Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1
    PC-Freak   Merel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 June 2006
    Locatie
    Meise
    Berichten
    1.985
    Bedankjes
    961
    Bedankt
    1.287 keer in 833 posts

    Licht UBUNTU 14.04 Release April 2014

    Wie zijn oude computer wenst te behouden en XP wil off-line gebruiken en toch veilig online wil gaan kan overwegen Linux Ubuntu te installeren. Deze Linux distributie heeft een merkelijke verbetering ondergaan en de laatste versie 14.04 komt volgende maand uit; momenteel nog in beta-versie.

    Wie dat nu reeds heeft gedaan raad ik stellig aan om regelmatig zijn geïnstalleerde beta te updaten.
    Open Terminal : Links boven opent het Ubuntu icoon (lijkt op reddingsboei, maar is het niet) een zoekvenster, waarin je het icoon van Terminal moet vinden. Eens in Terminal, na elke nieuwe prompt ga je achter elkaar volgende commando's intypen:

    sudo apt-get update
    sudo apt-get upgrade
    sudo apt-get dist-upgrade
    sudo apt-get update
    sudo apt-get clean
    sudo apt-get autoclean
    sudo apt-get autoremove
    exit

    Nu heb je alles in orde. Er zal mogelijk niet eens worden gevraagd om opnieuw op te starten.
    De eerste 3 of 4 commando's zullen uitgebreid zijn, maar ze werken wel snel.

    Blijkbaar werd in de laatste versie het erg welkome launch icoon van "Software Updater" toegevoegd in de zijbalk.


    Bij de computers met weinig geheugen kan men de werking van Ubuntu versnellen door een ingreep die wordt uitgelegd op de website van Leo Cardinael
    Oplossing vinden gaat soms sneller dan een vraag stellen.

  2. De volgende 3 gebruikers bedanken Merel voor deze nuttige post:

    compuchrisje (18 March 2014), nightraver (20 April 2014), salmax (18 March 2014)

  3. #2
    PC-Freak   Merel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 June 2006
    Locatie
    Meise
    Berichten
    1.985
    Bedankjes
    961
    Bedankt
    1.287 keer in 833 posts

    Even rechtzetten ....

    De laatste zin van de tekst hierboven vermeldt de website van Leo Cardinael. Ik schreef dit uit het hoofd, maar toen ik achteraf Google raadpleegde om de juiste webpagina terug te vinden, viel mij op dat Cardinaal wordt gespeld met aa en niet met ae.

    Overigens een interessante website deze Leo Cardinaal Weblog !

    Dus bied ik hier mijn excuses aan onze leden en andere lezers.
    Een andere zaak werd aan het licht gebracht door onze vriend Google.

    De volledige tekst van hierboven werd integraal gecopieerd en geplakt op een ander forum, en dan nog wel door een der moderators Toska670. Aan gezien deze auteur dezelfde tekst uitbracht (inbegrepen die foutieve spelling) in eigen naam, zal die persoon zich dus maar moeten excuseren bij zijn eigen leden.

    Mijzelf kan het weinig schelen en daar moet ik maar om lachen. Maar Toska670 zal in de toekomst toch heel goed moeten opletten; dat is een goed raad die ik hem geef, zonder bedoeling te kwetsen. Niet iedereen kan lachen met de wetten op plagiaat.

    Voor de procedure van updaten via Terminal commando's, heb ik trouwens zelf moeten opzoeken hoe men dit moet uitvoeren Het dus niet verwonderlijk dat dezelfde commando's elders worden opgegeven op opensource websites.


    Om echter terug te komen op Ubuntu 14.04 en op alle bestuurssystemen , kan men zeker niet omheen een meesterlijke nederlandstalige website, welke is beheerd door een man die zich heel bescheiden identifeert met de naam Pjotr (al of niet een schuilnaam ?)

    De homepage.url vond ik niet maar zoek gewoon op Google met 2 trefwoorden 'Computertip' 'Pjotr'.
    Men komt er dan meteen. (eerste getoond)

    Deze website is een van de bijbels voor nederlandstaligen, die met Ubuntu 14.04 verder willen.
    Men vindt er praktisch alle antwoorden en raadgevingen. Eigenlijk is het overbodig om verder nog tips op Minatica aan te reiken, temeer dat alle Linux/Ubuntu documenties overvloedig zijn te vinden. Later beschrijf ik wel mogelijke oplossingen voor enkele klassieke problemen die men onvermijdelijk tegenkomt, met Ubuntu.
    Oplossing vinden gaat soms sneller dan een vraag stellen.

  4. De volgende gebruiker bedankt Merel voor deze nuttige post:

    nightraver (20 April 2014)

  5. #3
    carfran
    Gast
    Bedoel je deze merel
    http://forum.ubuntu-nl.org/
    Voor de geïntresseerden kunnen de review bekijken op tweakers.net
    http://tweakers.net/reviews/3459/ubuntu-1404-lts-trusty-tahr-voor-de-lange-adem.html



    Laatst gewijzigd door carfran; 17 April 2014 om 22:53

  6. De volgende gebruiker bedankt carfran voor deze nuttige post:

    Merel (17 April 2014)

  7. #4
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.822
    Bedankjes
    15.634
    Bedankt
    36.995 keer in 15.331 posts
    Ik heb me es bezig gehouden met een oude mini-laptop waarvan de harde schijf stuk zou zijn. Er komt inderdaad een fatale foutmelding bij het opstarten en Windows start niet meer op. Omdat al die commando's voor Linux Latijn zijn voor me heb ik de nieuwste Kubuntu op schijf gezet (desktopvariant).
    Apparaat is een Compaq Evo N610c. De installatie vraagt flink wat tijd (geheugengebrek, net als ik dus), maar de installatie is succesvol verlopen, ook al moest die offline gedaan worden, want ik had geen zin om alweer eens die kabel op te diepen.
    Er is heel wat veranderd in Kubuntu en ten goede, moet ik zeggen. Benieuwd of ik het ook zo kan gaan gebruiken als ik op mijn desktop gewend ben, maar ik ben sowieso niet meteen een favoriet van kleine pc-tjes.

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Tags voor deze discussie

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •