Weergegeven resultaten: 1 t/m 1 van 1
  1. #1
    Gevorderd   Torro124's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 February 2008
    Locatie
    Kinrooi
    Berichten
    125
    Bedankjes
    39
    Bedankt
    38 keer in 29 posts

    Osmand gratis navigatie voor de smartphone

    Jaren geleden ben ik op zoek naar fietsnavigatie via een collega motorhomer in aanraking gekomen met smartphone navigatie van Osmand. Ik heb hier nu enkele jaren ervaring mee en ben er zeer tevreden over, eigenlijk laaiend enthousiast.
    Osmand werkt op basis van open street maps. Er is een gratis versie beschikbaar in de playstore en appstore die beperkt is tot een 5-tal kaartdownloads. Prima om mee kennis te maken en te spelen en als je er genoeg aan hebt kun je het er natuurlijk bij laten, maar voor slechts een paar euro heb je de Osmand+ versie met onbeperkte download mogelijkheden. De kaarten hebben verschillende layers voor auto, fiets of voetganger. Er zijn veel categorieën interessepunten (poi) in te stellen en bovendien is er een wiki layer te downloaden met allerlei (toeristische) wetenswaardigheden. Er is echter één groot nadeel, de kaarten vergen enorm veel geheugen. Je kan dit natuurlijk oplossen door alleen het kaartgebied te downloaden van wat op dat moment voor jou van toepassing is en de andere kaarten te verwijderen, of als dat mogelijk is je telefoongeheugen uit te breiden met een micro-sd. Ik heb dat laatste gedaan. Ik heb een 64GB kaartje geplaatst en ik heb nu Benelux, Frankrijk, Duitsland, Denemarken en Oostenrijk compleet met wiki erop staan en dat is ongeveer 32 GB. Maandelijks worden er kaartupdates aangeboden.
    Het is een gratis navigatie programma voor op je smartphone dus je moet niet dezelfde mate van gebruiksvriendelijkheid verwachten als van commerciële aanbieders zoals Garmin of TomTom, maar als je eenmaal je weg gevonden hebt vind ik het goed werken met Osmand. De filmpjes van Lennert Bakker die op youtube te vinden zijn hebben mij in eerste instantie goed op weg geholpen. Ze zijn wel wat gedateerd doordat het een oudere versie betreft maar in grote lijnen kan je er prima mee uit de voeten.
    Vooral met de functie van GPX tracks kan Osmand perfect uit de voeten. Zo goed zelfs dat ik op mijn motor de TomTom Rider vervang door mijn smartphone met Osmand+ op het moment ik een (gedownloade) motorroute wil rijden, omdat ik hier met GPX tracks kan werken in plaats van een route gebaseerd op waypoints.
    Voor degene die hier de verschillen van willen weten, dit wordt perfect uitgelegd op de youtube filmpjes van mrgps.nl met name in de review van TomTom Rider 400 deel 3.
    Eenmaal gewerkt met tracks dan wil je nooit geen waypoint systeem meer. Dit geldt niet alleen voor motorroutes maar natuurlijk ook voor fietsroutes.
    Mijn smartphone heb ik altijd bij me, dus ik ben nooit meer verdwaald, waar ik ook ben of het nu met de auto, motor, fiets of te voet is. Ik weet altijd waar ik ben en hoe ik ergens naar toe kan.
    Ideaal toch?
    Groet,
    Torro124

    Een gezonde mens heeft soms wel honderden wensen, een zieke meestal maar één.

  2. De volgende gebruiker bedankt Torro124 voor deze nuttige post:

    salmax (10 January 2018)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Windows smartphone
    Door berger in forum Mobiele & Home media
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 9 January 2018, 10:19
  2. Rooten Smartphone
    Door Torro124 in forum Mobiele & Home media
    Reacties: 27
    Laatste bericht: 7 November 2017, 23:44

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •