Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    PC-Freak   Silverwing's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Berichten
    1.162
    Bedankjes
    373
    Bedankt
    509 keer in 350 posts

    router of hub of switch?

    Ga wegens omstandigheden veel meer tijd op pc doorbrengen en wil een 2é pc aansluiten die ook internet moet hebben.
    Als ik hier rondkijk dan zie ik dat het simpelste met een router is,maar dat het ook met een hub of een switch kan.
    Wat is het verschil tussen een switch en een hub en wat zijn de voor en nadelen van die twee?
    Een router zou de laatste oplossing zijn gezien de prijs,want ik moet al een scherm en een deftige muis voor de 2e pc kopen en zal vrees ik het toch een tijdje met wat minder moeten gaan doen.
    De twee pc's zouden maar enkele meters van elkaar staan en hebben elk een netwerkkaart om met telenet te surfen.
    Heb wel nog een mono abo.

  2. #2
    PC-Freak   cruwero's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Berichten
    1.219
    Bedankjes
    10
    Bedankt
    240 keer in 217 posts

  3. De volgende gebruiker bedankt cruwero voor deze nuttige post:

    Silverwing ( 7 June 2006)

  4. #3
    Up-to-date   pieken's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 September 2005
    Berichten
    22
    Bedankjes
    2
    Bedankt
    3 keer in 3 posts
    Eerst en vooral zou ik je aanraden om over te schakelen van MONO op Internet Expressnet via je "mijn Telenet". Het kost je niets en je haalt er profijt uit. Klik maar op Abonnement wijzigen en vergelijk. Daarmee beschik je ook over 2 ip adressen en surf je sneller (als je modem het aankan, anders Telenet verwittigen). Het beste kan je dan blijven werken met een hubje, dat is het goedkoopste. De lengte van de kabels maakt niet echt veel uit. Met een router kan je eventueel nog meerdere pc's kan aansluiten maar het haalt je kosten wel een beetje omhoog. Alhoewel, 45 € valt wel mee. Dus wil je op termijn nog meerdere pc's wil aansluiten, koop dan een router. Blijf je bij deze twee pc's, hou het dan op een hubje of switch.

    Groetjes.

  5. #4
    PC-Freak   Silverwing's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Berichten
    1.162
    Bedankjes
    373
    Bedankt
    509 keer in 350 posts
    Enkele citaten die het niet makkelijker maken,
    Gaat u naar een willekeurige computerwinkel, dan kunt u daar voor tussen de honderd en de tweehonderd euro een 10/100 Mb/s switch kopen
    Een router zou maar 45 euro kosten???
    Wat moet je kiezen?
    Eerst even zeggen wanneer je niet moet kiezen: als je slechts twee computers op het netwerk zal aansluiten, is het niet nodig een hub of switch te gebruiken. Het mag maar je kan beter een directe kabelverbinding nemen.

    Maar voor de rest is alles duidelijk!

  6. #5
    Erelid   Ché's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Berichten
    1.020
    Bedankjes
    41
    Bedankt
    61 keer in 59 posts

  7. #6
    Geek   dannyma's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 June 2006
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    2.789
    Bedankjes
    766
    Bedankt
    990 keer in 777 posts
    ik gebruik een router in combinatie met een switch omdat ik maar 1 beeldscherm heb .
    het merk van router is TOPCOM BR 604 en switch van HAMA en doen het al jaren prima .
    vergeef me het was geen antwoord op je vraag maar ik hoop dat je hier ook wat met bent .

  8. #7
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Om twee pc op het netwerk aan te sluiten kan je ook een directe draadverbinding gebruiken. Dwz je kan altijd twee pc's verbinden via een cross cable om een netwerkje met twee pc's te maken. Wil je op beide pc's ook internet, is dit ook mogelijk, enkel zal je bij telenet een probleem ondervinden dat je nog een netwerkaansluiting zal moeten hebben om de verbinding te maken met de modem. Dus op 1 pc zit dan de netwerkverbinding naar de modem en naar de 2de pc. Dwz dat die 1ste pc wel over twee netwerkkaarten moet beschikken.
    Wat betreft de prijzen moet je nagaan wanneer die artikels geschreven zijn Een hubje kost rond de 25 euro, een switch zal rond de 50 euro zijn en een router rond de 75 euro. De prijzen zijn voor gewone modellen. Natuurlijk hangen die prijzen af van merk en model. Zo heb je al routers vanaf een 45 euro en gaan die prijzen tot een paar honderd euro.
    In eenvoudige woorden:
    Een hub heeft geen intellegentie en is dus eigenlijk gewoon een splitsing van één poort naar meerdere poorten. Hiervoor zal je een abonnement met twee ip adressen moeten hebben (expressnet)
    Een switch is eigenlijk een intellegente hub. Dus hetzelfde als een hub maar de intellegentie zorgt nu dat verkeer tussen de gesplitste poorten onderling worden verbonden en niet naar buiten gaat.
    Een router is intellegent toestel dat een volledige scheiding maakt tussen twee netwerken en heeft een switch aanboord (meestal 4 poorten). Aan de ene kant heb je uw eigen lokaal netwerk waar uw pc's ophangen, aan de andere kant uw internet. HEt is de router die een ip adres krijgt van uw internet provider en het is de router die ip's uitdeeld naar de aangesloten pc's. Tussen de twee netwerpen, lokaal en internet zit een firewall en ip adres vertaler. Het voordeel is dat uw lokaal netwerkje volledig afgesloten zit van internet wat veel veiliger is.

    Ik zou even naar de winkel gaan , een routertje zonder modem van linksys, dlink, SMC of belkin vragen en normaal ben je voor rond de 75 euro gesteld. Hierop kan je dan 4 pc's aansluiten die onafhankelijk van elkaar allen op internet kunnen. Tussen de 4 pc's kan je dan een netwerkje instellen zodat je ook printer en bestanden kan delen tussen de pc's. Voordeel is dat dit lokaal netwerk gedeelte dus afgeschermd is van internet en uw pc's beschermd zijn door de firewall die in de router zit

  9. #8
    Erelid   Ché's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Berichten
    1.020
    Bedankjes
    41
    Bedankt
    61 keer in 59 posts
    Ik gebruik thuis een router (kostprijs: minder dan 50€). Heeft als voordeel dat het werkt als een switch (zonder collisions op je netwerk) en dat er een ingebouwd servertje inzit die je LAN via een hardware firewall afschermt van het internet (WAN). Als ik je een raad mag geven zorg dan dat het om een toestelletje gaat dat tot 1GB dataverkeer kan verwerken. Als je beide pc dan ook zo'n netwwerkkaartje hebben kan je razendsnel bestanden overzetten.

  10. #9
    Gevorderd   Goldie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    224
    Bedankjes
    2
    Bedankt
    39 keer in 32 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PeterN

    Ik zou even naar de winkel gaan , een routertje zonder modem van linksys, dlink, SMC of belkin vragen en normaal ben je voor rond de 75 euro gesteld. Hierop kan je dan 4 pc's aansluiten die onafhankelijk van elkaar allen op internet kunnen. Tussen de 4 pc's kan je dan een netwerkje instellen zodat je ook printer en bestanden kan delen tussen de pc's. Voordeel is dat dit lokaal netwerk gedeelte dus afgeschermd is van internet en uw pc's beschermd zijn door de firewall die in de router zit
    De smc en dlink routertjes kosten zo veel niet hoor, ze zitten tussen de 30 en 55€ ipv 75€.
    Voor 75€ heb je 1 die ook draadloos kan.

    Grtz
    Peace,
    Goldie

    Iemand bedanken is maar een kleine moeite

  11. #10
    PC-Freak   Silverwing's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Berichten
    1.162
    Bedankjes
    373
    Bedankt
    509 keer in 350 posts
    Allemaal en vooral PeterN (voor de heldere uitleg)hartelijk dank .Denk dat het dus best is ondaks de prijs een router te nemen,de voordelen wegen niet op tegen de nadelen met de andere oplossingen

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Router
    Door bajoke in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 5 November 2005, 20:14
  2. router op router aansluiten
    Door Wouter in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 14 October 2005, 07:26
  3. router
    Door Sille in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 20 July 2005, 20:41
  4. thuisnetwerkje maken dmv van een switch
    Door wasbeertje in forum Netwerken en internetproviders
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 20 May 2005, 14:46

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •