Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    14 May 2005
    Berichten
    26
    Bedankjes
    12
    Bedankt
    0 keer in 0 posts

    Ik zit een beetje vast in excel

    Ik zit met een situatie waar ik echt geen oplossing voor vind. Misschien heb ik het gewoon verkeerd aangepakt...

    even een korte schets van wat ik al heb:

    Ik werk met twee tabbladen. blad 1 bevat gegevens( nummers veranderlijk van1 tot 6) in de cellen A1 tem. A18 met erachter een bepaalde numerieke waarde. (cellen B1 tem B18)
    In blad 2 gebruik de functie =ALS(Blad1!A1:A18=1;Blad1!B1;0) en dit zo voor alle 18 cellen onder elkaar.
    Voor cel E3 gebruik ik =SOM(A1:A18)
    Voor cel F3 gebruik ik =ALS(F4>=WAAR;"een willekeurige tekst";"OK")
    Voor cel F4 gebruik ik =OF(E3>=1000;E3>=2000;E3>=3000;E3>=4000;E3>=5000)

    Wat wil ik nu:

    Ik zou eigelijk willen dat er in cel F3 een melding komt als cel E3 een waarde groter of gelijk aan 1000 heeft bereikt. want nu krijg ik die melding wel bij 1000, maar die melding blijft nu dus staan.
    Ik wil dus eigelijk een knop die ervoor zorgt dat cel E3 als waarde 0 krijgt (reset-knop).
    Ik wil ook dat als de lijst verder aangevuld wordt, er steeds bij 1000 een melding wordt gegeven.
    Wie weet raad?
    Alvast bedankt
    Greetz

  2. #2
    Jule
    Gast
    Wat wil je juist bereiken met Blad1!A1:A18???

  3. #3
    Jule
    Gast
    Mijn excuses maar ik doe een poging om uw vraag te begrijpen. Mijn conclusie is :
    a) U vergeet rekening te houden met een belangrijk element met name 'tijd'?
    b) U wil een knop in Visual Basic die de waarden van de cellen A1 tot en met A18 in Blad1 op nul brengt?
    c) Wat bedoelt u juist met 'het verder aanvullen van de lijst'? U gaat verder op A19, A20, A21, ...?
    d) U wilt een verwittiging iedere keer dat een duizendtal overschreden wordt?
    e) Indien u een verwittiging wil iedere keer dat een duizendtal overschreden wordt, hoelang moet die verwittiging blijven staan?

  4. #4
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    14 May 2005
    Berichten
    26
    Bedankjes
    12
    Bedankt
    0 keer in 0 posts
    Juül alvast bedankt voor je antwoord,

    Ik was me er niet van bewust dat mijn vraag nogal onduidelijk was, sorry daarvoor. Ik zal het proberen te verduidelijken.
    Ik simuleer eigelijk iets wat ik nodig heb voor m'n werk(ik bespaar je de details ).
    In werkelijkheid bestaat de lijst op blad 1 uit 155 cellen (van A1 tem A155) hier kan ik uit een lijstje kiezen welk getal (van 1 tem 6) ik wil invullen (met "valideren" gedaan). Dit is gewoon de "naam" van een machineonderdeel. Maar hou het maar bij mijn beperkt lijstje, de rest maak ik gewoon hetzelfde. (ik gebruik dus gewoon het getal "1" en cellen A1:A18 om mijn simulatietje te maken)

    In de velden ernaast(B1 tem B18) staan waardes (uren eigelijk bv. 120,150,250,...).
    Ik neem op blad 2 de uren over als er in de "A" kolom het getal 1 voorkomt, als het getal niet 1 is krijg ik als waarde gewoon "0".

    Het totaal van de uren krijg ik in veld E3[=SOM(A1:A18)]

    Dit lukt me aardig, hier kan ik wel wat mee "spelen", als het me lukt met het cijfer "1" dan kan ik dat voor de volgende ook ...

    Nog enkele details:

    In werkelijkheid wordt de lijst maar langzaam bijgevuld, het duurt nog wel een hele tijd voordat we de 155 cellen ingevuld hebben (18 cellen in mijn geval). Het is dus niet zo dat dat allemaal ineens ingevuld wordt.
    Als er gerest wordt is de lijst dus niet vol en moet die nog verder aangevuld worden.
    De reden waarom ik twee tabbladen gebruik is voor de overzichtelijkheid, er staan in werkelijkheid nog veel meer gegevens op blad 1.

    wat is nu de bedoeling:

    Als ik minimum duizend uren bereikt heb (>=1000 want juist 1000 gaat zelden of nooit voorkomen) wil ik een melding krijgen. Die melding zou moeten blijven staan totdat ik een "reset-knop" heb gebruikt om de uren weer op nul te zetten.
    Tot het tellen van de uren en een melding geven bij 1000 lukt het me, maar dan blijft die melding gewoon staan he want mijn voorwaarde van >=1000 is voldaan.
    Alleen het op nul zetten en opnieuw laten tellen bj een volgende ingave lukt me niet.
    Het zou heel tof zijn als ik dit zou klaar krijgen...

    Alvast heel erg bedankt voor de moeite

    Groeten!

  5. #5
    Jule
    Gast
    Ik blijf het moelijk vinden ondanks uw uitgebreide uitleg. Waarvoor dank voor de gedane moeite!! Zo'n bulk leesvoer!! Met het gebruik van meerdere werkbladen heb ik helemaal geen probleem. Ik heb wel een probleem met uw resetten. Wilt u uw uren (Blad1 kolom B) terug op nul brengen? En dit afhankelijk van de waarde die in Blad1 kolom A wordt weergegeven? Dit lijkt dan meer iets voor in acces. Nog moeilijker dan excel ...
    Of heeft u iets aan de simplistische oplossing in bijgevoegd voorbeeld?? Ik gebruik maar 1 werkblad, het gaat toch maar om de formulering... U vult in de lichtblauw gekleurde cellen in kolom A uw uren in en eens u 1.000 uren hebt bereikt, kleuren cellen E3 en F3 rood. Pas als u 1 invult in cel E3, kleuren beiden terug groen. Bij 2.000 moet u 2 typen in E3, bij 3.000 ... Laat je iets weten? Dank!!
    Laatst gewijzigd door Jule; 2 May 2007 om 15:54

  6. De volgende gebruiker bedankt Jule voor deze nuttige post:

    eckhorn (24 November 2006)

  7. #6
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    14 May 2005
    Berichten
    26
    Bedankjes
    12
    Bedankt
    0 keer in 0 posts
    Juül,

    Je brengt me hiermee al een heel stuk verder, dat ik daar niet aan gedacht heb...

    Als ik nu een knop maak die ervoor zorgt dat iedere keer ik erop druk, er "1" wordt bijgeteld in cel E3, dan ben ikwaar ik moet zijn he! Dan moet ik dat niet manuel doen en dan zit ik niet met het "reset" probleem want dan kunnen de ingevulde waardes gewoon blijven staan, niet?

    Nu nog even uitzoeken hoe ik die knop zo kan programmeren...

    Bedankt voor de moeite die je gedaan hebt voor me!!

    Groeten

  8. #7
    Jule
    Gast

    Heel misschien: toch slimme Juül??

    Ik citeer :
    Je brengt me hiermee al een heel stuk verder, dat ik daar niet aan gedacht heb...
    Misschien was het toch niet zo simpel?
    Als ik nu een knop maak die ervoor zorgt dat iedere keer ik erop druk, er "1" wordt bijgeteld in cel E3
    Laat me weten hoe je zoiets doet, want daarvoor ben ik weer te dom. Ik zou een knop maken die de waarde van D3 overneemt op E3. Dit ziet er zo uit :
    Private Sub CommandButton1_Click()
    Worksheets("Toppunt van Juül").Range("E3").Value = Worksheets("Toppunt van Juül").Range("D3")
    End Sub
    Ik ga het bestand (Domme Juül) in mijn vorig schrijven vervangen door het bestand (Slimme Juül) met bovenstaande macro. Kan je het indien nodig bekijken. En voor mensen die geïnteresseert zijn hoe je het kleur van een cel verandert als de waarde verandert: klik in het voorbeeld op de bewuste cel, Klik in het menu op Opmaak en vervolgens op Voorwaardelijke opmaak ... Dan zie je hoe het moet.
    Dit is opgelost, mag slotje op???

  9. De volgende gebruiker bedankt Jule voor deze nuttige post:

    eckhorn (24 November 2006)

  10. #8
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    14 May 2005
    Berichten
    26
    Bedankjes
    12
    Bedankt
    0 keer in 0 posts
    Juül,

    Nu mag er een slotje op, het is me gelukt!
    De macro is niet helemaal hetzelfde als die van u, omdat ik je bericht nog niet gelezen had, maar de mijne werkt ook. (wel een beetje langer).
    Ik moet er nog hier en daar aan aanpassen maar dit is alvast de voorlopige versie.
    Hartelijk dank voor de hulp!

    Groeten!
    Bijgevoegde bestanden Bijgevoegde bestanden

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. beetje problemen met alles
    Door Walt in forum Audiovisueel
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 19 March 2006, 13:31
  2. een beetje raad aub
    Door Swatje in forum Overige software
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 15 August 2005, 16:04
  3. pc beetje ziek...
    Door yoda in forum HijackThis
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 15 June 2005, 16:12

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •