Weergegeven resultaten: 1 t/m 1 van 1

Hybrid View

  1. #1
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.822
    Bedankjes
    15.634
    Bedankt
    36.995 keer in 15.331 posts

    Powerpoint 2007 - 11 - Animaties

    Met animaties wordt bedoeld: het aanbrengen van effecten op onderdelen van een dia. Dit kan een stukje tekst zijn, een kader, een afbeelding, een illustratie, dus zowat alles wat je in je dia-voorstelling gebruikt.
    Dia-overgangen valt in PPT 2007 ook onder het tabblad Animaties, maar die hebben enkel betrekking op de dia-wisseling, niet op wat in de dia zelf zit. Dit zit gebakken in het Overgangsschema, voor de animatie van de onderdelen zelf moet je klikken op Aangepaste animatie helemaal links in het tabje Animaties.



    Je krijgt nu rechts een nieuw deelvenster te zien, waar nog niks te vinden is, voorlopig toch.
    Om er toch wat in te krijgen en de diverse mogelijkheden te overlopen, selecteer je een onderdeeltje op je dia. Maakt niet uit of het tekst is of wat anders. Het is maar om uit te testen wat een bepaald effect doet en hoe alles hier kan samenwerken om er iets moois van te maken.



    De knop Effect toevoegen is nu geactiveerd. Met het keuzepijltje kan je het laten uitklappen en zie je nog maar es een indeling: ingang, nadruk, afsluiten en animatiepaden.

    Het eerste bepaalt de manier waarop je geselecteerd item in de dia gaat verschijnen. Klik even onderaan op Meer effecten om het ganse lijstje te bekijken. Schuif het tabje opzij om je dia zichtbaar te laten. Op deze manier kan je bij het aanduiden van een effect meteen het resultaat zien in je werkvenster. Natuurlijk enkel als er een vinkje staat bij Voorbeeld van effect.



    Eens een effect toegewezen, krijg je hierbij nog wat opties extra.



    Hoe moet de animatie beginnen: bij een klik met de muisknop of een druk op een toets, samen met een vorig effect, of na het einde van een vorig effect.
    Ik kies hier even Na vorige, wat de start van de dia was. Het gekozen onderdeel is een tekstvak, wat te zien is in het lijstje eronder. Door in dat lijstje een animatie aan te klikken, zal in je werkscherm ook het item worden geselecteerd, de vulgreepjes worden dan zichtbaar.

    Even verder kijken: voor het effect dat ik gekozen heb, kan ik enkel nog de snelheid instellen. Ik kies langzaam, omdat het een beetje een 'ingetogen' voorstelling moet worden.



    De niet zichtbare optie hier is bij andere effecten dan wel beschikbaar. Hier kan je een richting bepalen in de animatie. Links, rechts, boven, onder, diagonaal, etc.



    Hier een voorbeeldje ervan. Schrik niet van de lijst die eronder staat! Zo maak ik nu éénmaal mijn dia-voorstellingen, met een hele bende foto's op 1 dia. Niet aan te raden als je nog maar pas bent begonnen met het leren werken met Powerpoint.
    Als je het toch wilt proberen, maak dan gebruik van het selectiedeelvenster. Daarin kan je door het dichtvinken van de oogjes de juiste lagen zichtbaar maken in je werkscherm.



    Je merkt hierbij ook dat alle animaties van de gesloten oogjes verdwijnen in het animatieschema. Dit is wat ik nu het grootste pluspunt van PPT 2007 vind, omdat het met vorige versies soms flink puzzelen was.

    Terug naar de powerpoint waarvoor deze lesjes dienen, met name de dia met de twee poortjes.

    Mijn idee was, om de poortjes te gebruiken voor wat ze dienen: open en/of dicht gaan en liefst nog gelijktijdig ook. Normaal gezien zouden we beide kunnen samenvoegen, maar ze moeten wel elk in een andere richting bewegen. Even kijken in de lijst met effecten voor het binnenkomen van een afbeelding dus.



    Selecteer één van beide, klik in het lint op de tab Animaties en onder het item Animaties op Aangepaste animatie. In het animatievenster kijken we onder de afdeling Ingang.
    Volgens mij is het effect Uitrekken de beste optie, maar dan niet te snel (langzaam) en vermits het het rechtse poortje is, moet het naar links gerokken worden (van rechts kiezen).



    Begintijd: na vorige, dus na het opduiken of verdwijnen van een vorig effect. Klik op de knop Afspelen om alles in beweging te zien.

    Als je nu in dat animatiescherm het effect op Afbeelding 1 aanwijst en de rechtermuisknop indrukt, krijg je een snelmenu waarin je de gemaakte instellingen kan bekijken en je kan ze meteen ook aanpassen indien nodig.



    Via dat menu kan je ook de effectopties verder uitwerken. Je kan bv een geluid toevoegen (schurend scharniertje misschien ), of het even laten verkleuren. Omdat het om een afbeelding gaat zijn de opties voor tekst hier uitgeschakeld.



    Op de tab tijdsinstelling kan je ook nog wat bijwerken, zo bv de vertraging. Dat is de tijd die moet verstrijken na het verdwijnen van een vorig effect. Dit is belangrijk als een vorige afbeelding of tekstvak toch een bepaalde tijd in beeld moet blijven. Om een foto te laten 'indringen' is een minimum van 5 seconden zeker nodig.
    De snelheid bepaald de... snelheid van je effect, langzaam wil in dit geval zeggen: 3 seconden.
    Het effect herhalen doen we hier niet, poortjes mogen niet blijven klapperen.
    Bij de Activeringsmethoden gaan we ook niets doen, omdat dit een muisklik veronderstelt en onze voorstelling moet volledig automatisch lopen.



    Klik op OK om het vast te leggen.

    We doen hetzelfde voor het linker poortje, maar deze keer moet de richting naar rechts gaan, en stellen we het begin in op: Met vorige.



    Druk even op de knop Afspelen om je werk te bewonderen. Vind je het goed, ga je naar een volgend element van je dia. Indien niet, kan je door het snelmenu op te roepen van het effect, dat verwijderen. Door het selecteren van het element in het dia kan je in het deelvenster Animatie ook je effect aanpassen door op de knop Wijzigen te drukken.



    Je zal merken dat er tijdens het afspelen een tijdlint mee beweegt in je animatievenster. Eenmaal je een dia volledig hebt afgewerkt, alle teksten, afbeeldingen en effecten, is het verstandig om even te kijken hoe lang de ganse dia wordt weergegeven. Dit is van belang voor je instelling van de dia-overgang en ook om later muziek toe te voegen, om ervoor te zorgen dat zowel de voorstelling als de muziek samen eindigen (indien nodig).



    Bij meerdere elementen binnen één dia, krijg je ook meerdere animaties. Deze moeten beginnen (Ingang), maar ook eindigen om een volgend beeld te laten verschijnen.
    Door het element in je dia aan te duiden, kan je een effect toevoegen. Kies nu het onderdeel Afsluiten. Hier kan je alweer diverse manieren uitproberen om dat op een leuke wijze weg te toveren en dit ook met uitgebreide instel mogelijkheden.
    Of je kan, voordat het item uit je dia moet verdwijnen ook even de nadruk leggen erop. Zelf even uitzoeken welke mogelijkheden er zijn.



    Ik ga nu één van de poortjes laten bewegen, en ja, door het een effect te geven zodat het lijkt dat het open gaat.
    Het rechterpoortje moet dus terug naar rechts gaan om uit de dia te geraken, het is even zoeken naar het juiste efect, maar met Samenvouwen komen we dicht in de buurt.



    Ik laat het natuurlijk na het vorige effect gebeuren, ook langzaam en met als tijdsinstelling 2 seconden in het tabje hiervoor bij de effectopties.



    Hetzelfde doe ik met het linkerpoortje, maar ook hier in de andere richting en wél tegelijk met het andere poortje.
    Behalve langzaam, geen verdere tijdsinstellingen.



    Je merkt nu dat er duidelijk verschil is tussen het binnenkomend effect en het uitgaand: groen is de ingang, oranjerood het afsluiten. Geef je tussendoor nog een nadruk, krijg je er nog gele sterren bij.

    Met deze les zullen jullie al een flinke brok te verwerken hebben. 't Is aan jou zelf om uit te zoeken welke animaties het beste geschikt zijn. Het komt gewoon neer op Trial-and-Error en natuurlijk, inspiratie hebben!

    © compuchrisje voor minatica.be

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  2. De volgende 7 gebruikers bedanken compuchrisje voor deze nuttige post:

    Adnilleke (11 June 2009), Baloeke (12 June 2009), Breskuz (16 June 2009), peinder ( 2 April 2010), PeterN (10 June 2009), Phil O'Sophe (14 June 2009), Vincent (13 August 2010)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Powerpoint 2007 - 01 Starten met powerpoint
    Door compuchrisje in forum PowerPoint lessen
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 19 February 2012, 01:11
  2. Powerpoint 2007 - 12 - Animaties 2
    Door compuchrisje in forum PowerPoint lessen
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 14 July 2009, 22:54
  3. powerpoint 2007
    Door zani in forum Office
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 6 July 2009, 21:02
  4. Powerpoint 2007 - 07 - Afbeeldingen
    Door compuchrisje in forum PowerPoint lessen
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 13 May 2009, 22:38
  5. office powerpoint 2007
    Door castrol_1 in forum Office
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 7 December 2007, 19:14

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •