Hallo,

ik dacht aan het kopen van Netgear ReadyNAS NV+ v2 .
In het eerste opzicht leek me dit een handig stuk hardware om centraal backups te maken van mijn interne harddisk van mijn computers.
Na wat lezen en youtube video's bekeken te hebben blijkt dit niet het geval te zijn om bepaald deze redenen:

Bij RAID 0 – Striping loop je het gevaar wanneer één harddisk crasht dat ál je data onbruikbaar is.
Ook mag je niet vergeten dat de kans op een crash bij gebruik van drie harddisks, drie keer zo groot is als de kans dat één losse harddisk crasht. RAID 0 is dus ideaal als je de allerbeste prestaties wenst, maar als je belangrijke data op zo’n array zet, zijn goede backups een must.
RAID 1 – Mirroring
Het nadeel is uiteraard dat je veel opslagcapaciteit ‘verspilt’: een RAID 1 array van twee 1TB harddisks biedt slechts 1 TB capaciteit, ofwel slechts 50% van het geheel. Daarnaast is een mirror géén back-up; meer daarover lees je in het kader elders op deze pagina’s.
RAID is geen backup!
Dankzij RAID 1 en andere RAID-vormen is je data beschermd wanneer een harde schijf het begeeft. Let echter op: bescherming heeft beperkingen, RAID is géén back-up. Wanneer je bijvoorbeeld per ongeluk een bestand wist van een RAID 1-array, is het ook op beide schijven echt weg. RAID helpt ook niet wanneer een virus je data verminkt. Alleen met echte back-ups kun je in geval van nood altijd terugvallen op een oudere versie van z’n bestanden.

Misschien begrijp ik het geheel nog niet goed en is deze hardware toch handig voor mij om backups te maken ?
Ik heb thuis 4 computers en in elke computer zit een interne harddisk van 2TB.
Nu wil ik dat iedere week een backup gemaakt wordt van deze interne harddisks van de 4 computers op afzonderlijk harddisks van 2TB die zich in Netgear ReadyNAS NV+ v2 bevinden.Ik zou hiervoor de 4 computers verbinden via de router met de Netgear ReadyNAS NV+ v2 met daarin 4 harddisks van 2TB.

Mijn vraag is dit mogelijk met Netgear ReadyNAS NV+ v2. en de software die erbij geleverd wordt, en is de data ook bereikbaar op elke computer dan ?

bedankt alvast.