Ik heb nu een oude externe harde schijf die ik volledig zou willen wissen, om die eventueel door te verkopen.
Ik heb eventueel al killdisk gevonden, maar dit lijkt me vrij moeilijk.
Welke software kan ik hiervoor gebruiken ?
Ik heb nu een oude externe harde schijf die ik volledig zou willen wissen, om die eventueel door te verkopen.
Ik heb eventueel al killdisk gevonden, maar dit lijkt me vrij moeilijk.
Welke software kan ik hiervoor gebruiken ?
Misschien dat het lukt met Eraser of Sure Delete, deze kan je vinden in onze downloads.
Groetjes Baloeke
De beste manier om een probleem op te lossen, is de humor ervan te ontdekken.
salmax (10 januari 2012)
Secure Erase doet het ook wel, of hard disk wipe tool...
Maar de tools die Baloeke hier aanhaalt, zijn zeker even efficient.
DBAN ofte Darik's Boot And Nuke is ook een hele goeie, maar goed de gebruiksaanwijzing lezen!!! Wanneer je Eraser zou gebruiken (ikzelf gebruik die stelselmatig) vergeet dan niet om in de instellingen te kiezen voor driemaal overschrijven.
Baloeke (11 januari 2012)
Ik heb Eraser nu al eens getest, maar steeds krijg ik de foutmelding : Completed with errors.
Als ik dan 'View task log' (rechtermuisknop en klikken op dit item) zie ik staan :
'This progam does not have the required permissions to erase the u...'
Is hier een verkeerde instelling in het programma of in windows ?
Ook kan ik kiezen bij Eraser > Settings > Default unused space erasure method
Daarbij staan er 2 x (1 pass), 1 x (2passes), 4x (3 passes) en ook 4x (7 passes)
Welke moet ik hiervoor kiezen en hoeveel passes (aantal malen overschrijven) moet ik kiezen ?
Groetjes Baloeke
Ikzelf heb ook ondervonden dat de laatste nieuwe versie van Eraser problemen heeft met het verwijderen van mappen die niet op dezelfde partitie staan als het programma zelf. Wanneer ik bv. een nieuwe map aanmaak met kopieën van foto's op mijn C schijf en die wil laten overschrijven is de mapinhoud + de map weg. Doe ik juist hetzelfde maar dan met een map die op mijn D partitie staat dan is wel de mapinhoud weg maar de map zelf niet, en krijg ik eveneens 'Completed with errors', wees echter gerust het is enkel de map die blijft staan, de inhoud is wel degelijk verdwenen. Daarna doe ik die lege map naar de prullenbak en deze kan je ook opruimen met Eraser.
Wat de instellingen betreft: het is niet de 'Default unused space erasure method' die je moet instellen, laat die maar op zijn default staan, het is de 'Default file erasure method' die je moet instellen, neem daar maar USDoD (3 passes).
Baloeke (11 januari 2012)
Ik denk dat er niets beter kan bestaan dan een LOW LEVEL FORMAT, die de fysische indeling van een harddisk herschrijft.
De routine zal mogelijk de slechte delen van de schijf testen en zonodig niet meer gebruiken.
Een betere manier om alles te wissen zal niet bestaan. (Ik zeg wel ALLES, dus je moet zelf opnieuw partitioneren.)
Hoe je dat doet ? Heb dat in jaren niet meer gedaan. Maar wie zoekt, die vindt wel wat op het web.
Mogelijk is zelfs een gratis tool te vinden bij de contructeurs.
Oplossing vinden gaat soms sneller dan een vraag stellen.
Op de VRT (één) is er deze avond op koppen een reportage geweest. Misschien dat hier handige tips kan vinden.
Heb de reportage zelf nog niet gezien, heb deze opgenomen. Je kan ze online bekijken via de Redactie, klik op Koppen en open de link van 12/01/12
Groetjes Baloeke
salmax (12 januari 2012)
Diepe format en overschrijven met nullen, is me ooit door iemand verteld. Maar sommigen krijgen het met de hiertoe bestemde software toch nog gedaan om zaken op te diepen.
Ik heb killdisk ooit gebruikt om de pc van de zoon terug aan de gang te krijgen. Die was overspoeld door malware en virussen en liet zich door niets of niemand meer commanderen. De killdisk had wel de recovery mee kapot gebombardeerd, maar zijn laptop deed het weer, na een nieuwe installatie natuurlijk.
Medewerkers gevraagd voor IT-nieuws, Windows all, Besturingssystemen!!! Ben je gemotiveerd? Contacteer dan één van de admin's
Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)
Favorieten/bladwijzers