Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Bedankjes
    12.966
    Bedankt
    31.223 keer in 11.722 posts

Goed Computeren in de wolkjes

Het wordt een hype genoemd, maar het is het niet. Cloud computing is niet meer nieuw en velen hebben er al van gehoord, maar kunnen niet exact vertellen wàt het juist is.

Volgens Wikipedia is het het gebruik van toepassingen die op internet beschikbaar worden gesteld. De toepassing zelf staat niet op de computer, dus is een verbinding met het internet een noodzaak. Google Apps is een gekend voorbeeld ervan. De dienst noemt men SaaS (Software as a Service).

Binnen bedrijven waar verschillende pc’s op een netwerk zijn aangesloten, wordt het dagelijks gebruikt. De toepassingssoftware staat op de computer die als server dient, de aangesloten computers op dit netwerk kunnen er gebruik van maken, zonder zelf geïnstalleerde software hiervoor nodig te hebben.

De term Cloud (wolk) is dus enkel een andere benaming voor internet, alleen wordt het niet gebruikt om iets te publiceren maar als versterking van de mogelijkheden van je computer.
    Op deze manier kan men de software tijdelijk ‘huren’, naargelang wat men echt nodig heeft. De software is ook meestal up-to-date, terwijl je zelf als eindgebruiker geen gedoe hebt met updaten van je systeem. Het is ook een besparing qua opslagruimte, waar de meeste installatie software toch wel héél nonchalant mee durft omspringen.
    Vereenvoudigd werkt Cloud Computing zoals andere dagelijkse diensten: gas, electriciteit, waterleiding. Je verbruikt wat je nodig hebt op dàt moment en betaalt enkel voor je verbruik.
    Voor je computer heb je als extra voordeel dat er ook bespaard wordt op rekenkracht. De zwaarste bewerkingen worden ‘in de cloud’ uitgevoerd, enkel het resultaat verschijnt op jouw systeem.

Het principe wordt ook gebruikt door software-ontwikkelaars. Personen die aan één stuk software werken, kunnen gebruik maken van alle applicaties binnen de Cloud waarop ze zijn aangesloten.
    Voorbeeldje hiervan is bv de Google App Engine.

De meest gekende vorm van Cloud Computing is wel de helpdesk. Men kan online problemen bij klanten ontdekken en eventueel oplossen. Onbewust was u dus al bezig met Cloud Computing toen u de helpdesk van Belgacom of Telenet wou belagen!

Het is ook mogelijk om van verschillende clouds de applicaties te gebruiken. Zo kan je bv contact maken met een Cloud die film-applicaties host, of één met Office-toepassingen. Spijtig genoeg kunnen die verbindingen nog niet helemaal in één geïntegreerd worden. Daarom spreekt met in het wereldje van API’s vooral over Sky Computing. De wolkjes drijven daarin rond en geven elk hun deeltje van het weer vrij.

Cloud Computing wordt als dienst aangeboden door een massa bedrijven ondertussen, grotendeels nog gebaseerd op OpenSource. Als je ervan gebruik wilt maken, kan je een keuze maken uit volgende aanbieders:

10Gen, 3Leaf, 3Tera, Absolute Performance, Accenture, Akamai, Amazon.com, Appirio, Appistry, Areti Internet, Boomi, Box.net, Canaan Partners, Cloud9 Analytics, CloudWorks, CNI Systems, CohesiveFT, CSRware, DataDirect, Dell, DNAmail, eBay, Elastra, EMC, EngineYard, Enki Consulting, Enomaly, Excelian, Flexiscale, Fortress ITX, Forum, GigaSpaces, GoGrid, Google, HP, IBM, IBRIX, Joyent, JumpBox, Layered Technologies, Level 3 Communications, Linxter, LongJump, MDV, Microsoft, Moka5 (MokaFive), Mosso, NewServers, Nirvanix, Ocarina Networks, OpSource, Panorama Software, Peer1 Networks, Pervasive Software, Platform Computing, PLX Technology, Qlayer, Rackspace, RampRate, Red Hat, RightScale, rPath, Salesforce.com, Saugatuck Technology, ServePath, Skills Matter, Skytap, SnapLogic, SOASTA, Sun Microsystems, Symphoniq, Symphony Services, Tap In Systems, Teneros, Terremark, Transitive Corporation, Univa UD, Verizon Business, Vertica, VMware, XCalibre, Zabovo.com, ZOHO en Zuora.

Inschrijvings-info en voorwaarden zijn te vinden op de sites van de betreffende Cloud providers. Het is mogelijk dat er voor sommige landen geen services kunnen verleend worden.

Vermits het hier gaat om een online-gebeurtenis, is het wel handig te weten of je internetprovider dit systeem toelaat of niet.
    Onbewust maak je nu al dagelijks gebruik met zo’n Saas-cloud, door in te loggen op Google Mail bv, of inzendingen te doen bij YouTube. Je data wordt daar opgeslagen. Het is dus ook een kwestie van vertrouwen.

Voor je computersysteem stelt het weinig eisen: een werkende internetverbinding is de grootste noodzakelijkheid, samen met netwerksoftware bv .Net Framework 2.0

Medewerkers gevraagd voor IT-nieuws, Windows all, Besturingssystemen!!! Ben je gemotiveerd? Contacteer dan één van de admin's

2. De volgende 14 gebruikers bedanken compuchrisje voor deze nuttige post:

Adnilleke (16 juli 2009), Baloeke ( 1 juli 2009), Emphyrio (16 juli 2009), g_man ( 1 juli 2009), Mrjraider (13 december 2010), Nostradamus ( 1 juli 2009), Obsessed (24 augustus 2009), PeterN ( 1 juli 2009), Phil O'Sophe (15 juli 2009), Quazie (16 juli 2009), Style (19 november 2009), woepi ( 1 juli 2009), wolfskin (20 juli 2009), Y-Ssin (30 augustus 2009)

Gevorderd   Quazie's schermafbeelding
    Bedankjes
    54
    Bedankt
    238 keer in 124 posts
    Mijn kennis van het engels is pover. En in welke taal is de uitleg van de willekeurige site uit dit lijstje? Juist.
    Wat ik er wel op kon uitmaken is dat er veel keuzen en instellingen te doen zijn alvorens men aan de slag kan, en dan heb ik het nog maar alleen over het instellen van de account. Er moest ook iets geregeld worden met de bank, logisch, voor wat hoort wat. Of deze site ook de programatuur (spellen, beeld-, tekstverwerker)levert heb ik niet meer naar gezocht.
    Ziet er wel interessant uit voor bedrijven, maar of particulieren hier snel naar zullen grijpen heb ik zo mijn twijfels over.
    Voor mij zal het over enkele jaren wel een nieuwe PC worden. Hopelijk houd G-man ons dan nog op de hoogte van de nieuwste snufjes.

Bedankjes
    12.966
    Bedankt
    Ik hoop het hier voorlopig ook nog bij eigen software te houden. Blijkbaar wordt er niet echt rekening gehouden met menselijke factoren, zoals overlijden, ziekte, etc. Wie gaat dan nog kunnen vinden wat ooit in de Cloud is gegooid?
    Over deze manier van werken heb ik een jaar of 5 terug gehoord van iemand die bèta-tester is, en toen kon ik hem moeilijk geloven.
    Zo zie je maar, de tijd staat niet stil, de 'vooruitgang' ook niet. Maar wat bij het éne een zekerheid is (dat het later wordt) is bij 'vooruitgang' nog altijd niet vooruit gaan.

Medewerkers gevraagd voor IT-nieuws, Windows all, Besturingssystemen!!! Ben je gemotiveerd? Contacteer dan één van de admin's

Erelid   Emphyrio's schermafbeelding
    Bedankjes
    324
    Bedankt
    608 keer in 279 posts
    Vroeger, zo'n 7 jaar terug, klonk dit nog Science-Fiction en geraakte m'n vollop aan het dromen bij het horen van Clouding.

Mark Looman (maker van HitmanPro) had het vorig jaar ook nog over het implementeren van Wolken (what's in a name) en HMP 3.

De vraag rijst bij mij, of dit wel praktisch is ?

Je zal je internetverbinding maar verliezen en daar sta je dan met al je applicaties én documenten die uitsluitend op het Web te vinden zijn.

Of de server waar je applicaties op draaien komen onder vuur (DNS attacks) te staan....

Beetje zoals : " U heeft problemen met Uw internetverbinding gelieve te surfen naar... "
    Geloof me, dit komt voor

Evenzeer heb ik mijn bedenkingen wat privacy aangaat.

Juist mijn 2 cents

Overigens, prachtig artikel, compuchrisje

Emphyrio
    ASAP & Unite Member

6. De volgende gebruiker bedankt Emphyrio voor deze nuttige post:

compuchrisje (16 juli 2009)

Expert   nightraver's schermafbeelding
    Bedankjes
    218
    Bedankt
    780 keer in 272 posts
    Van privacy schiet er hier volgens mij inderdaad niet te veel over.
    Toch vind ik het handig, maar dan vooral om documenten aan te maken voor bijv. verenigingen (ik denk hier bij direct aan scholen, jeugdbeweging), maar ook om documenten te delen met vrienden/familie/collega's is het handig.
    Je zal heel waarschijnlijk wel kunnen instellen dat ze enkel mogen lezen of ook mogen bewerken enzo.
    Op deze manier is het ook wel handig om bijv. je agenda op te maken, zo kan je deze van op eender welke plaats raadplegen.
    Wat privacy gevoelige dingen betreft, tja hou die gewoon lokaal.

grts nightraver.

Bedankjes
    12.966
    Bedankt
    Ik denk dat er stilaan wel meer en meer 'maren' zullen opduiken. Hoe vaak lezen we niet dat tijdens een actie over het internet de verbinding uitvalt. Wat gebeurt er dan met het werk waaraan je bezig was? Wat als de Cloud in problemen zit? Geen enkele site of server is tegenwoordig nog veilig en dit gaat er niet op verbeteren volgens Security.nl.
    Of bedrijven hier gebruik van gaan maken, buiten de interne cloud van het bedrijf zelf, is ook nog de vraag. Want wie geeft graag zijn procédé's zomaar bloot? Als ministeries (UK Gezondheid) hele databases zomaar 'verliezen', waarom zou dat ook niet kunnen gebeuren met je data in de Cloud?
    Gaat het deelnemen en opslaan binnen de Cloud ook niet de weg tonen aan hackers naar jouw systeem?
    En zo voort etcetera...

9. De volgende gebruiker bedankt compuchrisje voor deze nuttige post:

EdGi (24 augustus 2009)

Geband  
    Bedankjes
    23
    Bedankt
    320 keer in 227 posts
    http://g.ho.st/main.jsp?language=en

blijkbaar zijn google en ms te laat ???

11. De volgende 4 gebruikers bedanken gabriel voor deze nuttige post:

compuchrisje (26 juli 2009), eplerra (31 juli 2009), Obsessed (24 augustus 2009), PeterN (25 juli 2009)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten