Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Up-to-date   nicos's schermafbeelding
    Geregistreerd
    17 May 2005
    Berichten
    76
    Bedankjes
    0
    Bedankt
    2 keer in 1 post

    Linux mint 18 cinnamon 32-bit / grafische kaart

    Ik heb onlangs mijn laptop willen overschakelen naar een linux besturingssysteem mint 18 cinnamon 32-bit. Het opstarten is wel redelijk traag en bij het opstartscherm krijg ik de melding 'Draait in modus voor programmatuur'
    Wellicht komt dat door het stuurprogramma van de grafische kaart.
    De processor v/d computer is een Intel atom N2800 @ 1,86 GHz met 4Gb ram-geheugen.
    De grafische kaart is blijkbaar Intel gma 3650.
    Bij 'systeeminformatie' staat daar : Intel corp. Atom processor D2xxx/N2xxx integrated graphics controller

    Bij stuurprogrammabeheer staat 1 vermeld als 'onbekend'
    Dit apparaat gebruikt een alternatief stuurprogramma
    'intel microcode' versie 3.20151106.1

    Verder draait het systeem iets trager, maar ik heb draadloos internet, kan surfen via firefox,... voorlopig voldoende om deze linux verder te verkennen en het systeem sluit ook goed af.

    Wie kan me verder helpen met het stuurprogramma en/of een andere oplossing ?
    Alvast hartelijk dank,
    nicos

  2. #2
    carfran
    Gast
    De laptop beschikt over 4 MB ram geheugen, dus mocht je gerust de 64-bits versie installeren . Cinnamon werkomgeving is bedoelt voor krachtige systemen . Voor deze laptop zou ik eerder voor de MATE werkomgeving kiezen . Was de laptop bekabeld verbonden bij het installeren ?

  3. #3
    Up-to-date   nicos's schermafbeelding
    Geregistreerd
    17 May 2005
    Berichten
    76
    Bedankjes
    0
    Bedankt
    2 keer in 1 post
    Ja, de laptop was idd verbonden met netwerkkabel.
    Ik heb ook ergens gelezen dat die bepaalde grafische kaart niet/minder geschikt is voor linux OS, klopt dat ?

    Daar ik nog niet vertrouwd ben met alle linux versies, is het de 'linux mint 18 MATE' 64-bit dat u bedoelt ?
    Bedankt voor het advies !!

  4. #4
    carfran
    Gast
    Ik heb onlangs mijn laptop willen overschakelen naar een linux besturingssysteem mint 18 cinnamon 32-bit. Het opstarten is wel redelijk traag en bij het opstartscherm krijg ik de melding 'Draait in modus voor programmatuur'
    Eigenlijk betekent dit dat de grafische chip niet ondersteund word en de processor word aangesproken en vandaar die trage opstart .
    Je wil de laptop gebruiken om Linux wat te gaan verkennen en leren met werken . Linux mint 18 Cinnamon is meer geschikt voor nieuwe moderne apparatuur . Het zou ook wel eens kunnen dat het probleem zich ook zal voordoen in Linux Mint 18 MATE , omdat Mint 18 een nieuwere kernel heeft dan zijn voorganger Mint 17 . Mint 17 word nog ondersteund tot april 2019
    Het beste advies wat ik je kan geven is om eens Linux Mint 17.1 MATE (Rebecca) uit te proberen die je hier kan downloaden .(64-bits).
    17.1 ondersteunt nog heel wat oudere apparatuur , en het zou mij verbazen dat je dan nog te lezen krijgt 'Draait in modus voor programmatuur'.
    Krijg je het nog te lezen zou het wel eens kunnen dat de grafische kaart zelf niet goed meer werkt .
    Heb je na de installatie van Linux Mint ook onmiddelijk de updates uitgevoerd ?
    Terminal venster openen en de opdracht invoeren
    Code:
    sudo apt-get update

  5. #5
    Up-to-date   nicos's schermafbeelding
    Geregistreerd
    17 May 2005
    Berichten
    76
    Bedankjes
    0
    Bedankt
    2 keer in 1 post
    Ja, direct updates gedaan, maar bleef hetzelfde.
    Zal die versie eens uittesten.

  6. #6
    Geek  
    Geregistreerd
    26 November 2006
    Berichten
    2.342
    Bedankjes
    415
    Bedankt
    1.232 keer in 973 posts
    Je bent nu waar ik stond zo'n twee jaar geleden. Het eerste en voor mij nog altijd het moeilijkste probleem is : welke versie van Linux kiezen. Elke kruidenier en slager om de hoek heeft zo zijn versie. Ik heb er voor het ogenblik 2 : dat is mint 17 cinnamon en mint 18 KDE. Mint 17 wordt maar bijgewerkt tot ik dacht 2019, Mint 18 KDE zou ik niet aanraden.

    Het is een beetje zoals trouwen he, hoe kun je weten dat het de juiste is. Lang proberen helpt. En nu wil ik niet meer terug.

    Ooit zag ik eens een site mintguide.org, waar ze een installer aanraden voor drivers van grafische kaarten.

  7. #7
    carfran
    Gast
    Mint 18 KDE zou ik niet aanraden.
    Als je geen gebruik maakt van een plasma scherm (breedbeeld) is de KDE bureaubladomgeving geen aanrader en zou ik voor de GNOME bureaubladomgeving kiezen .
    Het leuke aan Linux omdat het openbron is , is dat je zelf aan de stijlen voor het bureaublad kunt gaan knutselen . Bij Windows worden een paar bureaubladen meegeleverd en staan ze je niet aan en je wil iets iets helemaal anders dan de meegeleverde kun je er tegen betaling eentje gaan downloaden in de Microsoft store .
    De verschillen tussen KDE en GNOME .
    http://members.home.nl/ralphm/linux-info3.html

  8. De volgende gebruiker bedankt carfran voor deze nuttige post:

    salmax (11 December 2016)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. één lange piep toon bij de grafische kaart???
    Door ghost in forum Grafische kaarten & monitors
    Reacties: 13
    Laatste bericht: 15 July 2005, 22:18
  2. Kan ik mijn grafische kaart vervangen ?
    Door flup in forum Grafische kaarten & monitors
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 12 July 2005, 22:03
  3. asus gamers grafische kaart 256 mb
    Door calimero in forum Grafische kaarten & monitors
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 11 July 2005, 01:28
  4. Grafische kaart
    Door ronayke in forum Grafische kaarten & monitors
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 3 July 2005, 20:11
  5. grafische kaart
    Door Whiteman in forum Grafische kaarten & monitors
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 26 June 2005, 12:06

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •