Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Gevorderd   Kpt Gibson's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    West-Vlaanderen
    Berichten
    221
    Bedankjes
    66
    Bedankt
    27 keer in 21 posts

    Intel core 2 6300 overclock?

    Ik heb de Intel core 2 CPU 6300 1.87 Ghz. Is deze goed te overclocken? En hoe zou ik dit dan moeten doen?

    Alvast bedankt




  2. #2
    Gevorderd   Kpt Gibson's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    West-Vlaanderen
    Berichten
    221
    Bedankjes
    66
    Bedankt
    27 keer in 21 posts
    extra informatie : De prosessor wordt gekoeld door een standaard ventilator op een soort rooster met een heatpipe erdoor. Kheb heb voor derest 2GB DDR2 RAM en een 8600 GTS VGA


  3. #3
    Gevorderd   corien's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 February 2008
    Locatie
    Siebengewald
    Berichten
    182
    Bedankjes
    21
    Bedankt
    75 keer in 49 posts
    Als je beginnend overclocker bent hou er rekening mee wat je gaat doen en wat de risico,s zijn:

    Bron en met toestemming van: pugetsystems

    hier kun je everest downen. Hier staan de temperaturen van je systeem netjes op een rij.

    Overclocken is simpel gezegd de snelheid, uitgedrukt in mhz, opvoeren, zodat je meer performance uit je hardware haalt. Zij het wel dat de garantie van de hardware vervalt.

    Je kunt de core en het geheugen van je videokaart opschroeven door het aantal mhz hiervan te verhogen. Met de cpu kun je de snelheid verhogen, bijv een P4 3,0 ghz opvoeren tot 3,7ghz.

    Risico's
    Wanneer componenten uit de fabriek komen, vertonen ze over het algemeen geen gebreken en blijft de warmteproductie binnen de perken. Wanneer er overgeklokt wordt, kan het gebeuren dat een component slecht functioneert of defect raakt. Overklokken is oneigenlijk gebruik van de hardware; de garantie vervalt erdoor. Dat is voor veel mensen een reden om er niet aan te beginnen. Sommige producenten zoals bv. AMD, nVidia en ABIT moedigen juist aan om te overclocken aan de hand van software-tools die te downloaden of meegeleverd zijn met het moederbord.

    Je kunt verschillende componenten van een pc overklokken, waaronder de processor en de videokaart. Dat de verschillende componenten op verschillende manieren worden overgeklokt, spreekt voor zich.

    Processor

    Het overklokken van de processor is, door de behoorlijke snelheidswinst en de vrij lage moeilijkheidsgraad, de meest voorkomende manier van overklokken. De kloksnelheid van een processor wordt bepaald door:

    * De Front Side Bus (FSB): Dit is de snelheid van de verbinding tussen de northbridge en de processor. Wanneer deze verhoogd wordt, wordt ook de geheugensnelheid en de frequentie van AGP- en PCI-bussen verhoogd.
    * De multiplier (MP): De FSB × de multiplier levert de kloksnelheid op.

    Wanneer je de processor overklokt door middel van het verhogen van de FSB, neemt ook de minimum benodigde snelheid van het geheugen toe. Dit kan dus ook het overklokken van de processor belemmeren. Met het verhogen van de multiplier is dit probleem er niet, hoewel de prestaties ook niet zo hoog zijn omdat het geheugen trager is.

    Om een processor over te klokken zijn op internet vele handleidingen te vinden, dus hier enkel een korte samenvatting:

    * Controleer de temperatuur: Wanneer de temperatuur voor het overklokken al te hoog is, zal die na het overklokken waarschijnlijk een risico vormen voor de hardware. De temperaturen van verschillende soorten processors lopen nogal uiteen, maar over het algemeen is het af te raden om de CPU verder over te klokken als de temperatuur boven de 45 graden uit komt. Een lagere temperatuur zorgt vrijwel altijd voor een groter overklokpotentieel.
    * Zorg eventueel voor meer koeling: Door een (paar) extra fan(s) kan de temperatuur behoorlijk dalen. Herhaal stap 1.
    * Noteer de temperatuur: Op deze manier kunnen waarden vergeleken worden.
    * Sluit de computer af en ga het BIOS in. (Dit hoeft niet per se, er zijn al programma's op de markt die overklokken in Windows toelaten, maar het wordt wel aangeraden.)
    * Zoek hier iets als FSB, HTT, of Frequency.
    * Verhoog dat in met een klein stapje, zodat de totale snelheid (FSB × multiplier) niet met meer dan 50 MHz toeneemt, hoewel kleinere stapjes aan te raden zijn.
    * Sla de wijzigingen in het BIOS op, en sluit het BIOS af.
    * Start de computer op en laat hem ongeveer een uur lang een intensieve applicatie draaien. Meet ondertussen de temperatuur.
    * Wordt de processor instabiel, dan kun je de spanning verhogen. Doe dit in kleine stapjes en houd de temperatuur in de gaten. Het verhogen van de spanning zorgt voor een grotere stabiliteit, maar ook voor een stijging van de temperatuur.
    * Herhaal dit totdat de computer instabiel wordt. Nu is de combinatie van processor en geheugen net over zijn redelijk bruikbare maximumsnelheid heen.
    * Ga één of enkele stapjes terug.

    Videokaart

    Voor veel gamers zijn de standaardprestaties van een videokaart vaak niet genoeg, een iets snellere GPU of geheugen dat nét dat beetje meer prestatie geeft, kan voor veel gamers een hoop verschil maken. Een videokaart overklokken is echter iets lastiger, omdat vaak pas na een tijdje de zogenaamde artifacts te zien zijn; dat zijn vreemde vervormingen in het beeld als gevolg van rekenfouten. Omdat het overklokken van een videokaart net te complex is om hier goed uit te leggen, staan hieronder enkele links naar tutorials. De basis is:

    Je kan verschillende dingen aan een videokaart overklokken:

    pipelines
    Bij sommige videokaarten kun je pipelines unlocken, bekende voorbeelden zijn de Ati Radeon x800GTO2 en de nVidia GeForce 6800LE/XT. Met Rivatuner kan je pipelines unlocken, mits er pipelines op de grafische kaart aanwezig zijn die niet gebruikt worden, zoals de GeForce 6800LE, die 8 pixelpipelines en 4 vertexshaders gebruikt, terwijl er 16 pipelines en 6 vertexshaders aanwezig zijn. Als de pipelines beschadigd zijn, krijg je artifacts, uitvallende pixels of hoekige zwarte vlakken op het scherm. Notitie: Op de nVidia cd's is vaak overklokgereedschap beschikbaar.

    videogeheugen
    Het videogeheugen is ook over te klokken, met Rivatuner bijvoorbeeld. Als je hiermee te ver gaat, krijg je artifacts. ATi-kaarten hebben relatief meer profijt van het overklokken van het geheugen dan NVIDIA. Het best overklokbare geheugen is GDDR3: dat is in staat op hoge snelheden te werken met lage vertragingen.

    Core
    De core is de kern van het kaartje en is meestal verborgen onder een grote koeler. Met programma's als Rivatuner, ATiTools, en Coolbits, kan je ook de core overklokken. Als je de coresnelheid in megahertzen vermenigvuldigt met het aantal pixelpipelines heb je het aantal megatexels per seconde, de theoretische snelheidswaarde die in verband met de geheugenbandbreedte staat. Dus een videokaart met 16 pixelpipelines en 300 MHz coresnelheid is even snel als een videokaart met 8 pixelpipelines en 600 MHz coresnelheid. NVIDIA-kaarten hebben meer profijt van het overklokken van de core dan het geheugen.
    Heb vijf computers versleten, maar mijn vriend is er nog steeds

  4. De volgende 2 gebruikers bedanken corien voor deze nuttige post:

    Kpt Gibson (29 February 2008), w2d ( 2 March 2008)

  5. #4
    Gevorderd   Kpt Gibson's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    West-Vlaanderen
    Berichten
    221
    Bedankjes
    66
    Bedankt
    27 keer in 21 posts
    Ik heb gezien dat mijn processor nogal warm had. Maar heb nu een extra ventilator geplaatst die ik nog liggen had en dat scheelt al vlug zo'n 20 °C en meer (nogal een grote ventilator ) Ik denk dat het wel zou lukken om hem wat hoger te klokken. Kzal nog wel even rondlezen op het internet en dan doe ik het gewoon .

    Bedankt


  6. #5
    Erelid   ajaxloverr's schermafbeelding
    Geregistreerd
    9 October 2006
    Locatie
    Steenwijk
    Berichten
    1.076
    Bedankjes
    444
    Bedankt
    275 keer in 198 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kpt Gibson Bekijk bericht
    Ik heb gezien dat mijn processor nogal warm had. Maar heb nu een extra ventilator geplaatst die ik nog liggen had en dat scheelt al vlug zo'n 20 °C en meer (nogal een grote ventilator ) Ik denk dat het wel zou lukken om hem wat hoger te klokken. Kzal nog wel even rondlezen op het internet en dan doe ik het gewoon .

    Bedankt
    Doe rustig aan he, een processor heb je zo naar de maan

  7. #6
    Gevorderd   corien's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 February 2008
    Locatie
    Siebengewald
    Berichten
    182
    Bedankjes
    21
    Bedankt
    75 keer in 49 posts
    Bezin eer ge begint zou ik zeggen, ik ken mensen die te licht over het fenomeenoverclocken denken.


    Bron: Mark.T/Corien
    (voor de duidelijkheid, als ik een bron vernoem met slash Corien is dat
    de tekst is overgenomen van de bron en aangepast of toegevoegd is door mij)

    De FSB snelheid wordt bepaald door het moederbord. Het verhogen hiervan heeft gevolgen voor alle onderdelen in de computer. Deze snelheid wordt uigedrukt in megaherz (Mhz).
    De snelheid van het geheugen is 2 maal de snelheid van de FSB. Dit komt door de techniek die in nieuwe geheugenmodules wordt gebruikt, DDR-RAM. Als je een FSB van 100 Mhz heeft, draait je geheugen dus op 200 Mhz.
    Aangezien huidige processoren snelheden hebben van 1 of meer gigaherz (1000 Mhz) moet de FSB dus flink vermenigvuldigd worden. Hiervoor is de zogenaamde "Multiplier". Voorbeeld, als je een FSB hebt van 166 Mhz en een multiplier van 10, dan heb je een processor van 1660 Mhz, 1,7 Ghz dus.

    Als je de de FSB dus zou verhogen, dan zouden alle onderdelen op een hogere snelheid gaan werken. Echter, hierdoor worden de onderdelen ook veel warmer. De mate waarin overgeclockt kan worden hangt af van de temperatuur en de kwaliteit van de onderdelen.
    Het verkeerd overclocken kan de hardware ernstig beschadigen.
    Heb vijf computers versleten, maar mijn vriend is er nog steeds

  8. De volgende gebruiker bedankt corien voor deze nuttige post:

    Joga (11 March 2008)

  9. #7
    Geband  
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Berichten
    980
    Bedankjes
    21
    Bedankt
    300 keer in 212 posts

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Intel Core 2 Duo E6300 wordt zeer warm
    Door eventure in forum Processoren, moederborden en geheugen
    Reacties: 15
    Laatste bericht: 5 January 2007, 02:03
  2. AMD dual-core optimizer op intel cpu
    Door PorkyFrost in forum Processoren, moederborden en geheugen
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 28 December 2006, 15:40
  3. Intel Duo Core T2250 en T2300
    Door ronayke in forum Processoren, moederborden en geheugen
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 13 July 2006, 21:36

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •