Beste,
Ik heb hier een oude computer (bijna 8 jaar) die ik echter nog wel veel gebruik. Hij draait momenteel Windows 7 en er zit een ATI Radeon 9200 in met 128 mb videogeheugen. Deze ondersteunt echter geen WDDM-drivers waardoor de Aero-effecten van Windows en enkele andere features ontbreken. Ik heb hier echter niet echt last van, maar na enig zoekwerk vond ik dit: LINK.
Oke het is misschien een oude pc, maar ik gebruik deze pc dagelijks voor allerhande taken (Office, internet en dergelijke, maar ook Photoshop en andere iets zwaardere programma's) en 22 euro vind ik een investering die wel te doen valt. Nu is mijn vraag: ben ik hier iets mee?
Eerst en vooral: zal deze kaart werken in mijn computer? Ik heb een HP Pavilion t350.be (specificaties zijn te vinden bij mijn computersystemen) en via CPU-Z heb ik gezien dat mijn moederbord een AGP Version 3.0 8x aansluiting heeft. Als ik naar de specificaties op de website van NVidia kijk vind ik voor de GeForce 6200 ook AGP 8x als 'bus type'. Zijn er nog andere factoren waarmee ik moet rekening houden?
Het tweede deel van mijn vraag is of ik hier iets mee zal zijn. Momenteel ondervind ik bij programma's als Photoshop niet echt problemen, hoewel de programma's niet echt snel werken. Ook zijn zoals eerder gezegd de Aero-effecten van Windows niet beschikbaar, zal dat met deze kaart wel lukken? Momenteel kan ik onder Ubuntu ook niet de volledige versie van Unity draaien (de Radeon heeft geen hardwareversnelling) en ondervind ik wat problemen met het afspelen van HD-video in 720p of 1080p. Vooral omwille van dat laatste wil ik upgraden.
Een nieuwe pc kopen zit er voorlopig niet in, dus wil ik via deze weg toch mijn prestaties wat opkrikken. Hopelijk kunnen jullie mij wat meer informatie geven, aangezien ik niet echt een expert ben op het gebied van hardware. Ik veronderstel dat indien ik upgrade, ik gewoon de Radeon er moet uitnemen, de GeForce 6200 erin steken en dat Windows dan de standaarddrivers laad en dat ik vervolgens de nieuwe drivers voor de GeForce kan installeren?
Hartelijk bedankt bij voorbaat,
Kristof Buts.
EDIT: na de website met drivers van NVidia te bezoeken zie ik bij besturingssysteem Windows 7 32-bit als optie staan, ik vermoed dat er dus WDDM-drivers beschikbaar zijn en Aero zal werken?

.

Favorieten/bladwijzers