Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    13 September 2005
    Berichten
    74
    Bedankjes
    3
    Bedankt
    3 keer in 3 posts

    2 Linksys routers achter elkaar

    Via internet al het een en ander gelezen maar in deze situatie kan het niet anders.

    Situatie:
    winkel beneden, woning boven
    Tussen winkel en woning zit een betonnen vloer. Bij de winkel komt internet binnen (aan de voorzijde). Hierop staat een Linksys WRT54G router aangesloten voor het netwerk in de winkel (bedraad voor de vaste pc en draadloos voor stagiaires en telefoon).

    Boven is woning en hiervoor wilde men een extra draadloos netwerk voor de privé omgeving. Hierop dient aangesloten te worden: tv (draadloos), 1 pc (bedraad), wii, en nu 1 netbook (draadloos), en een telefoon. In de toekomst komt hier nog 1 of 2 laptops bij. De router is een Linksys E3000

    Via internet al gezocht en op diverse sites gestuit. De oplossingen hier varieerden van ip release -> renew

    en iets met ip adres vastzetten. De eerste oplossing kan niet omdat dat niet mogelijk is bij tv en telefoon.

    Hedenavond was ik zo ver dat ik onbeveiligd was en gewoon via de netbook en een laptop draadloos kon internetten. Tv en telefoons werkten niet.

    Daarna voor de tv de snelle instelling gedaan. Hierna waren veel instellingen weg. Router wel beveiligd maar ik had het wachtwoord niet. Dus aangepast maar nu kom ik draadloos helemaal niet meer op internet. Laptop en netbook zijn wel verbonden met het netwerk.

    Ip adressen vastzetten is mij tot nu toe ook niet gelukt. Is er iemand die mij een tip kan geven waar ik moet zoeken of welke instelling ik aan moet passen?

  2. #2
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Op de WRT54G router onder vertrek je van 1 van de 4 lan poorten met een ethernetkabel naar boven (woongedeelte). Daar steek je de kabel ook op één van de 4 blauwe lan uitgangspoorten van de Linksys E3000, niet op de wan poort! Die laat je open. Op die manier werkt je linksys E3000 als een draadloze switch.

    Sluit een pc aan de wrt54 beneden en kijk in welke ip de router heeft, Bv 192.168.1.0 Kijk daarna naar de ip pool, hoeveel ip adressen hij uitdeelt in welke range bv 50 ip's in de range 192.168.1.0 tot 192.168.1.49. Dus gewoon kijken, niks veranderen
    Nu sluit je een pc boven aan de linksys E3000 aan. Ook hier naar de instellingen gaan. Hier zet je DHCP af. Je gaat dan ip's krijgen van de wrt54. De linksys E3000 zet je vervolgens wel in dezelfde range buiten de range van de wrt54: Dus wel in de range 192.168.1.xxx maar niet tussen 192.168.1.0 en 192.168.1.49. Zet hem bijvoorbeel op 192.168.75
    Nu kan je op de linksys nog draadloos activeren en een ander ssid ingeven als beneden zodat boven een apart draadloosnetwerk is. En natuurlijk niet vergeten te beveiligen

    Succes.
    Surf nu naar de instellingspagina van de linksys E3000 en zet dhcp af. Zet de router op een adres in dezelfde

  3. #3
    Gevorderd   Edje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 December 2010
    Berichten
    123
    Bedankjes
    24
    Bedankt
    45 keer in 30 posts
    Vuurvliegje, als je wil maak ik een tekening zodat het duidelijk wordt hoe eea aan te sluiten?

  4. #4
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    13 September 2005
    Berichten
    74
    Bedankjes
    3
    Bedankt
    3 keer in 3 posts
    @ PeterN je verhaal is me duidelijk alleen komt hier het probleem:
    zowel de WRT54G als de E3000 hebben ipadres 192.168.1.1 Eerst was het zo dat als ik boven op het internet zat ik met dat adres in de router van beneden kon. Gisteravond wijzigde dat in het volgende: beneden geen internet maar via het adres kwam ik in de router van boven (E3000). Terwijl de pc beneden met een kabel verbonden is aan de WRT54G

  5. #5
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Twee routers op hetzelfde adres mag niet. Dat moet je dus wijzigen. De aansluiting heb je gemaakt zoals ik zei?

    Doe dan volgende:
    Ga boven naar de Linksys E3000. Trek de kabel uit die komt van de andere router die beneden staat. Plug een pc in de E3000 en surf naar het adres 192.168.1.1 Je komt nu in de settings pagina van de e3000. Standaard kom je op tabblad 'setup' uit met daaronder 'basic setup'. Je ziet nu links staan 'Language, eronder 'internetsetup' en dan staat er 'Network setup'. Bij 'netwerk setup' staat an het ip van de router namelijk 192.168.1.1. Verander dit adres naar 192.168.1.2 Daaronder zie je staan DHCP server wat je op Disable moet zetten.
    Druk nu onderaan op save settings.

    Steek de kabel, van de router die beneden staat, terug in op 1 van de 4 blauwe lan poorten van de E3000. Normaal moet alles werken zo. Wil je nu naar de instellingen van de E3000 moet je surfen naar 192.168.1.2, wil je naar de instellingen van de wrt54 beneden surf je naar 192.168.1.1.

    Werkt nog niet alles surf dan naar de instellingen van de wrt54 door het ip 192.168.1.1 in te geven. Ook daar kom je in de 'basic setup' uit. Hier zie je ook links 'network settings staan meer dan met het ip 192.168.1.1 wat goed is. Eronder vind je de 'DHCP server die je bij de wrt54 op 'enable' zet. daaronder vind je het start ip adres dat je achteraan op '100' zet. Nog lager staat dan de maximaal aantal uit te delen ip's dat je op 50 zet.

    Als je dit alles zo hebt staan en aangesloten moet internet en alle pc's boven en onder werken die je met de kabel hebt aangesloten aan één van de twee routers. Daarna kan je het draadloze configureren.

  6. #6
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    13 September 2005
    Berichten
    74
    Bedankjes
    3
    Bedankt
    3 keer in 3 posts
    Hier even een update (vergat ik steeds)

    Dankzij jullie is het bijna helemaal gelukt. Heel hartelijk dank!!

    Het internet werkt. Alleen de beveiliging op de E3000 is nu een probleem. Ik wil MACadres beveiliging toepassen i.c.m. een wpa-psk ww. Echter wanneer ik de wpa toepas kom ik met geen mogelijkheid op internet via draadloos. Ik maak wel connectie met de router maar het internet op is uit den boze. Haal ik ww-beveiliging eraf dan werkt het perfect. Op de router staat beveiliging voor de N en voor de b/g range. Hoe kan ik dit het beste toepassen?

  7. #7
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Als je wel connectie maakt maar geen internet hebt is het een teken dat in je router en op je pc niet dezelfde beveiliging staat.
    Beveilig altijd in stappen. Eerst vraag je het mac adres van je pc op. Dan zet je dat in de router en zet mac adres beveiliging op in je router. Dit moet al werken. Denk eraan dat je alle mac adressen van alle pc's die op je router mogen moet opvragen en in de lijst in de router moet invullen.
    Dat is de eerste beveiliging en test je eerst. Pas als dat werkt doe je de tweede. Je stelt wpa beveiliging in op de router. Let op want er zijn verschillende. WPA personal TKP. Als je dat saved, verlies je onmiddellijk connectie wat logisch is. Je router is nu beveiligd en jouw pc heeft nog niet dezelfde beveiliging. Dus daarna scan je naar beschikbare netwerken en moet je uw netwerk zien staan met een slotje voor als teken dat het beveiligd is. Nu kan je daar de beveiliging instellen en het paswoord geven. Daarna duw je connect en moet het gaan.
    Problemen die je kan krijgen is dat de beveiliging gelijk moet zijn in router en op PC. Er zijn verschillende mogelijkheden dus opletten dat je de juiste neemt. Een ander probleem dat zich soms voordoet is het paswoord. Een paswoord als bv 'minatica' wordt altijd in router en in pc omgezet naar een hexadecimale character code. Nu blijkt die code niet altijd overeen te komen. Het is soms dus nodig dat je met hex codes werkt ipv ASCII charcters. Ik doe het meestal dan zo: ik zet bv 'minatica' als paswoord in de pc daar waar de beveiliging wordt gevraagd. Daarna vink ik dan hex codes aan. Je ziet dan de hex codes voor minatica en schrijf die op. Dan pas ga ik naar de router en vul daar de beveiliging in als hex code.
    Van het moment dat je connectie hebt met beperkte toegang betekend dit dat de router en pc elkaar wel zien, maar dat de beveiliging niet overeenkomt.

  8. #8
    Erelid  
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Roeselare, België
    Berichten
    1.623
    Bedankjes
    774
    Bedankt
    818 keer in 492 posts
    Als je verbinding wegvalt en je probeert opnieuw te verbinden, maar zonder succes, dan had je waarschijnlijk gekozen om automatisch te verbinden, hierbij worden de netwerkinstellingen opgeslagen en kloppen deze niet meer met de nieuwe netwerkinstellingen, ga dan naar draadloze netwerkverbindingen beheren en verwijder dan eerst het netwerk, en probeer dan opnieuw te verbinden.
    Zorg er zeker voor dat je een extra laag beveiliging hebt naast MAC adresbeveliging, want dat is zo lek als een zeef. Idem voor WEP als encryptiesleutel gebruiken.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. 2 routers na elkaar
    Door R3G in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 7 February 2010, 17:46
  2. 2 routers met elkaar verbinden. Hoe?
    Door spaust in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 1 September 2007, 03:31
  3. 2 routers achter elkaar aansluiten?
    Door IlPadrino in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 28 September 2006, 22:54
  4. 2 routers na elkaar...
    Door Emtec in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 5 March 2006, 20:24
  5. Linksys routers
    Door jerre1987 in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 25 September 2005, 02:15

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •