Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3

Threaded View

  1. #1
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.822
    Bedankjes
    15.634
    Bedankt
    36.995 keer in 15.331 posts

    Powerpoint 2007 - 19 - Tekenen

    Tekenen in powerpoint 2007
    Met de vormen uit powerpoint kan je, met een beetje fantasie en creativiteit mooie tekeningen maken, ze inkleuren en eventueel nog animeren.
    Zorg ervoor dat rasterlijnen en liniaal zichtbaar zijn. Dit kan je met de sneltoetscombinatie Shift+F9 (rasterlijnen) of via de tab Beeld.



    We gaan vooral werken vanuit de autovormen en lijnen. Vooraf is het wel handig om een schets op papier te maken of eventueel een bestaande afbeelding als voorbeeld te nemen. Ik ga voor een... juist, Tweety.
    Met autovorm ovaal maak ik alvast enkele ovaaltjes, die het hoofd van Tweety moeten vormen. Opmaak en lijnen doen we later wel.

    https://vorming.minatica.be/Powerpoint/PPT2007/Deel19-Tekenen/tekenen3.png

    Voor de hals gebruik ik een trapezium en draai die ondersteboven, zodat de breedste basiszijde bovenaan komt te staan.



    Op dit moment lijkt het eerder op een ET dan een Tweety, maar we houden de moed erin.
    Het lichaam wordt weer een ovaal, maar daar is nog werk aan om dit proportioneel in orde te maken en de nodige 'rondingen' aan te passen. Hiervoor heb je onder de tab Opmaak een mooi tooltje: Vorm bewerken.

    Druk op het keuzepijltje en kies: converteren naar vrije vorm en daarna punten bewerken. Je krijgt op de randlijn diverse punten te zien, die als handgreep kunnen dienen om je vorm aan te passen.



    Het blijft nog altijd meer op ET lijken, maar daar hoop ik toch verandering in te brengen. Met een staartje kan het alvast een pak schelen. Hiervoor gebruik ik de autovorm Traan. Dit ga ik op dezelfde manier behandelen als het lichaampje.



    Zo doe je verder tot je zowat alle vormen van je figuur bij elkaar hebt getekend. Kies als autovorm altijd de vormen die je doel het dichtst benaderen.
    Voor de oversized poten van Tweety heb ik ook een autovorm genomen, deze gekopieerd en gespiegeld om meteen ook de tweede te hebben. Links de bewerkte vorm, rechts de gespiegelde.



    Het begint er nu zelfs op te lijken!



    We zijn nu zover gekomen dat we al wat aan de kleuren en lijnen kunnen doen. Hiervoor selecteer je elke autovorm apart. Eens alles naar je zin, kan je de diverse onderdelen selecteren om deze te groeperen. Denk er wel aan, dat als je bepaalde onderdelen wil animeren, deze beter niet samengevoegd worden.
    Omtreklijnen schakel je ook per vorm even uit, door in de tab Opmaak - Omtrek van vorm te kiezen voor Geen kader. Hierdoor krijg je al een heel ander zicht op je tekening.



    Om de andere fijnere details klaar te stomen, maak je gebruik van alle mogelijke opties in auto-vormen, zoals bv Vrije vorm, voor de armpjes. Via het menu Opmaak kan je met Punten bewerken de gewenste positionering geven. Om alles heel precies te kunnen doen, is het misschien nodig om je werkterrein wat uit te vergroten. Rechts onderaan in je venster vind je de zoomknop. Schuif de regelaar naar rechts (naar het plus-teken) om te vergroten. Met de tool curve kan je nog fijner werk afleveren. Telkens bij het loslaten van de linkermuisknop krijg je een ankerpunt, van waaruit de curve verder kan getekend worden. Eens je vorm volledig, dubbelklik je met linkerknop en je figuur is 'afgerond'.



    Bij inzoomen komen de punten iets verder uit elkaar liggen, zodat je beter kan zien wat je juist uitvoert. Door een punt naar een ander te slepen wordt de vorm 'glad getrokken' in die sector. Elk punt kan op zich een vervorming geven, het is zoekwerk om te kijken wat het resultaat is.
    Na veel gepeuter en gepruts (ik ben echt geen tekentalent), is dit het resultaat:



    Resten me nog de oogjes, het bekje, enkele pluimpjes hier en daar, om nadien alles in te kleuren zoals het een Tweety hoort.
    Maar eerst gaan we bij elkaar horende onderdelen groeperen. Klik, met de Ctrl-toets ingedrukt op de elementen die één geheel moeten worden, en klik daarna in het snelmenu onder de rechtermuisknop op Groeperen - groeperen. De elementen worden nu onder één frame weergegeven.



    Voor de oogjes heb ik eerst een soort basis gezet in de vorm van een klein zwart boogje, dit moet de kaakronding voorstellen. De oogvorm is getekend met autovorm Curve, die vind ik zowat de handigste voor allerlei vormen. Opvulling voeg je nadien toe, wil je randen dan geef je die de gewenste kleur en lijndikte. Dit kan je in het menu Opmaak vinden als je het object geselecteerd hebt. Met die lijnen kan je bovendien nog wat spelen, door er bv een schaduw aan te geven. Hou de muisknop over de diverse mogelijkheden om het effect meteen op je tekening te zien. Voor de iris maak ik twee ovale vormen, de éne ietsje kleiner dan de andere en in een donkerder kleur, dit moet de pupil dan voorstellen. Met kopiëren en plakken maak je een zelfde tweede oogje.



    Natuurlijk is dit veel te groot, maar met de vulgrepen passen we dit wel aan, nadat de twee vormen zijn samengevoegd.
    Teken alle onderdelen verder aan. Elke nieuwe vorm krijgt een aparte laag. Daarom is het van belang om je selectiedeelvenster open te zetten.
    Na het tekenen van elk onderdeelkan je beginnen schikken en schuiven, geselecteerde onderdelen het definitieve kleurtje geven, onderdelen draaien, kantelen, enz
    Mijn onafgewerkt product:



    Zoals je ziet is hier en daar nog wel wat werk aan, maar met het selectiedeelvenster erbij kan je delen zichtbaar of onzichtbaar stellen, kan je de onderdelen een naam geven zodat je weet waar je bezig bent. Belangrijk is ook de volgorde: wat bovenaan staat is ook de bovenste laag. Raken er dingen verstopt op je tekening, kan je die via de pijltjes onderaan je selectie deelvenster naar boven halen.
    Bij de afwerking zijn er misschien nog wat accentjes nodig hier en daar. Denk maar aan wimpers, haartjes of juist het open maken van vormen.
    In afb 20 zie je hoe je via het menu Opmaak - Vorm bewerken - Punten bewerken je ding kan doen. Met 'pad openen' wordt het punt losgemaakt van de vorm en kan je die met slepen aanpassen zodat er inderdaad geen randlijn meer te zien is.



    Is alles naar je zin, selecteer dan elk afgewerkt onderdeel in je selectiedeelvenster. Dit doe je door te klikken op elk deeltje, met de Ctrl-toets ingedrukt of gewoon met de combinatie Ctrl+A. Ga daarna in het menu onder de tab Start - Invoegtoepassingen - Schikken en Kies voor Groeperen. Je tekening wordt vanaf nu als één geheel behandeld. Ben je over sommige zaken toch niet tevreden, kan je via dezelfde weg de groepering ongedaan maken.



    We tekenen nu de wimpers met de autovorm 'boog', geven de lijn een stijl. Idem voor die paar haartjes die Tweety heeft.
    Het resultaat, met excuses voor mijn on-artistieke aanleg


    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  2. De volgende 9 gebruikers bedanken compuchrisje voor deze nuttige post:

    Adnilleke (23 December 2010), Baloeke (23 December 2010), Obsessed (23 December 2010), peenif (23 December 2010), PeterN (23 December 2010), Phil O'Sophe (23 December 2010), rakhini ( 8 March 2011), salmax (23 December 2010), Vincent (31 July 2012)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Powerpoint 2007 - 01 Starten met powerpoint
    Door compuchrisje in forum PowerPoint lessen
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 19 February 2012, 01:11
  2. Powerpoint 2007 - 16 - Een CD/DVD met powerpoint(s)
    Door compuchrisje in forum PowerPoint lessen
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 3 October 2009, 00:03
  3. Powerpoint 2007 - 15 - Youtube in powerpoint
    Door compuchrisje in forum PowerPoint lessen
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 2 October 2009, 19:15
  4. powerpoint 2007
    Door zani in forum Office
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 6 July 2009, 21:02
  5. Powerpoint 2000 - 06 - Werkbalk Tekenen
    Door compuchrisje in forum PowerPoint lessen
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 26 March 2007, 00:28

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •