Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1
    Up-to-date   Amathanio's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 October 2010
    Locatie
    Oostkamp
    Berichten
    98
    Bedankjes
    41
    Bedankt
    40 keer in 27 posts

    Vraag Netwerkkabel zelf maken.

    Hallo,

    Ik verhuis en op m'n nieuw adres heb ik een nieuwe (gigabit)netwerkinstallatie nodig. Aangezien ik nog heel wat toestellen heb die niet draadloos werken en ik ook nogal wat wantrouwig ben als het over gigabit als draadloos gaat heb ik beslist om de kabels zelf te maken. Nu keek ik wat rond en heb ik 2 vragen...
    Bij de RJ45-plugs staat telken CAT5. Mijn netwerk moet 6E zijn maar ik vind nergens CAT6-pluggen terug. Ik wist zelf niet dat in de pluggen ook een verschil zit. Zou dit een fout op de website kunnen zijn?
    Ik heb telkens ook de keuze tussen de CAT6-kabels. Er staat een kabel en erna staat er een identieke kabel die toch heel wat minder kost. Het enige verschil is dat de kabel flexibele aders zou hebben en dus enkel geschikt is als patchkabel. Daar heb ik dus nog nooit van gehoord en ik had graag geweten als die flexibele kabel wel goed zou werken.

    Edit: Bij sommige CAT6-kabels staat ook "Onafgeschermde getwiste paren". Ik dacht dat CAT6 altijd afgeschermd was? Of bedoelen ze de paren appart?

    Hoofdonderdelen van het (bekabeld) netwerk zijn: Fibernetmodem, enkele PCs, Playstation3, NAS, Digicorder.

    Groeten
    Laatst gewijzigd door Amathanio; 28 September 2011 om 18:35 Reden: edit over afscherming

  2. #2
    Gevorderd   Luc@s's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 July 2006
    Locatie
    Antwerp, the city of .....
    Berichten
    211
    Bedankjes
    58
    Bedankt
    87 keer in 48 posts
    er is idd een verschil tussen die kabels.

    in een utp zitten 8 draden, waarvan je er eigenlijk voor 100baseT (gewoon 100mb netwerk) maar 4 gebruikt (2paar dus) nl pin 1/2=TX en en pin 3/6=RX.

    voor poE (power over ethernet) of 1000baseT , worden alle 8 pins gebruikt.

    cat 6e is de standaard als je je hieraan wilt wagen, maar dit is mijn insziens niet nodig en redelijk kostelijk.
    als je nl cat 6e compliant wilt zijn, geld dit voor alles in je netwerk. (connectors, kabel, outlets en uiteraard eindequipment.)

    over de kabel zelf, je hebt 2 soorten= patchkabel en fixed kabel ( ken niet de correcte benaming)
    patchkabels zijn gemaakt om zoals de naam het zegt, te patchen (de 8 aders bestaan uit allemaal kleine draadjes en zijn geschikt om RJ45 (al dan niet cat6) op te zetten.

    de vaste kabel (minder flexibel) is voor de achterkant(zegmaar) van patchpanelen enz. Dit type kabel is bedoeld om "blijvende connecties" te maken tussen bv 2 verschillende punten met outlets of patchpanelen. deze zijn dan ook veel minder geschikt om zo'n rj45 connector op te zetten, gezien de dikte als ook de solid-state van de aders.

    hopend je hiermee wat op weg geholpen te hebben :-)
    groeten,
    zz.
    ----- Coitus non circum ----
    --------I'm not a Geek------

  3. De volgende gebruiker bedankt Luc@s voor deze nuttige post:

    Amathanio ( 5 October 2011)

  4. #3
    Up-to-date   Amathanio's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 October 2010
    Locatie
    Oostkamp
    Berichten
    98
    Bedankjes
    41
    Bedankt
    40 keer in 27 posts
    Bedankt,

    Een RJ45 connector is dus altijd Cat6 als ik het zo begrijp? (8/8)

  5. #4
    Gevorderd   Luc@s's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 July 2006
    Locatie
    Antwerp, the city of .....
    Berichten
    211
    Bedankjes
    58
    Bedankt
    87 keer in 48 posts
    nee, helaas niet

    cat 6 hangt zowel af van de connector zelf, als ook van de isolatie v/d kabel (ftp/utp/shielded, unshielded, ...)

    dit heeft eveneens te maken met de "torsing" v/d aders in de kabel (cfr - twisted pair)

    groeten
    L.
    ----- Coitus non circum ----
    --------I'm not a Geek------

  6. De volgende 2 gebruikers bedanken Luc@s voor deze nuttige post:

    Amathanio (17 October 2011), peenif (11 October 2011)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. windows xp cd zelf maken help
    Door gwenn in forum Windows
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 18 February 2008, 12:07
  2. Banner zelf maken
    Door Hetzandstraaler in forum Grafisch algemeen
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 30 October 2006, 14:09
  3. emoticons zelf maken
    Door robbedoeske_007 in forum Internet
    Reacties: 17
    Laatste bericht: 24 June 2006, 00:59

Tags voor deze discussie

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •