Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 24
  1. #11
    Geek  
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Hulshout (Antwerpen)
    Berichten
    3.027
    Bedankjes
    59
    Bedankt
    3.143 keer in 2.293 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door carfran Bekijk bericht
    I.v.m. verlof heeft een arbeider nu het hetzelfde statuut als bediende .
    Wat betreft het aantal dagen wel, maar voor de rest toch niet.

    <<Voor je vakantiedagen heb je als werknemer recht op een gewone verloning. Dit is het enkel vakantiegeld. Bovendien heb je daarnaast recht op dubbel vakantiegeld. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen arbeiders en bedienden.
    Vakantiegeld voor bedienden

    Wettelijk vakantiegeld

    De werkgever moet aan de bediende die verlof neemt betalen:

    • het normale loon voor het aantal opgenomen vakantiedagen (= enkelvoudig vakantiegeld);
    • het dubbel vakantiegeld dat per gepresteerde en gelijkgestelde maand gelijk is aan 1/12 van 92% van de brutowedde van de maand van de hoofdvakantie.

    De gelijkstellingen die voorzien zijn voor de bepaling van het aantal vakantiedagen waarop de bediende gerechtigd is komen in aanmerking voor de berekening van het vakantiegeld.
    Meer informatie omtrent vakantiegeld voor bedienden kan je als lid van ACLVB vinden op https://www.weetwijzer.be/1452-het-v...voor-bedienden
    Aanvullend vakantiegeld

    Wanneer de werknemer gebruik maakt van zijn recht op aanvullende vakantie, is het bedrag van het aanvullend vakantiegeld van de werknemer gelijk aan 7,69 % van de lonen van de periode die recht geeft op aanvullende vakantie gevraagd door de werknemer, eventueel vermeerderd met een fictief loon voor de met dagen normale werkelijke arbeid gelijkgestelde inactiviteitsdagen.
    De werkgever betaalt aan de bediende op het ogenblik van de uitbetaling van het loon een bedrag gelijk aan zijn normaal loon voor de dagen aanvullende vakantie die de werknemer opgenomen heeft.
    Het uitbetaalde aanvullend vakantiegeld wordt in mindering gebracht op latere uitbetalingen van het vakantiegeld zodat de werknemer dus zelf zijn aanvullend vakantiegeld financiert.
    De aftrek van het uitbetaalde aanvullend vakantiegeld moet gebeuren op het vakantiegeld van het jaar dat volgt op de opname van de aanvullende vakantie of in geval van vermindering van prestaties of van beêindiging van de arbeidsovereenkomst op het vertrekvakantiegeld.

    Voor de berekening van het bedrag van aanvullende vakantie worden als arbeidsdagen beschouwd:

    • de gelijkgestelde dagen
    • de wettelijke vakantiedagen evenals de aanvullende vakantie

    Vakantiegeld voor arbeiders

    Wettelijk vakantiegeld

    Het brutobedrag van het vakantiegeld van arbeiders is gelijk aan 15,38% van de lonen van het vakantiedienstjaar eventueel verhoogd met een fictief loon voor gelijkgestelde dagen.
    Het loon waarmee rekening wordt gehouden is het verhoogd brutoloon dat tot basis diende voor de RSZ-afhoudingen d.w.z. het brutoloon aan 108%.
    Zowel het enkelvoudig als het dubbel vakantiegeld worden uitbetaald door de vakantiekas waarbij de werkgever aangesloten is.
    Voor de dagen waarop de arbeider vakantie neemt zal hij dan ook geen loon uitbetaald krijgen door de werkgever.

    Aanvullend vakantiegeld

    Wanneer de werknemer gebruik maakt van zijn recht op aanvullende vakantie, is het bedrag van het aanvullend vakantiegeld van de werknemer gelijk aan 7,69 % van de lonen van de periode die recht geeft op aanvullende vakantie gevraagd door de werknemer, eventueel vermeerderd met een fictief loon voor de met dagen normale werkelijke arbeid gelijkgestelde inactiviteitsdagen.
    Het aanvullend vakantiegeld wordt aan de werknemer uitbetaald ten laatste in de loop van het kwartaal volgend op het kwartaal tijdens hetwelk het recht op aanvullende vakantie werd uitgeoefend.
    De aanvullende vakantie wordt toegekend op basis van een formulier overhandigd door de werknemer aan de RJV of aan een bijzonder vakantiefonds.
    Het aanvullend vakantiegeld komt in mindering van de uitbetaling van het dubbel vakantiegeld van het jaar volgend op het opnemen van deze aanvullende vakantie.
    In feite financiert de werknemer dus zelf zijn aanvullend vakantiegeld.

    Voor de berekening van het bedrag van aanvullende vakantie worden als arbeidsdagen beschouwd :

    • de gelijkgestelde dagen;
    • de wettelijke vakantiedagen evenals de aanvullende vakantie.>>
    J.W.
    Google is uw vriend

  2. De volgende gebruiker bedankt J.W. voor deze nuttige post:

    ghost ( 2 November 2017)

  3. #12
    carfran
    Gast
    Wanneer men het vorige jaar 12 maand voltijds heeft gewerkt in 6-dagenweek , heeft men recht op 24 wettelijke betaalde verlof dagen.
    Wanneer men het vorige jaar 12 maand voltijds heeft gewerkt in 5-dagenweek , heeft men recht op 20 wettelijke betaalde verlof dagen

    Er zijn bedrijven waar men maar 5 dagen werkt , van maandag t/m vrijdag
    Er zijn bedrijven waar men 6 dagen werkt , van maandag t/m zaterdag
    Een arbeider met een bediendenstatuut is nog altijd niet hetzelfde als een werknemer met een bedienden contract !

  4. #13
    Geek  
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Hulshout (Antwerpen)
    Berichten
    3.027
    Bedankjes
    59
    Bedankt
    3.143 keer in 2.293 posts
    De 6-daagse voltijdse werkweek bestaat al lang niet meer (ik heb ze zelf nog meegemaakt, dat was een 48-uren week). Er zijn natuurlijk mensen die 7 op 7 werken, maar als je al de gepresteerde dagen bijeen telt komt men toch terug uit op een 5-daagse werkweek (20 dagen verlof).
    J.W.
    Google is uw vriend

  5. #14
    Geek  
    Geregistreerd
    26 November 2006
    Berichten
    2.342
    Bedankjes
    415
    Bedankt
    1.232 keer in 973 posts
    Mijn vrouw werkt al vele jaren in een voltijdse 6-dagenweek. En na zes dagen herbegint de week. Soms heeft ze collectief verlof. Dat kan een dag zijn, soms een week, dat hangt er van af waar we met vakantie gaan. Ze heeft geen arbeidscontract, alleen een huwelijkcontract. Ze heeft zelfs geen loon, maar ze krijgt gratis woonst, eten en drinken. Gisteren is ze op stap geweest, dan neemt ze een snipperdag. Dat is niet voorzien in de wet, maar je kunt dat beschouwen als een dag wettelijk verlof. Die wordt niet in rekening gebracht voor haar wettelijk pensioen. Dit bericht komt uit de fatafysica maar is echt.

  6. #15
    Geek  
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Hulshout (Antwerpen)
    Berichten
    3.027
    Bedankjes
    59
    Bedankt
    3.143 keer in 2.293 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berger Bekijk bericht
    Mijn vrouw werkt al vele jaren in een voltijdse 6-dagenweek. En na zes dagen herbegint de week. Soms heeft ze collectief verlof. Dat kan een dag zijn, soms een week, dat hangt er van af waar we met vakantie gaan. Ze heeft geen arbeidscontract, alleen een huwelijkcontract. Ze heeft zelfs geen loon, maar ze krijgt gratis woonst, eten en drinken. Gisteren is ze op stap geweest, dan neemt ze een snipperdag. Dat is niet voorzien in de wet, maar je kunt dat beschouwen als een dag wettelijk verlof. Die wordt niet in rekening gebracht voor haar wettelijk pensioen. Dit bericht komt uit de fatafysica maar is echt.
    En u bent haar werkgever???
    J.W.
    Google is uw vriend

  7. #16
    carfran
    Gast
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door J.W. Bekijk bericht
    De 6-daagse voltijdse werkweek bestaat al lang niet meer (ik heb ze zelf nog meegemaakt, dat was een 48-uren week). Er zijn natuurlijk mensen die 7 op 7 werken, maar als je al de gepresteerde dagen bijeen telt komt men toch terug uit op een 5-daagse werkweek (20 dagen verlof).
    Een zesdagen weekregeling betekent dat er ook op zaterdag gewerkt word . Een werkgever mag je dan 38 uren laten werken verdeelt over 6 dagen . Moet wel in je contract vermeld worden !
    Een vijfdagen weekregeling betekent dat er op zaterdag niet gewerkt word .

  8. #17
    Geek  
    Geregistreerd
    26 November 2006
    Berichten
    2.342
    Bedankjes
    415
    Bedankt
    1.232 keer in 973 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door J.W. Bekijk bericht
    En u bent haar werkgever???
    Ik ben eigenlijk nog nooit getrouwd geweest. Mijn laatste lief was mijn marokkaanse kapster, maar ik zie haar nu niet meer.

  9. #18
    Geek  
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    Hulshout (Antwerpen)
    Berichten
    3.027
    Bedankjes
    59
    Bedankt
    3.143 keer in 2.293 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berger Bekijk bericht
    Ik ben eigenlijk nog nooit getrouwd geweest. Mijn laatste lief was mijn marokkaanse kapster, maar ik zie haar nu niet meer.
    U schrijft toch: <<Mijn vrouw werkt al vele jaren in een voltijdse 6-dagenweek. Ze heeft geen arbeidscontract, alleen een huwelijkcontract.>>
    J.W.
    Google is uw vriend

  10. #19
    Geek  
    Geregistreerd
    26 November 2006
    Berichten
    2.342
    Bedankjes
    415
    Bedankt
    1.232 keer in 973 posts
    Ik schrijf eigenlijk zo maar wat. Pata- of Fatafysica weet je wel. Ook Ghost zit daarbij. In nederland is er daarvoor zelfs een academie : Batafysica.
    Bijvoorbeeld zou je nu op twitter kunnen zetten dat Puigemont bij BDW logeert en dan staat dat morgen in de gazet. Probeer maar eens. Trump noemt dat fake news.
    Laatst gewijzigd door berger; 1 November 2017 om 20:15

  11. #20
    kaisersoze
    Gast
    twitter kunnen zetten dat Puigemont bij BDW logeert
    Opletten BDW laat zijn zijn vrienden niet in de steek!!Woont in groot huis,naast mevrouw Leemans
    Kaiser
    Laatst gewijzigd door kaisersoze; 1 November 2017 om 21:00

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Kan niet aanmelden met EID bij overheid
    Door scorpio_charly in forum PC-randapparatuur en andere PC-hardware
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 24 March 2017, 18:01
  2. IKKE niet!!
    Door Obsessed in forum Fun
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 20 March 2017, 19:58
  3. Zijn we niet iemand vergeten?
    Door compuchrisje in forum De Lounge
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 11 March 2017, 01:05
  4. Kan niet booten van HDD
    Door Qbek in forum Opslagmedia
    Reacties: 16
    Laatste bericht: 1 March 2017, 13:48
  5. XP nog steeds niet dood.
    Door compuchrisje in forum Fun
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 23 February 2017, 02:58

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •