Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    3 January 2010
    Berichten
    35
    Bedankjes
    1
    Bedankt
    10 keer in 7 posts

    besturingsysteem voor server

    Hallo,

    Ik heb hier vroeger al eens een topic over gemaakt ivm Windows Home server. Maar nu vond ik het interessant om eens alles op een rijtje te zetten over Servers en dergelijke.

    In de tijd dat we nu zijn waar de computer een gevestigde waarde is in het dagelijkse leven moeten we trachten al deze computers te beheren en te organiseren.

    Met dit in mijn achterhoofd begon ik te kijken voor een server te knutselen. Ik schafte me een snel moederbordje aan dat zeer zuinig is maar toch krachtig genoeg. Daarenboven nog 2 Hard disks van elk 1 T. Met de bedoeling om het zeer aantrekkelijke pakket van windows home server aan te kopen. Maar tot mijn verbazing ondersteund dit geen Raid configuratie, dus ook geen mirroring van de Hard disks. (waarom dan een plaats om al je files te backuppen en eventueel een archief aan te leggen van foto's en videos??? => disk stuk = bestanden weg!)

    Dus nu wou ik eens vragen wat jullie gebruiken voor serverbesturingsysteem???
    Wat zijn de voor en nadelen, wat onderscheid het pakket van de rest, ervaringen, enz..

    grtz,
    Zarathoustra

  2. #2
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Bij raid moet je steeds oppassen. De raid aangeboden op moederborden zijn eigen ontwikkelde raid controllers zonder een echte standaard. Moederbord stuk, raid kwijt. Wil je echt raid, moet je een echte aparte raid controller kopen, maar die alleen al kost het dubbel van een normaal moederbord
    Nu raid op het moederbord is natuurlijk niet slecht en beter dan niets

    Wat verwacht je van de server want 'server' is een groot woord

    Als je over backup bezig bent zou ik eens kijken naar freenas, één van de meest gebruikte en gekende open source software voor deze toepassing.
    Wil je eerder een webserver, mail of printer server kan je eens kijken naar ClearOS

  3. #3
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    3 January 2010
    Berichten
    35
    Bedankjes
    1
    Bedankt
    10 keer in 7 posts
    op m'n moederbord zit raid ondersteuning? bestaat er dan geen servermogelijkheid waar ik mijn server backup maar waar de servermogelijkheden niet verloren gaan?? Ik denk hierbij aan het organiseren van pc, het opslaan van media en zelf de server laten fungeren tussen andere toestellen zoals mediacenter enz. Freenas en clearOS springen hierbij tekort naar mijn mening...
    Misschien andere voorstellen?

  4. #4
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    - Op uw server kan je altijd een scriptje laten draaien dat bv 's nachts een backup maakt van je gehele server of indien gewenst enkel de data. Deze backup kan je automatisch comprimeren maar moet je plaatsen op de andere hd.
    Je hebt twee schijven. Je kan bv met een backup programma (zoals true image bv als je toch met windows werkt) een image of enkel bepaalde data laten backuppen. Deze image van schijf 1 zet je op schijf 2 en de image van schijf 2 zet je op schijf 1.

    Nu kan je zeggen dat het veel te veel data is en verlies van opslagcapaciteit. Maar in raid heb je dit ook: 2 schijven van 1TB in Raid geven ook enkel 1TB data als je ze mirrow zet.

  5. #5
    Erelid  
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Roeselare, België
    Berichten
    1.623
    Bedankjes
    774
    Bedankt
    818 keer in 492 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zarathoustra Bekijk bericht
    op m'n moederbord zit raid ondersteuning? bestaat er dan geen servermogelijkheid waar ik mijn server backup maar waar de servermogelijkheden niet verloren gaan?? Ik denk hierbij aan het organiseren van pc, het opslaan van media en zelf de server laten fungeren tussen andere toestellen zoals mediacenter enz. Freenas en clearOS springen hierbij tekort naar mijn mening...
    Misschien andere voorstellen?
    Freenas kan gemakkelijk als centrale server fungeren voor media, backups gaan ook gemakkelijk via scriptjes (rsync). Ik denk ook niet dat ClearOS eigenlijk tekort springt, maar eerder teveel opties biedt, inclusief volledig netwerkbeheer & ldap-integratie. ClearOS is ook meer bedoeld voor bedrijven. Daarnaast hoef je je niet te beperken tot de standaardinstallatie, wil je een bepaalde functionaliteit erbij, zoals een upnp server, webserver of zelfs iTunes server, dan configureer je dat gewoon achteraf erbij.

    Als je je clients ook wilt beheren en het zijn windows clients, dan neem je best een windows server, met active directory & groepsbeleid kan je al veel aanpassen aan de clients, maar ook hier, dit zijn functies die meer bedoeld zijn voor bedrijven. De licentiekosten zijn dan ook niet mals voor een windows server.

  6. De volgende gebruiker bedankt Snakey voor deze nuttige post:

    PeterN ( 2 June 2010)

  7. #6
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    3 January 2010
    Berichten
    35
    Bedankjes
    1
    Bedankt
    10 keer in 7 posts
    Ik ga het ClearOS pakket nog eens herbekijken... Maar stel nu (even dromen)je neemt nu Windows server 2008 (uitsluitend pc's die windows draaien) kan je die wel in raid laten draaien? Of doet men dit gewoon niet bij servers en werkt het dat de server de ene image naar de andere schijf schrijft en omgekeerd?? Dit vind ik een raar principe in ieder geval...

  8. #7
    Erelid  
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Roeselare, België
    Berichten
    1.623
    Bedankjes
    774
    Bedankt
    818 keer in 492 posts
    Servers hebben over het algemeen een dedicated raid controller, geen zo'n goedkoop spul dat je op moederborden kan vinden. Maar in beide gevallen kan je de harde schijven in raid zetten en windows dan erop installeren.

  9. #8
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    3 January 2010
    Berichten
    35
    Bedankjes
    1
    Bedankt
    10 keer in 7 posts
    ah net wat ik dacht, Maar hoe komt het dat dit bij Windows Home Server niet lukt? Lukt dit bij Windows Server 2008 dan wel?
    Ook al is die Raidmodule van mindere kwaliteit, toch zou ik deze willen gebruiken. Dan heb ik geen zorgen meer na het backuppen en zelf met archieven aanleggen (dit zijn bestanden die op geen enkele pc meer terug te vinden zijn)

  10. #9
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    De raid met controller kaart of op je moederbord is een harware raid opstelling en heeft niks met je software te maken volgens mij? Je zet er eender welke software op, ook WHS?

  11. #10
    Erelid  
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Roeselare, België
    Berichten
    1.623
    Bedankjes
    774
    Bedankt
    818 keer in 492 posts
    Heeft er inderdaad niets mee te maken, wel een opmerking over Windows Home Server, die zal zelf z'n volumes aanmaken, startend met een 20GB installatiepartitie waar het systeem op komt, al de rest van de schijf en eventuele andere schijven die eraan gekoppeld zijn zullen toegevoegd worden aan de drive-pool.

  12. De volgende gebruiker bedankt Snakey voor deze nuttige post:

    PeterN ( 5 June 2010)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Welk besturingsysteem?
    Door toni42 in forum Windows
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 25 December 2007, 15:05

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •