Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1
    Geek   gotenks's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Limburg
    Berichten
    1.767
    Bedankjes
    2.282
    Bedankt
    4.606 keer in 1.875 posts

    Enkele vraagjes HTML en PHP

    Ik moet voor mijn stage een inventarisatie opstellen van hun netwerkmateriaal. Omdat ik toch wat origineel wil zijn, ben ik van plan om hiervoor een kleine webapplicatie te maken met PHP en MySQL. Ik heb alles opgesteld, maar aangezien ik een netwerkbeheerder in spé ben en geen progremmeur werken er mij een paar kleine dingetjes tegen.

    1. Ik heb een formulier in xHTML 1.0 Strict gemaakt, waarbij het mogelijk is om te bepalen of een product nog in contract staat en of gratis service wordt verleend. Hiervoor werk ik met checkboxen. Ik zal een voorbeeldje illustreren i.v.m. gratis service. Voor dit deel van het formulier gebruik ik een checkbox, waarna een datepicker volgt die standaard disabled staat. Stel dat er gratis service wordt verleend, plaatst men een vinkje in de checkbox die ervoor zorgt dat de datepicker enabled wordt.

    Het is me al gelukt met slechts één checkbox in het hele formulier, maar van zodra ik met twee checkboxen werk, werkt het helemaal tegen :/ Hieronder vind je een code snippet.

    Code:
    <form action="producttoevoegen.php" method="post">
        <table>
            <tr>
                <td><strong>Gratis service?</strong></td>
                <td><input type="checkbox" name="gratis_service" value="Ja, tot:" /></td>
                <td><input type="text" id="service_tot" name="service_tot" class="datepicker" /></td>
            </tr>
            <tr>
                <td><strong>In contract?</strong></td>
                <td><input type="checkbox" name="in_contract" value="Ja, tot:" /></td>
                <td><input type="text" id="contract_tot" name="contract_tot" class="datepicker" /></td>
            </tr>
            <tr>
                <td>
                    <input type="submit" value="Bevestigen" />
                    <input type="reset" value="Annuleren" />
                </td>
            </tr>
        </table>
    </form>
    2. Om een product te wijzigen, laad ik via PHP alle records van de kolom apparaat_id in een combobox. Wanneer men dan het gewenste id kiest, wordt in het volgende formulier de textboxen ingevuld met de desbetreffende waarden van dat id. Helaas lukt het mij niet om deze opstelling werkende te krijgen. Hieronder vind je een code snippet.

    Code:
    <form method="post" action="<?php echo $PHP_SELF; ?>">
        <table>
            <tr>
                <td><select name="id">
                        <option>>--- Select ID ---<</option> 
                        <?php
                            $lijst=mysql_query("SELECT * FROM tblapparatuur ORDER BY app_id ASC");
                            while($rij=mysql_fetch_assoc($lijst)){?>
                            <option value="<?php echo $rij['app_id']; ?>"><?php echo $rij['app_id']; ?></option>
                        <?php } ?>
                    </select>
                </td>
                <td><input type="submit" value="OK" /></td>
            </tr>
        </table>
    </form>
    
    <form action="update.php" method="post">
      <table>
        <tbody>
          <tr>
            <td><strong>Serienummer:</strong></td>
            <td><input type="text" name="serienummer" value="<?php echo $query['serienr'] ?>" /></td>
          </tr>
          <tr>
            <td><strong>Omschrijving:</strong></td>
            <td><input type="text" name="omschrijving" value="<?php echo $query['omschrijving']; ?>" /></td>
          </tr>
          <tr>
            <td><strong>Aantal:</strong></td>
            <td><input type="text" name="aantal" value="<?php echo $query['aantal']; ?>" /></td>
          </tr>
          <tr>
            <td><strong>Prijs:</strong></td>
            <td><input type="text" name="prijs" value="<?php echo $query['prijs']; ?>" /></td>
          </tr>
          <tr>
            <td><strong>Aankoopdatum:</strong></td>
            <td><input type="text" id="aankoopdatum" name="aankoopdatum" class="datepicker" value="<?php echo $query['aankoopdatum']; ?>" /></td>
          </tr>
          <tr>
            <td><strong>Installatiedatum:</strong></td>
            <td><input type="text" id="installatiedatum" name="installatiedatum" class="datepicker" value="<?php echo $query['installatiedatum']; ?>" /></td>
          </tr>
          <tr>
            <td><strong>IP adres:</strong></td>
            <td><input type="text" name="ip_adres" value="<?php echo $query['ip_adres']; ?>" /></td>
          </tr>
          <tr>
            <td><strong>Status:</strong></td>
            <td><input type="text" name="status" value="<?php echo $query['status']; ?>" /></td>
          </tr>
        </tbody>
      </table>
      <input type="submit" value="Bevestigen" />
      <input type="reset" value="Annuleren" />
    </form>
    Alvast bedankt!
    "The computer was born to solve problems that did not exist before." – Bill Gates

  2. #2
    Administrator   ultddave's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 June 2006
    Locatie
    Genk
    Berichten
    1.527
    Bedankjes
    5.385
    Bedankt
    2.577 keer in 1.271 posts
    Hey,

    Probeer:
    <?php
    $lijst=mysql_query("SELECT * FROM tblapparatuur ORDER BY app_id ASC");
    while($rij=mysql_fetch_assoc($lijst)){?>
    <option value="<?php echo $rij['app_id']; ?>"><?php echo $rij['app_id']; ?></option>
    <?php } ?>
    Eens zo te schrijven:
    <?php
    $lijst=mysql_query("SELECT * FROM tblapparatuur ORDER BY app_id ASC");
    while($rij=mysql_fetch_assoc($lijst))
    echo '<option value="'.$rij['app_id'].'">'.$rij['app_id'].'</option>';
    ?>
    Dus ge gaat dan in principe zowel uw variabele $rij['app_id' als uw HTML <option> tags uitschrijven in PHP.

    Ivm dat ander probleem met de checkboxen. Ik denk dat ge daarvoor een onClick javascript functie moet schrijven voor uw checkbox. Die dan de respectievelijke datapicker moet enablen (en de andere moet disablen).

    Zoals hier:
    http://www.htmlcodetutorial.com/help/sutra20868.html

    Maar daar gaat het over hide/show, enable/disable gaat makkelijker normaal gezien. Nog een voorbeeld:
    http://www.htmlgoodies.com/tutorials...nd-Disable.htm

    Alé, als ge dat bedoelt alleszins .

    Mvg,
    Dave
    "Friendship. It's the hardest thing in the world to explain. It's not something you learn in school. But if you haven't learned the meaning of friendship, you really haven't learned anything." ~ Muhammad Ali

  3. #3
    Geek   gotenks's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Limburg
    Berichten
    1.767
    Bedankjes
    2.282
    Bedankt
    4.606 keer in 1.875 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ultddave Bekijk bericht
    Hey,

    Probeer:


    Eens zo te schrijven:


    Dus ge gaat dan in principe zowel uw variabele $rij['app_id' als uw HTML <option> tags uitschrijven in PHP.
    Met die combobox te vullen is geen enkel probleem, dat werkt als een pareltje


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ultddave Bekijk bericht
    Ivm dat ander probleem met de checkboxen. Ik denk dat ge daarvoor een onClick javascript functie moet schrijven voor uw checkbox. Die dan de respectievelijke datapicker moet enablen (en de andere moet disablen).

    Zoals hier:
    http://www.htmlcodetutorial.com/help/sutra20868.html

    Maar daar gaat het over hide/show, enable/disable gaat makkelijker normaal gezien. Nog een voorbeeld:
    http://www.htmlgoodies.com/tutorials...nd-Disable.htm

    Alé, als ge dat bedoelt alleszins .
    Heb de voorbeelden bekeken, maar is niet wat ik bedoel. Zal het proberen wat beter uit te leggen met een kleine afbeelding



    Zoals je ziet hebben beide gegevens een checkbox, met daarachter een datepicker die standaard disabled staat. Van zodra je bv. de checkbox bij gratis service aanvinkt, enabled dit de datepicker van gratis service maar gebeurt niks bij in contract. Stel dat je ook bij in contract de checkbox selecteert, dan gebeurt hier hetzelfde
    "The computer was born to solve problems that did not exist before." – Bill Gates

  4. De volgende gebruiker bedankt gotenks voor deze nuttige post:

    ultddave (17 March 2011)

  5. #4
    Geek   gotenks's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Limburg
    Berichten
    1.767
    Bedankjes
    2.282
    Bedankt
    4.606 keer in 1.875 posts
    Het probleem met de checkboxen is opgelost. Hieronder volgt de oplossing:

    Code:
    <form action="producttoevoegen.php" method="post">
        <table>
                <tr>
                    <td><strong>Gratis service?</strong></td>
                    <td><input type="checkbox" name="gratis_service" value="Ja, tot:"
                        onclick="document.getElementById('service_tot').disabled=(this.checked)?0:1" />Ja, tot:</td>
                    <td><input type="text" id="service_tot" disabled="disabled" name="service_tot" class="datepicker" /></td>
                </tr>
                <tr>
                    <td><strong>In contract?</strong></td>
                    <td><input type="checkbox" name="in_contract" value="Ja, tot:" 
                        onclick="document.getElementById('contract_tot').disabled=(this.checked)?0:1" />Ja, tot:</td>
                    <td><input type="text" id="contract_tot" disabled="disabled" name="contract_tot" class="datepicker" /></td>
                </tr>
        </table>
    </form>
    Het probleem met PHP is ondertussen ook opgelost. Oplossing is te vinden op deze link.
    "The computer was born to solve problems that did not exist before." – Bill Gates

  6. De volgende gebruiker bedankt gotenks voor deze nuttige post:

    ultddave (17 March 2011)

  7. #5
    Administrator   ultddave's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 June 2006
    Locatie
    Genk
    Berichten
    1.527
    Bedankjes
    5.385
    Bedankt
    2.577 keer in 1.271 posts
    Ah oops was het even uit het oog verloren . Goed dat het opgelost is.

    Mvg,
    Dave
    "Friendship. It's the hardest thing in the world to explain. It's not something you learn in school. But if you haven't learned the meaning of friendship, you really haven't learned anything." ~ Muhammad Ali

  8. De volgende gebruiker bedankt ultddave voor deze nuttige post:

    gotenks (17 March 2011)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. enkele oc vraagjes
    Door coopman in forum Processoren, moederborden en geheugen
    Reacties: 14
    Laatste bericht: 14 January 2009, 16:18
  2. 2 vraagjes VB.Net
    Door gotenks in forum Webdevelopment & Programming
    Reacties: 15
    Laatste bericht: 3 March 2008, 22:37
  3. enkele vraagjes
    Door eros in forum Overige software
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 15 October 2006, 21:41
  4. enkele vraagjes over samsung D800
    Door jonake in forum Mobiele & Home media
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 4 August 2006, 17:05

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •