Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18

Discussie: scanner en ocr

  1. #1
    Geek  
    Geregistreerd
    26 November 2006
    Berichten
    2.342
    Bedankjes
    415
    Bedankt
    1.232 keer in 973 posts

    scanner en ocr

    Ik zoek al een tijdje naar een manier om bepaalde dokumenten op papier om te zetten naar tekst. Het zijn gewoon A4-dokumenten en ooit getikt op een nog oude tikmachiene, maar van een redelijke kwaliteit.
    ik heb recentelijk een nieuwe printer gekocht en die kan ook scannen, dat geeft goede resultaten. Het probleem blijft (en al vele jaren) het omzetten naar tekst die eventueel na editing bruikbaar is. Op mijn linux vind ik eigenlijk weinig mogelijkheden. Op een android tablet met camera heb ik al een vijftal gratis programma's getest met slecht tot heel slecht resultaat. Soms is het eerder chinees dan nederlands. Ik lees ook dat Google Drive zoiets kan, maar ik vind enkel de camera die een beeldje maakt, maar de OCR-functie vind ik niet. Idem bij EveryNote.
    Ik wil ook wel wat betalen maar dan moet ik wel zeker zijn dat het resultaat beter is dan slecht.
    Wie heeft dit al met sukses gedaan? Ben zelfs bereid terug te keren naar Windows, zo hopeloos ben ik!

  2. #2
    kaisersosee
    Gast
    Al gekeken in softwarecenrtum en OCR intikken toch meerdere tools aanwezig ,geen enkele goed???
    mvg

  3. #3
    Geek  
    Geregistreerd
    26 November 2006
    Berichten
    2.342
    Bedankjes
    415
    Bedankt
    1.232 keer in 973 posts
    Het softwarecentrum van Android (Google Play) bedoel je waarschijnlijk. Ja daar heb ik al dagen in gezocht en OCR-software getest, maar daar komt bij de gratis software helaas niets goeds uit. Geen enkel van de vijf of zes die ik geprobeerd heb (en die nederlands ondersteunen) geeft een aanvaardbaar resultaat. Ik hoor redelijk goede kommentaar over Adobe, maar dat zal wel wat (veel?) kosten vrees ik.
    Ondertussen heb ik eens goed dat scanresultaat bekeken van mijn printer-scanner, en eigenlijk zou ik misschien van een kleurenscan wel moeten overgaan naar eerst grijswaarden, en dan naar zwart-wit. Dan moeten bepaalde pixels die lichtgrijs zijn zwart worden. Misschien wordt dan de herkenning van bepaalde letters en tekens gemakkelijker. Nu dacht ik dat zo iets wel kon met GIMP, maar dat lukt toch niet direct (eerst studeren hé, GIMP is niet zo simpel).

  4. #4
    kaisersosee
    Gast
    Het softwarecentrum van Android (Google Play) bedoel je waarschijnlijk
    Nee nee bedoel dat van LInux!gewoon openen en bij zoeken typ je OCR,je zal daar progs zien!
    mvg

  5. #5
    Geek  
    Geregistreerd
    26 November 2006
    Berichten
    2.342
    Bedankjes
    415
    Bedankt
    1.232 keer in 973 posts
    Daar heb ik inderdaad nog niet veel gezocht, ik zal me daar eens mee bezig houden. Maar ik wil er wel een met een grafische interface, die commandotaal (of hoe noemt dat) van Linux wens ik niet meer te leren. Tot hiertoe keek ik enkel bij de mogelijkheden gegeven via softwarebeheer, en dat leek me niet echt veel belovend. Maar dat ga ik verder eens bekijken.
    Laatst gewijzigd door berger; 10 May 2015 om 22:19

  6. #6
    kaisersosee
    Gast
    Normaal tools die uit softwarecentrum komen ,is zonder commandotaal!
    Welke Linux heb je?
    mvg

  7. #7
    Geek  
    Geregistreerd
    26 November 2006
    Berichten
    2.342
    Bedankjes
    415
    Bedankt
    1.232 keer in 973 posts
    Welk programma uit het softwarebeheercentrum is met grafische interface? Daar heb ik er alleszins geen gevonden, en terugkeren naar de middeleeuwen wens ik nu ook niet. Wat de echte linux patriotten daar ook van mogen denken. Het sukses van apple is dank zij de grafische inte3face, windows heeft dat ongeveer gekopieerd, en de linuxfanaten blijven zweren bij die commandolijnen.
    Ik heb Linux Mint 17 Rebecca.

  8. #8
    kaisersosee
    Gast
    is met grafische interface?
    Ja snap niet echt wat je hier mee bedoeld hoor!
    linuxfanaten blijven zweren bij die commandolijnen.
    Zelf heb ik eens gekeken in het softwarebeheercentrum in Unbuntu14.04 /Zorin9,zag toch verschillende tools voor OCR.
    Is toch maar klikken op installeren en Linux doet de rest!Soms moet je wel Sudo gebruiken,dit zie bij meer informatie ,dan open je terminal en je doet copy/past van de sudo .
    Bedoeling is toch van je legt je getypt blad papier op je scanner,dat de scan goed leesbaar is,of zie ik dit verkeerd?
    Jaren geleden zelf in XP gedaan met één tool van OCR,was perfect!
    mvg

  9. #9
    Geek  
    Geregistreerd
    26 November 2006
    Berichten
    2.342
    Bedankjes
    415
    Bedankt
    1.232 keer in 973 posts
    Met een grafische interface bedoel ik gewoon dat ik op mijn bureaublad een logotje krijg waar ik moet op dubbelklikken en dat het programma dan start na eventueel een dialoog (bvb welke inputfile, welke outputfile, ...). Verschillende ocr-tools zie ik wel staan, ik heb naar het schijnt eens de beste geïnstalleerd en dat zou tesseract zijn. Ook de module nld heb ik geïnstalleerd. Maar nu uitvoeren, via sudo waarschijnlijk maar dat wens ik dus niet, ik wil een eenvoudige oplossing via een grafische interface (ik denk dat dat een guy noemt, geen gay hé). Eigenlijk bots ik hier op de limieten van linux, en zolang dat systeem niet echt gebruiksvriendelijk wordt gemaakt zoals andere systemen zal het een bedoening blijven voor enkele fanaten.

    Geef me dan gewoon welke tool zo goed was, dan installeer ik wel ergens opnieuw XP.
    Je zegt dat je soms sudo moet gebruiken, bij alle ocr-software die ik vind via het softwarebeheer van Rebecca moet je dat altijd gebruiken, en dat wens ik niet zoals reeds uitgelegd.

  10. #10
    kaisersosee
    Gast
    Geef me dan gewoon welke tool zo goed was, dan installeer ik wel ergens opnieuw XP.
    Sorry met den beste wil van de wereld,weet ik niet welk progje van 7jaar geleden hoor.
    Maar als je eens google doet,zul je iets vinden.
    Wat ik zeker niet snap je wil met Linux werken,maar als ik je lees ,haat je Linux ergers ja se.Linux zal blijven zo als het is,maar ken geen enkel ander systeem dat duizenden tools aanboord heeft,waar je enkel op de knop installeren moet klikken,staat de tool je niet aan op knop klikken verwijderen meer is het!
    Heb je ook eens goed gekeken in je printer/scanner of er geen OCR aanboord is???
    mvg

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. AVG e-mail scanner
    Door Geraar in forum Malware
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 8 November 2005, 19:29
  2. scanner Umax 2200 usb
    Door bou9961 in forum PC-randapparatuur en andere PC-hardware
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 27 October 2005, 13:53
  3. printer aangesloten via scanner doet het niet goed
    Door klick in forum PC-randapparatuur en andere PC-hardware
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 28 July 2005, 18:09
  4. scanner op 2 PC's
    Door joeytirol in forum PC-randapparatuur en andere PC-hardware
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 16 July 2005, 00:08
  5. waar kan ik een goede online virus scanner vinden
    Door bike devil in forum Malware
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 5 June 2005, 18:18

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •