Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Draadloos Internet

  1. #1
    PC-Freak  
    Geregistreerd
    5 April 2008
    Berichten
    1.016
    Bedankjes
    294
    Bedankt
    282 keer in 216 posts

    Draadloos Internet

    Ik heb al veel gelezen over draadloos internet, abonementen speciaal daarvoor enz. Nu zou ik er het fijne van willen weten. Ik heb thuis ADSL, met een vaste lijn verbonden aan mijn computer. Als ik nu een extra laptop zou hebben en die draadloos wil gebrukken, volstaat het dan om een 'router' te plaatsen?
    Zonder rekening te houden met het voorgaande, moet men om draadloos te internetten een 'speciaal' abonnement hebben? En wat gebeurt er in de zogenaamde 'hot spot' zones? Moet men daar ook een speciaal abonnement voor hebben?
    Graag uitleg voor leek, dus geen onbelangrijke technische termen.

  2. #2
    Erelid   butskristof's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 September 2007
    Locatie
    Wiekevorst (Heist-op-den-Berg)
    Berichten
    903
    Bedankjes
    317
    Bedankt
    847 keer in 420 posts
    Neen, je hebt geen speciaal abonnement nodig om draadloos internet te kunnen gebruiken. Als je op je ADSL-modem een draadloze router aansluit ben je vertrokken. Ik veronderstel dat je nu maar een computer in dienst hebt? Dan heb je waarschijnlijk een ADSL-modem met één LAN-uitgang. Indien dit zo is, volstaat het om hier dus een draadloze router aan te sluiten. Die dient dan als tussenstation tussen je modem en je computers. Elk internet abonnement verdeelt één zogenaamd IP-adres aan een modem (bij sommige abonnementen kan je wel meerdere modems tegelijk aansluiten, maar dat doet even niet ter zake). Die router zal er voor zorgen dat alle computers die je op die router aansluit, kunnen surfen via datzelfde IP-adres. Ook zal de router een lokaal netwerk maken. Concreet wil dit zeggen dat er binnen de computers aangesloten op de router nog een tweede netwerk ontstaan, dat niet via het internet toegankelijk is. Om het onderscheid te maken tussen het internet en het lokaal netwerk zal er daarom door de router nog een tweede, lokaal IP-adres gegeven worden. Hiermee kunnen dan de computers binnen dat netwerk elkaar benaderen voor bv. het delen van bestanden of printers.

    Het opstellen van die configuratie is meestal niet zo moeilijk. Het volstaat om een kabel te steken van de LAN-uitgang van de modem (zie vorige foto) naar de WAN-ingang van de router. De router zal dan automatisch zijn werk beginnen doen en je kan je computer verbinden met de modem via een kabel van dezelfde soort die je tussen de modem en de router hebt gestoken. Gewoon verbinden van een LAN-uitgang van de router naar de netwerkpoort van je computer dus. Je computer krijgt dan automatisch een lokaal IP toegewezen van de router en je kan beginnen surfen. Wat je dan misschien wel nog moet doen, is het draadloze gedeelte configureren. Bij sommige routers staat dit standaard uit ter beveiliging. Hoe je dit precies moet doen, zal in de handleiding van je router beschreven staan. Schenk ook genoeg aandacht aan de beveiliging, deze meot bij voorkeur WPA2 zijn.

    Als je dan je laptop wil aansluiten op je router, volstaat het om via Windows te zoeken naar draadloze netwerken. Je laptop zal dan het signaal van je router oppikken en een simpele klik op 'Verbinding maken' zal volstaan om een verbinding te maken. Je zal wel nog je wachtwoord moeten ingeven dat je eerder hebt ingesteld (zie einde vorige alinea).

    Wat de hotspots betreft, daar heb je meestal wel een speciaal abonnement voor nodig. Simplistisch voorgesteld is een hotspot niet meer dan een open draadloos netwerk waarmee je gebruik kan maken van internet. Deze hotspots behoren echter meestal toe aan een provider (Belgacom of Telenet), die geld vragen voor het gebruik. Ben je bij de aanbiedende provider klant, kan het zijn dat je aan goedkoper tarief of zelfs enkele uren gratis gebruik kan maken van de hotspot. Je moet dan wel de gegevens (login & paswoord) van je internetverbinding thuis bij de hand hebben om in te loggen.
    Is dat niet het geval, moet je betalen. De prijzen hiervoor zijn echter niet mals. Gelukkig domineren Belgacom en Telenet echter niet heel het hotspot-terrein en zijn er ook gewoon restaurantuitbaters en dergelijke die hun netwerk gewoon gratis ter beschikking stellen voor de klanten, als extra service.

    Kort samengevat: voor 'gewoon' draadloos internet thuis heb je zeker geen ander/duurder abonnement nodig, voor hotspots meestal wel.

  3. De volgende 2 gebruikers bedanken butskristof voor deze nuttige post:

    strikerfox ( 6 November 2011), theo2602 ( 5 November 2011)

  4. #3
    PC-Freak  
    Geregistreerd
    5 April 2008
    Berichten
    1.016
    Bedankjes
    294
    Bedankt
    282 keer in 216 posts
    Wat die hot spots betreft bedoelde ik wel in restaurants, stations, vakantieparken enz. Ik was eens op een vakantiepark waar stond dat zij die een abonnement hadden bij (skynet dacht ik) gratis konden surfen, de anderen moesten iets komen kopen. En het is dat wat ik juist niet versta: ALS er in resto enz. gratis internet wordt aangeboden moet men geen speciaal abonnement hebben voor 'draadloos internet'?

  5. #4
    PC-Freak  
    Geregistreerd
    5 April 2008
    Berichten
    1.016
    Bedankjes
    294
    Bedankt
    282 keer in 216 posts
    Terwijl ik toch aan het vragen ben: hoe ver gaat een draadloze verbinding thuis? Hangt dat af van de modem, de router of wat. Volgens sommigen zou het niet gaan om vanuit het contactpunt tot mijn studio (+/- 30 meter) te komen zonder tussenstation.

  6. #5
    Erelid   butskristof's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 September 2007
    Locatie
    Wiekevorst (Heist-op-den-Berg)
    Berichten
    903
    Bedankjes
    317
    Bedankt
    847 keer in 420 posts
    Sommige restaurants bieden gewoon zelf een draadloos netwerk aan, als extra 'service' voor hun klanten. Dit is dan meestal gratis te gebruiken, soms is het gewoon niet beveiligd of in andere gevallen kan het ook zijn dat je het wachtwoord aan de ober moet vragen. Anderen gebruiken echter hot spots van een provider, zoals jij dus gezien hebt (Skynet hoort bij Belgacom). In dat geval kunnen mensen met een Belgacom-abonnement gratis inloggen met hun gegevens, anderen moeten een zogenaamde 'voucher' kopen voor internettoegang.

    Je hebt dus niet echt een speciaal abonnement nodig, meestal kan je (beperkt) gratis gebruik maken van de hotspot als je klant bent bij de aanbiedende provider. Ben je geen klant, volstaat het om ter plaatste een code of iets dergelijks te kopen waarmee je alsnog internettoegang bekomt.

    Wat je andere vraag betreft, daar zijn veel variabelen waarmee rekening gehouden moet worden. Het begint natuurlijk bij de router en de ontvangende laptop. De laatste nieuwe standaard (N) zou naast veel hogere snelheden ook een beter bereik bieden. Ik geloof dat dit echter ook afhangt van de modus die je gebruikt. Signalen kunnen worden uitgezonden over 2,4 GHz waardoor je snelheid niet zo heel veel zou veranderen, maar wel het bereik van je router. Er is echter ook nog een 5 GHz band waardoor het bereik wel een pak kleiner wordt, maar de snelheid wel veel beter wordt. Over dat laatste ben ik echter niet zeker, ik heb zelf nog een router van de vorige standaard. Veel nieuwe routers kunnen echter wel over zowel 2,4 GHz en 5 GHz gelijk signalen verzenden.
    Een andere variabele die je in het oog moet houden is het aantal muren en deuren waar het signaal door moet. Als het signaal door veel beton moet, verzwakt het ook een heel pak. Dit valt echter op te lossen met een zogenaamde 'wifi-repeater', een tussenstation zoals jij het zegt dat je bvb. halverwege hangt dat het signaal opnieuw versterkt.

  7. De volgende gebruiker bedankt butskristof voor deze nuttige post:

    theo2602 ( 6 November 2011)

  8. #6
    Erelid   Baloeke's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Beverst
    Berichten
    8.375
    Bedankjes
    19.867
    Bedankt
    14.256 keer in 6.986 posts
    Ik weet in Telenetabonommenten zit het gebruik van hotspots er gratis mee in. Je moet daarvoor via de login je hotspot gaan activeren. Vanzodra deze geactiveerd is, kan je op plaatsen waar zich een Telenethotspot zich bevind gaan aanmelden. Dit kost je niet meer.

    Hoe deze diens gesteld in bij Belgacom weet ik helaas niet.

    En zoals butskristof het al zei: In sommige zaken, wordt ook een gratis hotspot aangeboden, zoals deze hier bv. Hiervoor moet je geen Telenet of Belgacom klan te zijn.
    Groetjes Baloeke
    De beste manier om een probleem op te lossen, is de humor ervan te ontdekken.

  9. De volgende 2 gebruikers bedanken Baloeke voor deze nuttige post:

    butskristof ( 6 November 2011), theo2602 ( 7 November 2011)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. draadloos internet
    Door crash_override in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 2 August 2005, 09:50
  2. geen draadloos internet
    Door Bad_Boy007 in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 11
    Laatste bericht: 1 August 2005, 21:01
  3. draadloos internet naar 2de pc
    Door bike devil in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 8 June 2005, 14:08
  4. Draadloos internet van Telenet
    Door g_man in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 26 May 2005, 16:43
  5. draadloos internet
    Door firmin1 in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 13 May 2005, 00:20

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •