Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26

Discussie: linux mint

  1. #1
    Geek  
    Geregistreerd
    26 November 2006
    Berichten
    2.342
    Bedankjes
    415
    Bedankt
    1.232 keer in 973 posts

    linux mint

    Na alle heisa over Win XP dacht ik op mijn oude XP computer ook linux mint te installeren. Ik heb dat iso-bestand op mijn PC gezet en daarna gebrand op een dvd. Blijkbaar zonder problemen.
    Nu komt het er op aan om die oude PC opnieuw op te starten en de opstartvolgorde in de BIOS te wijzigen. Ik geraak door DEL te klikken wel in het opstartmenu en dan met de pijltjes kan ik tot aan de opstartvolorde geraken. Dat zet ik op cd, druk op F10 zoals voorzien en dan start hij terug op in Windows XP! Vergeet ik iets?

  2. #2
    carfran
    Gast
    Ik denk dat je hier iets verkeerds doet.
    Ik geraak door DEL te klikken wel in het opstartmenu en dan met de pijltjes kan ik tot aan de opstartvolorde geraken. Dat zet ik op cd, druk op F10 zoals voorzien
    Je botvolgorde zal nu staan als volgt.
    1. HDD
    2. CD-DVD
    3. Floppy
    4. USB
    5. Networking
    Met de pijltjestoets ga je tot bij CD-DVD en dan druk je op de + toets.
    Je CD-DVD station moet dus 1 krijgen in de opstartvolgorde en dan ziet die er als volgt uit.
    1. CD-DVD
    2. HDD
    3. Floppy
    4. USB
    5. Networking

    Dan F10 drukken om de aanpassingen te bewaren. Normaal krijg je dan nog een scherm te zien om te bevestigen Yes of Now , kies Yes
    Computers met nieuwere Bios instellingen kan men ook booten via bootstation naar keuze door F9 , F10 of F11 toets in te drukken, onmiddelijk bij het aanzetten van de computer. Dit kan schelen van computer tot computer, maar bij een kloon is het meestal de F11 toets die onmiddelijk moet ingedrukt worden om de computer te laten booten volgens station naar keuze.(Bootmenu).
    Zie eerste afbeelding in deze webpagina.
    http://www.pendrivelinux.com/setting...ix-award-bios/

  3. #3
    Geek  
    Geregistreerd
    26 November 2006
    Berichten
    2.342
    Bedankjes
    415
    Bedankt
    1.232 keer in 973 posts
    Bedankt voor de reactie.
    Ik zie wel iets in die zin, ze zijn niet genummerd, maar in eerste volgorde staat er hard disk (er zijn er twee), in tweede instantie staat er CD-DVD. Ik navigeer naar daar, dat licht op, tik op + , maar dat verandert niets. Ik zie dat + - teken ook niet in de help (F1). Met enter zie ik de dvd en de cd, ze zijn beide aanwezig, ik kan de dvd kiezen, maar + reageert niet. Blijft me dus enkel F10, dat zou de configuratie opslaan.
    Ik ben dus even ver als ongeveer een jaar geleden, toen lukte dat ook niet, en heb dan ten slotte een versie van Linux gevonden waarin er een soort setup bij was en toen kon ik Linux wel installeren. Maar daarmee blokkeerde mijn PC altijd en ben dus maar teruggegaan naar één besturingssysteem Win XP).
    Bestaat er toevallig geen freeware voor het editen van de bios?

  4. #4
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.822
    Bedankjes
    15.634
    Bedankt
    36.995 keer in 15.331 posts
    In plaats van op de + eens met de pijltjestoetsen werken? Kijk ook even bij de instellingen of 'Automatisch afspelen' niet is uitgeschakeld. Geen idee of dat kan helpen, maar als het dat wél doet, is dat meteen meegenomen .
    Staat er een autorun.inf op je Linux Mint? Dit zou je moeten kunnen zien via Verkenner.

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  5. #5
    Geek  
    Geregistreerd
    26 November 2006
    Berichten
    2.342
    Bedankjes
    415
    Bedankt
    1.232 keer in 973 posts
    Ik zal morgen eens op zoek gaan naar die autorun.
    Met de pijtjes gaat alles goed denk ik, ik kan in de bios met de pijltjes aangeven dat de pc moet opstarten vanaf de dvd, maar als ik de wijzigingen opsla (met F10) dan begint het opstarten helemaal opnieuw en als ik hem dan laat lopen start win xp gewoon terug op, vanaf de HD dus.

  6. #6
    Geek  
    Geregistreerd
    26 November 2006
    Berichten
    2.342
    Bedankjes
    415
    Bedankt
    1.232 keer in 973 posts
    Helaas geen autorun. Ik geef het maar op. Eigenlijk heb ik weer eens begrepen waarom iedereen met Windows werkt. Dat komt omdat bij aankoop van een pc er een windows op staat, en er iets anders opzetten is blijkbaar niet eenvoudig.

  7. #7
    Geek   Peter.B's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 May 2005
    Locatie
    harelbeke-west-vlaanderen
    Berichten
    2.390
    Bedankjes
    816
    Bedankt
    1.819 keer in 916 posts
    nu al opgeven,wat heb je daar dan mee gewonnen?
    zolang er mensen zijn die uw willen helpen,waarom niet proberen?

    is het iso-bestand goed gebrand: https://sites.google.com/site/comput...nt-dvd-branden

    kan je laten weten welk bios het is?
    als je eventueel hier foto's zou kunnen plaatsen zou dit ook wel handig zijn,dan kunnen we meekijken.

  8. De volgende gebruiker bedankt Peter.B voor deze nuttige post:

    berger (11 April 2014)

  9. #8
    Geek  
    Geregistreerd
    26 November 2006
    Berichten
    2.342
    Bedankjes
    415
    Bedankt
    1.232 keer in 973 posts
    Bedankt voor de reactie.
    Over dat branden had ik al wat gelezen, heb zelfs die ImgBurn uit uw link eens geïnstalleerd. Heb dat ding er ten andere onmiddellijk weer afgezwierd, want er kwamen wat andere programma's mee, PCBackup of zoiets geloof ik. Daar heb ik een hekel aan! Ik heb dan maar gebrand met het brandprogramma van Windows. Dat wordt op sites over Linux soms afgeraden, soms aangeraden.
    Wat ik wil zeggen is dit. Ik denk dat ik behoorlijk wat van informatica weet, en kan redelijk overweg met een PC. In mijn familie en vriedenkring zijn er mensen die dat weten en bellen al eens, meestal voor prutsen. Zo was er onlangs eentje dat me zei dat zijn scherm te klein was geworden, alles kon er niet meer op! Ik zeg hem dan om een groter scherm te kopen, maar dat vond hij niet zo goed. Dan ga ik eens kijken en door wat gepruts met de pijltjes op de vier kanten komt dat goed. Het plezantse was iemand die had gehoord dat win XP niet meer veilig was en ze durfde haar PC niet meer opstarten. Ik heb haar dan aangeraden toch maar te starten en goed te kijken wat ze zag, en ze zag dat er Windows 7 op haar PC stond. Die mevrouw (geen dom blondje hé) wist dat niet. Die twee gevallen zijn voor mij een beetje typisch voor heel wat computergebruikers, ze kunnen een mail sturen en op internet surfen, maar als er iets is weten ze het niet meer. Die mensen zijn geen dommeriken hé. Wat ik wil zeggen is dat de meeste mensen er nooit in zullen slagen om Linux te installeren. Zelfs ik niet. Opdat Linux succes zou hebben moet dat veel eenvoudiger worden, het is niet gemaakt voor een gewone computergebruiker.
    En dan nog, het is inderdaad gratis. Maar mijn windows heb ik dan al wel betaald. Waarom zou ik mijn tijd besteden aan iets gratis te verkrijgen als ik het al betaald heb.
    Welke bios het is, dat zal ik morgen een trachten te vinden.
    Ik heb niets te winnen of te verliezen, ik constateer enkel. Ik wil me gewoon wat amuseren op een PC, maar het moet wel plezant blijven. Sorry als ik te langdradig was.
    Laatst gewijzigd door berger; 11 April 2014 om 19:28

  10. #9
    Geek   Peter.B's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 May 2005
    Locatie
    harelbeke-west-vlaanderen
    Berichten
    2.390
    Bedankjes
    816
    Bedankt
    1.819 keer in 916 posts
    geef mij efkes tijd,heb imgburn gedownload en geïnstalleerd om te zien wat er gebeurd en zal enkele printscreens plaatsen ivm de installatie.

    wil wel nog even laten weten;instellingen aanpassen in het bios heeft niets te maken met linux of windows.

  11. #10
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.822
    Bedankjes
    15.634
    Bedankt
    36.995 keer in 15.331 posts
    Hier lukt het met deze, maar ik heb wel Kubuntu op schijf gezet. Die heeft een live-CD. Een poging met een iso Linux Mint mondde uit in een directe installatie.

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Firefox7 op Linux Mint 10
    Door Gentil in forum Mac OS, Linux en andere
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 21 October 2011, 20:47

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •