Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    26 January 2007
    Berichten
    19
    Bedankjes
    0
    Bedankt
    0 keer in 0 posts

    PC wil niet meer booten na upgrade van CPU koeler

    Het probleem is dus als volgt:
    Deze morgen kreeg ik mijn nieuwe CPU koeler (Zalman CNPS9700 NT) geleverd en dus ben ik vrijwel direct aan het werk gegaan.
    Het lastige bij deze cooler was dat je het moederbord diende te verwijderen om een voet voor de cooler onder te steken. Dit betekende dus dat ik mijn audiokaart, videokaart, SATA-kabels enzovoort moest losmaken.
    Zo gezegd zo gedaan, na een tijdje zat alles weer vast, maar als ik dan mijn pc wou opstarten, kreeg ik geen beeld. Het systeem draaide nochtans wel (fan van de cpu cooler draaide normaal, die van het systeem en van de videokaart idem, mijn harde schijven draaiden ook, ..) Alles leek heel normaal. De BIOS gaf ook geen waarschuwingsbiepjes ofzo.
    Ik heb dan mijn videokaart eens opnieuw aangesloten en de jumper van mijn CMOS verplaatst, maar dit helaas zonder succes.

    Heeft iemand een idee wat er mis zou kunnen zijn?

    PS: het ligt zeker niet aan het scherm.
    PS2: ik ben er vrij zeker van dat ik elke component op zijn originele plaats heb teruggestoken.
    PS3: zou het versteken van de videokaart naar een ander PCI-e slot misschien kunnen helpen?
    Laatst gewijzigd door Darth_Yannick; 16 January 2008 om 01:03 Reden: typfout in titel....

  2. #2
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Bij zulke dingen kan je best even terug wat losmaken. Vewijder alle drive aansluitingen, verwijder alle kaarten behalve uw graka. Maak alle andere aansluitingen even los.

    Zorg dat enkel uw voeding, geheugen, cpu met koeler en uw mobo is aangesloten. Sluit uw monitor aan en probeer opnieuw. Vandaaruit kan je dan verder werken.
    Mocht er nog geen beeld zijn, verwijder je de graka en het geheugen. Je houdt dan enkel mobo, cpu en voeding over.Je zorgdt dat het interne speakertje juist wordt aangesloten en probeerd weer opnieuw. Je moet nu piepjes horen daar het mobo zonder geheugen zit.

  3. #3
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    26 January 2007
    Berichten
    19
    Bedankjes
    0
    Bedankt
    0 keer in 0 posts
    Ik heb gisteren deze morgen nog ontdekt dat mijn RAM modules er niet goed inzaten (raar dat ik daarvoor geen piep kreeg maar kom), nu zitten ze er volgens mij wel goed in, en nu krijg ik 1 lange piep. Ik heb het eens opgezocht en het zou een geheugenprobleem moeten zijn. Nochtans ben ik niet bruut geweest met de modules, en het is Kingston RAM dus zeker geen goedkope rommel. Ik heb het geheugen dan eens van plaats gewisseld maar zonder succes :s
    Ik heb ook een audio-opname gemaakt, misschien dat jullie er iets van kunnen maken...
    http://www.yhnet.eu/myfiles/audio/pcboot2.wav

  4. #4
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Doe zoals ik reeds postte: alles uittrekken, enkel het speakertje, mobo, cpu en voeding. Je zal pieptoontjes moeten krijgen (korte en lange) die aangeven dat het geheugen niet geplaatst is. Als dit zo is ben je al zeker dan het mobo en de cpu werken.
    Dan moet je kijken dat je de geheugens goed plaatst en opnieuw proberen.

  5. #5
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    26 January 2007
    Berichten
    19
    Bedankjes
    0
    Bedankt
    0 keer in 0 posts
    Ik heb het eens onderzocht en er blijkt een kabeltje los te zitten bij de voeding (een van de stroomconnectoren van de GPU).
    Het probleem is nu dat ik geen idee heb waar ik het moet steken :s
    Ik heb een paar foto's genomen en een schema gemaakt, misschien dat dat helpt.
    Al bedankt trouwens!






  6. #6
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Een power supply heeft meestal meer aansluitingen dan je echt gebruikt. Het kan dus zijn dat er een paar niet gebruikt zijn.
    Welke aansluiten even controleren:
    - Uw moederbord heeft een apparte lange connector.
    - Veelal is op het moederbord nog een kleine connector voorzien dicht bij de processor om deze van stroom te voorzien (Ben je die niet vergeten? Het is meestal 2x2 of 2x3 pins en ziet eruit als een GPU connector)
    - Rechtstreekse voeding (enkel of dubbelvoudig) naar uw grafische kaart.

  7. #7
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    26 January 2007
    Berichten
    19
    Bedankjes
    0
    Bedankt
    0 keer in 0 posts
    De connectors van het moederbord staan niet op de foto's of op het schema want die zijn volgens mij wel in orde.

    Hetgene wat ik een beetje raar vind is dat op de eerste foto de 1e stroomconnector (2X omcirkeld) met de videokaart op 2 plaatsen is aangesloten, terwijl de tweede maar op 1 plek is aangesloten. En het is vereist dat beide stroomconnectoren verbonden zijn met de videokaart (staat expliciet op de doos), dus volgens mij krijg ik geen beeld (en een pieptoon van de BIOS) omdat die videokaart ondervoed is. Dus ik veronderstel dat er misschien iets verkeerd aangesloten is in die bekabeling van de voeding en dat dat losse eind toch nog ergens tussen moet.

  8. #8
    Erelid  
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Berichten
    6.700
    Bedankjes
    1.651
    Bedankt
    8.252 keer in 3.245 posts
    Welke voeding heb je? Ik vres dat je voeding niet sterk genoeg is om alle te trekken. Je moet, als je 2 aansluitingen hebt op je graka, deze ook op 2 verschillende lijnen aansluiten, en daarvoor moet je PSU dus ookmeerdere 12V-lijnen hebben.
    Beter ten halve gekeerd dan helemaal verkeerd.

  9. #9
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    26 January 2007
    Berichten
    19
    Bedankjes
    0
    Bedankt
    0 keer in 0 posts
    Mijn pc werkte prima voor ik die nieuwe koeler erin stak, dus t zal wel aan mij liggen op een of andere manier.
    Mijn voeding is een Tybotech 500W.
    K heb de data even in een excel file gezet (http://www.yhnet.eu/myfiles/office/tybotech500w.xls

    Aan de hardware zelf kan het moeilijk liggen denk ik want ik ben er altijd voorzichtig mee omgesprongen.

  10. #10
    Geek   dannyma's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 June 2006
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    2.789
    Bedankjes
    766
    Bedankt
    990 keer in 777 posts
    heb je ook al is geprobeerd om FIXBOOT te doen ?

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Kan niet booten van CD-DVD station/zoek expert
    Door XILAS in forum Opslagmedia
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 14 November 2007, 19:48
  2. Reacties: 19
    Laatste bericht: 8 November 2007, 20:16
  3. moederbord resetten wegens niet verder booten?
    Door shweppes in forum Processoren, moederborden en geheugen
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 23 April 2007, 19:27
  4. Window´s wil niet meer booten.
    Door Slayer666 in forum Windows
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 14 April 2007, 19:35
  5. kan niet booten vanaf "c"
    Door sissen in forum Processoren, moederborden en geheugen
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 21 November 2005, 20:13

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •