Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1
    Beginner  
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Berichten
    3
    Bedankjes
    0
    Bedankt
    0 keer in 0 posts

    laptop vindt enkel "onbekend netwerk" via LAN-verbinding

    Hoi, ik wil mijn laptop (VISTA) op de slaapkamer installeren.
    Omdat ik daar een magere draadloze ontvangst heb heb ik een zelfgemaakte vaste kabelverbinding (+- 25m, 8-draads 4x2paar aan elkaar gestrengeld in de goede kleuren voor ethernetkabel) wel in 1001 bochten gelegd om van mijn modem/router (dlink DSL-2740b, adsl2) tot op de bovenste kamer te geraken.
    Daar krijg ik geen verbinding (meer) met mijn LAN, deze geeft enkel "verbonden met onbekend netwerk" "openbaar", beperkte toegang.
    Op het netwerkcentrum krijg ik het gele driehoekje tussen de laptop en de router-pc en het rode kruis tussen de router-pc en het internet.
    (Waarom zeg ik geen verbinding meer, met mijn vorige router van 54mbit deed de kabel het perfect)

    Wat deed ik inmiddels al:
    - 7 keer een nieuwe ethernet-stekker aan de kabel genaaid, zowel parallel als cross.
    - ipconfig/renew
    - router aan, af, stroom eruit, reboot....
    - gefoefeld aan de instellingen, verbinding er afgegooid en heringesteld.
    - "openbaar" aangepast naar "particulier"
    - ...

    Eigenaardige is wanneer ik een korte kabel gebruik (of zelfs een lange losse ethernetkabel van 15m) is er geen probleem, na enkele ogenblikken komt mijn LAN netwerk verbinding "dlink" met 100mbit tot stand.

    Ik weet niet meer wat ik nog kan doen, behalve verhuizen, maar is dat niet wat drastisch?
    Kan iemand mij bij mijn handje nemen en dit euvel proberen op te lossen?
    Thanks
    os10os

  2. #2
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Zoals ik lees is eigenlijk alles perfect als je een losse kabel gebruikt. Dan heb je internet over de router.
    Het probleem kan dus niet in de router of settings ervan zitten, anders werkte het ook niet met korte kabel. Idem voor pc/laptop, het werkt met korte kabel.
    Het kan dus enkel in de kabel zitten. Aangezien je zegt dat ook de kabel met je oude modem/router nog werkt maakt het vreemd. Mss was de oude router trager, of met het veranderen de stekkers geraak?

    In ieder geval moet je de nieuwe modem/router plaatsen en zorgen dat hij werkt met losse korte kabel. Eens dat inorde is, kan je beginnen en ben je zeker dat het enkel nu de kabel kan zijn. Vergewis dat hij werkt via de ethernet kabel en niet draadloos. Zet dus je wifi op de laptop uit
    - Kijk de kabel na, dit moet minimum Cat 5 utp kabel zijn. Beter is natuurlijk Cat6. De afstand 25meter is geen probleem en bochtjes, zolang de kabel niet kapot geknikt wordt, is ook niet erg.
    - Je kan alle 8 draden aansluiten maar er zijn er maar 4 echt nodig (dus 2 paar). Aan beide zijden hetzelfde aansluiten, namelijk op
    1 : wit/oranje
    2 : oranje
    3 : wit/groen
    6 : groen
    Hier vind je de gehele aansluiting (kijk bij T568A Color)

    - Pas op met de connector te pitsen. Als alles niet mooi zit heb je afwel kortsluiting tussen twee draden of maakt de draad geen contact met de connector contactpunten. Met een ohm metertje kan je dat doormeten. Soms lijkt alles inorde maar is intern het adertje doorgepitst door de connector erop te pitsen :s Zoals ze vroeger altijd zeiden op school 'meten is weten'
    - Gebruik goede connectoren. Er zijn connectoren die soms wat 'kort' zijn en indien niet goed volledig tot achteren ingeduwd in de socket, een wikkel contact hebben.

  3. #3
    Beginner  
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Berichten
    3
    Bedankjes
    0
    Bedankt
    0 keer in 0 posts
    dank U voor uw reactie!
    Ik ben geen kenner, het is een kabel met harde-kern draadjes en op de kabel staat: ftp 4x2x24 AWG - cat5 iso/iec extended frequency 200 Mhz sgs certified.
    Ik ga er dus van uit dat het een Cat5 kabel is. Alle 8 draadjes zijn aangesloten.
    Ik heb d.m.v. een muur-ethernet-stopcontactdoosje, waarin ik de draadjes in koppels verbond, met de Ohm meter kunnen zien, dat de zo ontstane lussen in de vaste kabel, goed contavt doorgeven. Ik ga er dus van uit dat de connectors goed op de kabel zitten en er geen breuken in de kabel zijn.
    Ik heb wel niet de kleurenvolgorde zoals in je link aantoont. Daar toont men de cross-kabel. Ik heb momenteel de rechte aansluiting, dus de kleurenvolgorde in de beide connectoren komen exact overeen. Ik vond op het net dat het eigenlijk niets uitmaakt of je nu een cross- of rechte kabel gebruikt, dit heb ik ook met de korte kabels uitgetest en dat klopt.

    Zou het kunnen dat de kabel zelf niet voldoet voor een 100 Mbit verbinding?
    Dank U

  4. #4
    Erelid  
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Roeselare, België
    Berichten
    1.623
    Bedankjes
    774
    Bedankt
    818 keer in 492 posts
    De specificaties van de kabel zijn normaalgezien goed, maar eigenlijk moet je het nog eens testen met nog een Twisted-pair tester voor alle zekerheid of de kabel goed getermineerd is of als er interferentie van buitenaf komt (magnetische storing).

    Een crosskabel kan in enkele gevallen nog nodig zijn, dit is om bijvoorbeeld twee hubs met elkaar te verbinden om zo de Rx en Tx te verwisselen. Maar de meeste hubs hebben ook een knopje die de Rx en Tx kunnen omwisselen. Om van pc naar pc te verbinden gaat dit nu ook automatisch, dus crosskabels worden bijna niet meer gebruikt.

  5. De volgende 2 gebruikers bedanken Snakey voor deze nuttige post:

    PeterN (14 May 2010), Pilote (14 May 2010)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Traaaag "verbinding maken"
    Door Phil O'Sophe in forum Internet
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 27 March 2009, 22:46
  2. Acer Laptop "formateren"
    Door Morphke in forum Windows
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 5 September 2006, 21:07
  3. "Neovo F417BS 17"" TFT zw/zil (12ms) - 3 j on-site - BESTE KOOP PC Magazine!"
    Door eventure in forum PC-randapparatuur en andere PC-hardware
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 24 November 2005, 12:45

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •