Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Gevorderd   Torro124's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 February 2008
    Locatie
    Kinrooi
    Berichten
    125
    Bedankjes
    39
    Bedankt
    38 keer in 29 posts

    B-Box, switch en 2e draadloze router binnen 1 netwerk mogelijk?

    Ik ben in het bezit van een Belgacom B-Box. Ik heb op LAN1 de pc die als (print)server dient aangesloten en op LAN2 een switch (compex ps2208b). Via die switch worden eventuele (gast)laptops aangesloten. De WLAN van de B-Box is echter niet sterk genoeg om door de constructies van het hele gebouw te geraken. Nu heb ik nog een Linksys WRT54G WLAN router. De vraag is nu of ik die bedraad (straight) via de switch aan de andere kant van een paar dikke muren kan installeren om zo een 2e WLAN te krijgen.
    Hoe moet ik dan installeren en configureren?
    De standaardgateway van de B-Box is 192.168.1.1
    Wat wordt de gateway op het ip-adres van de WRT54G? Kan ik die zelf toewijzen of wordt die automatisch toegewezen? Hoe kan ik die vinden en hoe kan ik die benaderen om te configureren?
    Ik heb al het e.e.a. op dit forum hierover gelezen maar het staat mij nog niet duidelijk op het netvlies hoe ik het zou moeten gaan doen.
    Groet,
    Torro124

    Een gezonde mens heeft soms wel honderden wensen, een zieke meestal maar één.

  2. #2
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    In principe sluit je twee routers na elkaar aan, namelijk na de B-Box (welke intern een router heeft) sluit je de WRT54G aan (weliswaar door een switch).

    Verbinding:
    Voor de aansluiting trek je een kabel van de B-Box naar je switch en van je switch naar één van de 4 Lan poorten op je WRT54G, gebruik dus niet de wan poort op de WRT54G. Door 1 van de 4 Lan poorten te gebruiken wordt enkel de switch en draadloos gebruikt van je WRT54G router. De drie andere Lan poorten kan je nog gebruiken voor bedrade pc's te connecteren. De Wan poort mag nooit gebruikt worden in deze situatie en laat je open.

    Instelling B-Box:
    Laat je B-Box op DHCP staan zodat deze automatisch ip adressen uitdeelt. Zet de pool van adressen groot genoeg en zorg dat je het eerste adres vrij houdt. Stel dat je B-Box op 192.168.1.1 zit, dan zet je de pool van 192.168.1.3 tot 192.168.1.50 bijvoorbeeld. 2én adres is vrij (192.168.1.2) en je kan dan 47 ip's uitdelen namelijk van 192.168.1.3...50. De rest in je BBox laat je ongewijzigd.

    Je hebt tot nu volgende situatie in ons vb:
    Je B-Box heeft ip 192.168.1.1 , het adres 192.168.1.2 is vrij en de adressen 192.168.1.3 tot 50 kan de B-Box uitdelen aan andere PC's. Je zorgt dus dat altijd de drie eerste getallen van het ip gelijk zijn in jouw situatie.

    Instelling WRT54G :
    Sluit nu je WRT54G aan op je pc zodat je die eerst juist kan instellen. Zet het ip adres van de WRT54G router op dat eerste adres dat je vrij hebt gehouden. In ons voorbeeld had je ip 192.168.1.2 vrijgehouden. Denk eraan dat als je later naar de settings van de WRT54G wil surfen dat je dan ook dit nieuwe adres gebruikt
    Verder zet je DHCP uit want de B-Box zal wel ip's uitdelen. Als gateway stel je hier het ip van je B-Box in wat in ons vb 192.168.1.1 is.

    Sla nu alles op, sluit aan en probeer. Je kan al eens gemakkelijk eerst proberen met een bekabelde verbinding in 1 van de drie overgebleven lan poorten. Dit zou al moeten werken. Je pc zou automatisch een ip in het bereik moeten krijgen. Daarna kabel uittrekken en draadloos proberen. Vergeet niet, nadat alles werkt, je draadloze verbinding te beveiligen in de WRT54G

    Succes.

  3. De volgende gebruiker bedankt PeterN voor deze nuttige post:

    Torro124 (15 August 2010)

  4. #3
    Gevorderd   Torro124's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 February 2008
    Locatie
    Kinrooi
    Berichten
    125
    Bedankjes
    39
    Bedankt
    38 keer in 29 posts
    Hartelijk dank voor de reactie.
    Je hebt precies begrepen wat ik wil. Ik wil in feite 2 draadloze routers via een straight kabel met elkaar verbinden op een zodanige manier dat er in feite een roaming situatie ontstaat waarbij mijn laptop automatisch overschakelt naar de router die op die plaats het sterkste signaal geeft.
    Ik had inmiddels al gevonden dat ik dat via een lan-lan verbinding moest doen en de wan van de 2e router ongebruikt moest laten. Mij was echter niet geheel duidelijk hoe het zat met de ip-adressen. Jouw uitleg is voor mij helder. Hoe ik een vrij adres kan creeren voor de 2e router en hoe ik dat adres moet toewijzen. Ik heb inmiddels ook al begrepen dat de SSID instellingen van de beide routers aan elkaar gelijk moeten zijn behalve het gekozen kanaal, dat zou minimaal 5 kanalen uit elkaar moeten liggen om een storingsvrije roaming mogelijk te maken.
    Ik heb ook begrepen dat alleen de DHCP in de 1e router geactiveerd mag zijn.
    Wat ik echter nog niet begrijp is wat je bedoelt met het instellen van de gateway op de 2e router. Hier moet ik het ip van de 1e router instellen. Waar doe ik dat? Ik kom in het menu van de 2e router (WRT54G) nergens een gateway instelling tegen.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PeterN Bekijk bericht
    Als gateway stel je hier het ip van je B-Box in wat in ons vb 192.168.1.1 is.
    Groet,
    Torro124

    Een gezonde mens heeft soms wel honderden wensen, een zieke meestal maar één.

  5. #4
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Klopt, ik zie het ook niet direct in de handleiding. Ik zou het alleszins zo eens proberen en zien hoever je geraakt. Alles zou toch al via bekabelde verbinding moeten werken.

  6. #5
    Gevorderd   Torro124's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 February 2008
    Locatie
    Kinrooi
    Berichten
    125
    Bedankjes
    39
    Bedankt
    38 keer in 29 posts
    Het lukt me niet om een of andere reden.
    Heb de B-Box instellingen gedaan zoals omschreven.
    Heb de WRT54G instellingen gedaan zoals omschreven. Met uitzondering van de standaard gateway want die kwam ik niet tegen. Werkte niet. Bedraad niet en onbedraad niet.
    Vervolgens in de WRT54G naar het tabblad advanced settings gegaan.
    Hier de operation mode veranderd van gateway in router.
    Vervolgens krijg ik daar de mogelijkheden om Dynamic Routing (RIP) in of uit te schakelen en bij Static Routing een aantal instellingsmogelijkheden.
    Vanaf de vraag Dynamic Routing in- of uitschakelen weet ik het dus niet meer.
    Als ik voor uitschakelen kies, wat voor instellingen moet ik dan bij Static Routing kiezen?
    Ik heb hier het een en ander uitgeprobeerd zonder resultaat.
    Vervolgens heb ik de WR54G mee naar huis genomen en nu kom ik er niet meer in.
    Ik krijg geen LAN verbinding meer gemaakt omdat ik geen ipadres toegewezen krijg (de DHCP staat uit)
    Als ik draadloos 192.168.1.2 probeer te benaderen lukt dat ook niet.
    Hoe moet ik de advanced routing configureren?
    Als ik terug naar de lokatie achter de B-Box ga zitten kan ik dan wel weer de WRT54G benaderen omdat de B-Box mij een ip toewijst binnen de range?
    Groet,
    Torro124

    Een gezonde mens heeft soms wel honderden wensen, een zieke meestal maar één.

  7. #6
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Om je wrt54 terug te benaderen kan je twee dingen doen: ofwel resetten naar fabrieksinstellingen zodat hij weer op het standaard ip staat of wel de router met een kabel verbinden met je pc, je pc op een vast ip zetten dat in de range valt, bv 192.168.1.10 en subnetmask 255 255 255 0. Gateway maakt niet uit.

    De advanced routing is voor iets anders volgens mij. Normaal moet het lukken hoor.
    Eerst bbox op dhcp zetten, ip 192.168.1.1 zetten subnet moet min 255.255.255.0 zijn, de pool vanaf 3 starten tot bv 50.
    Daarna wrt54 aan pc verbinden, dhcp afzetten, ip 192.168.1.2.
    Wrt54 met ethernetkabel verbinden van lan naar lan bbox.
    Sluit pc bedraad aan de wrt54 en ping naar 192.168.1.1 wat de bbox is. Dit moet gaan.

  8. #7
    Gevorderd   Torro124's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 February 2008
    Locatie
    Kinrooi
    Berichten
    125
    Bedankjes
    39
    Bedankt
    38 keer in 29 posts
    Hoe zet ik mijn ip op een vast adres?
    Resetten met het knopje achterop heeft geen resultaat.
    Als ik een kabelverbinding maak krijg ik de melding dat ik een verbinding met beperkte mogelijkheden heb. Ik zie ook een heel raar ip-adres. 169.xx.xx.

    Ik heb het gisteren precies zo gedaan zoals jij omschreven hebt.
    Eerst bbox op dhcp zetten, ip 192.168.1.1 zetten subnet moet min 255.255.255.0 zijn, de pool vanaf 3 starten tot bv 50.
    Daarna wrt54 aan pc verbinden, dhcp afzetten, ip 192.168.1.2.
    Wrt54 met ethernetkabel verbinden van lan naar lan bbox.
    Sluit pc bedraad aan de wrt54 en ping naar 192.168.1.1 wat de bbox is. Op deze manier kon ik de bbox nog steeds benaderen, maar ik kreeg geen internet.
    Ik zat nog wel via 192.168.1.2 in de configuratie van de WRT en via 192.168.1.1 in de configuratie van de bbox.
    Toen ben ik in de advanced routering gaan rommelen.
    Omdat ik er niet uitkwam heb ik de zaak losgekoppeld om mee naar huis te nemen en nu kom ik er niet meer in, met geen mogelijkheid.
    Groet,
    Torro124

    Een gezonde mens heeft soms wel honderden wensen, een zieke meestal maar één.

  9. De volgende gebruiker bedankt Torro124 voor deze nuttige post:

    PeterN (19 August 2010)

  10. #8
    Gevorderd   Torro124's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 February 2008
    Locatie
    Kinrooi
    Berichten
    125
    Bedankjes
    39
    Bedankt
    38 keer in 29 posts
    De Resetknop heeft eindelijk gewerkt. Ik kan nu weer in het menu van de WRT54G komen. Ik ben erachter dat dit niet meer lukt als de DHCP is uitgeschakeld omdat ik dan geen netwerkadres meer toegewezen krijg. Met ingeschakelde DHCP kan ik de verbinding verbreken en weer terug in het menu komen. Met uitgeschakelde DHCP is als de verbinding verbroken is een hernieuwde volledige verbinding onmogelijk.
    Groet,
    Torro124

    Een gezonde mens heeft soms wel honderden wensen, een zieke meestal maar één.

  11. #9
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    idd klopt. Vandaar dat je dan uw pc op een vast ip adres moet zetten in de range van de router. Hoe je dat doet hangt van je wndows versie af: configuratiescherm/netwerkcentrum links in het menu 'adapterinstellingen wijzigen. Kies je kabel verbinding, klik rechts eigenschappen. Je bent nu in de eigenschappen van je netwerkkaart. Selecteer in het lijstje internet protocol tcp/ip V4 en druk op de 'eigenschappen' knop. Daar kan je nu een vast ip ingeven. Als je gedaan hebt met je settings niet vergeten deze terug op 'automatisch een ip krijgen zetten' !
    Dit enkel ter info

    Dus zet alle settings in je bbox, in je wrt en verander die advanced routing niet. Laat hem op routing staan (dacht dat dit de standaard is). Eens je alles hebt ingesteld en geconnecteerd met kabel moet je eens kijken welk ip adres je pc krijgt. Je pc moet dus op automatisch ip staan en zou een ip moeten krijgen in de range 192.168.1.xxx waarbij xxx iets is tussen 3 en 50 (de range die je hebt vrijgegeven in de bbox. Normaal moet je ook de bbox kunnen pingen dan op 192.168.1.1 en de wrt op 192.168.1.2. Slut je pc af en start hem opnieuw op. Als alles ok is moet je terug een ip in die range krijgen en kunnen pingen naar beide. Als dat werkt ben je er eigenlijk hoor.

  12. #10
    Gevorderd   Torro124's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 February 2008
    Locatie
    Kinrooi
    Berichten
    125
    Bedankjes
    39
    Bedankt
    38 keer in 29 posts
    Hiephiephoera,

    Ik heb het eindelijk werkend gekregen.
    Ik ben in de advanced routering toch weer naar gateway gegaan (volgens de uitleg van Linksys zou dit naar mijn idee toch routing moeten zijn) en toen werkte het via het draadje. Wireless kreeg ik echter geen netwerk. Daarna heb ik de SSID benaming in de 2e router gewijzigd en toen kreeg ik na netwerklijst vernieuwen 2 netwerken te zien. Beide op automatisch verbinden gezet en nu werkt het.
    Worden beide signalen ontvangen schakelt de laptop naar het eerste netwerk in de voorkeurslijst, valt dat signaal weg schakelt hij automatisch over op het 2e netwerk. Komt het signaal van het eerste netwerk weer terug dan blijft echter wel het signaal van het 2e actief en springt hij niet terug over op het eerste. Ik vermoed dat dit wel zal gaan gebeuren als het 2e signaal wegvalt en het 1e weer aanwezig is.
    Groet,
    Torro124

    Een gezonde mens heeft soms wel honderden wensen, een zieke meestal maar één.

  13. De volgende gebruiker bedankt Torro124 voor deze nuttige post:

    PeterN (22 August 2010)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. switch router conflict
    Door ast-express in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 1 April 2010, 17:10
  2. Netwerkje met router en switch
    Door kurt0015 in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 20 December 2007, 22:29
  3. Netwerk met draadloze router USR5463
    Door HumanSlave in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 22
    Laatste bericht: 11 December 2007, 20:42
  4. Router of switch
    Door jekrussek in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 26 June 2007, 12:36
  5. router of hub of switch?
    Door Silverwing in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 8 June 2006, 08:42

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •