Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Nicopara
    Gast

    Digibox achter router met DD-WRT

    Goedenavond iedereen,

    Op internet staan vele topics waarin er uitgelegd stond dat je Digibox ook achter een router kan staan, mits aangepaste software. In normale omstandigheden kan dat niet.

    Mijn router/Wifi-toestel is een DIR-600 van D-Link. De installatie van DD-WRT gebeurde probleemloos en het netwerk heb ik opnieuw ingesteld zoals we vroeger gewoon waren.

    Ik kan echter de optie niet vinden om een LAN-poort om te zetten in een WAN-poort zodat de Digibox een extern IP aanneemt. Na wat verder te zoeken vond ik een code dat ik in de commandline moest ingeven zodat er een extra WAN-poort bijkwam.
    Dat werkte echter niet :s

    Kan iemand me verder helpen?
    Het doel is uiteraard om de Digibox achter mijn router te krijgen en van die switch en overbodige kabels kwijt te zijn.

    Alvast bedankt.

  2. #2
    Nicopara
    Gast
    Kan echt niemand me verder helpen?
    Dus van een router een switch maken met DD-WRT

  3. #3
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Ik ken DD-WRT niet. Als ik een router in een switch moet om toveren is het gewoon de toekomende kabel in 1 van de vier vrije poorten pluggen. Op die manier gebruik je enkel alles achter de firewall en NAT van de router. Uw router gebruikt dan enkel het achterste gedeelte, namelijk zijn switch functie met 4 poorten en eventueel wifi.
    Je zet dhcp uit op die router en dat is het.
    Ik zie de reden niet om er software voor te veranderen. Het achterste gedeelte van een router is zuiver een switch. Het verdeelt de internet connectie over verschillende poorten (normaal de vier poorten en wifi). Voeg je dus het internet toe op 1 van deze poorten dan wordt het verdeelt naar de anderen.

  4. #4
    Nicopara
    Gast
    Ik heb dat geïnstalleerd omdat ik zo elke poort apart kon toewijzen als WAN of LAN. Door die truc zou ik een poort verliezen.

    Als ik DHCP uitzet, krijg ik dan nog dynamische IP's toegewezen?

  5. #5
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Ja, de DHCP van de router geeft enkel dynamische adressen aan uw lokaal thuisnetwerk. Zet je de router als switch zoals ik vermeldde, dan is er geen scheiding tussen globaal internet en je thuis netwerk. Het is dan je provider die de ip adressen uitdeelt wat net nodig is voor je digibox.

    Maar als je Telenet hebt mag je gerust eens nagaan hoe 'dynamisch' die adressen zijn Zo goed als niet Je ziet dat als je een gewone router op telenet hebt en je deze normaal zou aansluiten. Je router krijgt dan zijn 'dynamisch' ip adres van telenet, maar je zal zien dat het onder normale omstandigheden nooit verandert. De DHCP van je router zal op zijn beurt ip's uitdelen aan je lokaal netwerk, maar dat heeft enkel nut voor gebruikersgemak, voor de rest niet. Uw lokaal netwerk is door de Nat en firewall in de router zo wie zo gescheiden.

    Btw, vraag anders aan telenet om de modem te vervangen. De nieuwe modems van telenet hebben ingebouwde router en wifi. Je hebt dan slechts één kastje staan: Modem/router/wifi/telefoonmodem in één toestel. Je sluit er de digicorder op aan, eventueel de telefoon en je hebt er internet op. Deze trek je eventueel gewoon door naar je bestaande router.

  6. #6
    Nicopara
    Gast
    Bedankt voor de info!
    Ik moet zeggen dat ik bijna dagelijks een ander IP krijg, vandaar mijn vraag.
    Momenteel hebben we BasicShake, dus ik denk niet dat we thuis in aanmerking komen voor Eurodocsis 3.0 modem. (geen Fibernet). Bovendien schijnt het WiFi bereik slecht te zijn, maar dat terzijde

    Ik heb nog een vraagje.
    Nu de router als switch dient, kan ik het IP ervan niet meer bereiken.
    Hoe kan ik de instellingen van mijn WiFi aanpassen? Als ik dan de inkomende kabel weer in Wan steken en mijn PC-kabel in LAN, zou het dan weer werken?

    Alvast bedankt.

  7. #7
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nicopara Bekijk bericht
    Nu de router als switch dient, kan ik het IP ervan niet meer bereiken.
    Hoe kan ik de instellingen van mijn WiFi aanpassen? Als ik dan de inkomende kabel weer in Wan steken en mijn PC-kabel in LAN, zou het dan weer werken?
    Een switch heeft geen ip adres, dat is waar, maar bij een router moet je dat anders zien.
    Een router heeft feitelijk twee ip adressen. Het is net de bedoeling van een router om publieke zijde (internet) te scheiden van je lokaal gedeelte (thuisnetwerk). Iedere zijde heeft een ip adres en de NAT in de router verzorgd de vertaling van de ip adressen tussen publiek en lokaal gedeelte, dat is de beveiliging.

    Het publieke gedeelte van je router krijgt een ip adres van je provider. Daar je nu de WAN aansluiting niet gebruikt is dit niet het geval. Deze zijde zit zonder ip en wordt ook niet gebruikt, je gebruikt immers enkel de switch functie aan de lokale zijde zonder adres vertaling. Het ip adres van je router aan lokale zijde staat in je router zelf, bij de instellingen. Het is naar dat adres dat je nog steeds kan surfen om de instellingen te doen van je router.

    Dus net als voorheen kan je nog steeds de instellingen van je wifi veranderen in je router, ook al staat hij geconfigureerd als switch, zonder dat je kabels moet hersteken. Normaal is het ip adres van je router ergens iets in de range 192.168.xxx.xxx en daar wringt het schoentje Je kan niet zomaar eender welk ip aanspreken. Je moet in dezelfde range zitten. Als switch heeft je pc een ip gekregen van telenet. Dit adres kan iets zijn als bijvoorbeeld 83.152.98.7 wat volledig buiten die range is.

    Nu om het niet te ingewikkeld te maken moet je volgende doen:
    Stel dat het ip van je router 192.168.1.1 is. Ga naar je netwerkverbinding, bv LAN-verbinding1 en klik rechts en kies eigenschappen. In het lijstje selecteer je 'Internet protocol versie 4 (TCP/IPv4)'. Klik rechts onder op de knop eigenschappen. Je krijgt nu een venster waar je kan kiezen tussen 'Automatisch een ip adres laten toewijzen', wat aangevinkt staat en 'Het volgende ip adres gebruiken'. Kies deze laatste. vul nu het ip adres van de router in met 1 verhoogd. In ons voorbeeld zou dit 192.168.1.2 zijn. Subnet mag je 255.255.255.0 gebruiken en gateway maakt niet uit en kan je leeg laten. Bevestig onderaan.
    Nu heeft je pc het vaste adres 192.168.1.2 terwijl de router 192.168.1.1 heeft. Dit is in dezelfde range en kan je surfen naar de instellingen. Eens de instellingen zijn gedaan ga je terug naar je netwerkverbinding en vinkt je terug 'Automatisch een ip verkrijgen aan'. Hierdoor krijgt je PC terug een ip van telenet en kan je terug op internet, maar weer niet meer in de router

    Succes
    Laatst gewijzigd door PeterN; 18 August 2011 om 00:34

  8. #8
    Nicopara
    Gast
    Bedankt voor deze duidelijke uitleg PeterN!

    Edit:
    Net getest en het werkt perfect!
    Laatst gewijzigd door Nicopara; 18 August 2011 om 10:58

  9. De volgende 2 gebruikers bedanken Nicopara voor deze nuttige post:

    peenif (18 August 2011), PeterN (18 August 2011)

  10. #9
    Beginner  
    Geregistreerd
    16 October 2011
    Berichten
    1
    Bedankjes
    0
    Bedankt
    0 keer in 0 posts
    Beste peterN,

    bedankt voor de perfecte uitleg dat ze mij zelfs bij telenet niet konden geven!
    Heb wel nog vragen ivm beveiling van deze methode. is het wel even veilig als achter de firewall van de router?

  11. #10
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Neen. Als je enkel de switch functie van je router gebruikt is er geen scheiding. Het is immers de router functie die samen met de firewall zorgt voor een scheiding tussen publiek en lokaal gedeelte. Met de switch functie enkel is er geen firewall of Nat die je beschermt.
    Maar alles hangt ook af van hoe jouw installatie juist is. Heb je een nieuwe telenet modem, één kastje waar zowel telefoon, ethernet, wifi als digitale tv wordt aangesloten is het net iets anders. Deze modems worden nu geplaatst of als vervanging gezet als je fibernet wil. Ze bevatten alles en hebben een router ingebouwd. Dus daar zit al een scheiding in: de firewall van die router kan je immers instellen via 'mijn telenet'. Mocht je achter deze modem/router van telenet een eigen router plaatsen die als switch werkt zit je toch nog lokaal gescheiden door de firewall die in de modem/router van telenet zit.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Consumenten router met meer dan 4 LAN-poorten?
    Door Zilverhippie in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 14 February 2011, 23:19
  2. server op zetten achter router mat externe harde schijf
    Door qkay25 in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 5 December 2006, 18:08
  3. Welke Router met wireless
    Door XiMiE in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 15 March 2006, 21:26

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •