Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: Ubuntu

Hybrid View

  1. #1
    Geek  
    Geregistreerd
    26 November 2006
    Berichten
    2.342
    Bedankjes
    415
    Bedankt
    1.232 keer in 973 posts

    Ubuntu

    Ik heb me eens een paar dagen geamuseerd met Ubuntu op een oude PC met Windows XP SP3. Eerst wat gezocht op Google met zoektermen "Beginner Linux". Daarna leek de meest voor de hand liggende start het aanmaken van een CD-Rom waarmee men dan Ubuntu kan leren gebruiken. Het maken van de CD liep erg vlot, maar opstarten vanaf de CD wilde niet lukken. Ik weet nochtans hoe ik de bootvolgorde moet wijzigen, maar de PC bleef halsstarrig opstarten in XP. Ten slotte vond ik op de CD een programma om Ubuntu te installeren, en dat ging eerder vlot. De volgende stap was de update van de Ubuntu-software, er waren wel 356 updates, maar ik had wel wat tijd. Daarna had ik blijkbaar een systeem dat wel werkte : de internetverbinding was OK, Firefox en Thunderbird liepen normaal, zelfs mijn printer kon ik installeren, ..... Goed geslapen dus! 's Anderendaags kon ik bij het opstarten kiezen tussen Windows en Ubuntu, maar bij het opstarten van Ubuntu begon de miserie. De PC viel stil, herbegonnen, soms lukte het, soms niet, Ubuntu leek me toch niet echt stabiel. Bij het opstarten met Windows bleef alles goed lopen.Uiteindelijk na drie dagen sukkelen heb ik dan maar besloten om Ubuntu te verwijderen en die oude PC doet het weer goed.
    Ik ben niet echt een supporter van Bill Gates en hij zal me zeker geen bonus geven maar toch :
    1. de documentatie over Linux die men vindt is toch niet simpel, dat is allemaal geschreven voor mensen die reeds aan al die linux-termen gewoon zijn, dat is niet mijn geval.
    2. misschien had ik tegenslag maar de versie van Ubuntu leek mij veel te onstabiel.
    3. het is natuurlijk gratis maar je moet wel reeds over Windows beschikken om linux in gang te krijgen. Ik dacht ooit een nieuwe PC te kopen zonder Windows en daar dan Linux op te zetten, maar dat was dromen.

    Linux is dus efkens in de diepvries.

  2. #2
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.822
    Bedankjes
    15.634
    Bedankt
    36.995 keer in 15.331 posts
    Niet opgeven Berger, heeft blijkbaar te maken met de boot-instellingen. Misschien kan Snakey je verder helpen als hij dit ziet.

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  3. De volgende gebruiker bedankt compuchrisje voor deze nuttige post:

    berger (10 March 2012)

  4. #3
    PC-Freak   Merel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 June 2006
    Locatie
    Meise
    Berichten
    1.985
    Bedankjes
    961
    Bedankt
    1.287 keer in 833 posts
    Beste Berger,

    Ik zou je alleszins sterk willen aanraden om als het toch een 'oude' PC (maar wat is oud?) betreft om daarvan te profiteren en er carrément voor te gaan en Linux wat grondiger te leren gebruiken. Trouwens een oude PC is zelfs prima om Ubuntu te 'kunnen blijven' gebruiken. Je hebt er geen nieuwe PC voor nodig.

    Het leerproces is echter onvermijdelijk omdat alles anders is ; maar "je hebt tijd".
    Dat is alleszins wat ik zou doen als ik de tijd ervoor had.

    Er is sowiezo eigenlijk geen enkel stuurprogramma dat de naam 'OPERATING SYSTEM' verdient.
    Er bestaan alleen maar slechte en minder slechte.

    - Op mijn 'erg oud' systeempje werkt het sneller dan Win-XP
    - De support is beter dan van Microsoft omdat de Pinguin community erg gemotiveerd is. Een oplossing bij problemen wordt aangereikt in de fora (tamelijk snelle reacties), ofwel wordt opgevolgd en toegewezen aan een persoon op hoger niveau. Alle moeilijke cases worden in databank lijsten gezet en opgevolgd.

    - Na een tijdje werken heb je het systeem volledig naar je hand gezet.

    Zelfs als je het bij Windows wil houden is een LIFE CD eigenlijk een MUST, al was het allen maar om in nood te kunnen opstarten en in het Windows gedeelte te kunnen binnendringen om daar eventueel iets te herstellen, wat Microsoft zelf niet kan herstellen.

    Hoeveel bestanden dat door M$ producten als onleesbaar werden verklaard werden al niet door OpenOffice onder Linux (of in windows) geopend !

    Uw LIFE CD moet wel nagekeken worden op juiste installatie (normaal gezien kan de CD nogmaals zichzelf checken ; vermoedelijk met een MD5 hash.)
    Oplossing vinden gaat soms sneller dan een vraag stellen.

  5. De volgende gebruiker bedankt Merel voor deze nuttige post:

    berger (10 March 2012)

  6. #4
    Geek  
    Geregistreerd
    26 November 2006
    Berichten
    2.342
    Bedankjes
    415
    Bedankt
    1.232 keer in 973 posts
    Het is wel een redelijke oude PC, een tiental jaren, sommige onderdelen werden ooit wel eens vernieuwd, maar dat is dan toch ook wel 5 jaar geleden. Maar hij werkt nog wel redelijk goed onder Windows. Ik ga het allemaal nog eens bekijken en eerst nog wat studeren. De bootinstellingen kan ik inderdaad niet veranderen zoals het hoort.

  7. #5
    PC-Freak   Merel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 June 2006
    Locatie
    Meise
    Berichten
    1.985
    Bedankjes
    961
    Bedankt
    1.287 keer in 833 posts

    Licht Dual booten Windows + Ubuntu

    Bootinstellingen zijn bij Ubuntu gekoppeld aan een multiboot loader "GRUB" genoemd.
    Dat zal je nu wel al weten.

    Bij de laatste Ubuntu versie is automatisch de GRUB 2 (nieuwe versie) gekoppeld.
    Die is voor sommigen doodsimpel en voor anderen een echte hel.

    Zorg alleszins dat je Windows nog ten allen tijd kan bereiken vanuit een gewone boot-CD.

    Ik zou opteren de Ubuntu installatie zijn beloop laten gaan en GRUB 2 installeert (het kan ook niet anders)
    (is nog in beta en uitsluitend voor Ubuntu gebruikers)

    Daarna kan je nog veranderen.
    Als je last hebt kan je proberen ofwel ...
    - deze tutor door te slikken tot je de bootloader in goede banen hebt.
    - te downgraden naar de eerste versie GRUB LEGACY, welke ik eenvoudiger vond.
    - Windows er af gooien als je de PC niet echt gebruikt onder Windows (zonder multiboot dus)

    De boot affaire valt of staat met de 'instellingen' van deze bootloader, die nogal technisch is naar mijn mening.
    Eens dat het opstartmenu naar je zin is en het werkt, kom je door het overige ook wel.

    Stel gerust vragen in het Nederlandse Ubuntu forum. Men is er zeer hulpvaardig.

    Succes
    Oplossing vinden gaat soms sneller dan een vraag stellen.

  8. De volgende 2 gebruikers bedanken Merel voor deze nuttige post:

    berger (10 March 2012), salmax (11 March 2012)

  9. #6
    Erelid  
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Roeselare, België
    Berichten
    1.623
    Bedankjes
    774
    Bedankt
    818 keer in 492 posts
    Ik neem aan volgens je beschrijving van je eerste post dat je Ubuntu geïnstalleerd hebt via de wubi installer (geinstalleerd als programma in windows, zodat je kan opstarten via een virtuele harde schijf dat staat op C:\ubuntu)? In dat geval kan er nogal wat mislopen als je grote (kernel-)updates doorvoert in Ubuntu. Het is beter om de pc op te starten vanaf de cd zelf en dan via die installatie je schijf herpartitioneren voor Ubuntu, en dus niet via virtuele schijven werken zoals de wubi installer doet.

  10. De volgende 2 gebruikers bedanken Snakey voor deze nuttige post:

    berger (11 March 2012), salmax (11 March 2012)

  11. #7
    Erelid   butskristof's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 September 2007
    Locatie
    Wiekevorst (Heist-op-den-Berg)
    Berichten
    903
    Bedankjes
    317
    Bedankt
    847 keer in 420 posts
    Ikzelf heb vroeger ook Ubuntu gebruikt, maar ben er vanaf gestapt omdat ik Ubuntu zelf niet goed meer vindt. Ik zou dan ook opteren voor een andere Linux-'distro' zoals men dat noemt. Ubuntu zelf is inderdaad wat onstabiel en onduidelijk geworden vind ik. Misschien kan je eens kijken naar Fedora?

    Mvg,

  12. #8
    PC-Freak   Merel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 June 2006
    Locatie
    Meise
    Berichten
    1.985
    Bedankjes
    961
    Bedankt
    1.287 keer in 833 posts
    Inderdaad, ik heb recentelijk een artikeltje gelezen waarbij wordt verteld dat Ubuntu jarenlang aan de top zat.
    Daarin werd verteld dat Ubuntu nu werd overtroffen door een andere distro.

    Waar het artikel staat en wat precies de betere distro was, heb ik helaas niet genoteerd en ben het dan ook totaal vergeten.
    Ik probeer het terug te vinden. (misschien Fedora?)
    Oplossing vinden gaat soms sneller dan een vraag stellen.

  13. De volgende gebruiker bedankt Merel voor deze nuttige post:

    berger (12 March 2012)

  14. #9
    Erelid   butskristof's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 September 2007
    Locatie
    Wiekevorst (Heist-op-den-Berg)
    Berichten
    903
    Bedankjes
    317
    Bedankt
    847 keer in 420 posts
    Ubuntu was voor mij ook heel lang de nummer 1, maar de wegen die de organisatie nu inslaat met de distro passen mij gewoon niet waardoor ik overgestapt ben op Fedora. Er zijn uiteraard mensen die het wel kunnen vinden met de nieuwe beslissingen en doelen van de Ubuntu-clan, wat hun goed recht is ;-).

    Dat is een van de mooie dingen van Linux: je bent vrij om te kiezen en maak je de foute keuze, kan je moeiteloos opnieuw kiezen. Er bestaat niet zoiets als een 'betere' distro, of een 'slechte' versie: iedereen die het kan, mag zijn eigen versie maken en naar hartelust aanpassingen aanbrengen. Kan je het zelf niet, kan je nog steeds kiezen tussen een immens aantal versies die door anderen gemaakt zijn die je dan hopelijk kunnen bekoren.

    In ieder geval aan de topicstarter: veel succes met Linux, het is een mooie keuze en geef zeker niet op omdat het niet van de eerste keer lukt. Iets als besturingssystemen zijn altijd grote aanpassingen en lange leerwegen, maar het resultaat mag er zijn. Geef het in ieder geval zeker niet op, je zult er later nog dankbaar voor zijn dat je Linux ontdekt hebt .

    mvg,
    Kristof.

  15. De volgende gebruiker bedankt butskristof voor deze nuttige post:

    berger (11 March 2012)

  16. #10
    Geek  
    Geregistreerd
    26 November 2006
    Berichten
    2.342
    Bedankjes
    415
    Bedankt
    1.232 keer in 973 posts
    Ik ben nog eens gaan kijken wat ik allemaal heb gedaan :
    1. Aangezien ik van Linux niets ken zocht ik eerst wat informatie op Google met zoektermen "beginner Linux".
    2. Na heel wat lezen en weinig begrijpen vond ik dat Ubuntu downloaden en op een CD kopiëren als start nogal geschikt. Met die CD met daarop ubuntu-11.10-i386.iso zou ik kunnen eerst kennis maken met Ubuntu zonder het te installeren en zou ik het later kunnen definitief installeren. Geef toe dat zoiets aanlokkelijk is, toch zeker als je er niet veel van snapt.
    3. kennis maken met ubuntu vanaf die CD lukte echter niet, ik ben er niet in geslaagd de CD als bootmedium te kiezen, daarom dat de PC bleef opstartenin WinXP. Ik geraak wel in de boot, kan de CD wel kiezen als opstartmedium, maar met die + en - kan ik de CD niet als eerste in de opstartlijst krijgen. Dit ligt aan mij of aan de PC, ik weet dat niet, ik lees ergens op Google dat die + en - op sommige PC's niet werken.
    4. dan maar wat verder gezocht, en heb ik die iso-file verkend met Winrar, en zag daar wubi.exe (ik weet het, je mag nooit klikken op een onbekende exe) , en door daar op te dubbelklikken werden de bestanden uitgepakt en kreeg ik het voorstel op ubuntu te installeren op een vrije ruimte van 20 Gbytes op mijn oude schijf. Dus ja, ik zal de wubi-installer gebruikt hebben zonder ooit van wubi te hebben gehoord.
    5. de rest ging van zelf : installatie, update, testen van een aantal bekende programma's ....
    6. daarna bij het opstarten van de PC had ik de keuze tussen booten met windows of met ubuntu, gekozen voor ubuntu, maar toen zijn de instabiliteitsproblemen begonnen. Opstarten ging soms, maar meestal blokkeerde de PC reeds tijdens het opstarten.

    Ik ga me nu eerst wat documenteren over Federa en dan zien we wel.

    Bedankt iedereen voor het helpen.
    Laatst gewijzigd door berger; 12 March 2012 om 00:01

  17. De volgende 2 gebruikers bedanken berger voor deze nuttige post:

    compuchrisje (12 March 2012), salmax (12 March 2012)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •