Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: Hoe bouw ik een pc?

Erelid  
    Bedankjes
    1.757
    Bedankt
    8.603 keer in 3.362 posts

Goed Hoe bouw ik een pc?

Hoe bouw ik een PC?

Ik hoor het sommigen al zeggen... Waarom zou ik zelf een PC bouwen?
    Wel, eigenlijk om drie redenen:
    1) Je stelt zelf je configuratie samen waardoor je niets teveel en niets tekort hebt, en je koopt zelf onderdelen die je gaat gebruiken (merk, type, ...)
    2) Het scheelt een stuk in prijs
    3) Je leert er iets van en het is nog een leuk tijdverdrijf...

Overtuigt? Lees dan hieronder in verschillende stappen hoe we van onderdelen naar een volwaardige PC gaan...

Eerst en vooral moeten we dus alle componenten klaar hebben liggen:
    • Behuizing
    • Voeding (PSU)
    • Moederbord (Mobo)
    • *Processor (CPU) + koelpasta + koeler (heatsink) + ventilator (fan)
    • Geheugen (RAM)
    • *Grafische kaart (GPU)
    • Harde schijf (HDD)
    • *Optische drive (CD/DVD/Blu-ray)
    • *Floppy Drive (FDD)

De onderdelen aangeduid met een * zijn (soms) niet (echt) vereist. Zo kan je bv. een CPU boxed kopen (mét heatsink en fan) of tray (énkel CPU), de grafische kaart kan op het mobo zitten (onboard) en een CD/DVD-writer en FDD is in ieder geval een persoonlijke keuze, al worden ze meestal toch gemonteerd.
    Daar tegenwoordig geluid ook onboard zit, is deze ook niet opgenomen. Verwoedde gamers en mss ook video(be)(ver)werkers houden aan een aparte geluidskaart.

Welke onderdelen je kiest is een apart hoofdstuk dat we hier niet gaan bespreken. Moet je rekening houden met compatibiliteit? Zeker met Mobo en CPU en heatsink (ze moeten gewoon dezelfde socket hebben), minder met GPU (PCI, PCI-E, AGP)

Aan de slag

We beginnen met de behuizing te strippen. Alle panelen eraf.

casecasestripafstandsbusjesafstandsbusjes

Het grote inwendige paneel rechts noemt het 'moederbordtray'. Daarop wordt het moederbord bevestigd. Omdat dit van metaal is, kan je moederbord er niet rechtstreeks op gemonteerd worden. Daarom monteren we de afstandsbusjes die bij je behuizing geleverd werden. Opgelet dat je enkel busjes plaatst overeenkomstig de gaatjes van je mobo. Anders zouden we kortsluiting kunnen veroorzaken.

Vervolgens gaan we het mobo klaar maken.
    Op onderstaande foto zijn de aansluitingen aangeduid en benoemd die we meestal zullen nodig hebben.

moederbord uitleg

Eerst nemen we voorzichtig de CPU, waarbij we goed opletten met de pinnetjes, en plaatsen hem in zijn socket. In ons voorbeeld maken we gebruik van een socket AM2. Je ziet dat de socket gesloten wordt door een hefboompje aan de zijkant. We doen deze dus eerst open.
    Als je de CPU van dichterbij bekijkt, zie je dat één van de hoeken een gouden driehoekje bevat. Dit driehoekje zie je ook in de socket.

AMD Phenom 9850BE

Vanzelfsprekend dienen deze overeen te komen en dan zit je CPU automatisch goed in zijn socket.
    Voor elke socket is dit anders, dus lees dit na in de handleiding van je mobo
    Eens de CPU in de socket zit, dienen we deze nog te sluiten, dus het hefboompje terug naar beneden. Dit gaat met de nodige 'spanning' maar maak je niet ongerust.
    Volgende stap is de CPU 'insmeren' met koelpasta. Dit is nodig om een optimale warmtegeleiding te creëren tussen de CPU en de heatsink. Leg een prop ter grootte van een dikke rijstkorrel in het midden van de CPU en smeer deze uit over de gehele oppervlakte. Dit gaat gemakkelijk met bv. een bankkaart. De laag mag niet te dik zijn want dan creëer je het tegenovergestelde effect en ga je isoleren.
    koelpasta
    Tegenwoordig zit op de 'boxed' koelers (die meegeleverd worden met de CPU) een soort thermische 'stikker'. Dan moet je natuurlijk geen koelpasta meer smeren.
    De CPU is nu klaar om de heatsink erop te monteren. Montage is voor elke socket en koeler anders, dus kijk best de handleiding goed na. Onze heatsink is een Scythe Mugen. Onderaan zie je een sticker die de koelplaat van de toren beschermd. Deze dient absoluut verwijderd te worden voor montage!
    koelplaat heatsink stikker
    In vele handleidingen zie je dat er gebruikt gemaakt wordt van een schroevendraaier. Ook hier is een waarschuwing op zijn plaats. Je zou niet de eerste zijn die uitschuift met zijn schroevendraaier en zijn mobo daardoor vernield!
    Eens gemonteerd ziet het er zo uit.
    CPU en heatsink op mobo
    De meeste heatsinks zijn voorzien van een fan. Om deze te laten werken dien je de 3 pinnetjes aan te sluiten op de juiste plaats op het moederbord. Deze noemt meestal CPU_Fan en staat in de onmiddellijke omgeving van de socket.
    Aansluiting CPUfan mobo

Nu de CPU en de heatsink geplaatst zijn, gaan we verder met het geheugen. Elk bord heeft minimum 2 geheugenbanken, maar meestal zijn het er 4. Ook op deze banken zitten slotjes. De witte knopjes dien je naar buiten open te duwen. Dan neem je een geheugenmodule, je zet hem in de bank en duwt hem zachtjes naar beneden. Je ziet dat de witte knopjes zich dan ook vanzelf sluiten.
    Het enige waar je hier rekening mee moet houden, is dat de inkerving van de module en de uitsparing van de bank overeen komen. Dit slaat dan weer terug op het 'soort' van geheugen dat je gebruikt; DDR, DDR2, DDR3... bij elk is de inkerving anders.
    geheugenmodule op mobo

Voilà, het moederbord is klaar om ingebouwd te worden. Vergeet daarbij niet om eerst het I/O-schild (input/output) in je behuizing te monteren.
    Gewoon langs de binnenzijde in de voorziene uitsparing klikken.
    I/O schild
    Nu leg je het moederbord op zijn plaats en schroef je het vast.

De eerste grote stap is gezet. Eens het moederbord geplaatst is, kunnen we de randapparatuur installeren en aansluiten. Daarmee bedoel ik dan de HDD en optische drives.
    Deze montage is ook afhankelijk van de behuizing die je gebruikt. Met oudere HDD (PATA) moet je rekening houden met jumpers en plaats op de IDE kabels, met de huidige SATA is het gewoon monteren en kabel aansluiten.
    We nemen dus de HDDtray, steken de HDD erin, een rubberpad erop tegen de trillingen en klaar.
    HDD tray HDD tray rubber pad
    Rest ons dan nog de kabel in te pluggen op de HDD en het mobo.
    SATAkael op moboSATAkabel op HDD
    Hetzelfde voor de optische drives. Deze zijn tegenwoordig ook SATA. We plaatsen de drive in de daarvoor voorziene uitsparing in de behuizing.
    front optische driveinschuiven DVDSlot openen
    Sommigen onder ons houden ook nog vast aan een floppy drive, ook daarvoor is een speciale plaats voorzien.
    FDD tray

Zit dit allemaal op zijn plaats, gaan we verder met het installeren van de video- en andere kaarten.Je neemt in de behuizing een afdekplaatje van het overeenkomstig PCI-E slot weg. Dan plaats je de videokaart in het PCI-E slot. Dat doe je door er zachtjes tegen te duwen tot je een klik hoort.
    Hetzelfde geldt voor andere PCI-kaarten die je nog zou willen gebruiken, zoals geluidskaart, USB-kaart, RAID-kaart, LAN-kaart, etc...

Om alles uiteindelijk aan het werk te krijgen, heb je stroom nodig. Deze wordt geleverd door je voeding.
    In onze behuizing staat de voeding onderaan, in de meesten staat ze bovenaan.
    We maken het plaatje los, schroeven het vast aan de voeding en dan deze combinatie aan de behuizing.
    montage PSU Montage PSUmontage PSU

Wanneer alles geplaatst is, dienen we nog elk element van stroom te voorzien. Sommige onderdelen halen de stroom rechtstreeks van de voeding, anderen vanop het moederbord.

Het moederbord heeft enkele belangrijke aansluitingen. Eerst en vooral de ATX kabel. Dit is de grootste kabel die aan je voeding hangt.
    Tegenwoordig is dat een 24-pins kabel (20+4). Deze plug je op je moederbord.
    ATXkabel mobo
    Daarnaast heb je nog een stroomkabel die naar de CPU gaat. Deze is over het algemeen 4-pins (zwart-geel), maar tegenwoordig ook al 8-pins. (2x4)
    8pins CPU
    Je videokaart heeft tegenwoordig ook een apparte stroomaansluiting welke een PEG-connector noemt. Dit is een blokje van 6 of 8 pinnetjes.
    Afhankelijk van het model van grafische kaart heb je één 6PEG, twee 6PEG's of zelfs één 6 én één 8PEG nodig.
    Ook je HDD en optische drives gebruiken stroom. Deze komt in de vorm van een platte SATA connector of een iets grotere molex (4-pins).
    Vanzelfsprekend gaat de SATA tezamen met een SATA HDD, een molex met de oudere PATA.
    PEG 6pinsMolex PSUSATA PSU

Als alle apparatuur is aangesloten, blijven er enkel nog de systeemfans en de behuizingstekkertjes over.
    De systeemfans kan je op je moederbord aansluiten of als er daar geen vrij zijn op een molex van je voeding.
    SYSfanSYSfan
    Daarvoor heb je dan wel een verloopstekker nodig.
    molex-fan

Als laatste dan nog de behuizingstekkertjes. De juiste aansluiting vindt je steeds terug in de handleiding van je moederbord. Tegenwoordig zijn er moederborden waar dit door hulpmiddeltjes een stuk gemakkelijker wordt. Er worden verlengstukjes met kleuren meegeleverd, M-Connectors, die plug je dan overeenkomstig de kleur in.
    caseaansluitingen mobo
    Heb je nog extra audio en/of USB-, firewireaansluiting op je behuizing, dan moet je die ook nog aansluiten.
    caseaansluitingen mobo

Het uiteindelijk resultaat zou er dan zo uitzien.
    PC ineenPC ineen

2. De volgende 21 gebruikers bedanken g_man voor deze nuttige post:

Breskuz (10 april 2009), carl ( 8 april 2009), dannyma ( 8 april 2009), Dexter (25 april 2009), dikkeveertiger ( 7 april 2009), eplerra (23 april 2009), fosgate (15 april 2009), Kennethje (10 mei 2010), Maxodus (24 oktober 2009), mhouben (25 april 2009), Mosquitos ( 5 april 2009), namaste ( 8 april 2009), Obsessed (22 april 2009), Peter.B ( 7 april 2009), PeterN ( 5 april 2009), roeba123 ( 3 juni 2009), salmax ( 8 april 2009), strikerfox (16 april 2009), ultddave ( 8 april 2009), Vincent (13 april 2009), Y-Ssin ( 8 april 2009)

PC-Freak   salmax's schermafbeelding
    Bedankjes
    5.350
    Bedankt
    1.810 keer in 1.038 posts
    nuttige post maar zie er mij niet zo direct aan beginnen
    maar de vraag is hoe zoek je passende dingen bij elkaar zonder dat verkoper u aansmeert
    wat is eerste ding je op zoek een gaat

4. De volgende 2 gebruikers bedanken salmax voor deze nuttige post:

Maxodus (24 oktober 2009), ultddave ( 8 april 2009)

swake
    Gast

Goed

Op zichzelf vind ik de handleiding zeer goed en duidelijk, wel enorm spijtig dat er niet meer aandacht werd besteed aan de voorzorgsmaatregelen bij het zelf bouwen van een computer. Hiermee bedoel ik dan, op welke ondergrond gaan we de PC kast plaatsen en de onderdelen leggen. Het lichaam ontladen van statische elektriciteit. Op welke wijze nemen we de onderdelen vast. Welk type processor voor welk type moederbord.
    En het is inderdaad een zeer leuk en leerrijk tijdverdrijf. En eigenlijk het intressantste van zelf een PC bouwen is, is dat je hem bouwt naar jouw wensen. Ik ben er vrij zeker van, dat velen dit topic zullen beginnen lezen, en onmiddelijk in hun haar gaan beginnen krabben, zal mij dit ook wel lukken. Zelf een computer bouwen is echt heus niet zo moeilijk als het er uitziet.
    Laatst gewijzigd door swake; 8 april 2009 om 00:38

6. De volgende gebruiker bedankt swake voor deze nuttige post:

ultddave ( 8 april 2009)

Erelid   carl's schermafbeelding
    Bedankjes
    1.944
    Bedankt
    2.016 keer in 1.201 posts
    De focus ligt niet zozeer op wat je erin moet steken, daar zijn andere dossiers/topics voor, maar HOE je het er moet gaan instoppen. Qua statische ontlading, je kan altijd even de kast of radiator aanraken, maar echt nodig zie ik het niet, ik doe het eigenlijk amper ... Maar meestal kom ik wel ook een de case om deze te openen/.... En op welke ondergrond je de kast plaatst blijft toch gelijk ? Het is best om een zachte, stabiele ondergrond te hebben om geen krassen te maken en om makkelijker te werken, maar dat is toch niet meer dan logisch ?

Erelid  
    Bedankjes
    1.757
    Bedankt
    idd, ik werk nu al sinds het onstaan van de PC aan PC's en nog nooit heb ik me op voorhand 'ontladen'. En nog nooit heb ik daardoor schade ondervonden.
    Zoals Carl al zei; je moet het gewoon met verstand doen, je moet daar toch geen handleiding voor hebben. Je weet toch dat je niet met je vingers aan contacten moet zitten, dat je een zachte ondergrond moet hebben, etc...
    Welk type CPU voor welk moederbord heeft met dit topic niets te maken. Dat is moederbord gebonden.
    En als mensen met hun handen in het haar gaan zitten NA het lezen van dit dossier, is mijn opdracht mislukt, want het dient juist om het gemakkelijker te maken. Ben je zeker dat jij het niet moeilijker maakt dan dat het is?
    Beter ten halve gekeerd dan helemaal verkeerd.

9. De volgende 2 gebruikers bedanken g_man voor deze nuttige post:

fatboy 008 ( 8 april 2009), mhouben (25 april 2009)

Beginner  
    Bedankjes
    0
    Bedankt
    0 keer in 0 posts
    Dank u voor de mooie en goede uitleg
    jaguar47

Gevorderd   namaste's schermafbeelding
    Bedankjes
    202
    Bedankt
    328 keer in 166 posts
    Goede handleiding!

Mag ik aannemen dat je dus een nieuwe pc hebt gekocht? Of zijn dit foto's van internet, wat me vrij onwaarschijnlijk lijkt .

12. De volgende gebruiker bedankt namaste voor deze nuttige post:

eplerra (23 april 2009)

mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Bedankjes
    12.966
    Bedankt
    31.223 keer in 11.722 posts
    Ik denk dat er handleidingen van Ikea zijn, die véél lastiger zijn .
    De kwestie van het ontladen is wel ietwat uit de tijd. Probeer eens binnen te raken in het atelier van je pc-boer, daar staan de pc's te draaien terwijl ze zaken zitten te monteren. Niemand die last heeft van statische electriciteit. Het is nogal normaal dat je zorgt dat je geschikte kleding aan hebt; een kimono met olifantenmouwen is dus niét handig!

Medewerkers gevraagd voor IT-nieuws, Windows all, Besturingssystemen!!! Ben je gemotiveerd? Contacteer dan één van de admin's

14. De volgende gebruiker bedankt compuchrisje voor deze nuttige post:

eplerra (23 april 2009)

Erelid  
    Bedankjes
    1.757
    Bedankt
    Is idd mijn eigen PC en zelf eigen foto's.
    Case werd gesponserd door Lian-Li
    Beter ten halve gekeerd dan helemaal verkeerd.

16. De volgende gebruiker bedankt g_man voor deze nuttige post:

eplerra (23 april 2009)

Erelid   Pjj's schermafbeelding
    Bedankjes
    949
    Bedankt
    1.021 keer in 712 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door g_man Bekijk bericht
    En als mensen met hun handen in het haar gaan zitten NA het lezen van dit dossier, is mijn opdracht mislukt, want het dient juist om het gemakkelijker te maken. Ben je zeker dat jij het niet moeilijker maakt dan dat het is?
    Worden je handen niet statisch geladen als je ermee door je haar wrijft? Als je dan nog moet beginnen met je PC-werken...
    Zeg maar Pieter

18. De volgende 6 gebruikers bedanken Pjj voor deze nuttige post:

carl ( 8 april 2009), eplerra (23 april 2009), fosgate (15 april 2009), g_man ( 8 april 2009), PeterN ( 9 april 2009), ultddave ( 8 april 2009)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten