Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    9 June 2006
    Berichten
    70
    Bedankjes
    9
    Bedankt
    2 keer in 2 posts

    sata schijf "verdwenen"

    Hallo allen!

    Onlangs kreeg ik van mn schoonbroer een interne harde schijf van 1TB.
    Deze wou ik gaan gebruiken als externe harde schijf, en ik kocht er een casing voor. Schijfje met een speciale sata naar e-sata-kabel verbonden aan mn laptop! worked great!
    Al mijn data erop gezet, alles was prima toegankelijk, geen foutmeldingen... tot...

    Ik gisteren de HD terug connecteerde met mn laptop. in de explorer verscheen er niets toen ik em aansloot. Strange dacht ik, dus stroom eraf, effe heropgestart, HD terug aangezet.... nix.
    Lichte paniek... wat gegoogled; en ik besloot eens te kijken in schijfbeheer... Daar zag ik ook al niets... Toen ik echter de kabel uit de esata-ingang trok en weer inpluggde! tadaaaaaa: daar zag ik ze: inderdaad de grootte die ze had, doch geen drive-letter.

    Daarna blokkeerde schijfbeheer, al vlug daarna de ganse laptop. Alles stopte met de kabel terug los te koppelen....
    De schijf hoor je mooi draaien dus denk ik niet dat deze de geest gaf...

    Ter info: de schijf betreft een hitachi 7K2000, mijn laptop is een HP HDX18 met vista...
    De casing heeft een sata uitgang, ik heb enkel een e-sata ingang, maar dit werkte perfect in het begin, dus waarom nu niet meer?

    HEEEEEEEELP!

    thnx
    Liejp

  2. #2
    Erelid  
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Berichten
    6.700
    Bedankjes
    1.651
    Bedankt
    8.252 keer in 3.245 posts
    Volgens mij ligt er veel aan de manier waarop je de HDD 'verwijdert'.
    SATA en ook eSATA is inde meeste gevallen wél hot-pluggable maar niet hot-swappable. Dat wil zeggen dat je de HDD kan aansluiten terwijl de PC aan staat, maar niet zomaar kan/mag uittrekken. Dit moet volgens de regels van de kunst gebeuren via de hardware-verwijderen icoon in je systray. Als je dat systematisch niet doet, kan je el eens in de problemen geraken zoals nu. Ik zou de HDD eens terug uitbouwen en in een PC aansluiten. En ze vandaaruit met een programma benaderen.

  3. #3
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Even informatief erbij zetten:
    SATA en ook eSATA zijn hot-pluggable/swappable maar je moet dit in je bios expliciet aanzetten en, zoals g-man zegt, doen volgens de regels van de kunst. Niet iedere bios heeft het, de recente moederborden wel. In de bios moet je bij de betreffende hd de optie 'AHCI' opzetten en niet 'IDE'.
    AHCI staat voor 'Advanced Host Controller Interface' en breidt de SATA standaard uit met onder andere Hot-swappable mogelijkheid. In iedere bios staat dit op een andere plaats dus moeilijk te zeggen waar je het moet zoeken.
    Als je deze 'enabled' zet of op 'AHCI' zet zal je zien dat de schijf in je systray vanonder komt en net hetzelfde werkt als een gewone usb geheugenstick. Bij het verwijderen van de hd moet je dan zoals g_man zegt eerst via het icoontje hardware-verwijderen doen in je systray. Staat deze AHCI niet op ga je de schijf niet terug vinden in je systray en werkt ze als een gewone interne sata schijf. Zo is de schijf niet voorzien om onder spanning te verwijderen.



  4. #4
    Gevorderd   Edje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 December 2010
    Berichten
    123
    Bedankjes
    24
    Bedankt
    45 keer in 30 posts
    Aanvullend, de harddiskcontroller omzetten naar AHCI versneld het systeem ook aanzienlijk. Let wel! Zodra je de instellingen omzet van IDE naar AHCI, dan start de PC niet meer op! (blue screen). Logisch gevolg doordat de driver de controller niet meer herkend. Meestal is een herinstallatie nodig, of je moet de instellingen weer terugzetten naar IDE. Overigens, werkt de externe schijf ook niet op een andere PC?

  5. #5
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    9 June 2006
    Berichten
    70
    Bedankjes
    9
    Bedankt
    2 keer in 2 posts
    Deze avond bleek de harde schijf perfect te werken als ik em aansluit op een andere laptop, enkel op de mijne weigert deze dienst.
    Is het dom als ik me de vraag stel hoe het komt dat deze wel werkte de dag ervoor, zonder dat ik ooit maar iets in de BIOS wijzigde?
    Het is inderdaad mogelijk dat ik de laatste maal de harde schijf verwijderde zonder deze in de taakbalk "af te sluiten".

    wat kan ik pogen om deze terug correct te laten werken?

    Met dank voor de antwoorden alvast.

  6. #6
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Het 'BIOS' verhaal was maar enkel info. Dit is wanneer je een schijf als hot-swapped wil gebruiken en je niet de mogelijkheid hebt om ze veilig te verwijderen in de systray, wat bij u wel het geval is. Je moet ze dan wel ook zo verwijderen hé

    Controleer de kabel eens. Deze durft door het extern gebruik nogal eens overgaan en slecht contact geven. Als je een andere hebt liggen, probeer die dan eens. Heb je nog eens geprobeerd de schijf aan te sluiten aan de laptop en naar schijfbeheer te gaan. Blokkeert alles nog steeds? Anders kan je daar rechtsklikken op de schijf en een drive letter toewijzen.

  7. #7
    Gevorderd   Edje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 December 2010
    Berichten
    123
    Bedankjes
    24
    Bedankt
    45 keer in 30 posts
    Ik heb dat ook eens gehad. Bleek dat mijn USB driver corrupt was geraakt tijdens het verwijderen van de externe schijf. Wat ik toen gedaan heb, de drivers verwijderd van de USB schijf en vervolgens de schijf weer aangesloten en toen werd deze opnieuw geinstalleerd en bleef het goed gaan. Het is alleen de vraag hoe verwijder je de drivers? Dat was toen nog niet zo eenvoudig en is afhankelijk van het model van de schijf, je besturingsprogramma, etc. Je zou kunnen proberen een andere USB poort te gebruiken?

  8. #8
    Games   Mrjraider's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 December 2010
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    857
    Bedankjes
    228
    Bedankt
    569 keer in 311 posts
    Sorry, maar even een vraagje tussen door. Moet je alle usb sticks, mp3 ,mp4 enzo op de "veilige manier" los koppelen van je pc? Want wat in de eerste post beschreven daar had ik ook een soortvan last van omdat mijn mp4 speler steeds crashde xD

    Hulp gevraag voor de gamesectie. Lijkt het je leuk om een steentje bij te dragen aan Minatica en heb je vooral een interesse in games en lijkt het je leuk hier wat over te schrijven? Stuur een Pm naar Compuchrisje.

  9. #9
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mrjraider Bekijk bericht
    Sorry, maar even een vraagje tussen door. Moet je alle usb sticks, mp3 ,mp4 enzo op de "veilige manier" los koppelen van je pc? Want wat in de eerste post beschreven daar had ik ook een soortvan last van omdat mijn mp4 speler steeds crashde xD
    Ja, die functie staat er niet op om windows op te fleuren Het probleem is dat je nooit op voorhand kan zeggen als windows het apparaat gaat benaderen of niet. Met veilig uitwerpen geef je aan dat windows het apparaat niet meer mag benaderen. Je kan het dan loskoppelen. Doe je dat niet heb je de kans dat windows net aan het lezen of schrijven is en dan kan de data corrupt worden.

  10. #10
    Gevorderd   Krotec's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 March 2011
    Locatie
    De kempen
    Berichten
    140
    Bedankjes
    262
    Bedankt
    329 keer in 99 posts
    In het slechtste geval wordt de partitie tabel corrupt en krijf je de melding 'schijf opnieuw formatteren wanneer je deze probeert aan te sluiten. Door in je bios AHCI in te stellen loop je het risico ook wel dat windows niet meer opstart.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Reacties: 1
    Laatste bericht: 6 April 2010, 22:38
  2. Mijn "F-drive" is verdwenen van mijn computer!!
    Door nurse84 in forum Windows
    Reacties: 27
    Laatste bericht: 12 April 2007, 22:44
  3. Creative Muvo "tx Se" Of "v200" 1gb
    Door vampie in forum PC-randapparatuur en andere PC-hardware
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 3 December 2005, 16:25
  4. "Neovo F417BS 17"" TFT zw/zil (12ms) - 3 j on-site - BESTE KOOP PC Magazine!"
    Door eventure in forum PC-randapparatuur en andere PC-hardware
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 24 November 2005, 12:45

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •