Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21

Discussie: Heeft het zin?

  1. #1
    PC-Freak   2B's's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Locatie
    Schelle (Antwerpen)
    Berichten
    1.982
    Bedankjes
    2.082
    Bedankt
    2.797 keer in 1.121 posts

    Heeft het zin?

    Het is niet de eerste keer dat ik lees over het opnieuw formatteren van de harde schijf en het opnieuw installeren van alle programma's. Een externe harde schijf is de dag van vandaag zeer betaalbaar en het opslaan van data op dergelijke schijf is ondertussen heel normaal.

    Ik vraag me echter af of het niet beter is om programma's op dezelfde manier te installeren op een externe schijf. Op die manier blijft dit deel buiten schot als windows opnieuw geinstalleerd wordt maar... heeft het wel zin?

    Is het niet zo dat progjes gebruik maken van dll bestanden die in het register bij windows staan opgeslagen? Of kan je die bestandjes veilig mee onderbrengen in de programma files op de externe schijf.

    Ik denk daarbij niet alleen aan de verloren tijd om alles te herinstalleren maar eveneens ook aan het gemak om programma's te verwijderen van die externe schijf. Ik mis toch wel de oude boomstructuur van DOS.

    Wie van jullie weet van zoiets meer af?
    Bedankt. Omdat je mij bedankt.

  2. De volgende gebruiker bedankt 2B's voor deze nuttige post:

    peenif (24 January 2010)

  3. #2
    Erelid   Baloeke's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Beverst
    Berichten
    8.375
    Bedankjes
    19.867
    Bedankt
    14.256 keer in 6.986 posts
    Als windows opnieuw wordt geinstalleerd, moeten naar mijn weten ook de andere programma's, denk bv aan office, ook opnieuw worden geinstalleerd.
    Bij het installeren van programma's worden er in het register zaken over de programma's geplaatst. Vermoedelijk ook op de interne harde schijf, worden programma onderdelen geplaatst.

    Ook je externe harde schijf zal constant met je verbonden moeten zijn met je computer. Dit houd misschien ook enkele risco's in.

    Volgens mij is het beter om een volledige image te maken van je systeem (C-schijf). Moesten er dan problemen zijn, is het sneller om de image terug te plaatsen en enkele update's binnen te halen. Dit duurt denkelijk hooguit 1.30 uur.
    Groetjes Baloeke
    De beste manier om een probleem op te lossen, is de humor ervan te ontdekken.

  4. De volgende 2 gebruikers bedanken Baloeke voor deze nuttige post:

    2B's (24 January 2010), peenif (24 January 2010)

  5. #3
    Gevorderd   Toelly's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14 May 2009
    Locatie
    Sint-Niklaas
    Berichten
    341
    Bedankjes
    72
    Bedankt
    677 keer in 257 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Baloeke Bekijk bericht
    Volgens mij is het beter om een volledige image te maken van je systeem (C-schijf). Moesten er dan problemen zijn, is het sneller om de image terug te plaatsen en enkele update's binnen te halen. Dit duurt denkelijk hooguit 1.30 uur.
    Is een image maken van de C-schijf hetzelfde als een back-up maken?
    0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377, 610, 987

  6. De volgende 2 gebruikers bedanken Toelly voor deze nuttige post:

    2B's (24 January 2010), peenif (24 January 2010)

  7. #4
    Erelid   peenif's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 December 2005
    Locatie
    De mooiste stad van Vlaanderen : Brugge
    Berichten
    5.084
    Bedankjes
    26.621
    Bedankt
    15.012 keer in 5.620 posts
    Neen, alhoewel beide termen nogal eens door elkaar gebruikt worden is dit niet hetzelfde.

    Een back-up is een kopij van data (bv. foto's, muziekbestanden, .exe bestanden, video's enz.) - een image maakt een exacte kopij van uw harde schijf inclusief het besturingssysteem, software, data, mapindeling - alles eigenlijk.

    Gebeurt er iets met uw computer en U hebt enkel een back-up dan moet U zelf het besturingssysteem en al uw software herinstalleren inclusief de voorkeuren en instellingen van uw software + eventuele updates en vervolgens uw back-up data terugplaatsen.

    Hebt U daarentegen een image dan hoeft U enkel deze image terug te plaatsen en U bent klaar.

  8. De volgende 2 gebruikers bedanken peenif voor deze nuttige post:

    2B's (24 January 2010), Baloeke (24 January 2010)

  9. #5
    PC-Freak   2B's's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Locatie
    Schelle (Antwerpen)
    Berichten
    1.982
    Bedankjes
    2.082
    Bedankt
    2.797 keer in 1.121 posts
    Dan hebben we dus eigenlijk hetzelfde probleem als we de harde schijf gaan indelen in partities... een partitie heeft dus alleen maar zin bij opslaan van data?
    Bedankt. Omdat je mij bedankt.

  10. #6
    Erelid  
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Berichten
    6.700
    Bedankjes
    1.651
    Bedankt
    8.252 keer in 3.245 posts
    Een image is gewoon een exacte kopie van een systeem op het moment.
    Alles wat daarna gebeurt is vreemd voor de image, tenzij je op geregelde tijdstippen een incredemental backup maakt. Dit is een 'extra' backup van de veranderingen die plaatsvonden na de originele backup.
    Wat ik doe. Ik zet enkel het OS op de c:\schijf.
    Voor de programma's neem ik een andere partitie.
    Voor games nog een andere partitie.
    Voor data nog een andere partie.
    En voor de backups nog een andere partitei en zelfs op een fysieke andere schijf.

    Ik wil er gewoon mee bereiken dat:
    1) mijn OS gescheiden blijft van installeren en verwijderen van programma's.
    2) gedowloade bestanden op een andere partitie terecht komen.
    3) mijn backup op een fysiek andere schijf staat zodat een crash van een schijf niet resulteert in een herinstallatie.

    Het installeren van programma's op een andere partitie heeft wel nut, omdat je de programma's niet moet herinstalleren wanneer je een image terug zet. De registerinstellingen zijn namelijk aanwezig bij het maken van de image. (hiervoor moeten je programma's wel al geinstalleerd zijn voordat je de backup neemt). of het moet gaan om een incredemantal backup.
    Het heeft dus zeker 'zin' om verschillende partities in gebruik te hebben.
    Je zal trouwens veel zien dat gebruilkers met 1 partitie veel meer in de problemen komen dan gebruikers met meerdere partities.
    Vooral het gescheiden houden van gedownloade bestanden van je OS, doet wonderen.

  11. De volgende 2 gebruikers bedanken g_man voor deze nuttige post:

    2B's (24 January 2010), peenif (24 January 2010)

  12. #7
    Gevorderd   Toelly's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14 May 2009
    Locatie
    Sint-Niklaas
    Berichten
    341
    Bedankjes
    72
    Bedankt
    677 keer in 257 posts
    Bij ons thuis hebben wij ook altijd verschillende partities gehad. Op mijn eigen laptop (met Windows Vista) wilde ik dit ook doen. Maar bij het instellen werd er mij nooit iets gevraagd over partities aanmaken (of toch niet dat ik mij kan herinneren). Er zijn nu wel 2 partities (Vista en Data) maar had ik kunnen kiezen, dan had ik er wel meer in gestoken. Binnenkort ga ik echter mijn systeem updaten naar Windows 7, kan ik tijdens die update partities aanpassen/instellen?
    0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377, 610, 987

  13. De volgende 2 gebruikers bedanken Toelly voor deze nuttige post:

    2B's (24 January 2010), peenif (24 January 2010)

  14. #8
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.822
    Bedankjes
    15.634
    Bedankt
    36.995 keer in 15.331 posts
    Ja, maar dat zijn partities op de lokale schijf (schijven), 2B's heeft het over installeren van programma's op een externe schijf. En dat zal niet zo evident zijn denk ik, omdat er in het register verwijzingen zitten naar de diverse installaties. Die worden bijeengesprokkeld tijdens het opstarten van de pc en zullen dus verwijzen naar een (mogelijk) afwezige locatie. Dat gaat dus flink wat foutmeldingen opleveren.

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  15. De volgende 2 gebruikers bedanken compuchrisje voor deze nuttige post:

    2B's (24 January 2010), peenif (24 January 2010)

  16. #9
    Erelid   peenif's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 December 2005
    Locatie
    De mooiste stad van Vlaanderen : Brugge
    Berichten
    5.084
    Bedankjes
    26.621
    Bedankt
    15.012 keer in 5.620 posts
    Inderdaad gaat het installeren van bv. Photoshop CS3 op mijn externe harde schijf niet, ttz installeren wel maar achteraf gebruiken niet en dit is wat de TS bedoelde met zijn post...toch?

  17. De volgende gebruiker bedankt peenif voor deze nuttige post:

    2B's (25 January 2010)

  18. #10
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Ter info: zowel bij vista als bij windows 7, maar ook bij de oudere window versies, kan je uw hd partitioneren tijdens een verse installatie. Op de plaats waar de setup vraagt waar hij windows moet installeren kan je bij iedere versie naar de indeling van je hd gaan en partities wissen en/of aanmaken. Voor windows 7 zie hier

  19. De volgende 2 gebruikers bedanken PeterN voor deze nuttige post:

    2B's (25 January 2010), Toelly (25 January 2010)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. geluidskaart heeft problemen
    Door kir2 in forum Audiovisueel
    Reacties: 20
    Laatste bericht: 18 June 2007, 18:09
  2. Hoeveel GB heeft XP nodig?
    Door surfer in forum Processoren, moederborden en geheugen
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 14 March 2007, 22:14
  3. Wie heeft ervaring met een hub?
    Door ghost in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 26
    Laatste bericht: 1 October 2006, 10:35
  4. heeft dit zin
    Door jekrussek in forum Processoren, moederborden en geheugen
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 30 July 2006, 12:55

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •