Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1
    PC-Freak   Merel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 June 2006
    Locatie
    Meise
    Berichten
    1.985
    Bedankjes
    961
    Bedankt
    1.287 keer in 833 posts

    Vraag Weeral vraag voor kenners : Beste software 'Date Picture Taken' naar bestandsnaam.

    Met Google vindt men al gauw meerdere programma's die het mogelijk maken om fotobestanden te hernoemen.

    Het zou erg lang kunnen duren om die allemaal te vergelijken. Fotofanaten zullen in principe al lang hebben uitgemaakt welk van deze programma's het meest handig is. Ik zoek naar de meest eenvoudige en gebruikvriendelijke software om de Exif gegevens in bestandsnaam te krijgen. Bedoeling om foto's in groep te hernoemen naar bestandsnamen met volgende karakteristieken :
    jjmmdd hh_ABC_Tekst.jpg

    jj Jaartal
    mm Maand
    dd Dag
    hh Uur (facultatief)
    ABC Auteurscode (3 letters)
    Tekst Vrije tekst of originele fotonummer van bestaande bestandsnaam

    Bedankt
    Oplossing vinden gaat soms sneller dan een vraag stellen.

  2. #2
    Erelid   peenif's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 December 2005
    Locatie
    De mooiste stad van Vlaanderen : Brugge
    Berichten
    5.084
    Bedankjes
    26.621
    Bedankt
    15.012 keer in 5.620 posts
    Dit kan je perfect in Adobe Bridge, Adobe Bridge is niet wat je noemt eenvoudig maar het onderdeel in het menu 'Verfijnen' > 'Naam wijzigen in batch' is heel eenvoudig en gebruiksvriendelijk met een resem aan mogelijkheden om de afbeelding te hernoemen ofwel in de bestaande map, verplaatsen of kopiëren naar een andere map met behoud van de metadata indien je dit aanvinkt.

  3. De volgende 3 gebruikers bedanken peenif voor deze nuttige post:

    Merel ( 9 September 2013), Phil O'Sophe ( 9 September 2013), Rosty ( 9 September 2013)

  4. #3
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.822
    Bedankjes
    15.634
    Bedankt
    36.995 keer in 15.331 posts
    En wie geen Adobe heeft, kan eventueel ook bij FastStoneViewer terecht. Onder het menu Extra vind je Herbenoemen. Door met de gewenste instellingen te spelen rechts onderaan bepaal je hoe de reeksen moeten benoemd worden en welke gegevens je wil zien, net als de manier waarop.

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  5. De volgende 4 gebruikers bedanken compuchrisje voor deze nuttige post:

    eplerra (14 September 2013), Merel (10 September 2013), Phil O'Sophe ( 9 September 2013), Rosty ( 9 September 2013)

  6. #4
    PC-Freak   Merel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 June 2006
    Locatie
    Meise
    Berichten
    1.985
    Bedankjes
    961
    Bedankt
    1.287 keer in 833 posts

    Licht Korte impressie over 3 programma's voor herbenoemen van bestanden

    Ik heb toch de tijd genomen om drie programma's naast elkaar te zetten zonder hun verdere mogelijkheden nader te vergelijken, maar uitsluitend voor dit éne praktisch doel : Geselecteerde foto's in groep hernoemen in de hierboven opgegeven vorm.

    Adobe Bridge
    Deze viel voor mij meteen uit de boot want het stelt hardware vereisten die ik niet heb op mijn oud bakske.
    Ik neem aan dat Peenif hier mee is vertrouwd en het dus gebruiksvriendelijk is voor het beoogde doel.

    FastStone Image Viewer
    draag ik een warm hart toe en gebruik ik meestal voor beeldcorrectie.
    Ik heb tot mijn verbazing vastgesteld dat het hernoemen naar een vooraf opgelegde complexe gietvorm (als hierboven) evengoed mogelijk is. De ganse procedure vraagt meerdere tussenstappen, naar tussentijdse benamingen.

    'Datum Uur' + 'toevoegen van lettertekens' voor de auteur identificatie + behoud van fotonummer
    is op zich één enkele tussenstap

    Verder moeten nog een paar tussenstappen uitgevoerd met 'zoek en vervangen'.

    Jaartal 2013 is standaard met 4 cijfers.
    Om alleen 13 vooraan te hebben moet de 20 vervangen worden door niets.

    Men heeft een zeer overzichtelijke tabel van hoe de huidige benamingen zijn en de nieuw benamingen er zullen uitzien. Al bij al ziet het er erg bruikbaar uit, met het voordeel dat men FIV niet eens hoeft te verlaten.

    Of dit programma telkens wel de datum ophaalt waarop de foto is getrokken (ofwel een andere datum gebruikt) kon ik nog niet uitmaken. Voor mijn test werkte het zo.
    Maar als dit Exif gegeven ontbreekt op een reeks foto's, weet ik nog niet wat er juist gebeurt.

    Het nadeel van FSV is het gebrek van een 'degelijke' volwaardige gebruiksaanwijzing.


    Bulk Rename Utility
    Is een klein progamma dat speciaal gericht op het hernoemen van geselecteerde bestanden in groep (maar niet alleen fotobestanden) In dit opzicht krachtiger dan FIV.

    De manier van werken is totaal anders en kan hier niet kort worden beschreven. Maar de filozofie blijft dezelfde om in stappen te werken met tussenliggende bestands-benamingen. Het lijkt op eerste gezicht moeilijker dan het in feite is.

    Voor mijn beoogde specifieke bestandsnaam layout schreef ik een Mini-Manual die ik beschikbaar kan maken, mocht er interesse zijn.

    Conclusie : eens men weet hoe het wordt gebruikt is dat evengoed gebruiksvriendelijk te noemen.
    De handleiding is uitgebreid. De website heeft ook een forum met praktische hulp.
    Laatst gewijzigd door Merel; 10 September 2013 om 22:37
    Oplossing vinden gaat soms sneller dan een vraag stellen.

  7. De volgende gebruiker bedankt Merel voor deze nuttige post:

    Phil O'Sophe (11 September 2013)

  8. #5
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.822
    Bedankjes
    15.634
    Bedankt
    36.995 keer in 15.331 posts
    Faststone geeft wel degelijk exif gegevens mee, indien ze aanwezig zijn. Open eens een foto in volledig scherm en schuif eens met de muiswijzer naar de rechterkant van het scherm, in het zwarte (of grijze) gedeelte. Je ziet dan een pakje tabs opduiken met de aanwezige info.

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  9. De volgende 2 gebruikers bedanken compuchrisje voor deze nuttige post:

    eplerra (14 September 2013), Merel (11 September 2013)

  10. #6
    PC-Freak   Merel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 June 2006
    Locatie
    Meise
    Berichten
    1.985
    Bedankjes
    961
    Bedankt
    1.287 keer in 833 posts

    Vermoedelijk ook interessant : XnView

    Voor de volledigheid van de mogelijke programma's is dit programma vermeldenswaard. Ik heb dit niet gebruikt en kan er dus niets over vertellen. Het werd aangereikt in de nieuwsbrief van een computertijdschrift. Die zullen het vermoedelijk niet kwalijk nemen dat de waardevolle informatie hier schaamteloos wordt overgenomen.

    Heb je een hele reeks fotobestanden met cryptische namen en wil je die snel schikken? Gebruik XnView om ze in één keer te hernoemen naar opnamedatum en tijd. Na de installatie selecteer je één of meer foto’s en klik je er op met de rechtermuisknop. Kies Reeks hernoemen en vink Naam sjabloon aan. Verwijder de inhoud van het veld daaronder en klik op Invoegen. Kies EXIF, Datum opname. De foto’s worden nu hernoemd naar datum_tijdstip.jpg, bijvoorbeeld 2010-03-05_19-11-17.jpg.
    De website ziet er gelikt uit. Er is een gebruikersforum op de website.
    Voorzeker eens goed onder ogen te nemen inzake gebruiksvriendelijkheid en mogelijkheden.
    Firma's moeten de licentie aankopen indien voor commercieel gebruik.
    Oplossing vinden gaat soms sneller dan een vraag stellen.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Beste software voor een Palmtop te programmeren.
    Door Gasgarof in forum Webdevelopment & Programming
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 10 September 2011, 10:17
  2. "Date Picture Taken" in Exif wijzigen ?
    Door Merel in forum Fotografie
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 31 October 2010, 23:27
  3. vraag voor excel
    Door minoe in forum Office
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 16 January 2007, 09:47

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •