Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    8 August 2009
    Berichten
    77
    Bedankjes
    10
    Bedankt
    9 keer in 5 posts

    Vraag Ervaring Freenas 8.2 vs OpenMediaVault?

    Hallo

    Op mijn oude bak zou ik graag eens een NAS besturingssysteem plaatsen.
    Tot nu toe ben ik 2 gratis os'en tegengekomen, namelijk FreeNAS en OpenMediaVault.
    Iemand die hier ervaring mee heeft of nog andere alternatieven weet?

    Alvast bedankt! ;-)

  2. #2
    Erelid  
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Roeselare, België
    Berichten
    1.623
    Bedankjes
    774
    Bedankt
    818 keer in 492 posts
    Je moet er wel rekening mee houden dat een oude bak waarschijnlijk niet energiezuinig is, terwijl je een NAS meestal 24/7 aan laat staan. Zelf heb ik enkel wat ervaring met FreeNAS, veel opties/functies zijn instelbaar via een webinterface. Dit maakt het redelijk wat simpeler dan dat je het zou instellen vanuit een minimale installatie van bv debian.

  3. #3
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    8 August 2009
    Berichten
    77
    Bedankjes
    10
    Bedankt
    9 keer in 5 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Snakey Bekijk bericht
    Je moet er wel rekening mee houden dat een oude bak waarschijnlijk niet energiezuinig is, terwijl je een NAS meestal 24/7 aan laat staan. Zelf heb ik enkel wat ervaring met FreeNAS, veel opties/functies zijn instelbaar via een webinterface. Dit maakt het redelijk wat simpeler dan dat je het zou instellen vanuit een minimale installatie van bv debian.
    Ja, op die oude bak had ik gehoopt dat ik deze zou kunnen opstarten via WOL. Helaas lukt dit niet. Er zijn niet veel dingen die ik kan aanpassen in die bios. Heb nu in mijn beste vaste pc een extra schijf gestoken en daar OpenMediaVault 0.3 erop geplaatst. Ik kan deze benaderen via de laptop maar ik vind wel dat er veel foutmeldingen zijn. Dikwijls krijg ik error met connection failed als ik iets aanklik. Ben alles nog wat aan het uittesten. Buiten die foutmeldingen heb ik verlopig geen problemen. Heb wel nog ander vraagje. Kan je aan een wol packet meegeven welk besturingssysteem hij moet opstarten, want nu staat de pc in dualboot met 2 versies van Windows en OpenMediaVault 0.3. Zou handig zijn omdat ik het liefst Windows als 1ste opstart-optie zet.

  4. #4
    Erelid  
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Roeselare, België
    Berichten
    1.623
    Bedankjes
    774
    Bedankt
    818 keer in 492 posts
    Je kan zoiets niet meegeven met WOL. Je kan eventueel keer kijken naar network booting, waarmee je grub op een tftp server hebt staan waarvan je boot. Zo heb je van op afstand controle op welk besturingssysteem moet opgestart worden.
    Welk besturingssysteem gebruik je op de laptop? Voor Windows moet vooral je goed kijken of SMB (samba) en CIFS juist ingesteld staat. Voor linux clients ben je best af met NFS.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Reacties: 11
    Laatste bericht: 3 July 2006, 14:35
  2. iemand ervaring met deze notebook Asus A7D-R001H
    Door bike devil in forum Volledige systemen, laptops en netbooks
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 29 June 2006, 19:32
  3. Heeft iemand ervaring met de Logitech S100?
    Door Nikolas in forum PC-randapparatuur en andere PC-hardware
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 1 November 2005, 23:41
  4. iemand ervaring hiermee
    Door slicky in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 12 October 2005, 13:32

Tags voor deze discussie

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •