Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 15 van 15

Discussie: wie weet meer

  1. #11
    Erelid   butskristof's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 September 2007
    Locatie
    Wiekevorst (Heist-op-den-Berg)
    Berichten
    903
    Bedankjes
    317
    Bedankt
    847 keer in 420 posts
    Toch wel :-).

    Tegenwoordig gebruiken veel Windows-laptops dit principe ook al: vanaf het moment dat er een zwaardere, grafische toepassing wordt gestart schakelt de laptop over op de "discrete" grafische kaart. Ik denk dat het bij Windows via de Optimus technologie werkt als ik me het goed herinner. Dit is een relatief nieuwe technologie specifiek voor laptops om de batterijduur te vergroten. Binnen Mac OS X kan je dit controleren met de tool GfxCardStatus. Optimus wordt niet gebruikt binnen OS X, dit gebeurt via (Mountain) Lion zelf zodra OpenGL wordt aangesproken. SLI etc is natuurlijk niet mogelijk op een laptop.

    Als dat "weg-en-weer switchen" niet mogelijk was zouden er uiteraard geen twee grafische kaarten (OK, de HD Graphics 4000 is geen echt GPU) in de laptop zitten :-). Vroeger was dit inderdaad niet mogelijk, maar sinds Mountain Lion is die "dynamic switching" wel mogelijk. Ik vind het zelf een zeer handige optie, wanneer ik de laptop op de batterij gebruik zet ik hem meestal op "Integrated only" om de batterij te sparen en de duur te maximaliseren.

    EDIT:
    Eventure was me voor, maar ik moet hem gelijk geven. Zoals ik in mijn vorige post reeds aanhaalde is het voor de TS niet echt aangeraden om een duurder model te nemen: de basistaken als Office en gewoon internetten kunnen perfect met alle MacBook-modellen. Als hij per sé een 15" MacBook wil moet er inderdaad al gekeken worden naar een vrij duur model. In dat geval kan ik de Retina ten zeerste aanraden (vooral toekomstgericht, het scherm is echt van geweldige kwaliteit!). De "gewone" MBP-modellen zullen echter sowieso in verval raken en deze zullen steeds minder worden aangeboden.
    Laatst gewijzigd door butskristof; 17 February 2013 om 03:39

  2. De volgende gebruiker bedankt butskristof voor deze nuttige post:

    JimmyJump (17 February 2013)

  3. #12
    Gevorderd   JimmyJump's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 January 2013
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    281
    Bedankjes
    365
    Bedankt
    433 keer in 220 posts
    Ik zal dat eens onder de loepe moeten nemen, ben namelijk niet zo thuis in laptops en dergelijke. Waar ik niet bij stilstond is dat bij een laptop het scherm vastzit aan de computer en er dus intern twee monitorkabels kunnen/zullen aangesloten worden/zijn, zodat het switchen inderdaad mogelijk is.

    Ik werk nooit met laptops omdat de mogelijkheden bij zelfbouw te beperkt zijn. Als gevolg "zie" ik automatisch een desktop PC wanneer het over computers gaat.
    De uitzondering bevestigt de regel niet,
    De uitzondering bewijst alleen dat de regel overbodig is...

  4. #13
    Erelid   butskristof's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 September 2007
    Locatie
    Wiekevorst (Heist-op-den-Berg)
    Berichten
    903
    Bedankjes
    317
    Bedankt
    847 keer in 420 posts
    Had ik tot voor kort ook :-). Dat wisselen gebeurt echt automatisch van zodra OpenGL wordt aangesproken. Als normale gebruiker merk je hier niets van, het scherm wordt niet eens zwart of zo. Via die GfxCardStatus kan je dan instellen dat je een melding krijgt wanneer er wordt gewisseld om het een beetje in het oog te houden. Heb je die app niet geïnstalleerd zal je er nooit iets van merken, buiten dat de batterij natuurlijk sneller leegloopt wanneer de nVidia wordt gebruikt. Met die tool kan je ook op "Integrated only" of "Discrete only" schakelen, maar op een Retinascherm is 1080p video niet echt aan te raden: het Retinascherm heeft een resolutie van 2880 x 1800, vier keer zo groot als 1440 x 900 dus. Het is echter mogelijk om de resolutie virtueel te verhogen. Ik doe dit naar 1920 x 1200. Hiervoor wordt alles gerenderd op 3840 x 2400 en dan geschaald naar de echte resolutie van het scherm. 1080p video op 3840 x 2400 renderen blijkt dus iets te hoog gegrepen voor de HD Graphics 4000, maar voor gewone taken volstaat hij met gemak.

  5. De volgende gebruiker bedankt butskristof voor deze nuttige post:

    JimmyJump (17 February 2013)

  6. #14
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.839
    Bedankjes
    15.650
    Bedankt
    37.027 keer in 15.348 posts
    Héhé JJ leert hier zelfs nog wat bij! Even vermelden dat zowel Kristof als Eventure een poos terug de crew hebben verder geholpen. Eventure is zelfs tewerkgesteld bij Apple. Alleen spijtig dat hun bezigheden hen hebben weggehaald hier, een grote bron van kennis zijn we hierdoor kwijt geraakt.
    Maar ik ben toch blij dat ze af en toe hun oude stekje nog eens komen bezoeken.

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  7. #15
    Erelid   butskristof's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 September 2007
    Locatie
    Wiekevorst (Heist-op-den-Berg)
    Berichten
    903
    Bedankjes
    317
    Bedankt
    847 keer in 420 posts
    Nostalgie, nostalgie. Ik zit met een vraag (waar ik trouwens morgen over zal posten in het juiste forum, kwestie van nu niet te veel off-topic te gaan) en besloot nog eens een kijkje te nemen op het forum. Zo zie je wel, uiteindelijk komt iedereen terug naar zijn oude stek, om welke reden dan ook :-). Die bron van kennis is trouwens grotendeels hier gegroeid!

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Wie weet da?
    Door Sharpeye in forum HijackThis
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 15 May 2007, 21:51
  2. wie weet raad
    Door mamsie754 in forum Grafische kaarten & monitors
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 1 December 2006, 18:35
  3. wie weet raad???
    Door WhiteWolf in forum Audiovisueel
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 4 December 2005, 22:55
  4. wie weet raad
    Door mamsie754 in forum Internet
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 21 October 2005, 17:50

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •