Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15

Discussie: wie weet meer

  1. #1
    Gevorderd  
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Locatie
    Hamme
    Berichten
    112
    Bedankjes
    20
    Bedankt
    13 keer in 7 posts

    wie weet meer

    onlangs wou ik mij een macbook pro 15'' 2.3 Quad i7 kopen en de verkoper vroeg mij voor wat ik het zou gebuiken ik zei om mee te nemen op reis films te bekijken wat muziek beluisteren mails,internetten dus geen speciale bewerkingen toen kwam het

    die mac bezit twee aparte sturingen NVIDIA en GeForce GT 650M en als je geen beeldbewerkingen en andere speciale dingen doet dan heb je meer kans dat je naar een twee jaar door dat eene niet te gebruiken kans loopt op reparatie van zo rond 800 euro hij raad mij dan aan om een 13" 2.9DUAL I7 te nemen maar om daarop films te kijken vind ik het scherm toch wat klein
    wat vinden jullie van de verkoper zijn uitleg wie weet er meer over
    groetjes

  2. #2
    PC-Freak   Spoorzoeker's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    in een huis met een dak er op
    Berichten
    1.542
    Bedankjes
    120
    Bedankt
    792 keer in 618 posts
    Ik ben niet thuis op een Mac, maar volgens mij zal het de processor worst wezen welke instructies hij doorgeeft.
    Of het nu films zijn, muziek, websites of wat dan ook.

    NVIDIA en GeForce GT 650M: Nvidia is de merknaam, GeForce GT 650M is het type kaart.
    Net als bv Ford Fiesta
    De schuld ligt nooit bij jezelf, maar altijd bij een ander.

  3. #3
    Erelid   Baloeke's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Beverst
    Berichten
    8.375
    Bedankjes
    19.867
    Bedankt
    14.256 keer in 6.986 posts
    Het is misschien een verkooptruck. Misschien eens horen in een andere computerwinkel. Of misschien even wachten tot onze MAC kenners dit weten.
    Groetjes Baloeke
    De beste manier om een probleem op te lossen, is de humor ervan te ontdekken.

  4. #4
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.841
    Bedankjes
    15.656
    Bedankt
    37.035 keer in 15.352 posts
    Voor zover ik thuis ben in de harde waren is GForce inderdaad een NVidia-product. Misschien moet die verkoper es op cursus?

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  5. #5
    Gevorderd  
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Locatie
    Hamme
    Berichten
    112
    Bedankjes
    20
    Bedankt
    13 keer in 7 posts
    voor mij mag hier een slotje op
    iedereen bedankt

  6. De volgende gebruiker bedankt dewoef voor deze nuttige post:

    compuchrisje (18 January 2013)

  7. #6
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.841
    Bedankjes
    15.656
    Bedankt
    37.035 keer in 15.352 posts
    En wat was nu de struikelblok?

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  8. #7
    Gevorderd   JimmyJump's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 January 2013
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    281
    Bedankjes
    365
    Bedankt
    433 keer in 220 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dewoef Bekijk bericht

    ...()...die mac bezit twee aparte sturingen NVIDIA en GeForce GT 650M en als je geen beeldbewerkingen en andere speciale dingen doet dan heb je meer kans dat je naar een twee jaar door dat eene niet te gebruiken kans loopt op reparatie van zo rond 800 euro hij raad mij dan aan om een 13" 2.9DUAL I7 te nemen...()...
    Wanneer een verkoper je zulke onzin probeert wijs te maken heeft ie er, a) duidelijk geen verstand van, en/of b) probeert hij je moedwillig in de zak te zetten; dus zou ikzelf stante-pede naar een andere winkel gaan...

  9. #8
    Erelid   butskristof's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 September 2007
    Locatie
    Wiekevorst (Heist-op-den-Berg)
    Berichten
    903
    Bedankjes
    317
    Bedankt
    847 keer in 420 posts
    Misschien ben ik nogal aan de late kant, maar ik hoop dat mijn antwoord toch wat verlichting kan brengen:

    Ik heb de MacBook Pro Retina met de 2.3 GHz Quad Core i7. Wat de verkoper bedoelde is dat er in deze computer twee grafische kaarten zitten:
    • nVidia GeForce GT650M: dit is een 'echte' grafische kaart zoals ze in de meeste computers zit.
    • Intel HD Graphics 4000: deze computer bevat een Intel i7 processor van de derde generatie (Ivy Bridge, maar dat doet er niet toe). Deze processoren hebben een soort van grafische kaart ingebouwd. Die is veel energiezuiger dan de nVidia, maar ook een pak minder krachtig.

    In de MacBook Air en de goedkopere (ahem) 13" MacBook Pro zit enkel deze Intel HD Graphics 4000 in, omdat deze laptops ook niet echt bedoeld zijn voor zwaar grafisch werk. Je kan er natuurlijk wel naar hartelust mee chatten, internetten, Office gebruiken, films kijken, etc. Voor zwaarder grafisch werk als professionele foto- of videobewerking wordt de zwaardere nVidiakaart aangesproken.

    Uit wat ik afleid uit je post denk ik dat je deze zwaardere kaart eigenlijk totaal niet nodig hebt. Het is naar de toekomst toe natuurlijk wel altijd handig meegenomen. Ik ben een iets zwaarder gebruiker en moet zeggen dat de zwaardere grafische kaart toch wel van pas komt. Ook wordt hij vrij snel aangesproken: wanneer je bijvoorbeeld VLC Media Player gebruikt (een aanrader op elk systeem) wordt sowieso de zwaardere kaart gebruikt. Waarschijnlijk bedoelde de verkoper dat wanneer je geen zwaardere bewerkingen uitvoert je de nVidia kaart nooit zal gebruiken en deze door langdurig ongebruik zou kunnen stukgaan. Ik betwijfel dit echter ten zeerste aangezien hier indien mogelijk vrij veel gebruik van wordt gemaakt door allerlei programma's. Een zwaardere grafische kaart is sowieso een voordeel, maar het kost natuurlijk meer.

    Ik zou in elk geval een computer met Retinascherm aanraden indien uw budget het toelaat. Ik heb hier zelf ook voor geopteerd en heb me dit nog geen minuut beklaagd. Let er wel op dat indien je een MacBook met Retinascherm neemt je best ook onmiddellijk upgrade naar 16 GB RAM, dit kan enkel bij de aankoop (het RAM is gesoldeerd op het moederbord).

    Een heel belangrijk aspect in de aankoop van een MacBook is het budget, tot hoever wil men hierin gaan? Ik kan ten zeerste de 15" MBP met Retina aanbevelen, maar vraag me dan wel af of je een computer van 2300 euro nodig hebt om enkel film te kijken en te internetten.

  10. #9
    Gevorderd   JimmyJump's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 January 2013
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    281
    Bedankjes
    365
    Bedankt
    433 keer in 220 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door butskristof Bekijk bericht
    Misschien ben ik nogal aan de late kant, maar ik hoop dat mijn antwoord toch wat verlichting kan brengen:

    Ik heb de MacBook Pro Retina met de 2.3 GHz Quad Core i7. Wat de verkoper bedoelde is dat er in deze computer twee grafische kaarten zitten:
    • nVidia GeForce GT650M: dit is een 'echte' grafische kaart zoals ze in de meeste computers zit.
    • Intel HD Graphics 4000: deze computer bevat een Intel i7 processor van de derde generatie (Ivy Bridge, maar dat doet er niet toe). Deze processoren hebben een soort van grafische kaart ingebouwd. Die is veel energiezuiger dan de nVidia, maar ook een pak minder krachtig.

    In de MacBook Air en de goedkopere (ahem) 13" MacBook Pro zit enkel deze Intel HD Graphics 4000 in, omdat deze laptops ook niet echt bedoeld zijn voor zwaar grafisch werk. Je kan er natuurlijk wel naar hartelust mee chatten, internetten, Office gebruiken, films kijken, etc. Voor zwaarder grafisch werk als professionele foto- of videobewerking wordt de zwaardere nVidiakaart aangesproken.
    Je kan niet beide grafische oplossingen onder elkaar gebruiken zonder de monitorkabel te switchen van de on-board video (Intel HD Graphics) uitgang naar de NVidia 650M uitgang, dus dat weg-en-weer switchen is een fabeltje.

    Voorts moet er ook gekozen worden in het OS welke van de twee grafische oplossingen moet worden gebruikt.

    De enige manier die ik zie om de twee te combineren is een soortement SLI opstelling tussen de on-board chip en de NVidia kaart, maar dan zou die SLI via het PCIe slot moeten gaan in plaats van via de geijkte weg, i.e. een externe SLI brug tussen twee videokaarten...
    De uitzondering bevestigt de regel niet,
    De uitzondering bewijst alleen dat de regel overbodig is...

  11. #10
    Geek   eventure's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Vrasene
    Berichten
    2.291
    Bedankjes
    540
    Bedankt
    1.100 keer in 526 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JimmyJump Bekijk bericht
    Je kan niet beide grafische oplossingen onder elkaar gebruiken zonder de monitorkabel te switchen van de on-board video (Intel HD Graphics) uitgang naar de NVidia 650M uitgang, dus dat weg-en-weer switchen is een fabeltje.
    Toch niet. Mac OS X zal bij bepaalde applicaties de zwaardere GPU inschakelen. Dit wordt gedaan om batterij te besparen. Wanneer je bijvoorbeeld alleen aan het mailen bent, heeft het geen nut om je dedicated GPU te gebruiken.

    Daarnaast is het zo dat het toestel dat je zou willen kopen dewoef overkill is voor uw toepassingen. Je film gaat heus geen beter beeld hebben met de duurdere Pro. Voor uw gebruik volstaat telkens het basistoestel. Met het geld dat je dan uitspaart kan je bijvoorbeeld meer RAM-geheugen plaatsen, iets wat toekomstgericht zeker en vast interessanter is dan een GPU die je toch niet gebruikt ;-)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Wie weet da?
    Door Sharpeye in forum HijackThis
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 15 May 2007, 21:51
  2. wie weet raad
    Door mamsie754 in forum Grafische kaarten & monitors
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 1 December 2006, 18:35
  3. wie weet raad???
    Door WhiteWolf in forum Audiovisueel
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 4 December 2005, 22:55
  4. wie weet raad
    Door mamsie754 in forum Internet
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 21 October 2005, 17:50

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •