Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: accu vervangen??

  1. #1
    Gevorderd   yakie996's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 March 2011
    Locatie
    belgië, antwerpen
    Berichten
    103
    Bedankjes
    4
    Bedankt
    30 keer in 22 posts

    accu vervangen??

    mijn laptop zegt (dell inspiron 1764) overweeg de accu te vervangen.. wat moet ik doen??

  2. #2
    PC-Freak   salmax's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 February 2008
    Locatie
    Absurdistan en beschamend om te zeggen waar ik vandaan kom
    Berichten
    1.998
    Bedankjes
    9.559
    Bedankt
    3.146 keer in 1.918 posts
    met kabel aan het stopcontact werken

  3. #3
    Gevorderd   yakie996's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 March 2011
    Locatie
    belgië, antwerpen
    Berichten
    103
    Bedankjes
    4
    Bedankt
    30 keer in 22 posts
    is men accu verslete??

  4. #4
    Erelid   Baloeke's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Beverst
    Berichten
    8.375
    Bedankjes
    19.867
    Bedankt
    14.256 keer in 6.986 posts
    Misschien kan je met dit en bijhorende programma je batterij eens testen.
    Groetjes Baloeke
    De beste manier om een probleem op te lossen, is de humor ervan te ontdekken.

  5. De volgende 2 gebruikers bedanken Baloeke voor deze nuttige post:

    Phil O'Sophe ( 7 June 2011), salmax ( 6 June 2011)

  6. #5
    Erelid   Baloeke's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Beverst
    Berichten
    8.375
    Bedankjes
    19.867
    Bedankt
    14.256 keer in 6.986 posts
    Heb vandaag een gelijkaardige mail ontvangen voor mijn Packard Bell laptop. In de mail word een link aangegeven om de batterij in een gezonde conditie te houden.
    Een van de tips staat al vermeld in dit topic; nl in post #2
    Denk dat zulke mails eerder een verkoopstruckje is.
    Groetjes Baloeke
    De beste manier om een probleem op te lossen, is de humor ervan te ontdekken.

  7. #6
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door yakie996 Bekijk bericht
    mijn laptop zegt (dell inspiron 1764) overweeg de accu te vervangen.. wat moet ik doen??
    Kan je wat meer uitleg geven? Daarmee bedoel ik:
    - hoe oud is de batterij
    - wat besturingssysteem (windows 7?)
    - Is er iets veranderd? Heb je geformateerd, iets speciaal gedaan?

    De melding is waarschijnlijk die je ziet van windows 7:

    Het probleem kan echt heel verschillend zijn. De melding komt van windows 7 daar deze constant je batterij in het oog houd. In je batterij zit veelal een chip die van alles regelt (laadstroom etc). Deze chip heeft ook een geheugen die van alle parameters bijhoud zoals de spanning, hoelang je laad, hoelang er gewerkt wordt tot volgende lading ed. Deze chip wordt door windows 7 gelezen om bepaalde beslissingen te nemen en info te krijgen over je batterij. Zo zal windows afsluiten als de batterij spanning te laag wordt, geeft windows aan hoe vol je batterij nog is en geeft hij aan wanneer je batterij bijna einde levensjaren gaat.

    Windows leest hierbij een waarde uit dat aangeeft hoeveel capaciteit je batterij heeft en hoeveel de batterij standaard nieuw zou moeten hebben. Heeft de batterij nog maar 40% van de waarde die de batterij standaard zou moeten hebben dan krijg je de melding die je nu hebt gehad. Is dit erg: neen. Het wil zeggen dat ofwel windows een verkeerde inschatting maakt of verkeerde waarde leest, ofwel dat uw batterij idd zo oud is dat ze nog maar 40% capaciteit heeft tov een nieuwe. Nu zomaar de batterij vervangen zou ik niet doen, daarvoor zijn batterijen te duur. Zolang je nog gelukkig bent met de tijd dat de notebook meegaat, laat je de melding voor wat ze is
    De melding kan ook komen bij jonge batterijen. Probleem hier is meestal verkeerde waarden die gelezen worden. De hele communicatie van de batterij gaat van de chip in de batterij, naar de bios op het moederbord, die stuurd alles naar de chip die het powermanagement beheerd en zo via een driver naar windows. Idd, een driver, dus zelfs voor een batterij heb je een driver nodig Je kan al raden dat er onderwegen veel fout kan gaan, zeker als we kijken naar hoeveel verschillende moederborden, batterijen etc bestaan. Dell zorgt normaal voor de juiste driver ( zit meestal niet apart maar in een andere driver mee ingebouwd) Dus heb je geformatteerd, kijk dat je alle drivers van dell hebt geïnstalleerd. Een andere oorzaak is dat die geheugen chip stuk is in je batterij of dat gewoon er ergens iets hapert in de communicatie onderwegen.

    Dus best wat uitleg geven hoe en wanneer die melding er kwam. Is je batterij meer dan twee jaar oud kan het goed zijn dat er niks aan de hand is en dat gewoon je batterij idd aan het verouderen is. Maar de melding wil niet zeggen dat je direct een nieuwe batterij moet kopen Btw, je kan de melding ook uitvinken als e ze niet steeds wil krijgen.

  8. #7
    Gevorderd   yakie996's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 March 2011
    Locatie
    belgië, antwerpen
    Berichten
    103
    Bedankjes
    4
    Bedankt
    30 keer in 22 posts
    sorry had niet gezien dat er een nieuwe melding was..
    mijn batterij is nog maar een jaar oud maar in dat jaar gebruikte ik mijn laptop wel ruim 2à3u per dag..
    mijn besturingssysteem is w7
    en ik heb mij pc ruim 3-4 maand (als het niet langer is) terug geformatteerd

  9. #8
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Als hij maar een jaartje oud is zou het mij straf lijken dat hij al verouderd is. Stuk kan altijd.
    Merk je dat de batterij minder lang mee gaat?
    Anders moet je de laptop een volledig opladen. Daarna zet je in powermanagement een nieuw schema waar je zorgt dat de laptop aan blijft en niet in hybernate gaat. Als hij volledig is opgeladen trek je hem uit het stopcontact en werk je met de laptop dat hij echt geheel leeg is en vanzelf afsluit of uitvalt. Daarna steek je hem weer in het stopcontact en zet hem aan. Je zet terug je oude power schema en laat de laptop (terwijl hij aan staat) weer volledig opladen.
    Op die manier heb je weer volledige capaciteit en zijn de waarden in win 7 van je batterij weer geüpdate. Kijk als je de melding dan nog krijgt.

    Mocht de melding nog komen en je merkt geen verschil in werktijd tov in het begin van je nieuwe batterij, zou ik de melding gewoon uitzetten zodat ze u niet telkens komt ambeteren

  10. #9
    Gevorderd   yakie996's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 March 2011
    Locatie
    belgië, antwerpen
    Berichten
    103
    Bedankjes
    4
    Bedankt
    30 keer in 22 posts
    powermanagement??

  11. #10
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    In een Nederlandse windows is dat 'energiebeheer', te vinden onder configuratiescherm

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. "overweeg de accu te vervangen"??
    Door Qbek in forum PC-randapparatuur en andere PC-hardware
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 10 October 2010, 11:27
  2. ntldr of ntdetect vervangen
    Door g_man in forum Tips & Trucs
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 27 December 2005, 20:19
  3. Kan ik mijn grafische kaart vervangen ?
    Door flup in forum Grafische kaarten & monitors
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 12 July 2005, 22:03
  4. harde schijf vervangen
    Door timberke in forum Processoren, moederborden en geheugen
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 15 May 2005, 17:33

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •