Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17

Hybrid View

  1. #1
    Gevorderd  
    Geregistreerd
    28 January 2008
    Berichten
    203
    Bedankjes
    56
    Bedankt
    22 keer in 13 posts

    Harde schijf gecrasht?

    Een goedenavond,

    Een half uurtje geleden is volgens mij mijn harde schijf gecrasht. Ik weet niet of ik in het juiste forum plaats nu, alvast mijn excuses daarvoor. Al mijn gegevens en inhoud ben ik kwijt. Gelukkig heb ik wel een back-up van alle belangrijke bestanden.

    Mijn AVG virusscanner kwam opeens met een pop-up over de volgende bedreiging (malware?):

    Bestandsnaam: C:\PROGRAMDATA\ENZKTDNLRC71.EXE
    Bedreiging naam: IDP.Program.D1BOA5C0

    Vervolgens plaatste ik deze in de quarantaine en kwam er een volgende pop-up, die een stuk of 15 keer opende:

    'Failure to save all components for the file \\System32\\000027bd. The file is corrupted or unreadable. This error may be caused by a PC hardware problem'. Na opstarten opende zich ook een pop-up met dezelfde melding maar dan met de code 00002dad op het einde.

    Hierna was opeens mijn bureaublad leeg en waren alle mappen en programma's verdwenen.

    Windows (?) meldde ook 'Critical error. Hard drive critical error. Start a system diagnostics application to scan your hard disk for errors and performance problems'.

    Iemand een idee wat hier gebeurd is? Dat ik alles kwijt ben is nog niet zo erg, maar hoe kan ik nu mijn PC weer opnieuw installeren, of het probleem verwerken?

    Alvast heel erg bedankt!

    Met vriendelijke groet,

    Bongers

  2. #2
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.822
    Bedankjes
    15.634
    Bedankt
    36.995 keer in 15.331 posts
    De nogal korte voorgeschiedenis doet vermoeden dat het om malware of virus gaat. Doe in elk geval nog niet teveel, zeker geen herhaalde pogingen doen om het systeem te herstarten.
    Je doet er niet fout aan om dit tooltje van Emsisoft te downloaden en op een stick te zetten, in de hoop dat je systeem hiervan kan gebruik maken zonder te laten doorstarten naar Windows.
    Kan je al redelijk goed overweg met pc, is BlitzBlank misschien al een reddingslijn om te kijken of het systeem nog te redden is. Is het daadwerkelijk de harde schijf, dan komt het wellicht later nog van pas.

    Edit: aan de hand van de meldingen die je kreeg, zou het wel degelijk om een virus gaan. Info hier te vinden. Voer voorlopig nog niets uit. Ik verplaats je post naar forum malware.
    Laatst gewijzigd door compuchrisje; 27 March 2012 om 00:51 Reden: opzoekwerk

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  3. De volgende gebruiker bedankt compuchrisje voor deze nuttige post:

    Bongers (27 March 2012)

  4. #3
    Gevorderd  
    Geregistreerd
    28 January 2008
    Berichten
    203
    Bedankjes
    56
    Bedankt
    22 keer in 13 posts
    Hallo Compuchrisje,

    Heel erg bedankt voor je snelle reactie! Ik zal morgen die tools downloaden. Hoe moet ik deze dan opstarten, aangezien de pop-ups meteen verschijnen zodra ik in het Windows startscherm kom?

  5. #4
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    13 December 2010
    Berichten
    23
    Bedankjes
    1
    Bedankt
    41 keer in 18 posts
    Opstarten in veilige modus? Dan de Emsisoft Emergency Kit scanner laten scannen en gedetecteerde malware verwijderen.
    Als je het zip bestand op USB stick hebt uitgepakt heb je ook de beschikking over HijackFree. Hiermee kun je makkelijk autostarters bekijken en de foute autostarter uitschakelen.

  6. #5
    Gevorderd  
    Geregistreerd
    28 January 2008
    Berichten
    203
    Bedankjes
    56
    Bedankt
    22 keer in 13 posts
    Ok dat ga ik nu eens doen dan. Krijg ik dan een logje of iets dergelijks dat ik hier moet plaatsen?

    Bij voorbaat dank.

  7. #6
    Erelid   peenif's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 December 2005
    Locatie
    De mooiste stad van Vlaanderen : Brugge
    Berichten
    5.084
    Bedankjes
    26.621
    Bedankt
    15.012 keer in 5.620 posts
    Wanneer je er in slaagt opnieuw normaal te starten kijk je dan hier en voer daar de vier stappen uit, logjes moeten dus hier niet geplaatst worden.

  8. #7
    Gevorderd  
    Geregistreerd
    28 January 2008
    Berichten
    203
    Bedankjes
    56
    Bedankt
    22 keer in 13 posts
    Ok, dus nu moet ik, als ik het goed begrijp:

    - de PC in veilige modus starten en de Emisoft Emergency Kit laten scannen
    - en vervolgens, indien ik de pc normaal kan opstarten, het 4 stappen plan uitvoeren?

    Ik ga er nu mee aan de slag en laat zo snel mogelijk wat weten.

  9. De volgende gebruiker bedankt Bongers voor deze nuttige post:

    peenif (27 March 2012)

  10. #8
    Gevorderd  
    Geregistreerd
    28 January 2008
    Berichten
    203
    Bedankjes
    56
    Bedankt
    22 keer in 13 posts
    Ik heb de stappen ondernomen, maar er kwam een pop-up toen ik een HiJackThis log probeerde te maken.

    De Emsisoft Emergency Kit Scanner gaf 42 geïnfecteerde objecten, waarvan 2 high risk. Deze heb ik naar de quarantaine geplaatst. Vervolgens startte ik de PC normaal op. Het bureaublad was nog steeds leeg, en alle programma's zijn eraf. Malwarebytes gaf ook twee geïnfecteerde bestanden. Hierna TFC gestart, gereboot en een HiJackThis logje geprobeerd te maken. Echter, zodra ik op 'do a scan and save a logfile' klikte, kreeg ik de volgende melding in een pop-up:

    'For some reason, your system denied write access to the hosts file. If any hijacked domains are in this file, HiJackThis may NOT be able to fix this. If that happens, you need to edit the file yourself. To do this, click Start, Run, and type: C:\Windows\System32\drivers\etc\hosts and press Enter. Find the line(s) HiJackThis reports and delete them. Save the file as 'hosts', (with quotes), and reboot.

    Hierna opende er een lege HiJackThis log, waarna weer een pop-up verschijnt die meldt dat de log niet gevonden kan worden. De optie 'Run' kon ik niet vinden aangezien alles verwijderd is. Alleen de prullenbak staat nog op mijn bureaublad en een icoon genaamd 'System Check'. Is dit wel een veilig bestand/programma trouwens? Ik heb dit stappenplan overigens zonder internetverbinding gedaan.

    Wat kan ik nu doen? Nogmaals bedankt voor de snelle hulp!

  11. #9
    Gevorderd  
    Geregistreerd
    28 January 2008
    Berichten
    203
    Bedankjes
    56
    Bedankt
    22 keer in 13 posts
    Hier wil ik trouwens nog aan toevoegen dat ik voor de Emergency Scan de pc in de veilige modus heb gestart (zonder netwerk).

  12. #10
    Erelid   peenif's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 December 2005
    Locatie
    De mooiste stad van Vlaanderen : Brugge
    Berichten
    5.084
    Bedankjes
    26.621
    Bedankt
    15.012 keer in 5.620 posts
    Probeer nog eens met UAC uitgeschakeld, dit is althans de manier waarop ik dit probleem met de hostsfile ooit eens kon omzeilen. Dat System Check icoon is vermoedelijk een handtekening van je besmetting. Zo vlug mogelijk proberen een HijackThis-logje te maken en dan alles toevertrouwen aan onze spywareslayers is de boodschap.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Hoe wis ik mijn harde schijf echt grondig?
    Door Norke in forum Discussie over tips & trucs
    Reacties: 19
    Laatste bericht: 12 June 2005, 01:51
  2. Geen volledige harde schijf
    Door motorhead in forum Opslagmedia
    Reacties: 11
    Laatste bericht: 6 June 2005, 21:41
  3. videobeelden op harde schijf
    Door tomasven in forum Grafische kaarten & monitors
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 1 June 2005, 08:34
  4. harde schijf vervangen
    Door timberke in forum Processoren, moederborden en geheugen
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 15 May 2005, 17:33
  5. Hoe wis ik mijn harde schijf echt grondig?
    Door Pilote in forum Tips & Trucs
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 12 May 2005, 09:51

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •