Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Up-to-date   Amathanio's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 October 2010
    Locatie
    Oostkamp
    Berichten
    98
    Bedankjes
    41
    Bedankt
    40 keer in 27 posts

    Fontmanagers verwijderen?

    Omdat ik tegenwoordig duizenden lettertype heb staan maar er maar 50 van gebruik ga ik eens enkele programma's uittesten om lettertypen mee te organiseren. Een functie die ik dus zeker ga gebruiken is het activeren/deactiveren van een lettertype. Nu weet ik niet goed wat er gebeurd met je lettertypen indien je zo'n programma terug verwijderd. Wordt een gedeactiveerd lettertype dan verwijderd of staat dit in een aparte map? Iemand die daar al ervaring mee heeft?

  2. #2
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.839
    Bedankjes
    15.650
    Bedankt
    37.027 keer in 15.348 posts
    Je kan de map met fonts via je verkenner opsporen, maar niet elk lettertype kan zomaar verwijderd worden. Dit omdat sommigen (en dat zijn er zelfs nogal veel) nodig zouden zijn voor je systeem. Ik ben er echter nagenoeg zeker van dat je Windows zal protesteren indien je één van deze systeemfonts eraf wil gooien.
    Horen de fonts bij een bepaald programma, dan zouden die in de onderliggende mappen ervan moeten zitten. Dat kan je dus nagaan. Het verwijderen ervan kan wel problemen geven voor dat programma zelf.
    Je fonts kan je terugvinden in het configuratiescherm (Lettertypen).

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  3. #3
    Up-to-date   Amathanio's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 October 2010
    Locatie
    Oostkamp
    Berichten
    98
    Bedankjes
    41
    Bedankt
    40 keer in 27 posts
    Ik begrijp eigenlijk het nut niet van zo'n programma. Ik heb nu geëxperimenteerd met FontExpert2010. Ja kan dus je fonts in groepen opdelen. Dat veranderd niets wanneer je bv in Word je lettertypen bekijkt. Maar ook Deactivate of Uninstall (wat het verschil ook moge zijn, het is één knop) verandert niets aan de lettertypen. Ook niet na het programma afgesloten te hebben en Word opnieuw gestart te hebben. M'n bedoeling was eigenlijk een manier te vinden om lettertypen die ik nooit gebruik tijdelijk te kunnen deactiveren zodat de lijst korter is éénmaal ik moet kiezen uit de lettertypen in bv Word of Photoshop.

  4. #4
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.839
    Bedankjes
    15.650
    Bedankt
    37.027 keer in 15.348 posts
    Je kan natuurlijk alle lettertypen in één map apart op je C-schijf gaan verhuizen, maar ik vrees dat daar nog meer problemen uit gaan voortvloeien. Voor grafische progs kan je dat echter wél doen, vooral voor die fonts die je na eerste installatie van het prog toevoegt. Dat kan o.a. voor PaintShopPro, dus vermoed ik dat het ook voor Photoshop kan en mogelijk ook andere toepassingen.
    Er bestaat een trouwens een lijst, ooit door iemand samengesteld, die de noodzakelijke fonts voor Vista bij elkaar heeft gezocht.
    Het beste is, om fonts die je denkt niet nodig te hebben, tijdelijk apart in een map te zetten. Krijg je problemen met je systeem kan je altijd nog een herstelactie starten van daaruit.

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  5. De volgende gebruiker bedankt compuchrisje voor deze nuttige post:

    Amathanio (26 July 2011)

  6. #5
    Up-to-date   Amathanio's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 October 2010
    Locatie
    Oostkamp
    Berichten
    98
    Bedankjes
    41
    Bedankt
    40 keer in 27 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door compuchrisje Bekijk bericht
    Je kan natuurlijk alle lettertypen in één map apart op je C-schijf gaan verhuizen, maar ik vrees dat daar nog meer problemen uit gaan voortvloeien. Voor grafische progs kan je dat echter wél doen, vooral voor die fonts die je na eerste installatie van het prog toevoegt. Dat kan o.a. voor PaintShopPro, dus vermoed ik dat het ook voor Photoshop kan en mogelijk ook andere toepassingen.
    Dus je bedoelt dat je ergens in een map fonts kan plaatsen die enkel door PSP of PS gebruikt kunnen worden. Dat zou al een hele hulp zijn, enkel dan nog de originele fonts daar wegwerken.

  7. #6
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.839
    Bedankjes
    15.650
    Bedankt
    37.027 keer in 15.348 posts
    Inderdaad ja, maar wel ervoor zorgen dat het betreffende programma dat ook weet. PSP heeft daarvoor zijn voorkeuren voor bestandslocaties. Wat Photoshop hiervoor heeft, kan ik je niet vertellen.

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  8. #7
    Erelid   peenif's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 December 2005
    Locatie
    De mooiste stad van Vlaanderen : Brugge
    Berichten
    5.084
    Bedankjes
    26.621
    Bedankt
    15.012 keer in 5.620 posts
    Maak een map met fonts die je enkel wil gebruiken in Photoshop. Wil je nu een van die fonts of meerdere ervan gebruiken moet je die fonts openen. Open vervolgens Photoshop en je zal zien dat die in je Fontlijst van Photoshop zullen staan.

  9. De volgende gebruiker bedankt peenif voor deze nuttige post:

    Baloeke (27 July 2011)

  10. #8
    Up-to-date   Amathanio's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 October 2010
    Locatie
    Oostkamp
    Berichten
    98
    Bedankjes
    41
    Bedankt
    40 keer in 27 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peenif Bekijk bericht
    Wil je nu een van die fonts of meerdere ervan gebruiken moet je die fonts openen.
    Ik begrijp het niet goed. Wat bedoel je met openen? Gewoon de ttf-file openen en open laten staan?

    Nu, wat ik meer zoek is hoe je de vele standaardfonts die ik nooit gebruik kan weglaten in Photoshop en andere programma's zoals Vegas Pro en After Effects. Die vele standaardfonts komen ook altijd met een wijd arsenaal aan varianten waardoor die lijst zo ellenlang wordt. Dus eigenlijk de standaardlettertypen uitschakelen voor die programma's. De standaardlettertypen die ik wel gebruik kopieer ik dan wel dubbel in de andere mappen.
    Laatst gewijzigd door Amathanio; 1 August 2011 om 21:32

  11. #9
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.839
    Bedankjes
    15.650
    Bedankt
    37.027 keer in 15.348 posts
    Er zijn fonts die systeemgebonden zijn, die zal je nooit zonder problemen kunnen verwijderen. Maar de andere kan je er gerust vantussen halen. Opruiming van overbodige fonts gebeurt wel meer als iemand zijn pc een beetje verlichting wil brengen. Je hoeft niet meteen alles te verwijderen, gewoon naar een gecomprimmeerde map verhuizen helpt ook al.

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  12. #10
    Erelid   peenif's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 December 2005
    Locatie
    De mooiste stad van Vlaanderen : Brugge
    Berichten
    5.084
    Bedankjes
    26.621
    Bedankt
    15.012 keer in 5.620 posts
    Wat bedoel je met openen? Gewoon de ttf-file openen en open laten staan?
    Dat bedoel ik ja > 'Pa's wijze lynx bezag vroom.....' Na het gebruik terug sluiten en het font is terug uit je lijst in Photoshop.
    Extensis Suitcase fontmanager lijkt me wel wat voor jou.

    Nu weet ik niet goed wat er gebeurd met je lettertypen indien je zo'n programma terug verwijderd.
    Zorg gewoon voor een backup van je fonts-map, zelfs al worden die dan verwijderd kan er niks mislopen toch?

  13. De volgende gebruiker bedankt peenif voor deze nuttige post:

    Amathanio (19 August 2011)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Spyware: Herkennen en verwijderen!
    Door Simply in forum Tips & Trucs
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 10 May 2005, 09:35
  2. Bestanden direct verwijderen
    Door Simply in forum Tips & Trucs
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 3 May 2005, 19:02
  3. Verwijder niet te verwijderen bestanden
    Door Simply in forum Tips & Trucs
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 3 May 2005, 18:49

Tags voor deze discussie

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •