Mass Effect 2
1. Verhaal
Mass Effect 2 is de sequel (opvolger) van de game Mass Effect. Het verhaal van ME2* begint in 2183, kort na de gebeurtenissen van ME*. Commander Shepard gaat samen met zijn crew van de Normandy, de overgebleven 'Geth' elimineren.
Tijdens hun patrouille worden ze echter zwaar onder vuur genomen, en moet iedereen het schip (Normandy) evacueren. Enkel Joker blijft op het schip om deze te besturen. Als Shepard dit te horen krijgt, besluit hij om Joker te gaan halen. Op dit moment krijgt de speler controle over Shepard en moet hij een weg zien te banen door het puin, om Joker te halen.
Eens aangekomen bij Joker, kan Shepard hem overtuigen om niet 'onder te gaan' met het schip maar mee naar de 'evacuation pods' te gaan. Echter, aangekomen bij deze pods, vuurt het vijandelijke schip nogmaals waardoor Shepard in de ruimte wordt gekatapulteerd waardoor hij stikt en neerstort op een onbekende planeet.
Spoiler Alert!: Lees verder bij puntje "2" als je geen spoilers wilt lezen.
Foto van Mordin
De organisatie Cerberus besluit dan om Shepards lichaam te gaan halen en probeert dan 2 jaar lang om Shepard terug tot leven te wekken. In 2185 wordt Shepard wakker omdat het Cerberus schip onder aanval is. Het proces om hem tot leven te wekken is echter nog niet compleet waardoor Shepard vele littekens heeft op zijn gezicht. Shepard baant zich een weg door het wrak van het cerberus schip, dat al vol zit met vijanden. Door de help van 2 cerberus agenten, Jacob Taylor en Miranda Lawson, lukt het hem om de controle over het schip te krijgen.
Shepard mag nu een audientie gaan bij de leider van Cerberus, The Illusive Man. Die hem uitlegt dat Cerberus hem voor een specifieke reden terug tot leven hebben gebracht. Er zijn de laatste tijd nogal veel verontrustende verdwijningen van 'humans' op bepaalde kolonies. En jij moet een team samenstellen om dit mysterie op te lossen.
Foto van scanning minigame
2. Wat is er nieuw ten opzichte van Mass Effect 1?
In ME2 is het healen door middel van de "medi-gel" weggehaald, en vervangen door "health regeneration". (Dit betekent dat je health/leven bijkomt als je geen schade krijgt.) De medi-gel is echter niet verwijderd uit het spel, maar wordt gebruikt om gewonde teammates terug op hun benen te krijgen in een gevecht.
Ook is het "overheat" systeem van ME vervangen door het "ammunition" systeem. Elk wapen gebruikt nu dus munitie (die je onder andere kan vinden als je vijanden dood) en elke personage kan ook speciale soorten munitie gebruiken. Zo kan je "cryo ammo" gebruiken om vijanden te bevriezen, of "Incendairy Ammo" om de vijanden het vuur aan de schenen te leggen. Letterlijk dan. Buiten deze 2 soorten munitie heb je nog een aantal andere soorten die je zelf maar moet eens moet testen!
Bij ME2 heeft Shepard (en andere personages) meer animates gekregen. Bij ME had Shepard maar een 20tal animaties die hij kon uitvoeren, in ME2 is dat al rond de 200 animaties.
Er is net zoals in ME een soort "karma" systeem. Zo kan je de Paragon weg opgaan (Hero) of de Renegade weg (Badass) naar de hand van bepaalde keuzes die je maakt doorheen de game. Aan de hand van je Paragon en Renegade score krijg je unieke dialoogopties en kan je zelfs speciale handelingen uitvoeren tijdens een conversatie. Zo zal je met Renegade de optie krijgen om een andere persoon eens stevig onder handen te nemen als hij geen informatie wilt vrijgeven.
Mass Effect 2 bevat tevens 19 wapens, vele nieuwe open gebieden en planeten die je kan bezoeken, alsook nieuwe armor, quests en personages.
Foto van 'bypass security' minigame
3. Voor de personen die nooit ME1 hebben gespeeld
3.1 Vechtsysteem
Het vechtsysteem van Mass Effect 2 draait voor 2/4 rond het gebruiken van 'spells' en 'abilities' zoals Shields, vuurballen, cryo shocks en dergelijke. De speler kan deze spells leren als hij een level omhoog gaat, en punten (die hij krijgt van het levelen) besteed in die ability. (Talent systeem van Dragon Age: Origins, ME1, World of Warcraft en andere RPG's)
Ook kan de speler punten besteden in de abilities van zijn teammates waardoor hij elke teammate kan uitrusten met speciale, specifieke spells die bedoeld zijn voor specifieke vijanden uit te schakelen.
Tijdens een gevecht kan de speler een speciale toets ingedrukt houden, waardoor het spel gepauzeerd wordt en de speler spells kan activeren van zichzelf en van zijn teammates.
Een ander aspect, dat ook voor 1/4 meetelt, is het orders geven aan je teammates. Zo kan je je teammates specifieke locaties toewijzen waardoor ze dus niet in open terrein zitten rond te lopen. Gelukkig zijn zowel de vijanden als je teammates uitgerust met een AI die zelf dekking gaat zoeken indien mogelijk.
Het laatste aspect is het "shooter" aspect van de game. In ME2 kan je realtime gevechten uitvechten met je wapen (rondlopen, inzoomen, schieten, herladen, dekking zoeken, ...). Dit is leuk aangezien je dan zelf wat vijanden onder handen kan nemen, en zo zelfs je team kan redden als je geflankt wordt.
Maar zonder het gebruik van spells en abilities, zal je sterke vijanden spijtig genoeg niet zo makkelijk neerkrijgen. Een goed team uitkiezen is dan ook de boodschap.
3.2 Quests
Het spel gebruikt net zoals de meeste RPG's questen (opdrachten/queesten) om je personage experience (ervaring) te laten opdoen. Als je "x" experience hebt vergaard, ga je een level omhoog en kan je je character voorzien van extra sterke spells.
De questen kunnen gaan rond het feit dat je een computersysteem moet hacken voor informatie, of iemand moet elimineren. Ook kan het zijn dat je een teammate moet helpen met iets om hem een gerust hart te bezorgen.
3.3 Upgrades
Je kan wapens, armor en je schip upgraden in ME2. Hiervoor heb je echter bepaalde grondstoffen nodig. Grondstoffen vind je op verschillende plaatsen tijdens je missies (quests), maar worden voornamelijk ontgind door het "resource scanning" minigame.
Het schip nadert hierbij een planeet, en jij moet dan de planeetoppervlakte scannen voor grondstoffen. Als je ziet dat een bepaalde plaats veel grondstoffen bevat, moet je een "pod" afvuren op die locatie. Hierdoor krijg je dan die grondstoffen binnen.
Nadeel:
- Dit is vrij eentonig
- Je moet het veel doen, aangezien de upgrades vrij duur zijn
4. Score
Audio: 9/10
Verantwoording: De audio is vooral ambient, en roept daarom direct bepaalde sferen/gevoelens op. Zeer geslaagd.
Video/Graphics: 18/20
Verantwoording: Een grote verbetering ten opzichte van ME1. Vijanden, wapens, omgevingen, personages, ... zijn zeer goed afgewerkt.
Gameplay: 19/20
Verantwoording: Zeer goed verhaal met sterke voice actors en goed uitgedachte personages die elk hun achtergrond hebben. De lange speelduur, dynamische wereld/verhaal (hangt af van de keuzes van de speler) en het goede combat systeem zorgt voor een geweldige game.
Replay Value: 9/10
Verantwoording: Je kan terug opnieuw beginnen met het spel met een andere klasse, personage van een ander geslacht, en je kan zelfs kiezen of je de 'goede' of 'slechte' kant (karma systeem) opgaat. Deze game moet je ongeveer 2-3 keer opnieuw spelen om echt alles te hebben meegemaakt.
Totaal: 91,7%
5. Algemene informatie
Naam: Mass Effect 2
Uitgever: Electronic Arts
Ontwikkelaar: BioWare
Componist (soundtrack): Jack Wall, Sam Hulick, David Kates, Jimmy Hinson
Genre: Action Roleplaying Game
Singleplayer: Ja
Multiplayer: Nee
Release: 28 January 2010
Platforms: PC, Xbox 360
Must-have: Zeker!
Een aantal minpunten:
- Scanning minigame is nogal vervelend/eentonig
- Sommige cutscenes zijn niet door te spoelen
Wat positieve punten:
+ Makkelijk besturing op PC en Xbox 360
+ Zeer weinig/geen bugs
+ Goede graphics, audio, gameplay en replay value
+ Lange speelduur
+ Sterk verhaal
+ Mogelijkheid om aan 'Romance' te doen (Zoals in Dragon Age: Origins en Mass Effect 1)
* ME2: Mass Effect 2
* ME: Mass Effect
Trailer (HD Kwaliteit):

Favorieten/bladwijzers