Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: ATI HD6970 defect

  1. #1
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts

    ATI HD6970 defect

    De zoon zijn PC valt uit bij zwaardere spelletjes. We krijgen een zwart scherm en onmiddellijk draaien de ventilators van de grafische kaart op maximaal toerental. Uit en terug aan zetten is dan het enige wat je kan doen. Bij gewoon PC werk blijft alles goed werken.

    De PC heeft een XCrossfire opstelling van twee ATI HD6970 kaarten.

    Wat heb ik al gedaan:
    - De pc volledig schoongemaakt. De graka's ook uitgenomen en schoongeblazen => Geen beterschap.
    - Laatste drivers geïnstalleerd => Geen beterschap
    - Furmark (GPU stress software) geïnstalleerd om software uit te sluiten => Valt nog sneller uit met GPU stress software.
    - CPU temperatuur bekeken => deze is normaal (wordt gekoeld met Corsair H70)
    - Case temperatuur bekeken => deze is normaal en alle fans werken (CoolerMaster HAF-X)
    - De GPU temperatuur en ventilator snelheid bekeken in ATI Catalyst => Ventilator regeling werkt nog. Bij een aanduiding tussen de 70 en 80°C van de GPU valt de PC uit (vraag is welke temperatuur en ventilator snelheid Catalyst laat zien bij een XCrossfire opstelling?).
    - De twee grafische kaarten uitgenomen en kaart 1 terug geplaatst => Valt nog steeds uit
    - Kaart 1 eruit en kaart 2 op dezelfde plaats met zelfde kabels gestoken => Nu blijft wel alles werken.

    Voor alle zekerheid de kaarten nog eens gewisseld en weer viel de pc uit met kaart 1. Momenteel steekt kaart 2 erin en alles blijft werken. Ik concludeer dus dat er iets mis is met kaart 1

    Kaart 1 heb ik dan gecontroleerd:
    - De ventilator draait.
    - De regeling van de ventilator werkt. Je kan hem sneller zetten in catalyst en je ziet ook dat hij sneller gaat draaien als hij zwaarder wordt belast. Toch valt hij uit bij stressen, de ene keer bij 65 graden, de andere keer 75 graden. Deze temperatuur haal je tijdens stressen al na een 15 tal seconden wat normaal is.

    Enige wat ik mij kan voorstellen is dat de Voltage regulators van de kaart niet goed meer koelen. Ik heb dus de koeler van de kaart gehaald en alles mooi proper gemaakt. Maar nu moet ik 8 thermische pads vinden om terug alles samen te bouwen.

    Weet iemand hoe dik deze moeten zijn? Ik denk ergens rond de 1mm?
    Weet iemand waar ik deze kan verkrijgen/bestellen?
    Weet iemand wat er anders zou mis zijn met deze kaart?

    Bedankt voor de hulp
    Laatst gewijzigd door PeterN; 11 March 2013 om 22:49

  2. #2
    Gevorderd   JimmyJump's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 January 2013
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    281
    Bedankjes
    365
    Bedankt
    433 keer in 220 posts
    Ik heb een tijdje twee Sapphire 6970s gedraaid en de bovenste viel regelmatig uit vanwege te warm: het moederbordje dat ik gebruikte -een µATX Asus Maximus Gene III socket 1156- laat namelijk slechts 5mm plaats tussen beide kaarten.

    Toen een AsRock Extreme 4 gekocht en nooit meer problemen gehad. De kaarten waren verkocht als 6950s, tussen haakjes, maar dat bleken alletwee 6970 kaarten te zijn met een door ATI lager geflashed BIOS (ze hadden blijkbaar een tekort aan 6950 kaarten door een zeer lage chip-yield en hadden bijgevolg heelder pallets 6970 kaarten terug binnengehaald, andere stroomblokken erop, andere koeler en sticker en een BIOS van een 6950 erop)...

    Het enige wat ik kan bedenken is dat er iets mis is met het PCIe slot en dit laatste te weinig stroom levert wanneer de kaart stevig aangesproken wordt. Kan ook aan de PCIe stroomkabel liggen. Wanneer je de kaarten één voor één liet draaien, heb je dan telkens dezelfde PCIe stroomkabel gebruikt?

    6970 kaarten zijn redelijke slokkoppen wanneer je gamesgewijs de beest uithangt. Overklocked ging ik per kaart tegen de 350 watt aan. In "normaal" kunnen de kaarten zelfs over de 300watt uitkomen met games als "Battlefield 3" of "Metro 2033" wanneer in DirectX11 gespeeld...

    Kijk hier voor dikte thermal pads.

    Kijk bij Aquatuning voor aankoop.
    Laatst gewijzigd door JimmyJump; 11 March 2013 om 23:16
    De uitzondering bevestigt de regel niet,
    De uitzondering bewijst alleen dat de regel overbodig is...

  3. #3
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    De grafische kaarten en CPU zijn niet overclocked. Toen ik de kaarten één voor één liet draaien heb ik deze steeds in één en hetzelfde PCIe slot gestoken en steeds aangesloten met hetzelfde paar stroomkabels. Op dat moment hangt er geen tweede kaart tegen de andere zodat er veel meer koeling is. Toch werkte steeds die ene kaart niet bij hoge belasting, plaatste ik de andere, die werkte dan wel. Bij normale belasting is er niks aan de hand met iedere kaart apart.
    Voor de zekerheid heb ik enkele malen gewisseld, telkens één enkele kaart, steeds in hetzelfde slot met zelfde kabelset, maar het is steeds de eerste kaart die uitvalt bij zwaardere belasting:(

    Bedankt alleszins al voor de linken .

    Ik ga de kaart terug samenbouwen als ik de pads heb en terug eens testen. Ik had de indruk dat de originele pads niet echt heel goed contact maakte en de koelpasta van de GPU was ook al niet echt zacht meer. Wat wil je met al dat gamen
    Hopelijk met vernieuwde warmte afvoer dat de kaart terug werkt...

  4. #4
    Gevorderd   JimmyJump's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 January 2013
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    281
    Bedankjes
    365
    Bedankt
    433 keer in 220 posts
    Bezijden de kwestie maar toch, ten titel van inlichting: ik heb mijn 6970s vervangen door één MSI 7970 Lightning en deze laatste scoort beter in 3DMark 11 en Heaven Benchmark dan mijn twee standaard geklokte 6970s...
    De uitzondering bevestigt de regel niet,
    De uitzondering bewijst alleen dat de regel overbodig is...

  5. De volgende gebruiker bedankt JimmyJump voor deze nuttige post:

    PeterN (12 March 2013)

  6. #5
    PC-Freak   Merel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 June 2006
    Locatie
    Meise
    Berichten
    1.985
    Bedankjes
    961
    Bedankt
    1.287 keer in 833 posts

    Uitroep Wie van de duivel spreekt ...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JimmyJump Bekijk bericht
    Bezijden de kwestie maar toch, ten titel van inlichting: ik heb mijn 6970s vervangen door één MSI 7970 Lightning en deze laatste scoort beter in 3DMark 11 en Heaven Benchmark dan mijn twee standaard geklokte 6970s...
    Toevallig wel vandaag een artikel verschenen over MSI 7970 !


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marc Rademaker
    Dankzij MSI's inspanningen heeft de HD 7970 Lightning een standaardkloksnelheid van 1070MHz in plaats van de standaard 925MHz. Dat is een overklok van net geen zestien procent en in gpu-land is dat aanzienlijk. Het geheugen draait op 5600MHz en dat is slechts marginaal hoger dan de standaard geheugenklok van 5500MHz.
    Laatst gewijzigd door Merel; 25 March 2013 om 13:31 Reden: Conclusie + bron
    Oplossing vinden gaat soms sneller dan een vraag stellen.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Reboot probleem ATI Radeon X600
    Door goldy_be in forum Grafische kaarten & monitors
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 6 October 2005, 19:05
  2. HELP : ATI Catalyst 5.8
    Door samsu in forum Grafische kaarten & monitors
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 15 September 2005, 21:33
  3. HD defect
    Door paep in forum Opslagmedia
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 13 September 2005, 20:31
  4. HD defect?
    Door paep in forum Opslagmedia
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 5 September 2005, 20:36
  5. Ati Radeon 9600 XT 256 MB Ram
    Door Gmail in forum Grafische kaarten & monitors
    Reacties: 31
    Laatste bericht: 18 June 2005, 19:17

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •