Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1
    Gevorderd  
    Geregistreerd
    18 December 2005
    Berichten
    265
    Bedankjes
    12
    Bedankt
    11 keer in 10 posts

    Blauw scherm (zonder tekst)

    Beste,

    een nieuwe PC van mijn tante met:
    - ASUS P7P55D (moederbord)
    - Intel Core i5-750 Processor 2.66 GHz 8 MB
    - ASUS ATI EAH5770 1 GB DDR5 + 2x DVI + HDMI
    - Microsoft Windows 7 Home Premium 64 Bit NL
    - Monitor BenQ 24" LCD WIDE E2420HD HDMI

    Dit zijn de belangrijkste gegevens die ik dien mee te geven voor onderstaand probleem:
    PC start op, geïnstalleerd, 1 volledige dag goed geweest en sindsdien gaat het fout (nu 2 dagen).
    Na opstart kan je werken en games spelen, en dan ineens, een blauw scherm.
    Geen melding (zoals een BSOD of iets), niemendal. Er zit niets anders op den te resetten. Na reset, terug een tijdje goed, soms is dit eens een uur, dan weer eens een halve dag (moeilijk zoeken dus).
    In systeemlog niet direct iets terug te vinden.
    Scherm is nu gekoppeld via HDMI. Kga es proberen via VGA en kijken als dit iets er aan veranderd, maar ik vrees er een beetje voor.
    Zijn er nog bekende zaken die dit fenomeen veroorzaken?

    Alvast bedankt.

  2. #2
    PC-Freak   sykke's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 June 2006
    Locatie
    8930 MENEN
    Berichten
    1.656
    Bedankjes
    2.129
    Bedankt
    2.794 keer in 1.540 posts
    Hoe zwaar is de voeding


  3. #3
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.839
    Bedankjes
    15.650
    Bedankt
    37.027 keer in 15.348 posts
    Nieuwe pc met problemen: niet aarzelen, terug ermee!!!

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  4. #4
    Gevorderd  
    Geregistreerd
    18 December 2005
    Berichten
    265
    Bedankjes
    12
    Bedankt
    11 keer in 10 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sykke Bekijk bericht
    Hoe zwaar is de voeding
    520 Watt (een aparte voeding, dus niet meegeleverd met de case).

  5. #5
    PC-Freak   Fakke_Berto's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 June 2005
    Berichten
    1.320
    Bedankjes
    943
    Bedankt
    947 keer in 644 posts
    Koeling?

  6. #6
    Gevorderd  
    Geregistreerd
    18 December 2005
    Berichten
    265
    Bedankjes
    12
    Bedankt
    11 keer in 10 posts
    Gisteren enkele zaken geprobeerd:
    - HDMI kabel verstoken (poort 1 naar poort 2)
    - VGA kabel gebruikt in de plaats.
    - Windows geheugencontrole gedaan (mdsched.exe)
    - Virusscan, spyware scan, schijfcontrole van alle partities, defragmentatie.

    Echter, nog steeds hetzelfde probleem.
    Wat ik wel heb gemerkt:
    Net vooraleer het een leeg scherm is (ik vertelde dat dit blauw was, maar dit is soms ook grijs, groen of dergelijke), blijft het scherm even hangen op het laatste beeld (waar PC mee bezig was).

    Ook heb ik eens gehad, gewoon mails aan het lezen, pc blokkeert gelijk even (scherm bevriest gelijk), alles los, en na een 20 tal seconden heb ik mijn scherm weer en kan ik gewoon verder werken.
    Als net dan de PC terug actief is, staat er héél kortstondig rechtsonder in taakbalk iets in de zin van volgende (maar dit is supersnel verdwenen):
    - Beeldschermstuurprogramma ATI Readon family reageert niet meer en is hersteld.

    Hierna kan ik terug verder werken totdat het terug vastloopt.
    Hierna heb ik bij de hardware gekeken naar de versie van de driver van mijn grafische kaart, daar een windows update laten op doen (zoeken naar nieuwere drivers).
    Ik dacht volgende versie te hebben:

    Version 8.66 Description ati866_Win7Vista64.zip
    ASUS VGA card display driver version 8.66 for Windows 7 or Windows Vista(64-Bit Edition)

    Daarna heb ik volgende (nieuwere versie) geïnstalleerd

    Version 8.67WHQL Description ati867_Win7Vista64.zip

    Ik vind het raar dat de Windows zelf dit niet opmerkt dan.
    Jammer genoeg blijft het probleem nog steeds (het is gelijk wel iets minder frequent, maar dat kan een gedacht zijn)...

    CPU koeling is een Zalman koeler die wel goed werkt, en de grafische kaart heeft ook een actieve koeling.

  7. #7
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Zoals ik begrijp heb je zelf de pc geïnstalleerd?
    Heb je de drivers van het moederbord al geladen? Kijk eens in configuratiescherm/apparatenbeheer/hardware in het lijstje dat je geen gele vraagtekens meer hebt.
    Best bij een nieuwe pc laad je de nieuwste drivers die je op de site van de fabrikant vindt. Zeker nieuwe componenten brengen regelmatig een update driver uit, regelmatig omwille van bugs.

    Voor uw grafische kaart die blijkbaar de problemen veroorzaakt, moet je de drivers laden die je vindt bij ati radeon. Voor jouw kaart, windows 7 64 bit is dat hier. Je hebt toch de 64 bit versie hé.
    Laat ook windows 7 updaten want er zijn al wat updates ondertss.

    Een andere reden van even bevriezen is dat in het begin van alles nog standaard staat ingesteld en wat tijd vraagt. De eerste keer een virusscan, eventueel in de achtergrond defender die bezig is, de geplande defragmentatie die standaard loopt, het indexeren van nieuwe schijven ed. Maar op zich mogen die natuurlijk uw pc niet doen uitvallen. Daar je die melding ziet van de graka zal dat wel het probleem zijn.

  8. #8
    Gevorderd  
    Geregistreerd
    18 December 2005
    Berichten
    265
    Bedankjes
    12
    Bedankt
    11 keer in 10 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PeterN Bekijk bericht
    Zoals ik begrijp heb je zelf de pc geïnstalleerd?
    Heb je de drivers van het moederbord al geladen? Kijk eens in configuratiescherm/apparatenbeheer/hardware in het lijstje dat je geen gele vraagtekens meer hebt.
    Best bij een nieuwe pc laad je de nieuwste drivers die je op de site van de fabrikant vindt. Zeker nieuwe componenten brengen regelmatig een update driver uit, regelmatig omwille van bugs.

    Voor uw grafische kaart die blijkbaar de problemen veroorzaakt, moet je de drivers laden die je vindt bij ati radeon. Voor jouw kaart, windows 7 64 bit is dat hier. Je hebt toch de 64 bit versie hé.
    Laat ook windows 7 updaten want er zijn al wat updates ondertss.

    Een andere reden van even bevriezen is dat in het begin van alles nog standaard staat ingesteld en wat tijd vraagt. De eerste keer een virusscan, eventueel in de achtergrond defender die bezig is, de geplande defragmentatie die standaard loopt, het indexeren van nieuwe schijven ed. Maar op zich mogen die natuurlijk uw pc niet doen uitvallen. Daar je die melding ziet van de graka zal dat wel het probleem zijn.
    Beste,

    bedankt voor de reactie, ik geef even een uitleg + update:

    - ik heb de PC niet zelf geïnstalleerd, maar de PC winkel heeft dit gedaan.
    - bij apparaatbeheer heb ik géén gele vraagtekens staan.
    - PC is al ongeveer zo'n 2 weken aan, updates heeft hij nu allemaal die hij maar kan verkrijgen.
    - ivm de onderste opmerking (achtergrondtaken) kan ik moeilijk geloven aangezien ik dit zelf manueel doe en de automatische zaken uitschakel.

    Ik heb reeds nogmaals alles gescand op spyware, virussen,...
    Defragmentatie en schijfcontrole is uitgevoerd.
    Er zijn nadat ik de PC had 2 PCI kaarten geplaatst geweest (ene voor seriele communicatie en ene voor parallelle), maar deze heb ik voorlopig weer verwijdert om dit te kunnen uitsluiten.

    Op de site heb ik de laatste drivers afgehaald en geïnstalleerd van AMD zelf (enkel wel de display driver, want de rest heb ik niet zo van doen). Bij de driverstatus van de beeldkaart is dan ook de datum verzet geweest.

    Het is inderdaad een 64 bit systeem.

    Indien het echt niet lukt, zal ik de PC moeten terugdoen, maar dan ben ik hem een beetje kwijt en ik wil zeker niet dat ik hem moet terugdoen voor simpelweg een driverprobleem of dergelijke.

    Na de installatie van de laatste drivers, heb ik reeds gehad dat het scherm gewoon zwart is (no signal komt er op mijn beeldscherm).
    Ook heb ik al eens gehad dat ik een aangesloten microfoon aan het testen was, en ik sprak in de microfoon, na ongeveer 45 seconden was de pc aan het 'bevriezen' en ik hoorde gedurende een tijd de laatste 2 seconden hetgeen ik had ingesproken telkens herhalen...
    Als ik dan op uit knop druk (hetgeen ingesteld staat om af te sluiten) doet deze niets (verplichtte reset).
    Dan heb ik ook al eens gehad dat scherm even zwart wordt, en dan terug goed, en bij het logboek vind ik hetvolgende terug:
    Waarschuwing: Beeldschermstuurprogramma atikmdag reageert niet meer en is hersteld.

    Indien de PC niet meer herstelt, en ik kijk in het logboek heb ik hetvolgende:

    Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

    De vorige afsluiting van het systeem om 17:37:00 op ‎7/‎01/‎2010 is onverwacht gebeurd.

    Verder staat er niets dat duidelijkheid kan scheppen in mijn logboek.

    Nog zaken die ik kan proberen?

    Alvast bedankt.

  9. #9
    Erelid   Baloeke's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Beverst
    Berichten
    8.375
    Bedankjes
    19.867
    Bedankt
    14.256 keer in 6.986 posts
    Lees eens post #3 in dit topic.
    Groetjes Baloeke
    De beste manier om een probleem op te lossen, is de humor ervan te ontdekken.

  10. #10
    Gevorderd  
    Geregistreerd
    18 December 2005
    Berichten
    265
    Bedankjes
    12
    Bedankt
    11 keer in 10 posts
    Geachte,

    heb heel het boeltje naar de winkel gebracht. Daar hebben ze dit bekeken en er een nieuwe grafische kaart ingeplaatst.
    Ik ben ermee thuisgekomen, heb zo'n paar uur ermee kunnen werken en dan had ik weer géén scherm (freezed).
    Diezelfde dag dan nog éénmaal gehad.
    Daarna 2 dagen geen probleem, maar nu begint het af en toe terug te komen...

    Wat kan er nu gedaan worden? Hardware- of softwarematig een oplossing zoeken?

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. blauw scherm
    Door wolfskin in forum Windows
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 25 September 2007, 20:39
  2. Blauw scherm
    Door Bertrangstje in forum Opslagmedia
    Reacties: 15
    Laatste bericht: 30 January 2007, 09:49
  3. blauw scherm
    Door vendetat in forum HijackThis
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 29 November 2006, 21:24
  4. Blauw scherm
    Door troel in forum Volledige systemen, laptops en netbooks
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 3 November 2006, 16:30
  5. Blauw scherm in xp??? HELP
    Door clioke in forum Windows
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 3 May 2006, 13:29

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •