Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    7 September 2009
    Berichten
    69
    Bedankjes
    23
    Bedankt
    58 keer in 21 posts

    Voorgrond scherp, achtergrond wazig

    Ik heb een nikon p500 in mijn bezit, fantastisch toestelletje. Ik kan er bekende factoren zelf instellen zoals diafragma, sluitertijd, ISO waarde,..

    Nu was mijn vraag aan jullie hoe ik best een foto maak waarbij de focus van de foto scherm is en de achtergrond wazig.

    Ik denk dat ik het diafragma moet openzetten, dus klein f getal, maar daarna loop ik verloren. Alle hulp en tips zouden welkom zijn,...

    Dank bij voorbaat!

  2. #2
    PC-Freak  
    Geregistreerd
    31 December 2007
    Locatie
    huis
    Berichten
    1.877
    Bedankjes
    10.410
    Bedankt
    7.317 keer in 2.565 posts
    Ga eens kijken bij Fotografie >lessen > tip 10

  3. De volgende 3 gebruikers bedanken Vincent voor deze nuttige post:

    Baloeke ( 3 November 2011), peenif ( 2 November 2011), Visaversa ( 2 November 2011)

  4. #3
    PC-Freak   slicky's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    int westen van België
    Berichten
    1.357
    Bedankjes
    380
    Bedankt
    602 keer in 343 posts
    deze dus je moet dan niet zoeken hé

  5. De volgende 2 gebruikers bedanken slicky voor deze nuttige post:

    Baloeke ( 3 November 2011), Visaversa ( 2 November 2011)

  6. #4
    Erelid   peenif's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 December 2005
    Locatie
    De mooiste stad van Vlaanderen : Brugge
    Berichten
    5.084
    Bedankjes
    26.621
    Bedankt
    15.012 keer in 5.620 posts
    Wanneer je focust op een onderwerp is het uiteindelijke resultaat niet overal even scherp. Zowel een gebied voor als achter het onderwerp zijn scherp. Deze zone met scherpte, uit de afstand vanaf de sensor tot oneindig, wordt scherptediepte genoemd. Deze scherptediepte is een krachtig werktuig, immers alles wat niet scherp is, zowel voor als achter het voorwerp, trekt de aandacht van de kijker weg naar het gedeelte die wel scherp is waardoor je voorwerp eigenlijk los komt uit je compositie. De kwaliteit van die onscherpte noemt men in de fotografie bokeh.

    Ik heb de scherptediepte een werktuig genoemd, hoezo kan je je afvragen, het is toch geen knopje die je kan indrukken of een automatische functie die je kan activeren? Neen, maar je hebt de scherptediepte wel zelf in de hand en wel met drie variabelen:

    - Het diafragma: hoe groter het diafragma (klein richtgetal), hoe geringer de scherptediepte.
    - De brandpuntsafstand: hoe langer de brandpuntsafstand, hoe geringer de scherptediepte.
    - De afstand tot het onderwerp: hoe kleiner de afstand tot het onderwerp, hoe geringer de scherptediepte.

    Het diafragma alleen is dus slechts één factor die de verhouding scherp/wazig bepaalt Visaversa. Een object gefotografeerd met mijn Nikon D90 vanop 10 meter met als brandpuntsafstand 24mm en een diafragma van F/3.2 heeft een scherptediepte van 4.7 meter tot oneindig, verander ik enkel de brandpuntsafstand naar 135mm hou ik nog een zone van 70 cm over tussen 9.7 m en 10.4 m. Indien ik nu ga spelen met het diafragma vanop 10 meter en de brandpuntsafstand op 24mm laat hou ik zelfs met een diafragma van F/1.8 nog een scherptediepte over van 6 tot 26 meter, onvoldoende dus om wazigheid in de achtergrond te bekomen, in dit geval moet je de afstand tot het voorwerp kleiner maken, wanneer ik die op brandpuntsafstand 24mm laat met F/1.8 en fotografeer vanop 3 meter hou ik nog scherptediepte over van 2.5 tot 3.6 meter.

    Het lijkt allemaal heel ingewikkeld maar is het in feite niet. Oefen met deze parameters, speel met de brandpuntsafstand en laat je diafragma en afstand ongemoeid, doe vervolgens hetzelfde met diafragma en afstand tot het onderwerp, en bekijk je resultaten. Gegarandeerd dat je vlug de weg zal gevonden hebben en niet meer verloren zal lopen.

    De gegevens over de scherptediepte die ik opgaf voor mijn camera (ik ken dit ook niet uit mijn hoofd), kwamen van een online-rekenmachine voor depth of field die je hier kan vinden http://www.dofmaster.com/dofjs.html
    Laatst gewijzigd door peenif; 2 November 2011 om 11:01

  7. De volgende 5 gebruikers bedanken peenif voor deze nuttige post:

    Adnilleke ( 2 November 2011), Baloeke ( 3 November 2011), eplerra ( 4 November 2011), Vincent ( 2 November 2011), Visaversa ( 2 November 2011)

  8. #5
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    7 September 2009
    Berichten
    69
    Bedankjes
    23
    Bedankt
    58 keer in 21 posts
    Wow!

    Dank jullie wel voor de tips,..
    Ik ben vandaag op deze zonnige middag terug naar buiten gegaan en heb de juiste foto's kunnen nemen.

    Echt bedankt allemaal!

    Groetjes
    Bart

  9. De volgende gebruiker bedankt Visaversa voor deze nuttige post:

    eplerra ( 4 November 2011)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Elke map zijn eigen achtergrond
    Door Norke in forum Discussie over tips & trucs
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 11 May 2005, 23:07
  2. Elke map zijn eigen achtergrond
    Door Pilote in forum Tips & Trucs
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 11 May 2005, 22:12
  3. Printen, met of zonder achtergrond
    Door Simply in forum Tips & Trucs
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 3 May 2005, 18:41

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •