Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 17 van 17
  1. #11
    Geband   zorro670's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 December 2013
    Locatie
    oost-vlaanderen
    Berichten
    294
    Bedankjes
    207
    Bedankt
    145 keer in 110 posts
    Zet ubuntu gewoon naast windows dan heb je geen problemen, en bij het opstarten heb je 2 opstartregels
    windows8
    ubuntu
    Aangezien win8 als eerste staat start deze dus als eerste op, wil je ubuntu gebruiken gebruik je pijltjes en druk op enter.Wil je ubuntu als eerste opstartregel, download dan easybcd ga naar bootmenu klik op ubuntu en klik op up en daarna op voltooien
    Mvg

  2. #12
    PC-Freak   Merel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 June 2006
    Locatie
    Meise
    Berichten
    1.985
    Bedankjes
    961
    Bedankt
    1.287 keer in 833 posts
    Om te resumeren in grote trekken :

    1. Een clean install van Windows met je nieuwe installatieschijf van HP. (Alles wordt gewist van de schijf)

    2. Herinstalleer je programma's en drivers in Windows.

    3. Als Windows goed draait, kan je evalueren hoeveel je nodig hebt voor je gegevens en maak je hiervoor een partitie D:

    4. Optioneel : Nu heb je de optie om een apparte partitie te voorzien voor linux (op voorhand) waarop Ubuntu komt te staan. Maar dat kan Windows zelf niet doen en moet je daarvoor beroep doen op een apart programma. Die optie laat je best voor wat ze is en doe je niet.

    5. Als je Windows en je gegevens zijn hersteld, maak je een backup image (spiegelbestand) als later bij ongeluk een restore zou nodig zijn.

    6. Nu ben je klaar om Ubuntu te installeren met een bootable LIFE CD. Start de computer op met die CD en niet op de gewone manier. (Je bios moet daarvoor juist zijn ingesteld !)
    Van nu af heeft de Ubuntu installatie alles in handen en heeft Windows geen vinger in de pap meer.
    Bestudeer vooraf de details te vinden op de online documentaties.

    7. Tijdens de installatie krijg je de kans om aan te geven hoe je uw schijf wil partitioneren om Ubuntu te plaatsen met inbegrip van de persoonlijk data. (Dit heb ik zelf nooit gedaan omdat ik dat met optie 4 al gedaan had.) De nieuwe partititie zal worden geformateerd met het eigen formaat, welk door Windows niet zal kunnen gezien worden.

    8. Volg de aanwijzingen. Als alles goed is kan je meteen de complete configuratie zien van je computer EN tevens je eigen bestaand Windows netwerk als er een is.

    9. Van nu af aan zou een bootmanager (Grub) moeten verschijnen bij normale opsart.
    Niet verplicht : Bewerk de bootmanager GRUB als je verkiest om Windows bovenaan te zetten in de lijst.

    EasyBCD kan dit mogelijks ook, dat weet ik niet. Het zou me alleszins verwonderen als een bootmanager voor Windows iets kan zien van de niet-windows partities

    Ik zet alvast een kaarsje voor het welslagen van de onderneming
    Laatst gewijzigd door Merel; 17 January 2014 om 22:03
    Oplossing vinden gaat soms sneller dan een vraag stellen.

  3. De volgende 2 gebruikers bedanken Merel voor deze nuttige post:

    Tjoolaere (22 January 2014), vdhee ( 8 March 2014)

  4. #13
    PC-Freak   Merel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 June 2006
    Locatie
    Meise
    Berichten
    1.985
    Bedankjes
    961
    Bedankt
    1.287 keer in 833 posts
    EN ... is het gelukt ?

    Ondertussen is er een nieuwere versie van Ubuntu !!
    Laatst gewijzigd door Merel; 7 March 2014 om 23:04
    Oplossing vinden gaat soms sneller dan een vraag stellen.

  5. #14
    Geband   zorro670's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 December 2013
    Locatie
    oost-vlaanderen
    Berichten
    294
    Bedankjes
    207
    Bedankt
    145 keer in 110 posts
    Ik heb een pc waar ik mee experimenteer nadat ik xubuntu heb geprobeerd zonder deze naast windows te installeren, en na een uurtje ermee gewerkt te hebben sluit ik de computer af en liet hem terug opstarten.Zoals deze is vermeld voor het heropstarten conclusie was dat ik mijn windows ook niet meer kon opstarten , dus heb ik mijn dvd-rom gebruikt en windows laten herstellen.
    Mijn raad is gooi je huidige systeem eraf en installeer enkel de versie die je wilt, maak eerst een backup sla deze op op een externe schijf dit is geraadzaam WAAROM indien je terug windows er op wilt installeer deze dan, en zet je backup terug dan is alles terug bij de oude.Half uurtje werk ik doe dit nu zo ik verdeel mijn harde schijf in 2 installeer op de c ubuntu daarna op de d windows en het lukt, tijdens het opstarten krijg je dan de keuze 1 xubuntu 2 windows.
    Ooit hebben ze verteld en geschreven dat je eerst je oude besturingsysteem moet installeren daarna de nieuwere, niks is daarvan waar ik heb op mijn andere pc (heb er 4) eerst windows8 staan en ernaast windows7 en werkt perfect

    Mvg
    Laatst gewijzigd door zorro670; 8 March 2014 om 17:21

  6. #15
    Teamlid   vdhee's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 January 2008
    Berichten
    485
    Bedankjes
    485
    Bedankt
    348 keer in 219 posts
    Tjoolaere,

    Complementair aan de uitleg van Merel zou ik voorstellen eerst de MBR van je Win 7 te herstellen, dan bespaar je mogelijks stappen 1 en 2.

    Alle sukses toegewenst!

  7. #16
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.837
    Bedankjes
    15.650
    Bedankt
    37.024 keer in 15.346 posts
    Bijval voor Merel en vdhee, en meteen een hulpje om dat klaar te krijgen: http://www.minatica.be/content/3001-...-met-Windows-7

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  8. De volgende gebruiker bedankt compuchrisje voor deze nuttige post:

    vdhee ( 8 March 2014)

  9. #17
    Geband   zorro670's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 December 2013
    Locatie
    oost-vlaanderen
    Berichten
    294
    Bedankjes
    207
    Bedankt
    145 keer in 110 posts
    Lees deze link eens door dan pas kan je eraan beginnen, zeer goede handleiding voor beginners
    https://sites.google.com/site/computertip/installeren

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Ubuntu naast Windows 7
    Door Mrjraider in forum Mac OS, Linux en andere
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 16 December 2011, 23:49
  2. Reacties: 5
    Laatste bericht: 2 July 2010, 19:13
  3. welke progjes voor linux ubuntu 7.04
    Door minoe in forum Mac OS, Linux en andere
    Reacties: 18
    Laatste bericht: 14 May 2007, 16:00
  4. linux ubuntu
    Door bprocee in forum Mac OS, Linux en andere
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 26 November 2006, 12:44
  5. hoe naast xp window 98 instaleren op de pc
    Door ace in forum Discussie over tips & trucs
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 19 August 2005, 04:55

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •