Binnen afzienbare tijd ben ik van plan om een nieuwe computer aan te schaffen. De vorige is ondertussen reeds 2 jaar oud.

Enkele onderdelen zijn wel in de loop van de tijd vervangen door nieuwere.

Hieronder een overzicht van onderdelen die ik behoud voor de nieuwe computer:
  • Geluidskaart Creative X-Fi Platinum (met bay voor aansluitingen vooraan de computer)
  • 2 LCD-schermen van Acer (DVI)
  • Toetsenbord/muis combo van Logitech (draadloos)
  • Webcam van Logitech
  • Philips DVD-writer LightScribe
  • CD writer van LG
  • Scanner van Canon
  • Printer van Canon
  • Diskettestation
  • Originele versie Windows XP SP 2


Wat dient er te worden vernieuwd ? Zie hieronder:
  • Moederbord (met mogelijkheid om 2 videokaarten in te prikken en een grote USB 2.0 hispeed bandbreedte omdat er een groot aantal externe USB 2.0-toestellen moeten worden aangesloten)
  • Processor (Intel Core Duo 2 ?? schijnt momenteel de beste te zijn..?)
  • Geheugen (ultrasnel)
  • Harde schijven (3 verschillende met capaciteiten van respectievelijk 200, 400 en 400 Gb)
  • Voeding (hoge capaciteit én stil)
  • Videokaart (moet beschikken over 2x DVI-aansluiting) geschikt voor veeleisende games én digitale videobewerking
  • Zwart- of donkergrijskleurige case (met mogelijkheid om later extra harde schijven bij te steken e.d. meer) – afmetingen dienen te passen in mijn ingebouwde computerkast m.a.w. case dient max. 45 à 50 cm diep, 18 cm breed te zijn en max. 59 cm hoog bij voorkeur – als dit niet te vinden is kan ik eventueel een scharnier verwijderen uit mijn computerkast waardoor de afmetingen in de breedte iets groter kan zijn nl. 21 cm; de hoogte blijft max. 59 cm) – verder dient de case futureproof te zijn voor verdere interne en externe uitbreidingen
  • Ingebouwde kaartlezer vooraan de computer (MemoryStick, SecureDigital, CompactFlash, XD, enz..)
  • 2x Firewire (1 voor 1 achter)
  • 14x USB 2.0 hispeed (2 voor 12 achter)
  • MultiChannel speakersysteem met digitale aansluiting (voor op Creative X-Fi !!)
  • Extra coolers (heel stille, want computer moet in de huiskamer staan)


Wat heb ik zeker niet nodig ? Zie hieronder:
  • Parallele poort
  • Seriële poorten


Algemene opmerkingen:

Is het mogelijk om de huidige cd-writer en dvd-writer alsook het diskettestation van beige naar zwart of donkergrijs te verven, zodat dit past bij de nieuwe case ??

Graag voorstellen en advies voor een configuratie die gaat gebruikt worden in de woonkamer (stilte !!) en dient voor veeleisende games, doorgedreven videobewerking en multimedia allerlei. Uiteraard ook Windows Vista voorbereid.