaad bepaalde EXE gaan uitvoeren die effectief ook blijken te werken. MAAR het is niet omdat u Office 2003 heeft kunnen installeren dat Outlook of Acces degelijk werkt. Zoiets mag u jammer genoeg alvast vergeten. Wine kan op meerdere distributies geïnstalleerd worden. Ikzelf heb hier KDE 3.5 (intussen reeds veroudert) en Ubuntu 8.04 (ook reeds veroudert daar 8.10 reeds uit is.) staan en beiden draaien probleemloos Wine.
    Linux zal nooit geen Windows worden. Indien u liever met Windows werkt, moet u betalen. U heeft enkel die keuze. (Illegaal bestaat ook, maar is niet echt aan te raden?) Ik heb ondertussen ook reeds wat Linuxforums afgeschuimd en wat blijkt? Zelfs de "die hards" die zweren dat Linux het beste OS is ter wereld, hebben dikwijls Windows draaien onder virtual box. Dit zegt genoeg?

  6. De volgende 2 gebruikers bedanken Jule voor deze nuttige post:

    alBildjiekiyya (11 November 2008), dannyma (11 November 2008)

  7. #4
    Erelid   carl's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 June 2006
    Locatie
    Halle/Gent
    Berichten
    2.409
    Bedankjes
    1.846
    Bedankt
    1.827 keer in 1.102 posts
    Ik sluit me volledig aan eigenlijk, ik ben zeker geen linux-fan (integendeel, ik vind dat linux thuishoort op een server en nergens anders), maar om terug te komen op het wine gedeelte; ik heb het nooit goed vinden werken. Zo is het ook met crossover (osx) dat gebaseerd is op wine. Je kan wel dingen installeren, maar ze draaien niet/niet goed. Je bent inderdaad beter af met VMware, of diens gratis ripoff virtualbox.

  8. De volgende 2 gebruikers bedanken carl voor deze nuttige post:

    dannyma (17 November 2008), igor (22 March 2009)

  9. #5
    Erelid  
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Roeselare, België
    Berichten
    1.623
    Bedankjes
    774
    Bedankt
    818 keer in 492 posts
    Ik heb persoonlijk totaal geen problemen met wine, zowel op OSX als op linux.
    Het wine project probeert ervoor te zorgen dat alle windows apis opgevangen worden en kunnen afgehandeld worden in linux of osx, wine is dus geen emulator, en voor zover je applicatie dus api's gebruikt die ondersteund zijn onder wine, dan zal dit zeker sneller werken dan in een virtualbox.
    Het probleem ligt dus bij het feit dat wine nog niet alle api's geïmplementeerd heeft. Men moet nog via bedenkelijke wijzes uitzoeken wat er precies in iedere blackbox van de api gebeurt, wat dus zeer moeilijk is.
    Voor sommige windows applicaties bestaan er wel een aantal speciale bottles en extra packages, die nog niet officieel door wine ondersteund worden, maar er wel voor zorgen dat de applicatie goed draait. Met wat opzoekingswerk kan je zo wel een paar winetricks vinden.
    Ik heb Office 2007 al werkende gekregen, zowel op een linuxgebaseerd systeem, als op OSX Leopard, en alles werkt naar behoren, enkel de opstart duurt misschien 2 seconden langer.

  10. #6
    Jule
    Gast
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Snakey Bekijk bericht
    Ik heb Office 2007 al werkende gekregen, zowel op een linuxgebaseerd systeem, als op OSX Leopard, en alles werkt naar behoren, enkel de opstart duurt misschien 2 seconden langer.
    Hoe doet u dit voor acces? Ik krijg deze niet eens opgestart. Excel 2007 werkt wel weer goed.

  11. #7
    Gevorderd  
    Geregistreerd
    20 December 2007
    Berichten
    95
    Bedankjes
    14
    Bedankt
    18 keer in 18 posts
    Bij deze gelegenheid wil ik toevoegen dat ik persoonlijk Windows de beste OS vindt op dit moment, en zeker Vista. Het is zeer gebruiksvriendelijk en werkt probleemloos met alle programma's.

    Het ziet er ook heel mooi uit.

    Meer verwacht je toch niet van een OS?

  12. #8
    Erelid  
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Roeselare, België
    Berichten
    1.623
    Bedankjes
    774
    Bedankt
    818 keer in 492 posts
    Je moet ervoor zorgen dat je de juiste bestanden hebt. Voer het uit in de terminal, en de terminal zal zeggen welke library classes je nodig hebt.

  13. #9
    Jule
    Gast
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Snakey Bekijk bericht
    Je moet ervoor zorgen dat je de juiste bestanden hebt. Voer het uit in de terminal, en de terminal zal zeggen welke library classes je nodig hebt.
    Dat zal ik even moeten opzoeken, hoe ik dit kan vertalen. Een leek als ik is nog niet voldoende weg met de gebruikte termen in de terminal.

  14. #10
    Erelid  
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Roeselare, België
    Berichten
    1.623
    Bedankjes
    774
    Bedankt
    818 keer in 492 posts
    In de terminal moet je wine opstarten en als parameter het (absolute of relatieve) pad naar het uitvoerbaar windowsbestand meegeven (de exe)
    bv.
    wine winword.exe

    Dan zal wine opgestart worden via de terminal, en zal de terminal wat meer info geven, en ook tonen als er bepaalde bestanden niet gevonden worden.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. beter en sneller
    Door Nate in forum Volledige systemen, laptops en netbooks
    Reacties: 35
    Laatste bericht: 23 September 2008, 22:23
  2. Kan het beter?
    Door bjornable in forum Audiovisueel
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 20 September 2006, 16:06
  3. Beter lezen
    Door durumke in forum Windows
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 18 August 2006, 18:11
  4. 5.1 surround of beter 2.1??
    Door nightwarrior in forum PC-randapparatuur en andere PC-hardware
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 5 December 2005, 01:32
  5. twee beter dan één?
    Door fylo61 in forum Grafische kaarten & monitors
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 18 August 2005, 22:25

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •