Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1
    Up-to-date   mens's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 February 2013
    Locatie
    regio kust
    Berichten
    83
    Bedankjes
    203
    Bedankt
    196 keer in 166 posts

    schaduwvorming rechts van de letters

    Beste forumleden, sedert korte tijd hebben we te maken met 'schaduwvorming' rechts van letters en beelden.
    Volgens een technicus in de pc-winkel is mijn kabel ok maar zou ik eens de test moeten doen met een monitor van iemand anders om te zien of het de monitor niet is. Indien dit niet zo is, zou het wel eens de grafische kaart kunnen zijn die aan het 'verslijten' is. Mijn pc is twee jaar oud. Mijn monitor (LCD) is echter al wat ouder. Exact weet ik het niet maar ik vermoed zo'n 5 à 6 jaar. Achteraan op het scherm lees ik: dec 2006...
    Ik geloof die technicus wel wat zijn test betreft. Een ander scherm vinden is moeilijk, ook en vooral omdat de kinderen veraf wonen en zij maar moeilijk met hun scherm (laptops) naar hier kunnen komen om die test uit te voeren. Daar gelaten dat het ook kàn met een laptop.

    Mijn vraag is echter of dat ook op een andere manier kan getest worden?
    Alle tips zijn van harte welkom. Alvast dank!
    mvg
    mens

  2. De volgende gebruiker bedankt mens voor deze nuttige post:

    Phil O'Sophe (22 February 2013)

  3. #2
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Heb je een recent tv toestel? Recentere toestellen hebben ook een VGA en/of HMI ingang om een PC aan te sluiten.

  4. De volgende 3 gebruikers bedanken PeterN voor deze nuttige post:

    mens (24 February 2013), Phil O'Sophe (22 February 2013), salmax (23 February 2013)

  5. #3
    Up-to-date   mens's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 February 2013
    Locatie
    regio kust
    Berichten
    83
    Bedankjes
    203
    Bedankt
    196 keer in 166 posts
    onze tv is toch al zo'n 7 jaar oud. Bij mijn weten kan daar geen pc op aangesloten worden...

  6. #4
    Up-to-date   mens's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 February 2013
    Locatie
    regio kust
    Berichten
    83
    Bedankjes
    203
    Bedankt
    196 keer in 166 posts
    Beste PeterN, voor de controle van de kabel hebben we de kabel moeten ontkoppelen. Bij het terugplaatsen ervan stellen we vast dat de 'schaduw'vorming niet te zien is. Voor hoelang dit zo blijft, natuurlijk!
    M.a.w.: zou er toch iets met de kabel zijn en of met de ingang aan het scherm of de pc???
    Zomaar bedenkingen zonder dat ik technisch op de hoogte ben.
    grtjs
    mens

  7. #5
    Gevorderd   JimmyJump's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 January 2013
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    281
    Bedankjes
    365
    Bedankt
    433 keer in 220 posts
    Een LCD scherm is eigenlijk een mechanisch scherm, met voor iedere pixel een reflector (spiegeltje) dat 90° kan draaien (vlak is zwart, 90° gedraaid is wit). De beweging van dit spiegeltje wordt uitgedrukt in "ms" (milliseconde).

    Bij oudere schermen heeft deze draaibeweging een lage reactietijd waardoor er het zogenaamde "ghosting" kan optreden (ook bekend als het "komeet-effect") waarbij -bijvoorbeeld bij het van links naar rechts bewegen van de muis, achter de cursor een soortement staartje zweeft omdat de reflectoren nog aan het bijdraaien zijn daar waar de cursor al verdwenen is en aldus nog wat licht doorlaten van waar de cursor toen was...

    Het kan ook aan de kabel liggen. Wanneer deze laatste een zeer lage data transfer rate heeft, bijvoorbeeld, al gebeurt dit niet zo gemakkelijk.

    Kan je merk en type van het scherm eens posten, mens?
    De uitzondering bevestigt de regel niet,
    De uitzondering bewijst alleen dat de regel overbodig is...

  8. De volgende 2 gebruikers bedanken JimmyJump voor deze nuttige post:

    compuchrisje (26 February 2013), Phil O'Sophe (25 February 2013)

  9. #6
    Up-to-date   mens's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 February 2013
    Locatie
    regio kust
    Berichten
    83
    Bedankjes
    203
    Bedankt
    196 keer in 166 posts
    Jimmy Jump, bedankt voor je deskundige reactie, al is het voor mij wat te technisch.
    De gegevens waar je om vraagt: ACER AL 1707.

    Hopelijk ben je daar iets mee...

    grtjs

    Mens

  10. De volgende gebruiker bedankt mens voor deze nuttige post:

    JimmyJump (27 February 2013)

  11. #7
    Gevorderd   JimmyJump's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 January 2013
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    281
    Bedankjes
    365
    Bedankt
    433 keer in 220 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mens Bekijk bericht
    Jimmy Jump, bedankt voor je deskundige reactie, al is het voor mij wat te technisch.
    De gegevens waar je om vraagt: ACER AL 1707.

    Hopelijk ben je daar iets mee...

    grtjs

    Mens
    Je monitor heeft een reactietijd van 5ms, dus dat is snel genoeg om normaal gesproken nooit last te hebben van ghosting (in tegenstelling tot film (pellicule) met 24 beelden per seconde werkt een computer met ongeveer 30 beelden per seconde; dus, moet de reactietijd lager zijn dan 30 milliseconden).

    Mijn eerste TFT LCD monitor was trouwens een Acer AL1707 (aangeschaft in 2005) en ik heb nooit ofte nimmer last gehad van ghosting of schaduwvorming.

    Ben je zeker dat de schaduwvorming niet veroorzaakt wordt door een instelling van Windows?

    Doe mij een lol en download en installeer Speccy.

    Is een gratis tooltje hetwelk weergeeft wat er zoal aan hardware in je PC zit. Gelieve na installatie het programma op te starten en in de kolom links "Graphics" aan te klikken en dan hier te posten wat er in Speccy te zien is.

    Ook had ik graag geweten welk soort computer je gebruikt (merk en type en indien mogelijk de capaciteit van de voeding). In verband met de voeding: heb je recentelijk nieuwe hardware in de computer laten bijsteken of zelf bijgestoken? Ik vraag dat omdat bij de meeste merk-computers de voeding net genoeg Watt/ampère levert voor wat er standaard in de PC aanwezig is. Wordt er iets bijgestoken dat meer stroom nodig heeft dan durft de PC al eens "eigenaardig" te doen omdat de voeding niet genoeg marge heeft om een meerverbruik op te vangen...
    De uitzondering bevestigt de regel niet,
    De uitzondering bewijst alleen dat de regel overbodig is...

  12. #8
    Up-to-date   mens's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 February 2013
    Locatie
    regio kust
    Berichten
    83
    Bedankjes
    203
    Bedankt
    196 keer in 166 posts
    JimmyJump, van harte dank voor het aanbod te helpen zoeken naar een oplossing voor het probleem met mijn pc.
    Ik probeer de gevraagde gegevens hier te linken.
    Het lukte me niet om de links hier rechtstreeks te plaatsen.
    Kunt u ze HIER bekijken ?
    Mochten dit toch niet voldoende zijn, geef dan een seintje en dan zien we wel wat en hoe we het doorsturen oplossen.
    Nogmaals vriendelijk bedankt
    Mens

  13. De volgende gebruiker bedankt mens voor deze nuttige post:

    JimmyJump (11 March 2013)

  14. #9
    Up-to-date   mens's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 February 2013
    Locatie
    regio kust
    Berichten
    83
    Bedankjes
    203
    Bedankt
    196 keer in 166 posts
    Inmiddels heb ik toch een goeie technicus gevonden hier in de buurt die zijn scherm geplaatst heeft ipv het mijne. Na de problemen met de schaduwvorming die alsmaar erger werden is het scherm plotseling helemaal uitgevallen. Geen beeld meer. Met zijn scherm (een kanjer van 23") is het hier top luxe om te pc-en...We moeten nog bespreken welk scherm we zullen aankopen en dan is het wachten tot het binnenkomt. We leven op hoop!
    Ik hou jullie op de hoogte.
    grtjs
    mens

  15. De volgende 4 gebruikers bedanken mens voor deze nuttige post:

    compuchrisje (10 March 2013), JimmyJump (11 March 2013), Obsessed (11 March 2013), Phil O'Sophe (10 March 2013)

  16. #10
    Gevorderd   JimmyJump's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 January 2013
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    281
    Bedankjes
    365
    Bedankt
    433 keer in 220 posts
    Sorry voor het niet/laattijdig reageren, Mens... Ben er een paar dagen tussenuit geweest :(

    Tip: als je een nieuw scherm koopt, kijk dan uit voor een LCD met LED of Edge LED. Ik gebruikte een 24" Acer en daarna overgestapt naar een 37" Samsung LED TV en ik verbruik nu 500 kilowatt per jaar minder ondanks bijna drie keer zoveel schermoppervlakte (pixels blijven hetzelfde, aangezien beide schermen 1920x1080 ofte Full HD zijn)...
    De uitzondering bevestigt de regel niet,
    De uitzondering bewijst alleen dat de regel overbodig is...

  17. De volgende gebruiker bedankt JimmyJump voor deze nuttige post:

    antiphoenix (12 March 2013)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Afkortingen (betekenis van de letters)
    Door Phil O'Sophe in forum Fotografie
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 16 July 2012, 10:53
  2. Opstarten van FF versnellen
    Door Simply in forum Tips & Trucs
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 3 May 2005, 22:25
  3. Snel typen van Speciale Tekens
    Door Simply in forum Tips & Trucs
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 3 May 2005, 18:44

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •