Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Scheurtjes

  1. #1
    Geek  
    Geregistreerd
    26 November 2006
    Berichten
    2.342
    Bedankjes
    415
    Bedankt
    1.232 keer in 973 posts

    Scheurtjes

    Een paar maanden geleden meegemaakt. Elk jaar laten we de installatie van onze centrale verwarming nakijken. Meestal begin september. De technicus stelde vast dat de ketel niet meer in orde was, er waren scheurtjes en een klein deel van de verbrandingsgassen gingen niet naar buiten via de schouw, maar ontsnapte via de scheurtjes in het technisch lokaal. Dat stonk een beetje, en de technicus raadde aan om de ketel te vernieuwen. Hij was al redelijk oud, en een nieuwe verbruikt minder.

    Nu weet ik wel dat een ketel van een centrale verwarming niet vergeleken kan worden met de ketel van een nukleaire centrale. Maar toch, er zijn in twee ketels van onze nukleaire centrales ook scbeurtjes. In het begin waren ze minuskuul, later werden ze wat groter en sprak men toch al van scheurtjes van soms 12 cm lang, niet breed he.We deden alle mogelijke en onmogelijke testen om vast te stellen dat er geen probleem is. Terug opstarten die boel.

    Het ergste is eigenlijk nog dat de instantie die uiteindelijk beslist om te starten blijkbaar ook politiek wordt beinvloed.

  2. De volgende 2 gebruikers bedanken berger voor deze nuttige post:

    Obsessed (27 April 2016), Phil O'Sophe (27 April 2016)

  3. #2
    mam@minatica   compuchrisje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Waasland
    Berichten
    18.841
    Bedankjes
    15.656
    Bedankt
    37.033 keer in 15.352 posts
    Veel gepalaver en veel onrust is er in elk geval al gezaaid. Ik denk dat we binnenkort allemààl zullen moeten verhuizen, zie hier. Alleen, waarhéén? Zullen we ook opgevangen worden zoals de stroom uit zuid en oost?

    Helpers altijd welkom! Contacteer één van onze admins voor meer info.

  4. De volgende 3 gebruikers bedanken compuchrisje voor deze nuttige post:

    Adnilleke (28 April 2016), berger (27 April 2016), Phil O'Sophe (27 April 2016)

  5. #3
    Geek  
    Geregistreerd
    26 November 2006
    Berichten
    2.342
    Bedankjes
    415
    Bedankt
    1.232 keer in 973 posts
    Ik weet wel dat de kans op een groot accident klein is, maar toch niet nul. Onrust en paniek zaaien helpt niet. Er zijn toch al twee kerncentrales ontploft.
    Meestal is zo'n kernreactor wel heel goed onder kontrole, de geleverde stroom is goedkoop omdat de centrales al lang afbetaald zijn. Maar ik vind het wel raar dat medewerkers van het FANC gezegd hebben dat de beslissingen politiek zijn beïnvloed, en daar kan ik toch moeilijker mee leven. Dat zou eigenlijk alleen door onafhankelijke technici mogen worden beslist. De twee scheurtjescentrales zouden normaal moeten worden gesloten, maar nu mogen ze nog 10 jaar verder draaien. Zolang Electrabel goedkoop energie kan produceren en duur verkopen zijn ze daar content natuurlijk. En ondertussen wordt de inspanning voor het produceren van groene stroom niet opgedreven.

  6. #4
    Geek  
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Hulshout (Antwerpen)
    Berichten
    3.028
    Bedankjes
    59
    Bedankt
    3.144 keer in 2.294 posts
    Vorige eeuw was België nog een uitvoerland wat betreft elektriciteit.
    Tegenwoordig, ondanks de productie van zonnepanelen en windmolens, moet men +/- 30% van zijn elektriciteit invoeren uit het buitenland.
    Nog een paar kerncentrales in Doel en Tihange sluiten geeft als resultaat dat de invoer naar +/- 35 à 40 % gaat. Wat gaat er gebeuren als er in het buitenland ook enkele kerncentrales moeten sluiten onder druk van milieugroeperingen. Denkt u dat we dan nog stroom zullen krijgen vanuit Frankrijk of Nederland (waar men de gasproductie drastisch gaat verminderen).
    J.W.
    Google is uw vriend

  7. #5
    Geek  
    Geregistreerd
    26 November 2006
    Berichten
    2.342
    Bedankjes
    415
    Bedankt
    1.232 keer in 973 posts
    Statistieken zijn daarover te vinden op www.febeg.be

    Onze electriciteitsinvoer stijgt sinds 2009.

    Mijn electriciteitsverbruik is wel op twee jaren serieus gedaald, gewoon door zo goed als overal (dure) ledlampen te gebruiken, een nieuwe frigo en een nieuw fornuis te kopen. Resultaat : verbruik gezakt van ongeveer 4000 Kwatt naar 2800

    In 2017 krijgt iedereen jodiumpillen. Ik heb er ooit al gehad, maar waar liggen die ook weer.
    Laatst gewijzigd door berger; 28 April 2016 om 11:16

  8. #6
    carfran
    Gast
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door compuchrisje Bekijk bericht
    Veel gepalaver en veel onrust is er in elk geval al gezaaid. Ik denk dat we binnenkort allemààl zullen moeten verhuizen, zie hier. Alleen, waarhéén? Zullen we ook opgevangen worden zoals de stroom uit zuid en oost?
    Bedankt chrisje voor de nuttige link in je post . Nu weet ik tenminste nog een plaats waar je mag gaan storten en ik lees dan ook nog eens dat het fiscaal aftrekbaar is . Intressant hoe meer ik ga storten hoe meer fiscaal voordeel ik heb. hier bij ons is het helemaal anders hier word je ervoor beboet .
    Nu even ernstig
    Hoe lang zal er nog leven zijn op onze planeet ? ik denk dat we niet niet ver meer staan van een totaal verwoestende kernoorlog . Wat je dagelijks te horen en te lezen krijgt . Sabotages van kerncentrales, testen met nucleaire bommen enz....
    Amerika gaat in Irak en syrië hun B52 bommenwerpers inzetten. Deze kunnen atoombommen droppen .
    De gevolgen van de kernramp in Tsernobyl 30 jaar geleden.
    http://www.knack.be/nieuws/planet-ea...al-692851.html

  9. #7
    Geek  
    Geregistreerd
    26 November 2006
    Berichten
    2.342
    Bedankjes
    415
    Bedankt
    1.232 keer in 973 posts
    Toch een beetje nuance : de kerncentrale van Tsjernobyl is van een gans ander type dan deze van bij ons. De onze zijn zeker veiliger, maar risico 0 bestaat niet.
    Technisch zijn er veel landen die kernwapens kunnen gebruiken. Tot hiertoe is het nog maar een keer gebeurd, en dit door de VS in Japan. Met als doel een einde te maken aan WO II.

  10. #8
    Minatica Moderator   Obsessed's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14 June 2005
    Locatie
    Hagenland
    Berichten
    3.184
    Bedankjes
    16.875
    Bedankt
    17.674 keer in 7.886 posts
    Je kan er zeker van zijn, als bvb IS met hun huidige visie ergens een kernbom kan maken, of in hun bezit krijgen, zullen ze er ook niet voor terugdeinzen die te gebruiken tegen de "ongelovigen".
    * NIL VOLENTIBUS ARDUUM *

  11. #9
    Geek  
    Geregistreerd
    26 November 2006
    Berichten
    2.342
    Bedankjes
    415
    Bedankt
    1.232 keer in 973 posts
    Dat is juist. Persoonlijk heb ik altijd vragen gesteld over het feit dat in verschillende landen drones gesignaleerd zijn boven kerncentrales, ook in Doel. Ik vrees dat die drone nooit geïdentificeerd is geweest. Ook het feit dat een camera opgesteld stond om het doen en laten van een topman van het SKM na te gaan is niet echt iets om goed van te slapen. En een paar duizend liter olie die in Doel zijn kunnen ontsnappen, en niemand weet blijkbaar hoe dat is kunnen gebeuren.

    Nu weet ik wel dat zo'n kernbom niet in mekaar kan geknutseld worden door iemand die daar iets over leest op internet hé.
    Laatst gewijzigd door berger; 28 April 2016 om 17:44

  12. De volgende gebruiker bedankt berger voor deze nuttige post:

    Obsessed (29 April 2016)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •