Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 36
  1. #1
    Gevorderd  
    Geregistreerd
    20 June 2006
    Locatie
    Zichem
    Berichten
    106
    Bedankjes
    0
    Bedankt
    18 keer in 16 posts

    Bibliotheek voor orkest

    Hallo allemaal,

    ik zou graag voor onze harmonie een tool maken (in PHP en MySQL) om onze bibliotheek (van partituren) bij te houden. Het is de bedoeling dat deze niet te bekijken is zonder paswoord en om het aan te passen moet er zeker een paswoord voor zijn ( ). Wie wil mij hierbij helpen?

    Jvuz
    Jvuz

  2. #2
    Erelid   carl's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 June 2006
    Locatie
    Halle/Gent
    Berichten
    2.409
    Bedankjes
    1.846
    Bedankt
    1.827 keer in 1.102 posts
    Welke voorkennis bezit je ? Ben je van plan dit zelf ineen te steken of moet iemand dit voor jou doen ?
    Hoe moeten die partituren bijgehouden worden ? als bestanden (scans, fotos, documenten, ...) op pc, verwijzingen naar bladzijden, ... ?
    Ben je van plan deze informatie op internet te publiceren of te laten samenwerken met andere programmas of is het gewoon de bedoeling van een lijst met partituren te maken ?

  3. #3
    Gevorderd  
    Geregistreerd
    20 June 2006
    Locatie
    Zichem
    Berichten
    106
    Bedankjes
    0
    Bedankt
    18 keer in 16 posts
    Ik heb ooit al wel eens iets gemaakt in PHP en Mysql, maar dat is al effe geleden. Ik wil het geurst wel zelf doen hoor, maar ik vrees dat ik toch veel zal moeten vragen.

    De bedoeling is eigenlijk gewoon een lijst bij te houden van onze werken. Daarbij wil ik ook de mogelijkheid bieden om te zoeken naar bepaalde zaken (bijvoorbeeld op componist, of per bepaalde code, ...).

    Ik heb al wat zitten denken en ik heb al een tabel aangemaakt met de volgende velden: ID, Titel, Componist, Arrangement, Duur, Commentaar, Code. Ik heb op mijn pc Wamp geïnstalleerd, dan kan ik het daar ontwerpen en uittesten en dan later op onze website plaatsen. Als ik wil dat dit, beveiligd wordt, zal er waarschijnlijk nog een tabel bijmoeten voor de gebruikers.

    Jvuz
    Jvuz

  4. #4
    Erelid   carl's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 June 2006
    Locatie
    Halle/Gent
    Berichten
    2.409
    Bedankjes
    1.846
    Bedankt
    1.827 keer in 1.102 posts
    De componisten plaats je dan eigenlijk best in een afzonderlijke tabel, dat is veel handiger om op te zoeken en zo vermijd je overtollige gegevens (als deze afwijken volgens een typfout bijvoorbeeld).

  5. #5
    Gevorderd  
    Geregistreerd
    20 June 2006
    Locatie
    Zichem
    Berichten
    106
    Bedankjes
    0
    Bedankt
    18 keer in 16 posts
    Hoe zou jij dan normaliseren?
    Jvuz

  6. #6
    Gevorderd  
    Geregistreerd
    20 June 2006
    Locatie
    Zichem
    Berichten
    106
    Bedankjes
    0
    Bedankt
    18 keer in 16 posts
    Als je een extra tabel maakt met de componisten, dan moet er waarschijnlijk ook één gemaakt worden de arrangementen (die zijn bewerkingen door andere componisten)?
    Jvuz

  7. #7
    Erelid   carl's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 June 2006
    Locatie
    Halle/Gent
    Berichten
    2.409
    Bedankjes
    1.846
    Bedankt
    1.827 keer in 1.102 posts
    Als je een arrangement liever niet ziet als een aparte partituur met dezelfde titel enz (een ander uniek ID dus) kan je een aparte tabel maken voor de arrangementen met daarin dus een verwijzing naar de sleutel van het bijhorende partituur (ID dus).
    Hetzelfde doe je dan voor de componisten, je neemt de unieke ID van de componist op als verwijzing in een veld 'componist' van de tabel partituren.
    Zoals het er nu voor staat:
    partituren(ID, Titel, Componist, Duur, Commentaar, Code)

    waarvoor moet die code eigenlijk dienen ?

    componisten (ID, naam, voornaam, geboortedatum, sterfdatum, ...) (wat je allemaal wil bijhouden)
    arrangementen(originele_partituur, componist, duur, commentaar)

    Op die manier kan je van een arrangement zeggen op welke partituur hij gebaseerd is zonder dat hij verder iets anders met de partituur te maken heeft. Je kan zo ook makkelijk alle werken van een bepaalde componist opvragen, alle bewerkingen van een bepaald stuk, ...
    PS: blijkbaar ken je toch wat af va nde terminologie etc., maar ik let toch op dat ik niet overdreven technisch wordt )
    Laatst gewijzigd door carl; 20 October 2009 om 10:07

  8. #8
    Gevorderd  
    Geregistreerd
    20 June 2006
    Locatie
    Zichem
    Berichten
    106
    Bedankjes
    0
    Bedankt
    18 keer in 16 posts
    Ik denk dat als er iets wordt opgezocht wordt, de hele lijn zou moeten meegegeven worden. Daarom denk ik dat het geen kwaad kan om alles in één tabel te houden. Of zie ik dat verkeerd.
    De code wordt als volgt gebruikt.
    a=marsen
    b=concertstukken
    c=ouverture, ballet
    d=concertmars
    e=concertwals
    f=gelegenheidsmuziek
    g=solowerken
    h=jeugd
    j=dixieland, jazz
    Jvuz

  9. #9
    Erelid   carl's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 June 2006
    Locatie
    Halle/Gent
    Berichten
    2.409
    Bedankjes
    1.846
    Bedankt
    1.827 keer in 1.102 posts
    Het is natuurlijk meer werk om je database en query's te maken als je gebruik maakt van meerdere tabellen, maar als de database groter wordt zal het je wel wat werk besparen. Indien je het wil eenvoudiger houden kan je inderdaad in 1 tabel werken, dat geeft het minste werk, de simpelste query's en het minste kans op fouten. Staat wel weer tegenover dat er kans is op inconsistentie tussen gegevens en teveel gegevens.
    Waarom ik vroeg achter die code was omdat ik dacht dat het een soort van referentie nummer was, dan zou je geen apart veld ID nodig hebben

  10. #10
    Gevorderd  
    Geregistreerd
    20 June 2006
    Locatie
    Zichem
    Berichten
    106
    Bedankjes
    0
    Bedankt
    18 keer in 16 posts
    Zo uitgebreid is de lijst nu ook niet. En echt heel groot zal ie toch nooit worden. Binnen 50 jaar zal het misschien anders zijn, maar dan zal iemand anders er voor moeten zorgen. Momenteel zitten we rond de 800 lijnen (of werken).

    Ivm de code. Die ziet er nu zo uit:A01, A02, B01, ...
    Maar we hebben bijvoorbeeld ook: A9, A9b, A9c

    Misschien kunnen we dat ook wel gebruiken als uniek veld.
    Jvuz

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. 1 mans orkest!
    Door namaste in forum Fun
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 4 April 2009, 12:52
  2. Bibliotheek autocad 2007
    Door Some_body in forum Grafisch algemeen
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 15 September 2007, 12:41
  3. Reacties: 3
    Laatste bericht: 2 September 2007, 22:36

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •